انواع بسته بندی وکیوم

انواع دستگاه وکیوم بسته‌بندی

دستگاه وکیوم بسته‌بندی، یکی از پرکاربردترین دستگاه های صنایع غذایی است. این دستگاه با اعمال نوعی مکش خاص سبب می‌شود که گازها و همین‌طور مایعات موجود در سطوح تعیین شده (پک‌های بسته‌بندی) کاملا تخلیه شوند. با انجام این عمل فشار نسبتا شدیدی به حجم و یا سطح مورد نظر بسته‌بندی‌ها وارد می‌شود.

استفاده از دستگاه وکیوم برای بسته‌بندی در بسیاری از حوزه‌های صنایع کاربرد دارد. البته بیشترین میزان استفاده از دستگاه وکیوم بسته‌بندی در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی است. در واقع استفاده از روش بسته‌بندی وکیوم نوعی اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از فساد محصولات و همین‌طور حفظ سلامت و بالاتر بردن طول عمر این محصولات است.

در این مقاله ابتدا توضیح داده می‌شود که بسته‌بندی وکیوم چیست. سپس هر کدام از انواع دستگاه وکیوم بسته‌بندی معرفی و مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین عوامل موثر بر قیمت دستگاه وکیوم بسته‌بندی صنعتی و غیر صنعتی بیان می‌شود. در نهایت نیز نکات مهمی پیرامون خرید دستگاه وکیوم بسته‌بندی داده خواهد شد.

بسته‌بندی وکیوم چیست؟

پیش از پاسخ به سوال بسته‌بندی وکیوم چیست، بهتر است به این سوال که اصلا فلسفه بسته بندی چیست؟ پاسخ داده شود. در واقع بسته‌بندی یک نوع روش نگهداری هر محصولی محسوب می‌شود. البته در مواقعی که از واژه بسته‌بندی برای مواد خوراکی استفاده می‌شود، معنایی فراتر از نگهداری ساده مدنظر است و در این مواقع نگهداری در معنای خاص پیشگیری از فساد و بقای طولانی مدت منظور است. بسته‌‌بندی وکیوم مواد غذایی نیز یکی از بهترین روش‌های نگهداری و پیشگیری از فساد محصولات خوراکی است. این کار به‌وسیله دستگاه‌های مخصوصی انجام می‌شود.

تاریخچه بسته‌بندی وکیوم به دهه 1950 برمی‌گردد. اولین بار کالرل بوش که یک مخترع آلمانی بود از این راه‌حل جهت نگهداری محصولات گوشتی استفاده کرد و پس از او این روش بسته‌بندی مرسوم شد. تا جایی که در حال حاضر، بسته‌بندی وکیوم یکی از مهم‌ترین انواع بسته‌بندی محصولات غذایی محسوب می‌شود. از این روش، جهت بسته‌بندی انواع غذاهای خشک، غلات، گوشت‌های پخته، آجیل، ماهی دودی، پنیر و… استفاده می‌کنند. 

در انواع دستگاه وکیوم برای بسته‌بندی، روش کار به این صورت است که هوای بالقوه داخل پک بسته‌بندی کاهش و در اغلب مواقع کاملا حذف می‌شود. انجام این فرایند تا حد قابل توجهی سرعت واکنش‌های اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود که رشد باکتری‌ها و قارچ‌های هوازی محدود شود.

برخی از مهم‌ترین مزایای بسته بندی وکیوم عبارتند از:

  1. فراهم نمودن محصولات برش خورده آماده مصرف
  2. پایین آوردن میزان ضایعات و فساد
  3. کاهش هزینه‌های حمل و نقل از طریق فراهم کردن زمان انبارداری افزوده
  4. برداشت محصول تازه در سطوح رسیدگی مورد نظر برای مصرف کننده
  5. تازه نگه داشتن محصول بدون استفاده از مواد نگهدارنده یا پرتو دهی
  6. طولانی کردن ماندگاری با حفظ خواص کیفی مطلوب
  7. صرفه جویی در مصرف انرژی (مانند عدم استفاده از فرایندهای حرارتی و برودتی)

انواع دستگاه بسته‌بندی وکیوم

جهت بسته‌بندی انواع مواد غذایی، بسته به نوع مواد خوراکی به دستگاه‌های متعددی نیاز است. یکی از انواع دستگاه بسته بندی مواد غذایی، دستگاه وکیوم است. این دستگاه‌ها یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها جهت بسته‌بندی مواد خوراکی و پیشگیری از فساد آن‌ها هستند. البته بسته به نوع مواد خوراکی و ظرفیت تولید باید از دستگاه بسته‌بندی وکیوم مناسب استفاده شود. مهم‌ترین انواع دستگاه بسته‌بندی وکیوم عبارتند از:

دستگاه وکیوم بسته‌بندی تک محفظه‌ای (Single vacuum chamber machine)

دستگاه وکیوم بسته‌بندی تک محفظه‌ای یکی از انواع دستگاه وکیوم برای بسته‌بندی است که در دو نوع صنعتی و نیمه صنعتی موجود است. این دستگاه‌های تک محفظه‌ای معمولا برای بسته بندی در ابعاد کم و متوسط استفاده می‌شوند و همچنین این قابلیت را دارد که مایعات را نیز وکیوم کند. اندازه دستگاه وکیوم بسته‌بندی تک محفظه‌ای به نسبت سایر دستگاه‌های بسته‌بندی وکیوم کوچک‌تر است و همین موضوع سبب شده است که قابلیت حمل و جابه‌جایی راحت‌تری نیز داشته باشد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه وکیوم بسته‌بندی صنعتی تک محفظه‌ای، وجود یک محفظه بسته‌بندی در این دستگاه است که گاها سبب کند پیش رفتن روند کار می‌شود. ازاین‌رو برای کارگاه‌هایی که حجم تولیدات در آن‌ها بالا است باید از انواع دیگر دستگاه بسته‌بندی وکیوم استفاده شود. در واقع این مدل دستگاه‌های بسته‌بندی وکیوم بیشتر مناسب کسب و کارهای کوچک و خانگی هستند.

دستگاه وکیوم بسته‌بندی تک محفظه‌ای

دستگاه بسته بندی وکیوم دو محفظه‌ای (Double vacuum chamber machine)

دستگاه وکیوم بسته‌بندی صنعتی دو محفظه‌ای و یا به عبارت دیگر دستگاه وکیوم بسته‌بندی دو کابین از دیگر انواع دستگاه‌های مورد نیاز در صنایع غذایی و دارویی، آرایشی است. این دستگاه همانطور که از نام آن مشخص است، دارای دو محفظه جهت بسته‌بندی است و همین موضوع سبب بالاتر رفتن سرعت این دستگاه می‌شود. البته گاها کاربران می‌توانند با کمک یک سیستم پنوماتیک، پوشش دستگاه را بر روی هر کدام از محفظه‌ها و یا هر دو قرار دهند و فرایند بسته‌بندی را تسریع کنند.

این دستگاه وکیوم و بسته‌بندی اندازه و ابعاد بزرگ‌تری نسبت به دستگاه وکیوم تک کابین دارد و معمولا برای بسته بندی گوشت تازه، گوشت فراوری شده، پنیر (سخت و نرم)، آب نبات و شکلات استفاده می‌شود.

دستگاه بسته بندی وکیوم دو محفظه‌ای

دستگاه بسته بندی اتوماتیک کمربندی (Automatic belt vacuum chamber machine)

دستگاه وکیوم و بسته‌بندی اتوماتیک کمربندی از دیگر انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی است. این دستگاه که با نام دستگاه بسته‌بندی تسمه‌کش تمام اتوماتیک هم شناخته می‌شود، جهت کشیدن نوارهای پلاستیکی در اطراف محصولات و کالاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا از دستگاه بسته بندی اتوماتیک کمربندی برای بسته بندی گوشت تازه (بخش‌های بزرگ)، گوشت فراوری شده، انواع سوسیس‌ها، پنیر (سخت و نرم) استفاده می‌شود.

این دستگاه دارای دو نوع دستی و اتوماتیک است. نوع دستی این دستگاه بسیار پر زحمت است اما در مقابل انواع اتوماتیک این دستگاه‌ها در کمترین زمان ممکن، عملیات تسمه‌کشی را بر روی بسته‌بندی‌های انواع کالاها همچون نوشیدنی‌ها به سهولت انجام می‌دهند.

این دستگاه در خطوط تولید مواد غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی در کنار سایر دستگاه‌های بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه در ابعاد و اندازه‌های متعددی موجود است و از ابعاد کوچک‌تر این دستگاه در کارگاه‌های کوچک و یا خانگی استفاده می‌کنند.

دستگاه بسته بندی اتوماتیک کمربندی

دستگاه وکیوم بسته‌بندی رومیزی

دستگاه وکیوم بسته‌بندی رومیزی نوع دیگری از دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی است که از آن جهت بسته‌بندی انواع اغذیه همچون گوشت، سبزیجات، ماهی، برنج، میوه و همین‌طور سایر مواد خوراکی استفاده می‌کنند. روش کار این دستگاه نیز مانند سایر دستگاه‌های وکیوم بسته‌بندی به این صورت است که هوای اضافی داخل کیسه‌های بسته‌بندی کاهش و یا حذف می‌شود و سپس درب بسته‌ها بدون هیچ‌گونه هوای اضافی کاملا مسدود می‌شود.

این نوع دستگاه‌های بسته‌بندی بدین جهت که فضای کمی را اشغال می‌کنند از محبوبیت بی‌شماری برخوردار هستند. البته این نوع دستگاه‌ها در ردیف دستگاه وکیوم بسته‌بندی غیر صنعتی محسوب می‌شوند و بیشترین استفاده آن‌ها در رستوران‌ها، مصارف خانگی، محیط‌های کاری و فروشگاه‌ها است.

دستگاه بسته بندی وکیوم حرارتی

دستگاه بسته‌بندی شیرینک وکیوم (High barrier shrink vacuum packing machine)

نوع دیگری از انواع دستگاه وکیوم و بسته‌بندی، دستگاه شیرینک پک و یا دستگاه بسته‌بندی روکش سفلون است. روش کار این دستگاه بدین صورت است که سلفون را به صورت چسبان بر روی یک محصول وکیوم می‌کند. در این فرایند بسته‌بندی، پک‌های بسته‌بندی در معرض هیچ‌گونه هوایی نیستند و سلفون کاملا یکدست به دور پک‌ها بسته می‌شود. از این دستگاه معمولا برای بسته بندی بطری های نوشابه و آب معدنی و غیره استفاده می‌شود.

دستگاه‌های شیرینک پک در انواع و ظرفیت‌های متعددی موجود هستند و تولیدکنندگان مواد غذایی، دارویی و آرایشی با توجه به فعالیت و نیاز صنعت خود از نوع مخصوصی از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است که دستگاه بسته‌بندی شیرینک پک، کلیه عملیات وکیوم را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. بدین صورت که تنها کافی است بسته مورد نظر بر روی میز کار دستگاه قرار داده شود تا فرایند سلفون کشی و وکیوم بدون دخالت دست و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام گیرد.

دستگاه بسته بندی شرینک وکیوم

عوامل موثر بر قیمت دستگاه وکیوم بسته‌بندی صنعتی و غیر صنعتی

قیمت دستگاه وکیوم بسته‌بندی صنعتی و غیر صنعتی به عوامل متعددی بستگی دارد و ازاین‌رو نمی‌توان قیمت ثابتی را برای تمامی انواع این دستگاه‌ها مشخص کرد. از مهم‌ترین عواملی که در قیمت این دستگاه‌ها نقش دارند می‌توان به قابلیت‌های دستگاه مورد نظر، ابعاد و سایز دستگاه، قدرت وکیوم، ظرفیت تولید، قطعات داخلی، برند دستگاه، سلامت فنی، دست اول بودن و یا دست دوم بودن دستگاه، تیراژ دستگاه، سرعت آن، دارا بودن ضمانت‌نامه و… اشاره کرد.

با توجه به موارد گفته شده لازم است که خریداران دستگاه وکیوم بسته‌بندی پیش از خرید، هدف خود را از خرید دستگاه مدنظر عنوان کنند. به عنوان مثال جهت مصارف کارخانجات بزرگ با تناژ بالای محصولات باید از دستگاه بسته‌بندی صنعتی استفاده شود و مسلما قیمت دستگاه وکیوم بسته‌بندی صنعتی بسیار بالاتر از انواع خانگی و فروشگاهی است.

نکات مهم در خرید دستگاه وکیوم بسته‌بندی

دستگاه وکیوم بسته‌بندی یکی از دستگاه‌های مهم در خطوط تولید مواد غذایی و خوراکی است. فلذا در خرید این دستگاه باید نهایت دقت به خرج داده شود تا دستگاهی متناسب با نیاز تولیدکنندگان و ظرفیت خط تولید خریداری شود. از مهم‌ترین نکات در خرید دستگاه وکیوم بسته‌بندی عبارتند از:

ابعاد و وزن دستگاه بسته‌بندی وکیوم

ابعاد و وزن دستگاه وکیوم بسته‌بندی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چراکه این موضوع در شستشو و پاکیزگی این دستگاه تاثیر دارد و از طرفی دیگر باید ابعاد و وزن دستگاه با مکانی که برای قرار گرفتن آن در نظر گرفته شده است متناسب باشد تا امکان حمل و نقل و جابه‌جایی آن با سهولت بیشتری همراه باشد.

تناسب دستگاه وکیوم با تولیدات

لازم است که پیش از خرید دستگاه وکیوم بسته‌بندی حتما عنوان شود که دستگاه مورد نظر جهت بسته‌بندی چه محصولی خریداری می‌شود. چراکه به عنوان مثال دستگاه بسته بندی خشکبار با دستگاه بسته بندی سبزیجات و… متفاوت است.

تزریق گاز دستگاه بسته‌بندی وکیوم

جهت تزریق گاز در انواع مدل‌های دستگاه وکیوم بسته‌بندی رومیزی، ایستاده و دو کابین، نیاز به یک کپسول گاز جداگانه نیز هست. فلذا لازم است که خریداران این دستگاه، پیش از خرید این مدل دستگاه‌های وکیوم بسته‌بندی، از وجود این قابلیت نیز مطلع باشند.

جنس بدنه دستگاه بسته‌بندی وکیوم

از دیگر موضوعات مهمی که در زمان خرید دستگاه وکیوم بسته‌بندی اهمیت دارد، جنس بدنه این دستگاه است. معمولا بهترین جنس بدنه برای این نوع دستگاه‌ها، جنس استیل است. چراکه استیل در برابر زنگ زدگی مقاوم است و از طرفی دیگر قابلیت شستشو و تمیز کردن آن راحت‌تر است.

پمپ خلاء دستگاه بسته‌بندی وکیوم

یکی از مهم‌ترین نکات که در خرید دستگاه وکیوم بسته‌بندی باید به آن توجه شود، دینام و یا پمپ خلاء دستگاه است. ضروری است که خریداران از سلامت این قطعه اطمینان حاصل کنند و یا اینکه در گارانتی دستگاه به این موضوع اشاره شده باشد.

سلامت فنی دستگاه بسته‌بندی وکیوم

توجه به سلامت فنی دستگاه در مواقعی که دستگاه وکیوم بسته‌بندی دست دوم خریداری می‌شود از اهمیت بیشتری برخوردار است. چراکه گاها ممکن است برخی از دستگاه‌های وکیوم بسته‌بندی عمر مفید خود را سپری کرده باشند و یا اینکه نقض فنی داشته باشند. البته این موضوع توسط افراد غیر متخصص قابل شناسایی نیست و حتما لازم است افراد متخصص دستگاه را مورد ارزیابی قرار دهند.

تمامی موارد گفته شده در خرید دستگاه وکیوم برای بسته‌بندی باید مورد توجه قرار گیرند. البته چنانچه خرید این دستگاه‌ها از مراکز معتبر صورت گیرد، در این صورت نگرانی از این جهات وجود نخواهد داشت. شب چره یکی از مراکز مجاز و شناخته شده است که در حوزه مشاوره خرید انواع دستگاه‌های صنایع غذایی و فروش آن‌ها فعالیت می‌کند.

این مجموعه بهترین و باکیفیت‌ترین انواع دستگاه وکیوم بسته‌بندی دست دوم را از خارج از کشور در بستری کاملا قانونی وارد ایران می‌کند و با قیمتی کاملا مقرون به‌صرفه به ‌فروش می‌رساند. البته برگ برنده این مجموعه معتبر وجود مشاوران و کارشناسان دانش آموخته صنایع غذایی و مهندسین ماشین آلات صنعتی است. این افراد با توجه به نیاز خریداران بهترین و باکیفیت‌ترین انواع دستگاه وکیوم بسته‌بندی مورد نیاز را به آنان معرفی می‌کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، اخذ مشاوره، استعلام قیمت، ثبت سفارش و خرید انواع دستگاه وکیوم بسته‌بندی دست دوم می‌توانید همه روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 در تماس باشید تا کارشناسان مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله ابتدائا فرایند وکیوم و بسته‌بندی مورد بررسی قرار گرفت و توضیح داده شد که بسته‌بندی وکیوم یا همان خلاء یک روش بسته بندی است که در آن هوای درون بسته‌ها گرفته می‌شود. هدف بسته بندی به صورت وکیوم این است که اکسیژن داخل بسته بندی‌ها گرفته شود تا عمر مفید مواد غذایی درون آن‌ها  افزایش یابد.

لازم به ذکر است که این نوع از بسته‌بندی باعث می‌شود حجم بسته‌بندی‌ها کاهش پیدا کند و حمل و نقل آن‌ها آسان‌تر شود. جهت این فرایند از انواع دستگاه‌های وکیوم بسته‌بندی استفاده می‌شود که در این مقاله انواع مختلف آن‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین در باب عوامل موثر بر قیمت دستگاه وکیوم و همین‌طور نکات مهمی که در خرید این دستگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرند نیز توضیحات نسبتا مفصلی ارائه شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *