چگونه طرح توجیهی صنایع غذایی بنویسیم

مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی گامی محکم به سوی موفقیت

منظور از مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی این است که پیش از هر اقدامی جهت نگارش این طرح، با مشاوران و متخصصان این حوزه مشورت و هم‌فکری صورت گیرد. چراکه نحوه نگارش طرح توجیهی صنایع غذایی امری کاملا تخصصی است و لازم است که در نگارش آن به تمامی ابعاد مورد نیاز در نگارش طرح‌های توجیهی توجه شود.

در واقع تمامی طرح‌های توجیهی چه در زمینه صنایع غذایی و چه سایر حوزه‌ها، دارای یک چهارچوب اصولی هستند که عدم توجه کافی به این ساختار، می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای صاحبان کسب و کارهای صنعتی و تولیدی در آینده بوجود بیاورد.

در این مقاله ابتدا به دو سوال شایع طرح توجیهی چیست و چگونه طرح توجیهی بنویسیم، پاسخ داده می‌شود. سپس اصول ساختاری و چهارچوب طرح توجیهی صنایع غذایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت نیز نکات مهم و ضروری در باب اهمیت مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی توضیح داده می‌شود.

طرح توجیهی چیست؟

پیش از اینکه از اهمیت و ضرورت مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی صحبت شود، بهتر است در وهله اول به سوال شایع طرح توجیهی چیست، پاسخ داده شود. چراکه گاها بسیاری از متقاضیان مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی به درستی نمی‌دانند که طرح توجیهی چیست و چه ساختار و چهار چوبی باید داشته باشد.

طرح توجیهی و یا بیزینس پلن، ارائه گزارش‌های جامع و کامل در باب توجیه یک طرح در ابعاد مختلف است. در واقع زمانیکه فرد و یا افرادی قصد راه‌اندازی یک کسب و کار و بیزینسی را دارند بایستی یک طرح اولیه از هدف مدنظر خود را به مراجع اعطای مجوز ارائه دهند تا بتوانند مجوز فعالیت کسب کنند. البته جدای از طرح و پلن چیده شده برای ارائه به مراجع ذی‌ربط، طرح توجیهی اهداف مهم دیگری را نیز دنبال می‌کند.

طرح توجیهی کامل، طرحی است که دارای 3 بخش باشد و هر کدام از این بخش‌ها به طور کامل پوشش داده شوند. این بخش‌ها شامل شناخت بازار و محیط کار، مطالعات فنی و در نهایت برآوردهای مالی و اقتصادی است. همچنین لازم به ذکر است که صرف نوشتن اهداف و خواسته‌ها در طرح توجیهی ملاک نیست، بلکه طرح توجیهی برای اینکه مورد قبول واقع شود نیازمند بررسی‌ها و مطالعات دقیق‌تری است و بایستی قابلیت دفاع و توجیه داشته باشد. چراکه در غیر این صورت با رد مراجع ذی‌ربط مواجه خواهد شد.

مطالعات اقتصادی مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی​

چگونه طرح توجیهی بنویسیم؟

در قسمت قبل به سوال شایع و کاربردی طرح توجیهی چیست، پاسخ داده شد. اما حال که با مفهوم آن آشنا شدید، قطعا سوال دیگری در ذهنتان نقش می‌بندد و آن هم این است که چگونه طرح توجیهی بنویسیم؟

اولین مرحله در نگارش طرح توجیهی این است که ابعاد مختلف آن بایستی از یکدیگر تفکیک شوند و هر کدام از ابعاد به طور خاص و ویژه مورد بررسی قرار گیرند. چنانچه بخواهیم صادقانه به این سوال پاسخ دهیم چنین باید گفت که نگارش طرح توجیهی صنایع غذایی به جهت ابعاد پیچیده‌ای که دارد از افراد غیر متخصص ساخته نیست. از این رو معقول و منطقی‌تر است که نگارش طرح توجیهی صنایع غذایی به متخصصان این حوزه سپرده شود.

ساختار طرح توجیهی صنایع غذایی

ساختار طرح توجیهی دارای 3 بخش مهم و ضروری است که چهارچوب کلی این طرح را تشکیل می‌دهند. در هنگام مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی، این 3 بخش به طور کامل از یکدیگر تفکیک می‌شوند و درباره هر بخش توضیحات لازم ارائه می‌شود.

ساختار اصلی طرح‌های توجیهی عبارتند از:

مطالعات پیرامون شناخت محیط و بازار کسب و کار

اولین موضوعی که در نگارش طرح توجیهی صنایع غذایی بایستی مورد بررسی قرار گیرد، شناخت محیط و بازار کسب و کار است.  منظور از شناخت بازار، بررسی میزان تقاضا، میزان استقبال از محصول نهایی و… است. به عنوان مثال باید بررسی شود که ماده غذایی که قصد تولید آن در حجم انبوه مدنظر است، تا چه اندازه در بازار طرفدار دارد و آیا متقاضیان این محصول احاد جامعه هستند یا اقلیت؟ 

در واقع با چند سوال اساسی و مهم می‌توان اطلاعات مفیدی در این حوزه کسب کرد. البته صرف شناخته شده بودن یک محصول، دلیلی برای تولیدات انبوه نیست. چراکه گاها یک محصول ناشناخته است اما با بررسی‌های همه جانبه‌ای که انجام می‌شود، میزان استقبال بالا نسبت به محصول مورد نظر را می‌توان پیشبینی کرد.

مطالعات فنی مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی

دومین موضوع مهمی که در نگارش طرح توجیهی صنایع غذایی، واجد اهمیت است، موضوع مطالعات فنی صنایع غذایی می‌باشد. منظور از مطالعات فنی، بررسی و آنالیز دستگاه‌ها و تجهیزات کارخانه، ظرفیت آن‌ها، محل اجرا و ساختار اجرایی جهت تولید مواد غذایی است. 

به عنوان مثال در تولید یک نوع از مواد غذایی خاص، ممکن است به برخی از تجهیزات و دستگاه‌های ویژه نیاز باشد که اصلا موجود نباشد و یا اینکه کارایی مطلوب را نداشته باشند. از این رو مشاوران و کارشناسان در هنگام مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی، موارد گفته شده را بررسی می‌کنند و سپس پیشنهاد خرید و یا تجهیز دستگاه‌ها و چگونگی بالا بردن ظرفیت و ایجاد ساختارهای اجرایی را جهت نگارش یک طرح توجیهی کامل پیشنهاد می‌دهند.

مطالعات اقتصادی مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی

سومین بخش مهم در نگارش طرح توجیهی صنایع غذایی، بخش مطالعات اقتصادی است. منظور از مطالعات اقتصادی بررسی هزینه مواد خام اولیه، هزینه تاسیسات و تجهیزات مورد نیاز، هزینه استخدام کارکنان و پرسنل بخش‌های مختلف، برنامه‌ریزی‌ و سازماندهی تیم ها و… است. به طور کلی هدف از مطالعات اقتصادی طرح توجیهی، برآورد تمامی هزینه‌های اصلی و جانبی تولید مواد غذایی است و ماحصل، این است که آیا تولید محصول مورد نظر توجیه اقتصادی دارند یا خیر؟

چراکه مهم‌ترین هدف کلیه صاحبان کسب و کارهای صنعتی و تولیدی، کسب سود و منفعت اقتصادی بیشتر است. از این رو در مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی، این موضوع تشریح می‌شود که آیا پلن مدنظر دارای سوددهی هست یا خیر؟ به عنوان مثال، یکی از هزینه‌هایی که در بخش اقتصادی طرح توجیهی به آن توجه می‌شود، هزینه واردات مواد اولیه صنایع غذایی است.

البته در بخش اقتصادی طرح‌های توجیهی، سعی بر این است که نمایی از آینده‌ای نه‌چندان دور‌ نیز مدنظر قرار داده شود. منظور این است که بایستی مشخص شود که میزان تولیدات در زمان شروع فعالیت چه مقدار  خواهد بود و در سال‌های آتی تا چه اندازه امکان بالا بردن میزان تولیدات در حجم انبوه وجود دارد.

مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی

مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی با مجموعه شب چره

تا این قسمت از مقاله با توجه به مطالب گفته شده لزوم و ضرورت مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی مشخص شد اما موضوع دیگری که مطرح می‌شود یافتن یک تیم متخصص و متبحر در حوزه مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی است.

یکی از مجموعه‌های معتبر و شناخته شده که در حوزه مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی فعالیت می‌کند، مجموعه شب چره است. این مجموعه مجاز، دارای یک تیم متخصص از کارشناسان صنایع غذایی و همینطور مهندسان ماشین‌آلات صنعتی است. از مهم‌ترین موضوعاتی که در مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی توسط مجموعه شب چره مدنظر قرار داده می‌شوند عبارتند از:

  • بررسی میزان موفقیت پروزه در چند سال آینده
  • بررسی میزان نقدینگی و برآورد کلیه هزینه‌ها و استعلام قیمت از منابع معتبر
  • بررسی میزان استقبال محصول تولید شده نهایی
  • مشاوره چگونگی دفاع از طرح توجیهی صنایع غذایی
  • بررسی طرح توجیهی از منظر صادرات محصول نهایی 
  • بررسی زمان‌بندی تولید مواد غذایی و زمان تقریبی جهت تولیدات در حجم انبوه
  • برآورد میزان مواد اولیه مورد نیاز، جهت شروع تولیدات مواد غذایی با توجه به مواد اولیه داخلی و یا وارداتی
  • بررسی و تخمین هزینه استخدام نیروی انسانی مورد نیاز در بخش‌های مختلف کارخانه تولید مواد غذایی
  • تجزیه و تحلیل فنی انواع دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز خط تولید مواد غذایی از جهت اطمینان نسبت به امکان‌پذیری فنی

موارد گفته شده تنها بخشی از مشاوره‌هایی است که در مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی توسط کارشناسان مجموعه شب چره عنوان می‌شوند. همچنین ناگفته نماند که مجموعه شب چره در زمینه‌های فروش ماشین آلات صنایع غذایی دست دوم و همینطور واردات و فروش مواد اولیه صنایع غذایی نیز فعال است. این مجموعه شناخته شده و معتبر، بهترین و با کیفیت‌ترین دستگاه‌های خط تولید مواد غذایی را که از سلامت فنی کامل برخوردار هستند، کاملا قانونی وارد کشور می‌کند و به متقاضیان می‌فروشد.

جهت مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی با کارشناسان و متخصصان مجموعه شب چره می‌توانید همه روزه با شماره تلفن 09022253620 در تماس باشید تا کارشناسان مجموعه شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی، به دو سوال شایع و کاربردی طرح توجیهی چیست و چگونه طرح توجیهی بنویسیم به طور کامل پاسخ داده شد. سپس در باب ساختار و چهارچوب طرح توجیهی نیز مفصلا توضیحاتی ارائه شد. اگرچه با توضیحات ارائه شده سعی بر این بودن تا نحوه نگارش طرح توجیهی به زبانی ساده بیان شود اما در واقع نگارش یک طرح توجیهی به جز علم و دانش در این حیطه، نیازمند تجربه کافی نیز هست. از این رو لازم و ضروری است که در نگارش طرح توجیهی صنایع غذایی، از دانش آموختگان با تجربه در حوزه صنایع غذایی کمک گرفته شود. در راستای این توضیحات، مجموعه شب چره به عنوان یکی از مجموعه‌های مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی معرفی شد و توضیحات لازم در باب خدمات ارائه شده در این مجموعه مورد بررسی قرار گرفتند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *