کارخانه مواد غذایی

مراحل احداث کارخانه مواد غذایی و هزینه آن

سوال شایع چگونه یک کارخانه مواد غذایی بسازیم، اولین سوالی است که به ذهن فرد و یا افرادی که قصد احداث کارخانه تولید مواد غذایی را دارند خطور می‌کند. چراکه احداث کارخانه تولید مواد غذایی امری کاملا تخصصی است و نیازمند تحقیق و بررسی فراوان در حوزه مواد غذایی است.

در واقع برای اینکه بهتر و منطقی‌تر بتوان به سوال چگونه یک کارخانه مواد غذایی بسازیم، پاسخ داد، لازم است که صفرتا صد مسیر احداث کارخانه مواد غذایی مورد بررسی دقیق قرار گیرد و چالش‌ها و خطرات احتمالی مسیر بررسی شوند. همچنین برآورد کلیه هزینه‌ها در تاسیس کارخانه مواد غذایی از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند.

فلذا در این مقاله ابتدا مراحل احداث کارخانه مواد غذایی مورد بررسی قرار می‌گیرند و توضیحات لازم درباره هر کدام از این مراحل نیز داده می‌شود. سپس در مورد هزینه ساخت کارخانه مواد غذایی توضیح داده می‌شود. در نهایت نیز در باب اهمیت مشاوره در راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی صحبت خواهد شد.

مراحل احداث کارخانه مواد غذایی

اولین موضوعی که در پاسخ به سوال چگونه یک کارخانه مواد غذایی بسازیم، باید به آن پرداخته شود، آشنایی با مراحل احداث کارخانه مواد غذایی است. طی‌کردن هر کدام از این مراحل مستلزم صرف زمان و انرژی لازم و کافی است. این مراحل عبارتند از: 

مشخص کردن محصول تولیدی

اولین گام از مراحل احداث کارخانه مواد غذایی، انتخاب نوع محصولی است که تولیدکنندگان قصد تولید آن را در حجم انبوه دارند. این محصولات بایستی باتوجه‌به فرهنگ و ذائقه مردم کشور انتخاب شوند.

مرحله انتخاب محصول تولیدی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه در تولید هر نوع مواد غذایی نیاز به مواد اولیه است و چنانچه این مواد اولیه کمیاب و یا نایاب باشند، قطعا تولیدکنندگان با مشکل جدی در تامین مواد اولیه روبه‌رو می‌شوند. همچنین مواد اولیه برخی از محصولات غذایی، وارداتی هستند و ازاین‌رو چنانچه این محصولات برای تولید انبوه انتخاب شوند، بدیهی است که تولیدکنندگان با افزایش هزینه ساخت کارخانه مواد غذایی مواجه خواهند شد. چراکه هزینه واردات مواد اولیه را نیز بایستی در لیست هزینه‌های تاسیس کارخانه قرار دهند.

مراحل احداث کارخانه مواد غذایی

نگارش طرح توجیهی مواد غذایی

نگارش طرح توجیهی مواد غذایی یکی دیگر از مراحل احداث کارخانه مواد غذایی است. منظور از طرح توجیهی مواد غذایی، گزارشی از برآورد کلیه اقدامات لازم جهت احداث کارخانه تولید مواد غذایی است. در واقع در طرح توجیهی مواد غذایی، تولیدکنندگان بایستی ایده ذهنی خود را بر روی کاغذ بیاورند و بتوانند بانک‌ها، سرمایه‌داران و مراجع مربوطه اخذ مجوز را توجیه کنند که راه‌اندازی کارخانه مواد غذایی مدنظر آن‌ها سودده و دارای فایده است.

همچنین در نگارش طرح توجیهی مواد غذایی لازم است که برآورد هزینه احداث کارخانه صنایع غذایی نیز آورده شود. این امر نشان می‌دهد که تولیدکنندگان با در دست داشتن سرمایه مکفی جهت راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی گام برداشته‌اند.

برآورد هزینه ها و تامین مالی پروژه

برآورد هزینه ساخت کارخانه مواد غذایی یکی دیگر از مراحل احداث کارخانه مواد غذایی است. در واقع زمانی که سوال چگونه یک کارخانه مواد غذایی بسازیم مطرح می‌شود، فکر تامین مالی پروژه زودتر از باقی موارد در ذهن نقش می‌بندد.

در حل این موضوع تولیدکننده و یا تولیدکنندگانی که قصد احداث کارخانه مواد غذایی را دارند بایستی پیش از هر اقدامی برآوردی نسبت به میزان سرمایه و هزینه تاسیس کارخانه مواد غذایی انجام دهند. این افراد باید مشخص کنند که از چه منبعی قرار است هزینه‌های تاسیس کارخانه مواد غذایی را تامین کنند.

در مرحله برآورد هزینه‌ها و تامین مالی، ممکن است برخی از تولیدکنندگان، سرمایه‌گذار جذب کنند و وی را به‌عنوان کسی که کلیه هزینه‌های تاسیس و احداث کارخانه را بر عهده گرفته است به مراجع ذی‌ربط معرفی کنند. البته لازم به ذکر است که صرف معرفی سرمایه‌گذار به مراجع مربوطه کفایت نمی‌کند، بلکه باید تمکن مالی سرمایه‌گذار نیز برای مراجع اعطاکننده مجوز احراز شود.

اخذ مجوزهای مورد نیاز از مراجع مربوطه

از دیگر مراحل احداث کارخانه مواد غذایی، مرحله اخذ مجوزهای لازم جهت شروع فعالیت است. این مجوزها باید از وزارت صنایع و معدن، وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و… اخذ شوند. ناگفته نماند که اخذ این مجوزها نیز نیازمند هزینه هستند. ازاین‌رو در لیست هزینه تاسیس کارخانه مواد غذایی، بایستی هزینه اخذ مجوزها را نیز لحاظ کرد.

خرید زمین و یا اجاره مکان جهت احداث

یکی دیگر از مراحل احداث کارخانه مواد غذایی خرید زمین و یا اجاره مکانی مناسب جهت احداث کارخانه است. این مرحله نیز از مراحل بسیار مهمی است که نیازمند دقت و توجه کافی است. چراکه هر مکانی جهت احداث کارخانه تولید مواد غذایی مناسب نیست و حتما باید مکانی انتخاب و خریداری شود که از نظر دسترسی به منابع موردنیاز کارخانه فاقد مشکل باشد.

گاها برخی از تولیدکنندگان با عدم توجه کافی نسبت به این موضوع مجبور به صرف هزینه‌های مازاد دیگری می‌شوند. ازاین‌رو از ابتدا باید مکانی جهت احداث کارخانه تولید مواد غذایی در نظر گرفته شود که از لحاظ آب، برق، گاز، تهویه و… مشکل جدی نداشته باشد. همچنین لازم است که در برآورد هزینه احداث کارخانه مواد غذایی، خرید زمین و یا اجاره مکان جهت تاسیس کارخانه در اولویت هزینه‌ها قرار داده شود.

خرید دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز

خرید دستگاه‌ها و تجهیزات موردنیاز از دیگر مراحل احداث کارخانه مواد غذایی است. البته این دستگاه‌ها و ماشین آلات باتوجه‌به نوع محصولی که قصد تولید آن‌ها مدنظر است، متفاوت هستند. به‌عنوان‌مثال دستگاه‌ها و ماشین آلاتی که جهت راه‌اندازی خط تولید آب معدنی نیاز هستند با دستگاه‌ها و ماشین آلاتی که جهت راه‌اندازی خط تولید چیپس میوه استفاده می‌شوند، کاملا متفاوت هستند.

گاها برخی از دستگاه‌ها و ماشین آلات نیز همچون دستگاه شیرینگ پک، جت پرینتر و بالابرها در تمامی خطوط تولید مواد غذایی کاربرد دارند. لازم به ذکر است که خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی بخشی مهمی از هزینه احداث کارخانه مواد غذایی را به خود اختصاص می‌دهند. البته با جایگزین کردن خطوط تولید مواد غذایی دست دوم به‌جای خطوط تولید دست اول، می‌توان تا حد قابل توجهی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد. به‌عنوان‌مثال با خرید دستگاه بسته‌بندی مواد غذایی دست دوم می‌توان تا 50درصد در هزینه خرید این دستگاه‌ها صرفه‌جویی کرد.

ساخت کارخانه مواد غذایی

تامین مواد اولیه

یکی دیگر از مراحل تاسیس کارخانه مواد غذایی این است که تولیدکنندگان جهت تهیه مواد اولیه از پیش برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده باشند و منبع تامین مواد اولیه خود را باتوجه‌به نوع محصول تولیدی مشخص کنند.

استخدام پرسنل و کادر اداری

استخدام پرسنل و کادر اداری از آخرین مراحل تاسیس کارخانه مواد غذایی است. البته این مرحله نیز نیازمند تحقیق و بررسی دقیق است؛ چراکه باید باتوجه‌به نوع محصولی که قصد تولید آن مدنظر است و همین‌طور تجهیزات و دستگاه‌های کارخانه، کادر متخصص و متبحر استخدام شوند.

تا این قسمت از مقاله، تمامی مراحل احداث کارخانه مواد غذایی مورد بررسی قرار گرفتند و توضیحات لازم در باب هر کدام ارائه شد. در واقع چنین می‌توان گفت که هدف از توضیحات ارائه شده، دادن یک پاسخ جامع و کامل به سوال چگونه یک کارخانه مواد غذایی بسازیم بود. چراکه احداث و ساخت کارخانه مواد غذایی، بدون طی‌شدن مراحل فوق کاملا غیرممکن است.

هزینه احداث کارخانه مواد غذایی

معمولا زمانی که سوال پرتکرار چگونه یک کارخانه مواد غذایی بسازیم در ذهن تولیدکنندگان مطرح می‌شود، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های فکری که به سراغ این افراد می‌آید موضوع هزینه تاسیس کارخانه مواد غذایی است.

هزینه احداث کارخانه صنایع غذایی، شامل هزینه‌های ثابت و متغیر متعددی است که هر کدام نیازمند برآورد مالی مختص به خود هستند. به جرات می‌توان گفت که راه‌اندازی کارخانه مواد غذایی بدون اینکه جهت تامین هزینه احداث کارخانه تولید مواد غذایی تدبیری اندیشیده شده باشد، بی‌شک محکوم به شکست است.

فلذا واجب و ضروری است که کلیه تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در صنعت مواد غذایی، در اولین قدم لیستی کامل از کلیه هزینه‌های ثابت و متغیر احداث کارخانه مواد غذایی تهیه و تنظیم کنند تا مبادا به دلیل عدم تامین منابع مالی با مشکلات جدی مواجه شوند و از ادامه راه منصرف شوند.

در قسمت قبل تمامی مراحل احداث کارخانه مواد غذایی مورد بررسی قرار گرفتند. لازم به ذکر است که تمامی مراحل فوق، نیازمند صرف هزینه‌هایی هستند که بایستی برآورد و پرداخت شوند. ناگفته نماند که چنانچه تولیدکنندگان بتوانند با طرح توجیهی مواد غذایی خود، مراجع مربوطه را مجاب کنند، می‌توانند از وام کارخانه مواد غذایی نیز استفاده کنند.

اهمیت مشاوره در راه اندازی خط تولید مواد غذایی

باتوجه‌به توضیحات ارائه شده، تا حدی به سوال چگونه یک کارخانه مواد غذایی بسازیم، پاسخ داده شد و سعی بر این بود که تمامی مراحل احداث کارخانه مواد غذایی مورد بررسی قرار گیرند. اگرچه تا این قسمت از مقاله توضیحات نسبتا مفصلی درمورد احداث کارخانه مواد غذایی داده شده است؛ اما از نقش مشاور در پاسخ به سوال چگونه یک کارخانه مواد غذایی بسازیم، نمی‌توان غافل شد.

در واقع مشاوره راه اندازی خط تولید مواد غذایی همچون یک نقشه راه عمل می‌کند و تولیدکنندگان را با تمامی چالش‌های پیشرو در احداث کارخانه مواد غذایی و همین‌طور هزینه‌های ثابت و متغیر تاسیس کارخانه مواد غذایی آشنا می‌کند. لازم به ذکر است که دایره مشاوره راه‌اندازی کارخانه مواد غذایی بسیار گسترده است و شامل مشاوره انتخاب محصول جهت تولید، مشاوره اخذ مجوز تاسیس کارخانه مواد غذایی، مشاوره خرید تجهیزات و دستگاه‌های موردنیاز خط تولید، مشاوره نگارش و تدوین طرح توجیهی مواد غذایی، مشاوره برآورد هزینه احداث کارخانه تولید مواد غذایی و… می‌شود.

هرکدام از این قسم مشاوره‌ها، کاملا تخصصی بوده و نیازمند دانش و تجربه کافی در حوزه صنایع غذایی و ماشین آلات صنعتی هستند. فلذا مشاوره راه‌اندازی کارخانه مواد غذایی را افرادی باید انجام دهند که دانش و تخصص کافی در حوزه صنایع غذایی و ماشین آلات صنعتی داشته باشند.

شب چره مجموعه‌ای قانونی و شناخته شده است که در حوزه مشاوره راه‌اندازی کارخانه مواد غذایی به تولیدکنندگان مشاوره تخصصی ارائه می‌دهد. شب چره جهت ارائه مشاوره‌های تخصصی، تیمی متبحر و متخصص از کارشناسان صنایع غذایی، مهندسین ماشین آلات صنعتی، مهندسین شیمی و بازاریابان را به گرد هم آورده است تا بتوانند بهترین و تخصصی‌ترین مشاوره‌ها را در پاسخ به سوال چگونه یک کارخانه مواد غذایی بسازیم بدهند.

همچنین مجموعه شب چره در حوزه فروش دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید مواد غذایی دست دوم نیز فعال است. این مجموعه شناخته شده در بستری کاملا قانونی، بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌ها و ماشین آلات را از خارج از کشور وارد می‌کند و در ایران به متقاضیان می‌فروشد. لازم به ذکر است که تولیدکنندگان و صاحبان کسب‌وکارهای صنعتی با خرید انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی دست دوم می‌توانند تا حد قابل توجهی هزینه احداث کارخانه تولید مواد غذایی را پایین بیاورند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره راه‌اندازی کارخانه مواد غذایی، نگارش طرح توجیهی مواد غذایی، مشاوره فرمولاسیون مواد غذایی، استعلام قیمت دستگاه‌ها، ثبت سفارش و خرید ماشین آلات صنعتی خط تولید مواد غذایی و… می‌توانید همه‌روزه در ساعات اداری با شماره‌تلفن 09022253620 تماس برقرار کنید تا کارشناسان مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

هزینه احداث کارخانه مواد غذایی

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان چگونه یک کارخانه مواد غذایی بسازیم، ابتدا تمامی مراحل احداث کارخانه مواد غذایی مورد بررسی قرار گرفتند و توضیحات نسبتا مفصلی درباره هر مرحله داده شد. سپس در باب هزینه‌های احداث کارخانه تولید مواد غذایی توضیح داده شد. در نهایت نیز در مورد اهمیت مشاوره در راه‌اندازی کارخانه مواد غذایی صحبت شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *