روش های بسته بندی مواد غذایی

صفر تا صد انواع بسته بندی مواد غذایی

در چند سال اخیر تنوع انواع بسته بندی مواد غذایی بسیار بالا رفته است. در این فرآیند، سعی بر این بوده است که از روش های بسته بندی مواد غذایی نوین استفاده شود تا مدت زمان نگهداری مواد غذایی افزایش یابد بدون اینکه طعم و مزه آن‌ها تغییر کند.

مسلما جهت اعمال بهترین روش بسته بندی در صنایع غذایی، به انواع دستگاه بسته بندی مواد غذایی دست دوم و یا نو پیشرفته و مجهز نیاز است. همچنین لازم است که انواع بسته بندی مواد غذایی، متناسب با نوع مواد خوراکی انتخاب شوند تا سلامت و ماندگاری محصولات برای مدت طولانی‌تری حفظ شوند.

در این مقاله ابتدا روش های بسته بندی در صنایع غذایی مورد بررسی قرار می‌گیرند. سپس انواع بسته بندی مواد غذایی معرفی و توضیحات لازم درباره آن‌ها داده می‌شود. همچنین برخی از مهم‌ترین مزایای بسته بندی در صنایع غذایی، توضیح داده می‌شوند. در نهایت نیز دستگاه‌ها و ماشین آلات بسته‌بندی مواد غذایی معرفی خواهند شد.

روش های بسته بندی در صنایع غذایی

روش های بسته بندی در صنایع غذایی، با توجه به نوع محصولات خوراکی متفاوت هستند. اما از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که در تمامی روش های بسته بندی مواد غذایی مشترک هستند، می‌توان به ویژگی‌های حفاظت و نگهداری محصولات از فساد، حفاظت در برابر ضربه‌های احتمالی، حفاظت در برابر نفوذ رطوبت، حفاظت از گرما و… اشاره کرد. مسلما هرچقدر روش های بسته بندی مواد غذایی اصولی‌تر باشند در دوام و ماندگاری بیشتر محصولات غذایی نقش دارند. از مهم‌ترین این اصول‌، می‌توان به متریالی که جهت بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود اشاره کرد.

چراکه متریالی که جهت ساخت انواع بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. این متریال با توجه به نوع مواد غذایی انتخاب می‌شوند. به عنوان مثال جهت بسته‌بندی مواد خوراکی که تر هستند نباید از قوطی‌هایی با جنس قلع استفاده شود، چراکه ورقه‌هایی از جنس قلع، معمولا زمانی ‌که در معرض رطوبت قرار می‌گیرند، نوعی گاز را از خود تولید می‌کنند که این گاز سمی و برای سلامت افراد بسیار مضر است.

با توجه به این توضیحات چنین می‌توان گفت که بهترین روش بسته بندی مواد غذایی، روشی است که در آن به اصول اولیه و مهمی همچون متریال بسته‌بندی‌ها، دوام و ماندگاری آن‌ها، تناسب نوع بسته‌بندی با محصولات خوراکی توجه شود.

همچنین لازم به ذکر است که یکی از عوامل مهم در بازاریابی محصولات خوراکی به روش های بسته بندی در صنایع غذایی برمی‌گردد. هرچقدر که بسته‌بندی‌های مواد غذایی زیباتر و خلاقانه‌تر باشند در جذب مشتریان تاثیر بیشتری دارند. گاهی نیز ظروفی که جهت بسته‌بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند به نحوی هستند که مجددا قابلیت استفاده را دارند و بسیاری از افراد از این انواع بسته بندی‌ مواد غذایی استقبال بیشتری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بسته بندی چیست؟

شایع ترین انواع بسته بندی مواد غذایی

بسته‌بندی‌های مواد غذایی دارای انواع متعددی هستند. اما در این بین برخی از انواع بسته بندی مواد غذایی شایع‌تر و پرمصرف‌تر محسوب می‌شوند از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: 

ورقه های پلاستیکی

یکی از انواع بسته بندی مواد غذایی، ورقه‌های پلاستیکی است. معمولا صفحات پلاستیکی به جهت قیمت پایینی که دارند، بیشتر از باقی مواد در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این صفحات توسط مواد چسبانک به یکدیگر متصل می‌شوند و شکل بسته‌بندی را تشکیل می‌دهند.

البته جهت پیشگیری از تغییر طعم و مزه مواد غذایی و همچنین حفظ بافت این صفحات، لازم است برخی از پلیمرهای مهم به این بسته‌ها اضافه شوند تا سلامت مواد غذایی کاملا حفظ شوند. از مهم‌ترین این پلیمرها، می‌توان پلیمر دانستیه کم پلی اتیلنی، پلی استیرن، پلیمر دانستیه بالا پلی اتیلنی، پلی وینیل کلراید، پلی اتیلن ترفتالات و پروپلین را نام برد.

بسته بندی های کاغذی

یکی از شایع‌ترین انواع بسته بندی مواد غذایی، استفاده از بسته‌بندی‌های کاغذی و مقوایی است. دلیل این امر قیمت مناسب و راحتی در شکل‌پذیری کاغذ و مقوا است. از مهم‌ترین مزایای این نوع بسته‌بندی‌ها می‌توان به وزن پایین، سهولت در شکل‌پذیری، حمل و نقل آسان و قابل بازیافت بودن آن‌ها اشاره کرد.

پوشش‌های کاغذی معمولا به عنوان پوشش ثانویه مواد خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. چراکه استفاده از این نوع پوشش‌های کاغذی، از ورود مواد شیمیایی به داخل مواد غذایی، تا حد قابل توجهی پیشگیری می‌کنند. البته جهت بالا بردن قدرت جذب رطوبت بسته‌بندی‌های کاغذی، موادی را به آن‌ها اضافه می‌کنند.

اصلی‌ترین تفاوت بین کاغذ و مقوا در وزن و ضخامت آن‌ها است. کاغذها معمولا وزنی کمتر از 250 گرم در هر متر مربع دارند و چنانچه وزن بالاتری داشته باشند با عنوان مقوا شناخته می‌شوند. لازم به ذکر است که زدن چاپ و مارک به صورت مستقیم بر روی بسته‌بندی‌های کاغذی، در مواقعی که مواد غذایی در تماس مستقیم با کاغذ یا مقوا هستند، یکی از عوامل فساد مواد غذایی و تغییر طعم و مزه آن‌ها است. این موضوع را می‌توان از معایب بسته بندی‌های کاغذی محسوب کرد.

انواع بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی های شیشه ای

یکی دیگر از انواع بسته بندی مواد غذایی، بسته‌بندی‌های شیشه‌ای است. استفاده از بسته‌بندی‌های شیشه‌ای  به جهت مقاومت بالای شیشه‌ها سبب می‌شود که شکل بسته‌بندی آن‌ها در طول فرآیند تولید تا رسیدن به دست مصرف‌کنندگان، فرم خود را از دست ندهند. همچنین امکان استرلیزه کردن شیشه‌ها در کارخانه مواد غذایی وجود دارد و با این روش کلیه میکروب‌ها و باکتری‌های درون ظروف شیشه‌ای از بین می‌رود. از طرفی دیگر فرایند بسته‌بندی در ظروف شیشه‌ای به نحوی است که رطوبت و گاز به داخل ظروف نفوذ نمی‌کند.

البته دلیل دیگر محبوبیت ظروف بسته‌بندی شیشه‌ای، به جهت شفافیت این ظروف و آشکار بودن محتویات آن‌ها است. همچنین ظروف شیشه‌ای دارای تنوع بالایی نیز هستند که همین موضوع در جذب مشتریان نقش قابل توجهی دارد. از بزرگترین معایب بسته بندی‌های شیشه‌ای، شکننده بودن این ظروف است. این ظروف زمانی ‌که در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند و یا در مواقعی‌که مواد درون شیشه‌ها فاسد شوند، ممکن است ترک بردارند و یا به یکباره بشکنند.

قلع و ورق‌های آلومینیومی

یکی دیگر از انواع بسته بندی مواد غذایی که بسیار هم شایع است استفاده از ورق‌های آلومینیومی و قلع است. ازاین فلزات جهت بسته‌بندی‌ قوطی‌های نوشابه، ظروف استوانه‌ای شکل، پیت روغن‌ها، کنسروهای مواد غذایی، جعبه‌های درب‌دار خوراکی‌ها همچون شیرینی و شکلات و آجیل و… استفاده می‌کنند.

معمولا جهت تولید قوطی‌های کنسروی مواد غذایی از ورقه‌های قلع اندود و برای قوطی‌های انواع نوشیدنی‌ها از آلومینیوم استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین مزایای این نوع بسته‌بندی‌ها می‌توان به دوام، مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت، مقاومت در برابر خوردگی، غیر قابل نفوذ بودن در برابر گرما و رطوبت، قابلیت بازیافت و… اشاره کرد.

همچنین به جهت جنس این نوع بسته‌بندی امکان زدن برچسب و لیبل بر روی آن‌ها با سهولت بیشتری همراه است. البته این نوع از بسته‌بندی‌ها نیز مانند هر نوع بسته‌بندی دیگری دارای معایبی هم هستند. از مهم‌ترین معایب بسته بندی قلع و ورق‌های آلومینیومی میتوان به بالا بودن وزن این نوع بسته‌بندی‌ها و دشواری در شکل‌پذیری آن‌ها نسبت به بسته‌بندی‌های پلاستیکی و کاغذی اشاره کرد.

مزایای بسته بندی در صنایع غذایی

از مهم‌ترین مزایای بسته بندی مواد غذایی عبارتند از:

افزایش ماندگاری

یکی از مهم‌ترین مزیت بسته بندی مواد غذایی، افزایش مدت زمان نگهداری این مواد است. چراکه مواد غذایی معمولا در شرایط عادی نگهداری، بسیار فسادپذیر هستند اما با اضافه کردن برخی از مواد شیمیایی غیر مضر این مواد خوراکی را برای مدت طولانی‌تری از فساد حفظ می‌کنند. البته همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد هر نوع مواد خوراکی با توجه به ترکیباتی که دارند باید به صورت ویژه‌ای بسته‌بندی شوند تا خللی به سلامت محصولات غذایی وارد نشود.

امکان درج برچسب و اطلاعات

یکی دیگر از مزایای بسته بندی مواد غذایی این است که امکان درج برچسب بر روی این بسته‌بندی‌ها فراهم است. برچسب‌های مواد غذایی حاوی اطلاعات مهمی همچون تاریخ تولید و انقضا، ارزش غذایی محصولات، مواد تشکیل‌دهنده مواد خوراکی و… هستند.

حمل و نقل آسان

حمل و نقل آسان را یکی دیگر از مزیت بسته بندی مواد غذایی می‌توان محسوب کرد. زمانی‌ که مواد غذایی به صورت بسته‌بندی شده باشند، امکان حمل و نقل آن‌ها در حجم بالا و در مسافت‌های طولانی‌تر به سهولت امکان‌پذیر است. همین ویژگی سبب شده است که صادرات و واردات مواد غذایی از یک کشور به کشور دیگر به راحتی انجام شود.

برندسازی و توسعه کسب و کار

یکی دیگر از مزیت بسته بندی مواد غذایی در برندسازی و توسعه کسب و کار است. در واقع نوع بسته‌بندی مواد خوراکی، یکی از وجوه تمایز مواد غذایی مشابه در شرکت‌های مختلف صنایع غذایی است. معمولا اکثر شرکت‌ها و کارخانجات محصولات غذایی سعی بر این دارند که با بسته‌بندی‌های خاص، محصول خود را از دیگر محصولات مشابه تمییز دهند.

مسلما ایده بسته‌بندی‌های شکیل و خاص در مورد برخی از مواد غذایی که مخاطبان آن‌ها کودکان هستند، در فروش بیشتر این محصولات نقش قابل توجهی دارد. ازاین‌رو معمولا تولیدکنندگان مواد خوراکی در خرید دستگاه بسته بندی مواد غذایی وسواس بیشتری به خرج می‌دهند. چراکه به نقش مهمی که بسته‌بندی مواد غذایی در برندسازی و جذب خریداران این محصولات ایفا می‌کند، کاملا واقف هستند.

دستگاه ها و ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی

از مهم‌ترین بخش‌ها در خطوط تولید مواد خوراکی، بخش بسته‌بندی این محصولات است. چراکه اگر بسته‌بندی محصولات به درستی انجام نشود، کلیه مراحل تولیدات محصول در کارخانه مواد غذایی زیر سوال می‌روند. بخش بسته‌بندی محصولات خوراکی، بخش مهمی از تولید مواد غذایی محسوب می‌شود. البته نوع دستگاه‌های بسته‌بندی، با توجه به نوع محصولات انتخاب می‌شوند. انواع دستگاه بسته بندی مواد غذایی عبارتند از:

دستگاه پرکن مایعات غلیظ

از این دستگاه بسته‌بندی، جهت پر کردن مایعات خوراکی غلیظی که در مقابل جاری شدن مقاومت بالایی دارند، استفاده می‌کنند.

دستگاه بسته بندی پودری

دستگاه بسته‌بندی پودری از تخصصی‌ترین انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد خوراکی است که از آن جهت بسته‌بندی ادویجات و مواد پودری استفاده می‌کنند. این دستگاه بسته‌بندی توزین دار است و مواد پودری را در حجم و وزن یکسان بدون اینکه مواد پودری ذره‌ای به هدر بروند بسته‌بندی می‌کند.

دستگاه بسته بندی توزین دار

دستگاهی است که از آن جهت بسته‌بندی مواد گرانولی، همچون خشکبار، حبوبات و… استفاده می‌کنند. این دستگاه قابلیت بسته‌بندی حجم قابل توجهی از مواد خوراکی با حجم و وزن یکسان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دارد.

دستگاه بسته بندی حجمی

دستگاه بسته بندی حجمی یکی دیگر از انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی است. از این دستگاه جهت بسته‌بندی مواد غذایی گرانولی با اشکال هندسی مشابه و منظم در بسته‌بندی‌هایی با فرم بالشتی استفاده می‌‌کنند.

دستگاه بسته بندی شیشه ‌پرکن

از این نوع دستگاه‌های بسته‌بندی، جهت پر کردن حجم معینی از مواد خوراکی جامد همچون گرانولی، پودری، انواع مایعات با وسکوزیته متفاوت در بطری‌های شیشه‌ای، فلزی و یا پلاستیکی استفاده می‌کنند. مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی معرفی شدند، البته لازم به ذکر است که برخی از دستگاه‌های دیگری نیز در این قسمت از خط تولید مواد غذایی جهت بسته‌بندی مواد خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرند که جهت پیشگیری از اطاله کلام از ذکر آن‌ها خودداری می‌شود. 

لازم به ذکر است که خرید دستگاه‌‌ها و ماشین آلات بسته‌بندی مواد غذایی یکی از مهم‌ترین هزینه‌ها را در خط تولید مواد غذایی به خود اختصاص می‌دهند. از طرفی دیگر عدم توجه به کیفیت و مرغوبیت این نوع دستگاه‌ها، می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را در فرایند انواع بسته بندی مواد غذایی ایجاد کند.

ازاین‌رو بهتر است تولیدکنندگان، پیش از خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات بسته‌بندی مواد غذایی با کارشناسان صنایع غذایی و مهندسین ماشین آلات صنعتی مشورت کنند تا بتوانند دستگاهی با کیفیت و متناسب با نیاز مجموعه خود را خریداری کنند.

مجموعه شب چره تیمی متخصص و متبحر از دانش آموختگان صنایع غذایی، مهندسین ماشین آلات صنعتی، مهندسین شیمی، مدیران حوزه کسب و کار، دانش آموختگان علوم آزمایشگاهی و… را گرد هم آورده است. این تیم متخصص در حوزه‌های مختلف از جمله مشاوره راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی، مشاوره خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید مواد خوراکی، مشاوره نگارش طرح توجیهی مواد غذایی، مشاوره بهترین روش بسته بندی مواد خوراکی، مشاوره تغییر فرمولاسیون مواد غذایی و… مشاوره‌های تخصصی ارائه می‌دهد.

همچنین مجموعه شب چره در حوزه فروش انواع دستگاه بسته‌بندی مواد غذایی دست دوم نیز فعال است. این مجموعه شناخته شده، بهترین و باکیفیت‌ترین انواع دستگاه‌‌ بسته‌بندی مواد غذایی را از خارج از کشور وارد ایران می‌کند و در ایران به متقاضیان می‌فروشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره‌های تخصصی در حوزه بهترین روش بسته بندی مواد غذایی و آشنایی با انواع بسته بندی مواد غذایی، استعلام قیمت دستگاه‌ها و ماشین آلات، سفارش و خرید انواع دستگاه بسته‌بندی مواد غذایی می‌توانید همه روزه با شماره تلفن 09022253620 تماس برقرار کنید تا کارشناسان و مشاوران متخصص مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان آشنایی با صفر تا صد انواع بسته بندی مواد غذایی، شیوه‌های مختلف بسته‌بندی مواد غذایی مورد بررسی قرار گرفتند و توضیح داده شد که بین نوع مواد خوراکی با شکل بسته‌بندی این مواد رابطه مستقیم وجود دارد. همچنین برخی از مهم‌ترین انواع بسته بندی مواد غذایی همچون بسته‌بندی فلزی، کاغذی، شیشه‌ای و پلاستیکی معرفی و توضیحات لازم درباره آن‌ها داده شد. در نهایت نیز توضیحاتی پیرامون انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی و نحوه کارکرد آن‌ها داده شد.

همچنین توضیح داده شد که بسته‌بندی مواد غذایی از مهم‌ترین بخش‌ها در کارخانجات تولید مواد غذایی است. فلذا باید در انتخاب دستگاه‌ها و نوع بسته‌بندی مواد غذایی نهایت دقت به خرج داده شود و حتما در این باره با مشاوران و کارشناسان متخصص مشورت و هم‌فکری صورت گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *