اولین تولید کننده کاکائو در جهان کدام کشور است

اولین تولید کننده کاکائو در جهان را بشناسید

اولین تولید کننده کاکائو در جهان، ساحل عاج است که سالانه 2،034،000 تن متریک کاکائو تولید و به بازار جهانی عرضه می‌کند. عنوان دومین کشور تولیدکننده کاکائو در جهان نیز پس از ساحل عاج به کشور غنا اختصاص پیدا می‌کند که سالانه 883،652 تن متریک کاکائو تولید می‌کند.

البته کشورهای دیگری همچون نیجریه، اندونزی، کامرون، برزیل، اکوادور و… نیز در ردیف کشورهایی هستند که در تولید کاکائو مورد نیاز جهان، نقش موثری دارند اما عنوان اولین تولید کننده کاکائو در جهان، به ساحل عاج اختصاص دارد. همچنین این کشور در طول سالیان متمادی، با تولیدات انبوه فراورده‌های کاکائویی، توانسته است به جز کسب عنوان اولین تولید کننده کاکائو، عنوان بزرگترین مصرف‌کننده کاکائو در جهان را نیز تصاحب کند.

در این مقاله ابتدا به سوال اولین تولید کننده کاکائو در جهان کدام کشور است، پاسخ داده می‌شود. سپس بهترین و گران قیمت‌ترین کاکائو موجود در جهان معرفی می‌‌شود. همچنین چگونگی واردات کاکائو به ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت نیز شرایط نگه‌داری کاکائو و فراورده‌های کاکائویی توضیح داده خواهد شد.

اولین تولید کننده کاکائو در جهان کدام کشور است؟

سوال شایع اولین تولید کننده کاکائو در جهان کدام کشور است، از جمله سوالات رایجی است که حداقل برای یکبار هم که شده به ذهن هرفردی که به کاکائو علاقه دارد خطور کرده است. در پاسخ به سوال اولین تولید کننده کاکائو در جهان کدام کشور است نام دو کشور خودنمایی می‌کند. دو کشور ساحل عاج و غنا، دو کشوری هستند که بالای 60 درصد از سهم کاکائو کل جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

پس از این دو کشور هم کشور اکوادور با دارا بودن سهم 7 درصدی از کاکائو، در ردیف‌های بعدی لیست تولیدکنندگان کاکائو در جهان قرار می‌گیرد. همچنین ناگفته نماند که کشور اندونزی نیز در بین سایر کشورهای قاره آسیا، نام بلند آوازه‌ای در تولید کاکائو دارد. لازم به ذکر است که هر ساله در سراسر جهان بیش از 4.9 میلیون تن کاکائو تولید و به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. دلیل این حجم بالای تولید کاکائو، بدین جهت است که این محصول، یکی از مواد غذایی بسیار کاربردی در تولید محبوب‌ترین خوراکی‌ها از جمله انواع شکلات‌ است.

همچنین هر ساله مقادیر قابل توجهی از کاکائوهای برداشت شده از سراسر جهان، در اروپا مورد فراوری قرار می‌گیرند. کشور سوئیس نیز به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای مصرف کننده کاکائو در جهان شناخته می‌شود و عنوان دارنده بزرگترین خط تولید شکلات در جهان را به خود اختصاص داده است.

بهترین و گران قیمت ترین کاکائو جهان

اگرچه اولین تولید کننده کاکائو در جهان ساحل عاج است اما بهترین و باکیفیت‌ترین کاکائو در جهان کاکائو فینو است. محل تولید این نوع از کاکائوها کشورهای جنوب  و مرکز آمریکا و همین‌طور کشورهای غرب آفریقا است. کاکائو تولید شده در این مناطق، دارای کیفیتی بالا و عطر و طعمی فوق‌العاده هستند و مسلما زمانی‌که از این نوع کاکائو در تولید انواع شکلات، کیک و… استفاده شود، کیفیت محصولات تولیدشده را نیز بسیار بالاتر می‌برد.

قیمت کاکائو فینو نسبت به سایر کاکائوها در جهان بالاتر است و این امر به جهت کیفیت و مرغوبیت بالای این محصول است. در مقابل کاکائو فینو که گران قیمت‌ترین کاکائو در جهان محسوب می‌شود، کاکائو فورسترو قرار دارد که ارزان‌ترین نوع کاکائو در جهان است و در کشورهای برزیل و بنگلادش تولید می‌شود.

اولین تولید کننده کاکائو

واردات کاکائو به ایران

کاکائو در کشور ایران نیز جز مواد اولیه بسیاری از محصولات خوراکی همچون، شکلات، کیک، بیسکویت، هات چاکلت و… است. ازاین رو بسیاری از کارخانجات مواد خوراکی که از کاکائو به عنوان مواد اولیه در خط تولید خود استفاده می‌کنند، باید پیش از راه‌اندازی کارخانه مدنظر، تدابیری جهت تامین این ماده اولیه بیندیشند.

این موضوع در برخی از خطوط تولید، همچون تولید انواع شکلات یک ضرورت است. چراکه دارندگان کارخانه شکلات‌سازی باید در نگارش طرح توجیهی تولید شکلات، به چگونگی تامین مواد اولیه این محصول که در بیشتر اوقات کاکائو است، اجبارا اشاره کنند. اهمیت این موضوع در چندسال اخیر به جهت وجود تحریم‌ها بیشتر شده است. چراکه کاکائو از جمله مواد اولیه وارداتی است و با توجه به وجود تحریم‌ها گاها واردات این ماده خوراکی به کشور با محدودیت‌هایی مواجه است.

البته مجموعه‌های تامین کننده مواد اولیه محصولات غذایی، تا حد قابل توجهی این مشکل را برطرف کرده‌‌اند. یکی از این مجموعه‌های معتبر و شناخته شده که در حوزه واردات مواد اولیه خوراکی فعالیت می‌کند، مجموعه شب چره است. این مجموعه در بستری کاملا قانونی مواد اولیه غذایی همچون کاکائو، ژلاتین و… را از خارج از کشور وارد ایران می‌کند و در داخل کشور به متقاضیان می‌فروشد.

شرایط نگهداری کاکائو و فراورده های کاکائویی

انتخاب و خرید دستگاه بسته‌بندی مواد غذایی متناسب با خط تولید، یکی از اقدامات مهم و ضروری در راه‌اندازی خطوط تولید مواد غذایی است. چراکه یکی از راهکارهای حفظ و نگهداری طولانی‌مدت مواد خوراکی، استفاده از بسته‌بندی‌های مناسب است. این موضوع در مورد برخی از خطوط تولید مواد خوراکی که مواد اولیه آن‌ها  شامل کاکائو می‌شود، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

چراکه کاکائو و فراورده‌های کاکائویی درصورتی‌که دارای بسته‌بندی مناسبی نباشند، طعم و عطر آن‌ها به سرعت تغییر می‌کند. ازاین‌رو لازم و ضروری است در خرید دستگاه بسته‌بندی کاکائو و فرآورده‌های کاکائویی دقت بیشتری صورت گیرد تا دستگاه مناسب با خط تولید فراورده‌های کاکائویی خریداری شود.

مجموعه شب چره در حوزه فروش خط تولید مواد غذایی نیز فعال است. این مجموعه بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌های خطوط تولید مواد غذایی دست دوم را از خارج کشور وارد ایران می‌کند و به متقاضیان می‌فروشد. البته علت برتری مجموعه شب چره نسبت به سایر رقبای فعال در این حوزه، به این دلیل است که هدف مجموعه شب چره، صرفا فروش خطوط تولید مواد غذایی به متقاضیان نیست، بلکه این مجموعه انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید مواد غذایی را متناسب با نیاز متقاضیان به آن‌ها می‌فروشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی با کارشناسان صنایع غذایی و مهندسین ماشین آلات صنعتی، استعلام قیمت، ثبت سفارش ماشین آلات و مواد اولیه صنایع غذایی و خرید انواع دستگاه‌های خط تولید مواد غذایی دست دوم می‌توانید همه روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 تماس برقرار کنید تا کارشناسان مجموعه شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به سوال شایع اولین تولید کننده کاکائو در جهان کدام کشور است پاسخ داده شد و سایر کشورهای برتر در حوزه تولید کاکائو نیز معرفی شدند. سپس توضیح داده شد که کاکائو فینو باکیفیت‌ترین و گران قیمت‌ترین کاکائو در جهان است که طعم و مزه بی‌نظیری دارد. همچنین همانطور که بررسی شد کشور ایران نیز از جمله کشورهایی است که از کاکائو در بسیاری از مواد خوراکی خود استفاده می‌کند و از آنجایی‌که کشور ایران تولیدکننده نیست، باید این محصول را از دیگر کشورها وارد ایران کند و این موضوع در چندسال اخیر به جهت وجود تحریم‌ها، با برخی از محدودیت‌ها مواجه بوده است.

البته بیان شد که در حال حاضر برخی از مجموعه‌های فعال در حوزه واردات مواد اولیه غذایی، همچون مجموعه شب چره در بستری کاملا قانونی در این حوزه فعالیت می‌کنند و این مشکل را تا حد قابل توجهی حل کرده‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *