تعریف بسته بندی

بسته بندی چیست؟

در پاسخ به سوال بسته بندی چیست، چنین می‌توان گفت که بسته‌بندی یک ضرورت غیر قابل انکار است که وظیفه حفظ و نگهداری یک محصول را از زمان تولید تا رسیدن آن به دست مصرف‌کننده بر عهده دارد. بسته‌بندی یک فرایند نسبتا پیچیده است که مستلزم به کارگیری دانش، اصول علمی، فناوری، هنر و خلاقیت است.

بسته‌بندی‌‌ هر محصولی در انواع کارخانجات با توجه به نوع این محصولات دارای انواع متعددی هستند و نیازمند رعایت برخی اصول ویژه جهت محافظت بیشتر از محصولات بسته‌بندی شده هستند. به عنوان مثال بسته‌بندی مواد غذایی باید به گونه‌ای باشد که طعم و مزه و کیفیت مواد خوراکی حفظ شوند.

در این مقاله ابتدا تعریف بسته بندی مواد غذایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس به سوال هدف از بسته بندی چیست، پاسخ داده می‌شود. همچنین انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات بسته‌بندی معرفی و توضیح داده می‌شوند. در نهایت نیز توضیحاتی در باب خرید دستگاه بسته بندی مواد غذایی داده خواهد شد.

تعریف بسته بندی مواد غذایی

در پاسخ به سوال بسته بندی چیست چنین می‌توان پاسخ داد که بسته‌بندی یکی از ارکان اصلی فرایند تولید هر محصولی است که اهداف و کاربردهای متعددی دارد. اما تعریف بسته بندی مواد غذایی با تعریف بسته بندی سایر محصولات کاملا متفاوت است. چراکه بسته‌بندی مواد غذایی با سلامت این محصولات در ارتباط مستقیم است و قطعا کوچکترین اشتباه در این حوزه، می‌تواند به مشکلات عدیده‌ای ختم شود.

در واقع بسته‌بندی‌های مواد غذایی با توجه به نوع محصولات تولیدی متفاوت هستند و باید به نحوی انتخاب شوند که طعم، رنگ، بو، کیفیت و سلامت مواد غذایی کاملا حفظ شوند. با توجه به توضیحات فوق جامع‌ترین تعریف بسته بندی مواد غذایی این است که جهت جلوگیری از فساد مواد خوراکی و بالابردن طول مدت نگهداری این محصولات، با توجه به نوع مواد خوراکی آن‌ها را به اشکال مختلف بسته‌بندی می‌کنند.

در چند سال اخیر با رشد تکنولوژی انواع دستگاه بسته بندی مواد غذایی دست دوم یا نو تولید و به بازار عرضه شده‌اند که همان‌طور که توضیح داده شد کارایی و نحوه استفاده از آن‌ها با توجه به نوع مواد غذایی تولیدی در کارخانجات، دارای تفاوت‌های اساسی با یکدیگر هستند. 

هدف بسته بندی چیست؟

پس از آشنایی با تعریف بسته بندی، این سوال ایجاد می‌شود که هدف از بسته بندی چیست و چرا بسته‌بندی محصولات تولیدی در کارخانجات مواد غذایی دارای اهمیت بیشتری نسبت به بسته‌بندی سایر محصولات است. در پاسخ به سوال هدف از بسته بندی چیست، موارد بی‌شماری را می‌توان بیان داشت اما از مهم‌ترین این اهداف عبارتند از:

حفاظت و نگهداری

اولین و مهم‌ترین هدف بسته بندی را می‌توان محافظت از هر محصول تولیدی در برابر عواملی همچون لرزش، ضربه، حرارت، فشار و… دانست. زمانی‌ که یک محصول بسته‌بندی شده به بازار عرضه می‌شود، این اطمینان وجود دارد که محصول سالم به دست مصرف‌کننده می‌رسد و در فرایند تولید، حمل و نقل و… دچار آسیب نمی‌شود.

اطلاع رسانی

اطلاع رسانی به مصرف‌کنندگان از دیگر هدف بسته بندی هر نوع محصولی است. چراکه معمولا بر روی بسته‌بندی‌های هر کالای و یا ماده خوراکی، اطلاعات راجع‌به محصول درج می‌شود. این موضوع در مورد بسته‌بندی هر محصول تولیدی، اهمیت دارد اما درمورد بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی و شیمیایی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

چراکه اطلاعاتی همچون تاریخ تولید و انقضا، ارزش غذایی یا دارویی، مواد تشکیل‌دهنده، نحوه مصرف، روش دور انداختن و… همگی بر روی بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی و شیمیایی درج می‌شوند. در واقع لازم است که تمامی محصولات دارویی، غذایی، شیمیایی و… با استانداردهای معتبر جهانی و بین‌المللی مطابقت داشته باشند و همچنین در برخی از مواقع باید با قوانین بین‌المللی ، انجمنی و یا منطقه‌ای همچون FDA/ Code/ IMDG، منطبق باشند.

فروش و بازاریابی

یکی دیگر از مهم‌ترین هدف بسته بندی مواد غذایی، در فروش و بازاریابی محصولات بسته‌بندی شده است. در واقع بسته‌بندی اولین موضوع جهت ترغیب مشتریان جهت خرید انواع محصولات است. هرچقدر که نوع بسته‌‌بندی شکیل‌تر و خلاقانه‌تر باشد در نگاه اول مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند. به عبارت دیگر نوع بسته‌بندی یک محصول اولین تلاش یک تولیدکننده جهت تاثیرگذاری بر مصرف‌کنندگان یک محصول است.

بالابردن ایمنی محصولات

بالابردن ایمنی محصولات و پیشگیری از کپی‌برداری‌های غیر مجاز را می‌توان از دیگر اهداف بسته‌بندی انواع محصولات دانست. بدیهی است که تولیدکنندگان در تولید هر محصولی تا عرضه آن به بازار، راه طولانی را طی می‌کند و مسلما با حفظ کیفیت و مرغوبیت در طول چندین سال می‌توانند محصول خود را به مشتریان بشناسانند و برای خود برندسازی کنند.

در این مواقع برخی از افراد سودجو از نام و اعتبار یک برند سوء‌استفاده می‌کنند و محصولات تقلبی خود را با نام محصولات اصل با برند جعلی وارد بازار می‌کنند. در این مواقع تولیدکنندگان جهت حفظ اعتبار برند خود و تمییز محصولات اصل از تقلبی بر روی بسته‌بندی محصولات تولیدی یک برچسب‌های RFID  قرار می‌دهند. این برچسب‌ها ابزاری جهت شناسایی محصولات از راه دور هستند. در قسمت مرکزی این برچسب‌ها، تراشه‌هایی وجود دارند که اطلاعات کامل محصول تولیدی بر روی آن‌ها قرار داده شده است.

مصرف‌کنندگان با اسکن برچسب RFID روی بسته‌بندی محصولات می‌توانند از اصل بودن محصول خریداری شده اطمینان حاصل کنند. البته در پاسخ به سوال هدف از بسته بندی چیست موارد بی‌شمار دیگری را نیز می‌توان عنوان کرد اما جهت پیشگیری از اطاله کلام به همین موارد گفته شده بسنده می‌شود.

بسته بندی چیست

انواع دستگاه ها و ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی

پس از آشنایی با تعریف بسته بندی مواد غذایی و پاسخ به سوال هدف از بسته بندی چیست، نوبت به معرفی مهم‌ترین و شایع‌ترین انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی می‌رسد. از مهم‌ترین انواع ماشین آلات بسته‌بندی مواد غذایی عبارتند از:

دستگاه دوخت گونی

یکی از انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی، دستگاه دوخت گونی است. این دستگاه، دستگاهی قابل حمل است که دارای دو نوع دستی و صنعتی است. از این دستگاه جهت دوخت، انواع کیسه‌های کوچک و بزرگ در کارخانجات تولید مواد خوراکی که به صورت خشک به بازار عرضه می‌شوند، استفاده می‌کنند. روش کار دستگاه به این صورت است که ابتدا گونی‌ها با مواد مورد نظر تولیدکنندگان پر می‌شوند و سپس لبه‌های گونی در عرض کمتر از 5 ثانیه توسط دستگاه دوخته می‌شوند.

دستگاه بسته بندی استرچ کش

یکی از انواع بسته بندی مواد غذایی، بسته‌بندی استرچ کش است که به‌وسیله دستگاهی با همین نام انجام می‌شود. از این دستگاه جهت بسته‌بندی محصولاتی همچون گوشت، میوه‌جات، سبزیجات، سالاد، مواد پروتئینی و… استفاده می‌کنند. این دستگاه در چند نوع دستی، رومیزی و یا صنعتی موجود است و مجهز به یک تیغه تیز فلزی است که با کمک آن سلفون را به اندازه مورد نیاز برش زده و محصول مورد نظر را کاملا درون سلفون محبوس می‌کند. اصلی‌ترین کاربرد این دستگاه در آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها، مراکز اقامتی، تفریحی، هایپرها، کترینگ‌ها و… است.

دستگاه دوخت پلاستیک

دستگاه دوخت پلاستیک یکی از ساده‌ترین دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی است که دارای انواع متعددی همچون پدالی، دستی، پنوماتیک و یا دستگاه دوخت پلاستیک اتوماتیک است. از این دستگاه جهت دوخت مواد غذایی که درون بسته‌های پلاستیکی قرار می‌گیرند استفاده می‌شود. این دستگاه دارای سرعت و دقت بالایی است و حجم قابل توجهی از بسته‌های پلاستیکی مواد غذایی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دوخت می‌زند.

دستگاه تاریخ زن و جت پرینتر

دستگاه تاریخ‌زن و جت پرینتر از این نظر که نشان دهنده تاریخ تولید و انقضا محصولات خوراکی هستند از اهمیت ویژه‌ای در بسته‌بندی مواد غذایی برخوردارند.  این نوع دستگاه‌ها در انواع دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک موجود هستند. از این دستگاه‌ها جهت درج اطلاعاتی همچون بارکد محصولات، تاریخ تولید و انقضا، شماره سریال محصولات، قیمت و یا چاپ هر نوع اطلاعات مورد نیاز بر روی بسته‌های مواد غذایی استفاده می‌کنند.

دستگاه وکیوم

دستگاه وکیوم نیز از دیگر دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی است که از آن جهت بسته‌بندی محصولات غذایی که قصد نگهداری طولانی مدت آن‌ها مدنظر است استفاده می‌کنند البته قبل از وکیوم کردن بسته‌های مواد غذایی توسط این دستگاه، هوای اضافی موجود در بسته‌های مواد غذایی کاملا تخلیه می‌شوند و سپس گاز خنثی نیتروژن به داخل بسته‌های مواد غذایی تزریق و سپس محصولات را به وسیله این دستگاه وکیوم می‌کنند.

دستگاه‌ شیرینگ پک

از دیگر دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی، دستگاه شیرینگ پک است. رول‌هایی از جنس سلفون و نایلون بر روی این دستگاه قرار می‌گیرند که به کمک آن‌ها بسته‌های مواد غذایی در پک‌های 6 تایی و یا 12 تایی نیز بسته‌بندی می‌شوند. این عمل به سهولت حمل و نقل محصولات غذایی کمک قابل توجهی می‌کند.

تعریف بسته بندی مواد غذایی

خرید ماشین آلات و دستگاه های بسته بندی مواد غذایی

در این مقاله با پاسخ به سوال بسته بندی چیست، توضیح داده شد که اهمیت بسته‌بندی در کارخانجات مواد غذایی، با سلامت این محصولات رابطه مستقیم دارد و به همین جهت، یکی از مهم‌ترین اقدامات در راه‌اندازی هر کارخانه مواد غذایی، خرید انواع دستگاه بسته‌بندی مواد غذایی است. چراکه کوچکترین بی‌توجهی در خرید ماشین آلات مناسب در کارخانه مواد غذایی می‌تواند سلامت مواد غذایی تولیدی را کاملا مختل کند.

ازاین‌رو لازم و ضروری است که در خرید انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی نهایت دقت به خرج داده شود و بهتر است که حتما پیش از هر اقدامی جهت خرید این دستگاه‌ها با افراد متخصص در حوزه صنایع غذایی مشورت و هم‌فکری شود تا دستگاه‌هایی متناسب با خط تولید مواد غذایی مدنظر، با بهترین کیفیت و مرغوبیت خریداری شوند.

از مهم‌ترین نکاتی که در خرید انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی باید مورد توجه قرار گیرند می‌توان به کیفیت، مرغوبیت، برند دستگاه‌ها، سلامت فنی دستگاه‌ها، سال تولید، میزان کارکرد، دارا بودن ضمانت‌نامه، قیمت آن‌ها و خرید از مراکز مجاز و معتبر اشاره کرد.

مجموعه شب چره، مجموعه‌ای شناخته شده و معتبر است که دارای تیمی متخصص از دانش‌آموختگان صنایع غذایی، مهندسین ماشین آلات صنعتی، مهندسین شیمی و… است. این تیم متخصص بهترین مشاوره‌های کاربردی را جهت خرید انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی به تولیدکنندگان ارائه می‌دهند.

البته ناگفته نماند که مجموعه شب چره در حوزه فروش انواع دستگاه بسته‌بندی مواد غذایی دست دوم نیز فعالیت می‌کند. این مجموعه بهترین و باکیفیت‌ترین انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات بسته‌بندی مواد غذایی دست دوم را از سایر کشورها وارد ایران می‌کنند و در ایران به متقاضیان می‌فروشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در حوزه انواع مشاوره‌ راه اندازی خط تولید مواد غذایی، ثبت سفارش دستگاه‌ها، استعلام قیمت و خرید انواع ماشین آلات بسته‌بندی مواد غذایی می‌توانید همه روزه با شماره تلفن. 09022253620 تماس برقرار کنید تا کارشناسان و مشاوران مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان بسته بندی چیست، ابتدا توضیحات مختصری در مورد بسته‌بندی و علی‌الخصوص بسته‌بندی مواد غذایی داده شد. سپس در پاسخ به سوال هدف بسته بندی چیست، مهم‌ترین اهداف بسته‌بندی که حفاظت و نگهداری محصولات، بالابردن ایمنی آن‌ها، اطلاع رسانی و فروش و بازاریابی است مورد بررسی قرار گرفتند.

همچنین برخی از مهم‌ترین انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی همچون دستگاه وکیوم، شیرینگ پک، دستگاه دوخت پلاستیک و دوخت گونی، دستگاه بسته‌بندی استرچ کش و دستگاه تاریخ‌زن و جت پرینتر معرفی و توضیحات مختصری در مورد آن‌ها داده شد. در نهایت نیز توضیح داده شد که در خرید دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی باید به نوع دستگاه و محصولات تولیدی، سلامت فنی دستگاه‌ها، برند آن‌ها، دارا بودن ضمانت‌نامه و… توجه شود و حتما خرید این دستگاه‌ها باید از مراکز مجاز و معتبر انجام شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *