راه اندازی تولید آب معدنی خانگی

تولید آب معدنی خانگی با چند راهکار ساده

تولید آب معدنی خانگی و استفاده روزانه از این نوع آب، از جمله اقداماتی است که می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر سلامت تمامی اعضا بدن افراد داشته باشد. بر خلاف تصور عموم مردم روند تولید آب معدنی در خانه بسیار ساده اما مستلزم دقت و صبر و حوصله است. در تولید آب معدنی خانگی لازم است که مواد معدنی مورد نیاز در اندازه‌های متناسب با آب تصفیه شده ترکیب و تمامی مراحل بادقت طی شوند.

در این مقاله ابتدا مختصری در باب ترکیبات آب معدنی صحبت می‌شود. سپس مراحل تولید آب معدنی در خانه مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین در باب فواید و خواص تولید آب معدنی در خانه نیز توضیحاتی داده می‌شود. در نهایت نیز دستگاه‌های مورد نیاز در تولید آب معدنی خانگی معرفی خواهند شد.

ترکیبات آب معدنی چیست؟

شناخت ترکیبات آب معدنی و بررسی میزان و اندازه این ترکیبات یکی از مهم‌ترین اقدامات جهت تولید آب معدنی در خانه است. از مهم‌ترین این ترکیبات می‌توان به منیزیوم، سدیم، پتاسیم و کلسیم اشاره کرد. هر کدام از این مواد معدنی باید به مقادیر کافی به آبی که از قبل تصفیه شده است اضافه شوند و کم‌وزیاد شدن آن‌ها می‌تواند خاصیت و مزیت‌های آب معدنی را کاهش دهد. ازاین‌رو توجه به مقادیر کافی آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.

مراحل تولید آب معدنی در خانه

بر خلاف تصور عموم مردم، تولید آب معدنی خانگی اصلا امر سخت و دشواری نیست و تنها کافی است که مواد معدنی لازم با اندازه‌های مکفی در چند مرحله به آب تصفیه شده اضافه و در نهایت به‌خوبی مخلوط شوند. از مهم‌ترین مزایای تولید آب معدنی خانگی می‌توان به حفاظت از سیستم ایمنی و سلامت بدن اشاره کرد.

مراحل تولید آب معدنی خانگی دارای ۵ مرحله مجزا هستند که عبارتند از: 

استفاده از فیلتر آب لوله کشی

در اولین قدم جهت تولید آب معدنی خانگی لازم است که آب لوله‌کشی فیلتر شود. جهت فیلتر کردن آب لوله‌کشی باید از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده شود. لازم است که یک تا ۲ لیتر آب لوله‌کشی را داخل یک بطری ریخته و سپس آن را به فیلتر و یا همان دستگاه تصفیه متصل کرد و اجازه داد تا آب لوله‌کشی کاملا فیلتر شود. پس از اتمام این مرحله باید یک ظرف تمیز و عاری از آلودگی سر باز را برای انتقال آب تصفیه شده در نظر گرفت و آب تصفیه شده را به داخل آن منتقل کرد.

افزودن جوش‌شیرین به آب تصفیه شده

دومین مرحله جهت تولید آب معدنی خانگی، افزودن جوش‌شیرین به آب تصفیه شده است. لازم است که به‌ازای هر یک لیتر آب، یک‌هشتم قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین به آب تصفیه شده اضافه شود. افزودن جوش‌شیرین به آب تصفیه شده سبب می‌شود که برخی از بیماری‌ها همچون نفخ، یبوست، سوءهاضمه، آرتریت و سوزش سردل برطرف شود. در واقع جوش‌شیرین و یا به عبارتی دیگر بی‌کربنات سدیم نوعی ماده معدنی ضروری در تولید آب معدنی در خانه محسوب می‌شود که قابل فاکتور گرفتن هم نیست.

تولید آب معدنی در خانه

افزودن نمک اپسوم به آب تصفیه شده

سومین مرحله در جهت تولید آب معدنی خانگی افزودن نمک اپسوم به آب تصفیه شده است. نمک اپسوم و یا به عبارتی دیگر سولفات منیزیوم هیدراته ماده‌ای بی‌رنگ و بی بو است که به طور طبیعی در چشمه‌های گوگرددار، در رسوب‌های تبخیر شده آب دریا و… یافت می‌شود. این ماده خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد. به‌ازای هر یک لیتر آب تصفیه شده، بایستی یک‌هشتم قاشق چای‌خوری نمک اپسوم به آب اضافه و مخلوط شود.

افزودن بی‌کربنات پتاسیم به آب تصفیه شده

چهارمین مرحله از تولید آب معدنی خانگی افزودن بی‌کربنات پتاسیم به آب تصفیه شده است. بی‌کربنات پتاسیم با نام‌های دیگری همچون پتاسیم هیدروژن کربنات و یا با نام اسید کربنات پتاسیم نیز شناخته می‌شود. این ماده کاملا بدون رنگ و بو است و تا کنون هیچ مضراتی برای سلامتی انسان در این ماده شناسایی نشده است و کاملا امن و بی‌خطر است.

این ماده معدنی نه‌تنها برای سلامت انسان مضر نیست؛ بلکه برای سلامت قلب و حفظ فشار خون بسیار مفید است و از همین رو برای تولید آب معدنی در خانه از این ماده استفاده می‌شود. به‌ازای هر یک لیتر آب، یک‌هشتم قاشق چای‌خوری بی‌کربنات پتاسیم بایستی استفاده شود.

مخلوط ‌کردن تمامی مواد معدنی به آب به وسیله سیفون سودا

در پنجمین مرحله از تولید آب معدنی خانگی، بایستی تمامی مواد معدنی گفته شده در قسمت‌های قبل، کاملا در آب حل شوند تا فرایند تولید آب معدنی در خانه تکمیل شود. جهت سهولت در حل شدن مواد معدنی گفته شده در آب تصفیه شده، می‌توان از سیفون سودا استفاده کرد.

سیفون سودا متشکل از یک کارتریج و یک دسته است که از آن‌ها برای تهیه نوشیدنی‌های گازدار استفاده می‌کنند و در تولید آب معدنی خانگی نیز بسیار کاربردی است. روش کار با این ابزار بدین صورت است که ابتدا کارتریج بایستی به سیفون متصل شود. سپس لازم است که آب تصفیه شده از دسته عبور داده شود و هم‌زمان با عبور آب، لازم است که به دسته فشار وارد گردد. در نهایت آب معدنی کاملا تصفیه شده و حاوی مواد معدنی لازم از انتهای دیگر سیفون خارج می‌شود.

خواص آب معدنی و نقش آن در سلامت بدن

آب معدنی همان‌طور که توضیح داده شد دارای ترکیبات معدنی فراوانی است که هر کدام از این مواد معدنی در رشد و تکثیر سلول‌های جدید بدن و کمک به حفظ سلامت متابولیسم بدن انسان‌ها نقش قابل‌توجهی دارند. ازاین‌رو با تولید آب معدنی خانگی می‌توان به‌سادگی از تمامی این خواص و مزایای این ماده حیاتی بهره‌مند شد. برخی از مهم‌ترین خواص آب معدنی عبارتند از:

  ۱)دفع کننده عفونت‌ها و پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه و عفونت‌های مجاری ادرار
  ۲) کمک به دفع سموم بدن همچون گوگرد، ازت از طریق ادرار و افزایش‌دهنده مصرف اکسیژن
  ۳)تنظیم نمودن درجه حرارت بدن در هنگام تب
  ۴) تنظیم تعادل آب مورد نیاز بدن و رفع تشنگی
  ۵)کمک به سلامت پوست و مو

دستگاه های مورد نیاز جهت تولید آب معدنی خانگی

اگرچه جهت راه اندازی خط تولید آب معدنی در کارخانه‌ها با تولیدات انبوه، به دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی سنگین نیاز است؛ اما جهت تولید آب معدنی خانگی تنها با دو دستگاه می‌توان نسبت به تولید آب معدنی در خانه اقدام کرد. این دو دستگاه عبارتند از: 

دستگاه تصفیه آب خانگی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین دستگاه جهت تولید آب معدنی خانگی، دستگاه تصفیه آب خانگی است. این دستگاه متشکل از تجهیزات و اجزایی است که همگی در یک پکیج کلی قرار گرفته‌اند. این دستگاه با استفاده از سیستم اسمز معکوس آلاینده‌ها، سبب از بین رفتن آلودگی‌ها و املاح موجود در آب می‌شود. این سیستم اکثر ناخالصی‌ها، آلودگی‌ها، باکتری‌ها، فلزات سنگین، ویروس‌ها و مواد شیمیایی را فیلتر می‌کند و آبی سبک و عاری از هرگونه آلاینده را تحویل می‌دهد.

دستگاه‌های تصفیه آب خانگی باتوجه‌به مدل و تجهیزات و قابلیت‌هایی که دارند دارای چندین فیلتر مختلف هستند که در اکثر موارد تعداد این فیلترها بین ۳ تا ۸ فیلتر است.

تولید آب معدنی خانگی

دستگاه سودا ساز

دستگاه سوداساز، یک بطری شیشه‌ای، طلقی و یا فلزی است که به‌وسیله آن می‌توان آب معدنی و یا سایر نوشیدنی‌ها را گازدار کرد. این دستگاه دارای یک سوپاپ جهت آزادکردن گاز و یک دهانه برای سرو آب گازدار است. همچنین با متصل کردن سیفون به این دستگاه می‌توان از آن در جهت مخلوط‌کردن تمامی مواد معدنی مورد نیاز در تهیه آب معدنی استفاده کرد.

البته لازم به ذکر است که اگرچه باتوجه‌به توضیحات ارائه شده در این مقاله، تولید آب معدنی خانگی امر ساده‌ای به نظر می‌آید اما بایستی توجه شود که چنانچه بنا باشد روزانه مقدار بیشتری آب معدنی تهیه شود لازم است که برخی از نکات مهم و ضروری نیز مدنظر قرار بگیرند. چراکه مسلما اقدامات لازم جهت تولید آب معدنی برای یک مجموعه یا شرکت با تعداد پرسنل بالا با تولید آب معدنی خانگی جهت مصرف روزانه یک خانواده متفاوت است. ازاین‌رو لازم است پیش از هر اقدامی جهت خرید دستگاه‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای تولید آب معدنی خانگی، با کارشناسان و مشاوران متخصص در حوزه مواد غذایی مشورت و هم‌فکری صورت گیرد.

شب چره مجموعه‌ای شناخته شده و معتبر است که در حوزه مشاوره راه‌اندازی انواع خطوط تولید مواد غذایی، مشاوره فرمولاسیون مواد غذایی و… فعال است. همچنین این مجموعه انواع دستگاه‌های دست دوم مورد نیاز در خط تولید آب معدنی، اعم از صنعتی و خانگی را از دیگر کشورها وارد ایران می‌کند و به متقاضیان در داخل ایران می‌فروشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در حوزه تولید آب معدنی خانگی، استعلام قیمت و خرید دستگاه‌های مورد نیاز جهت تولید آب آشامیدنی و… می‌توانید همه‌روزه در ساعات اداری با شماره‌تلفن 09022253620 تماس برقرار کنید تا کارشناسان مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان تولید آب معدنی خانگی با چند راهکار ساده، ابتدا در مورد ترکیبات آب معدنی توضیح داده شد. سپس تمامی مراحل تولید آب معدنی در خانه کاملاً مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین در مورد خواص آب معدنی و نقش آن در سلامت بدن انسان‌ها نیز مختصری توضیح داده شد. در نهایت نیز دستگاه‌های مورد نیاز جهت تولید آب معدنی خانگی معرفی شدند و توضیحات لازم در مورد کاربرد آن‌ها ارائه شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *