خط تولید آب میوه

خط تولید آب میوه

راه‌اندازی خط تولید آبمیوه صنعتی در زمره خطوط تولید پرطرف‌دار است. در واقع راه‌اندازی خط تولید آبمیوه را از نظر سودده بودن می‌توان با راه اندازی خط تولید آب معدنی در یک ردیف قرار داد. چراکه آبمیوه نیز همچون آب معدنی از جمله محصولاتی است که مصرف آن بازه سنی خاصی ندارد و از آنجایی‌که مصرف آن برای سلامتی بدن مفید است، معمولا پایه ثابت جشن‌ها، مهمانی‌ها، پذیرایی‌های اداری و … است. البته ناگفته نماند که معمولا هزینه خط تولید آبمیوه نسبت به خط تولید آب معدنی بالاتر است.

در این مقاله ابتدا مراحل راه‌اندازی خط تولید آبمیوه مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز در خط تولید آبمیوه معرفی می‌شوند. همچنین در باب عوامل موثر بر قیمت دستگاه خط تولید آبمیوه نیز توضیحاتی ارائه می‌شود. در نهایت نیز پیرامون اهمیت مشاوره در راه‌اندازی خط تولید آبمیوه و تاثیر آن بر بالاتر رفتن فروش خط تولید آبمیوه، توضیح داده می‌شود.

مراحل راه اندازی خط تولید آبمیوه

جهت تولید آبمیوه، لازم است میوه‌ها، که مواد اولیه جهت تولید آبمیوه هستند در طول فرآیند تولید قرار بگیرند و مراحل متعددی را طی کنند تا در نهایت به شکل آبمیوه بسته‌بندی شده درآیند و وارد بازار شوند.

مرحله 1: استخراج عصاره میوه

در راه‌اندازی خط تولید آبمیوه صنعتی در قدم اول باید عصاره یا پالپ از میوه استخراج شود. در مورد مرکبات، این موضوع به راحتی با یک پرس به صورت دستی انجام می شود، اما سایر میوه ها مانند انبه، گواوا و غیره نیاز به فرآیند پالپ گیری دارند. (یعنی پس از لایه برداری و جدا کردن هسته، گوشت میوه از ورق فلزی سوراخ شده، رد می‌شود.)

مرحله 2: آماده سازی

هنگامی که عصاره و یا پالپ جمع‌آوری می‌شود، لازم است که حجم مورد نیاز بر اساس دستورالعمل تولید آبمیوه انتخاب و آماده شود. آبمیوه‌های تولیدی ممکن است، خالص و یا حاوی شیرین‌کننده ها باشند. معمولا هم به این صورت است که افشره میوه‌ حاوی حدود 25 درصد مواد میوه‌ای است که برای دست یابی به غلظت نهایی که حدود 40% است، با شربت مخلوط می شود.

البته شربت نیز قبل از استفاده، با آب رقیق می شود. البته ناگفته نماند که در این مرحله افزودن برخی مواد نگهدارنده ضروری است. همچنین در همه موارد، شربت های قندی قبل از مخلوط شدن، فیلتر می شوند تا ذرات خاک که همیشه وجود دارند از بین برود.

مرحله 3: فرآیند پاستوریزه کردن

تمام محصولات ذکر شده در بالا نیاز به پاستوریزه کردن در دمای 80-95 درجه سانتیگراد برای 1 تا 10 دقیقه قبل از پر شدن را دارند. در این مرحله از یک پانل آلومینیومی بزرگ، جهت جوشاندن شربت قند استفاده می‌شود. به این صورت که مقدار معینی از شربت با آب میوه در یک ظرف فولاد ضد زنگ مخلوط می‌شود و این امر دما را به 60-70 درجه سانتیگراد افزایش می‌دهد. مخلوط شربت و آب میوه به سرعت برای پاستوریزه شدن حرارت داده می‌شوند. همچنین در گام بعدی از فرآیند پاستوریزه کردن، به یک مخزن دوجداره بخار از فولاد ضد زنگ و دیگ بخار کوچک نیاز است.

خط تولید آب میوه

مرحله 4: پر کردن بطری ها

در مرحله پرکردن بطری‌ها در خط تولید آبمیوه، محصولات باید به صورت گرم داخل بطری پر شوند. جهت پر کردن بطری‌ها از یک مخزن از جنس فولاد ضد زنگ، استفاده می‌شود. در این مخزن یک شیر خروجی کوچک تعبیه شده است.

برای کارکرد سریع‌تر خروجی این مخزن، می‌توان به سادگی با اضافه کردن شیر دوم در طرف دیگر مخزن، خروجی آن را دو برابر کرد. از این سیستم برای تولید 500-600 بطری آبمیوه در روز استفاده می شود. پس از پر کردن بطری ها با آبمیوه به صورت گرم، درب بطری‌ها بسته می‌شوند و برای مدتی در مکانی نگهداری می‌شوند تا کاملا خنک و آماده مرحله برچسب‌زنی شوند. 

مرحله 5: کنترل کیفیت در خط تولید آب میوه

همانطور که در همه کارخانه‌های تولید کننده مواد غذایی کنترل کیفیت محصولات تولیدی الزامی است، در خط تولید آبمیوه صنعتی نیز باید اطمینان حاصل شود که محصولات و فرآورده های میوه‌ای به درستی فرموله شده و با توجه به نیازهای مشتری به درستی قیمت‌گذاری می‌شوند. لازم است که با مدیریت صحیح، هزینه های تولید به حداقل برسند تا اطمینان حاصل شود که سود ایجاد می‌شود.

در واقع کیفیت تولید، هر روز باید تحت نظارت و کنترل قرار بگیرد تا اطمینان حاصل شود که هر بطری آب میوه دارای ویژگی های صحیح نگهداری است. به طور خاص در راه اندازی خط تولید آب میوه باید به برخی از نکات لازم و ضروری توجه شود. این نکات عبارتند از:

  – فقط میوه های تازه و کاملا رسیده باید در خط تولید آب میوه مورد استفاده قرار گیرند؛ چراکه میوه‌های آسیب دیده و یا حشره زده، کیفیت تولیدات آبمیوه را پایین می‌آورند. همچنین ضروری است که تمام قطعات ناخواسته (خاک، پوست، سنگ و غیره) جداسازی شوند.

  – جهت رعایت بهداشت و سلامت محصولات تولیدی، بایستی تمام تجهیزات، سطوح و کف کارخانه پس از هر روز تولید، کاملا تمیز و ضدعفونی شوند.

  – کیفیت آب در خط تولید آبمیوه بسیار مهم است، در صورت شک و تردید به سلامت آب مصرفی، معمولا یک قاشق غذا خوری سفید کننده به هر گالن آب اضافه می‌شود تا آب کاملا استریل شود. همچنین چنانچه آب حالت ابری داشته باشد، باید یک فیلتر آب استفاده شود.

  – در راه‌اندازی خط تولید آبمیوه لازم است به کیفیت بطری‌های آبمیوه توجه ویژه‌ای شود. ضروری است بررسی شود که ترک و شکستگی بر روی بطری‌ها وجود نداشته باشد. همچنین باید بطری‌ها، قبل از استفاده کامل شسته شوند.

  – دما و زمان گرمایش نیز تاثیر قابل توجهی در حفظ رنگ و طعم آبمیوه‌ها دارند. فلذا در مرحله پر کردن و بستن درب بطری‌ها باید از دماسنج و ساعت جهت مدیریت دما و زمان استفاده شود.

  – هر بطری باید با وزن مناسبی پر شود.

باید توجه داشت که رعایت این موارد بسیار مهم هستند زیرا اگر کیفیت محصولات مناسب نباشد. آبمیوه‌های تولیدی نمی‌توانند سبب جذب مشتری شوند.

ماشین آلات مورد نیاز در راه اندازی خط تولید آبمیوه

از مهم‌ترین اقدامات جهت راه‌اندازی خط تولید آبمیوه، شناخت انواع دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز در این صنعت است. از مهم‌ترین دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید آبمیوه عبارتند از:

دستگاه شستشو دهنده بطری ها

این دستگاه برای تمیز کردن بطری ها و جلوگیری از آلودگی بطری‌ها، قبل از پر کردن آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه شستشو دهنده میوه ها

همان‌طور که از نام این دستگاه مشخص است، از این دستگاه قبل از ورود به فرآیند تولید، جهت تمیز کردن و شستشو میوه ها استفاده می‌شود.

دستگاه تصفیه کننده آب

از این دستگاه جهت اطمینان به سلامت آب مصرفی، در خط تولید آب میوه استفاده می‌شود تا یقین حاصل شود که آب مورد استفاده در این صنعت به درستی فیلتر شده است و به درصد خلوص مورد نیاز رسیده است.

دستگاه فیلتر جدا کننده

دستگاه فیلتر جداکننده جهت جدا کردن پالپ از آب میوه خالص مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از دستگاه‌های ضروری در راه اندازی خط تولید آب میوه محسوب می‌شود.

مخازن جمع آوری پالپ

از مخازن جمع‌‌آوری پالپ، جهت جمع آوری و ذخیره سازی پالپ استفاده می شود که ممکن است این پالپ ها بعد از فرآیند تولید آبمیوه به آن‌ها اضافه شوند و یا اینکه بازیافت شوند. همچنین ممکن است آن‌ها برای مصارف دیگری نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

خط تولید آب میوه صنعتی

دستگاه کنستانتره آبمیوه

دستگاه کنستانتره آبمیوه، یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها در خط تولید آب میوه است. فرآیند کنستانتره آبمیوه، فرآیندی است که آب موجود در آب میوه را کاهش می‌دهند تا غلظت آن افزایش یابد و بدین صورت آبمیوه‌ها برای مدت طولانی‌تری قابلیت ماندگاری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: خط تولید کنسانتره

دستگاه هموژنایزر

دستگاه هموژنایزر نیز از دیگر دستگاه‌های ضروری در راه‌اندازی خط تولید آبمیوه است. فرآیند هموژنیزه کردن، فرآیندی است که به کمک آن مایعات با یکدیگر به طور یکنواخت مخلوط و ترکیب می‌شوند. جهت این فرآیند از دستگاه هموژنایزر استفاده می‌شود.

دستگاه پاستوریزه

جهت راه‌اندازی خط تولید آبمیوه، باید به فرآیند پاستوریزه کردن توجه ویژه‌ای شود چراکه طبیعی است اگر در فرآیند تولید آبمیوه، میکروارگانیسم‌هایی وارد محصولات تولیدی شوند و سلامت این محصولات را به خطر بیندازند. ازاین‌رو لازم و ضروری است که از دستگاه پاستوریزه، جهت از بین بردن میکروارگانیسم‌ها استفاده شود.

چراکه میکروارگانیسم‌ها، مواد خطرناکی هستند که باعث می‌شوند طعم و مزه اصلی آبمیوه از بین برود و حتی ممکن است باعث بیماری مصرف کننده‌ها نیز بشوند. در واقع فرآیند پاستوریزه کردن، فرآیندی است که به‌وسیله آن اطمینان حاصل می‌شود که همه میکروارگانیسم‌های بالقوه مضر در آب میوه کشته می‌شوند.

مخازن مخلوط کننده (میکسر)

مخازن مخلوط کننده و یا میکسر، از دیگر ماشین آلات ضروری در خط تولید آبمیوه هستند که جهت مخلوط کردن مواد کنسانتره، پالپ میوه، آب، طعم‌دهنده، رنگ، مواد نگهدارنده و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تجهیزات پرکردن و بسته بندی بطری ها

انواع دستگاه بسته بندی مواد غذایی، را می‌توان از مهم‌ترین قسمت‌های خط تولید مواد غذایی و انواع نوشیدنی‌ها محسوب کرد. تجهیزات مربوط به پرکردن و بسته بندی آبمیوه‌ها نیز از مهم‌ترین ماشین آلات در راه‌اندازی خط تولید آبمیوه به حساب می‌آیند.

در راه‌اندازی خط تولید آبمیوه معمولا از دو دستگاه بسته بندی آبمیوه در ظروف PET و دستگاه بسته بندی آبمیوه در ظروف شیشه‌ای یا پاکت استفاده می‌شود. معمولا این دستگاه‌ها به صورت اتوماتیک طراحی شده‌اند و همین موضوع سبب شده است که در این قسمت از خط تولید آبمیوه، تعداد کارکنان به حداقل برسد.

تجهیزات حمل و نقل

جهت حمل و نقل محصولات در خط تولید آبمیوه نیاز به دستگاه‌های تخصصی همچون بالابر است. این دستگاه‌ها محصولات را به صورت ایمن، از یک فرآیند به فرآیند دیگر، انتقال می‌دهند.

عوامل موثر بر قیمت دستگاه خط تولید آبمیوه

تا این قسمت از مقاله انواع دستگاه‌ها و ماشین آلاتی که جهت راه‌اندازی خط تولید آبمیوه به آن‌ها نیاز است مورد بررسی قرار گرفتند. لازم به ذکر است که قیمت دستگاه خط تولید آبمیوه یکی از مهم‌ترین هزینه‌های راه‌اندازی خط تولید آبمیوه است. از این رو بررسی و برآورد سرمایه اولیه، جهت خرید خط تولید آبمیوه از ضروریات غیر قابل انکار در این صنعت است.

قیمت دستگاه خط تولید آبمیوه، به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دست اول و یا دست دوم بودن ماشین آلات، کیفیت و مرغوبیت دستگاه‌ها (برند)، دارا بودن ضمانت‌نامه (گارانتی)، سلامت فنی دستگاه‌ها، ظرفیت تولید دستگاه‌ها، تجهیزات دستگاه‌ها و میزان پیشرفته بودن آن‌ها و… اشاره کرد.

لازم به ذکر است که از آنجایی‌که خرید خط تولید آبمیوه در زمره اصلی‌ترین هزینه راه اندازی خط تولید آبمیوه محسوب می‌شود، فلذا لازم و ضروری است که تولیدکنندگان و سرمایه‌داران، عوامل متعدد تاثیرگذار بر قیمت دستگاه خط تولید آبمیوه را به درستی ارزیابی کنند و سپس اقدامات لازم جهت خرید خط تولید آبمیوه را انجام دهند.

هزینه خط تولید آب میوه

اهمیت مشاوره در راه اندازی خط تولید آبمیوه

با توجه به توضیحات ارائه شده تا این قسمت از مقاله کاملا مشخص است که هزینه راه اندازی خط تولید آبمیوه با توجه به نیازهای ضروری این صنعت، بسیار بالا است و کوچکترین اشتباه در این صنعت ممکن است خط تولید آبمیوه صنعتی را به مرز ورشکستگی سوق دهد. ازاین‌رو لازم و ضروری است که تولیدکنندگان و سرمایه‌داران در بدو امر و پیش از هر اقدامی، با مشاوران و کارشناسان صنایع غذایی، مهندسین ماشین آلات صنعتی، مهندسین شیمی، مدیران کسب و کارها و … مشورت و هم‌فکری داشته باشند.

منظور از مشاوره در راه‌اندازی خط تولید آبمیوه، مشاوره‌های تخصصی در باب اخذ مجوزهای مورد نیاز، مشاوره هزینه خط تولید آبمیوه، مشاوره خرید انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز، مشاوره چگونگی تهیه مواد اولیه، مشاوره نگارش طرح توجیهی آبمیوه، مشاوره فرمولاسیون آبمیوه و… است. در واقع بهترین و مطمئن‌ترین راه‌حل، جهت کاهش هزینه راه اندازی خط تولید آبمیوه، اخذ مشاوره‌های تخصصی در این حوزه و حذف فرآیندها و مراحل غیرضروری است.

شب چره مجموعه‌ای مجاز و شناخته شده است که تیمی متخصص و متبحر از افراد دانش آموخته در حوزه مواد غذایی را گرد هم آورده است. این مجموعه انواع مشاوره‌های تخصصی در حیطه راه‌اندازی خطوط تولید مواد غذایی را به متقاضیان ارائه می‌دهد. شب چره انواع مشاوره‌های مورد نیاز تولیدکنندگان را متناسب با نیازهای آنان ارائه می‌دهد و تا حد قابل توجهی می‌تواند به کاهش هزینه‌های غیر ضروری خطوط تولید کمک کند.

همچنین مجموعه شب چره در حوزه فروش خط تولید آبمیوه دست دوم نیز فعال است. شب چره انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید آبمیوه صنعتی را با نازل‌ترین قیمت و با بهترین کیفیت از خارج کشور، وارد ایران می‌کند و در ایران به متقاضیان می‌فروشد. در واقع شب چره با فروش خط تولید آبمیوه دست دوم گام بلندی در کاهش هزینه خط تولید آبمیوه برداشته است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ انواع مشاوره‌های تخصصی در حوزه راه‌اندازی خط تولید آبمیوه، استعلام قیمت دستگاه‌ها، ثبت سفارش و خرید خط تولید آبمیوه دست دوم می‌توانید همه روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 در تماس باشید تا کارشناسان و مشاوران مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان آشنایی با صفر تا صد راه‌اندازی خط تولید آبمیوه، ابتدا مراحل راه‌اندازی خط تولید این محصول، مورد بررسی قرار گرفتند سپس انواع ماشین آلات مورد نیاز در خط تولید آبمیوه، معرفی و مختصری درمورد نحوه کارکرد آن‌ها صحبت شد. همچنین عوامل موثر بر قیمت دستگاه خط تولید آبمیوه توضیح داده شدند.

در نهایت نیز در باب اهمیت مشاوره در راه‌اندازی خط تولید آبمیوه توضیحات نسبتا کاملی ارائه شد و توضیح داده شد که مشاوره‌های دقیق و تخصصی می‌توانند تا حد قابل توجهی، هزینه‌های راه‌اندازی خط تولید آبمیوه را کاهش دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *