خط تولید بستنی

با خط تولید بستنی بیشتر آشنا شوید

به جرات می‌توان گفت که خط تولید بستنی، یکی از پرطرفدارترین خطوط تولید مواد خوراکی است. چراکه بستنی از محصولات خوراکی محبوب در بین تمامی رده‌های سنی است. از طرفی دیگر این محصول تنوع بالایی دارد و همین امر باعث شده است که عموم مردم با سلایق متفاوت از این محصول استقبال کنند.

ازاین‌رو بسیاری از تولیدکنندگان به راه‌اندازی خط تولید بستنی روی آورده‌اند. البته اگرچه خط تولید بستنی در ظاهر سود بالایی دارد و همین موضوع، سبب اغوا بسیاری از تولیدکنندگان می‌شود، اما این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که قیمت خط کامل تولید بستنی به نسبت سایر مواد خوراکی بالاتر است. فلذا لازم و ضروری است که تولیدکنندگان پیش از هر اقدامی جهت تاسیس کارخانه بستنی سازی، اطلاعات کافی در این‌باره را از افراد متخصص کسب کنند.

در این مقاله ابتدا دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید بستنی معرفی می‌شوند. سپس هزینه راه‌اندازی خط تولید بستنی و  عوامل موثر بر قیمت خط تولید بستنی چوبی، لیوانی، قیفی و… مورد بررسی قرار می‌گیرند.

دستگاه‌‌ها و ماشین‌آلات کارخانه بستنی سازی

دستگاه‌های مورد نیاز در کارخانه بستنی سازی، از دستگاه‌های تخصصی هستند که بسیاری از آن‌ها در تمامی خطوط تولید بستنی کاربرد دارند. از مهم‌ترین این دستگاه‌ها عبارتند از:

دستگاه میکسر

اولین عملیات در خط تولید بستنی چوبی، قیفی، لیوانی و…، مخلوط کردن مواد اولیه جهت تولید بستنی است. این عملیات در کارخانه بستنی‌سازی توسط دستگاهی به نام میکسر انجام می‌شود. در این فرایند کلیه مواد تشکیل‌دهنده بستنی تا بالاترین حد ممکن کاملا با یکدیگر ترکیب می‌شوند. البته جهت تولید بستنی‌های سنتی، از میکسرهایی که سرعت بالاتری دارند استفاده می‌کنند.

دستگاه پاستوریزاتور

یکی از مهم‌ترین فرایندها در خط تولید بستنی چوبی، لیوانی، قیفی و …، پاستوریزاسیون است. این عملیات نوعی عملیاتی حرارتی است که بر روی محصولات لبنی انجام می‌شود تا تمامی میکروارگانیزم‌ها و باکتری‌های مضر حذف شوند و بدین‌سان طول مدت نگه‌داری آن‌ها افزایش ‌یابد و کیفیت محصولات بدین صورت حفظ ‌شوند.

این عملیات در کارخانه بستنی سازی، توسط دستگاهی به نام پاستوریزاسیون انجام می‌گیرد. در این دستگاه درجه حرارت قابل تغییر است و معمولا در خطوط تولید بستنی این درجه حرارت بین 72 تا 75 درجه سانتی‌گراد و حرارت 25 درجه، جهت ورودی و خروجی تنظیم می‌شود.

دستگاه هموژنایزر

در خط تولید بستنی، پس از اتمام فرایند پاستوریزه کردن، نوبت به فرایند هموژنیزاسیون و یا به عبارتی دیگر، یکسان‌سازی مواد بستنی می‌رسد. منظور از فرایند هموژنیزاسیون بستنی که در کارخانه بستنی‌سازی توسط دستگاه‌های هموژنایزر انجام می‌گیرد، اعمال فشار بالا بر روی مواد بستنی‌ها است که در نتیجه سبب شکسته شدن گلبول‌های چربی مواد بستنی و همچنین تبدیل آن‌ها به ذرات ریزتر می‌شود. حاصل این فرایند این است که مواد بستنی در مایع راحت‌تر حل می‌شوند.

خط تولید بستنی

مخازن نگهداری استیل تک‌جداره و دوجداره

یکی دیگر از دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید بستنی، مخازن نگهداری است این مخازن از جنس استیل و در انواع تک جداره و دو جداره موجود هستند. این مخازن از گنجایش 100 لیتر تا 1500000 لیتر موجود هستند و با توجه به ظرفیت خط تولید بستنی خریداری و مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا در این مخازن از تجهیزات دیگری نیز همچون همزن‌ها، نمایشگرها و تجهیزاتCIP  نیز استفاده شده است.

دستگاه پرکن بستنی

یکی دیگر از دستگاه‌های مهم و ضروری در خط تولید بستنی دستگاه پر کن بستنی و یا دستگاه پرکن مایعات غلیظ است. از این دستگاه در کارخانه بستنی ‌سازی جهت پرکردن حجم مشخصی از بستنی در بسته‌های لیوانی، قیفی، بسته‌های نیم کیلویی و یک کیلویی بستنی و… استفاده می‌کنند.

به کمک این دستگاه امکان بسته‌بندی تعداد قابل توجهی از بستنی در زمان کوتاهی وجود دارد. البته لازم به ذکر است که انواع مختلف بستنی‌ها از نظر ویسکوزیته (روان بودن) با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال بستنی‌های میوه‌ای درصد آب بیشتری نسبت به بستنی‌های خامه‌ای دارند و در نتیجه روان‌تر هستند. اما این دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده است که جهت پر کردن هر نوع بستنی کاملا مناسب و کاربردی است. این دستگاه دارای انواع مختلفی از تک نازل تا 10 نازل هستند.

دستگاه بسته‌بندی بستنی

دستگاه بسته‌بندی بستنی نیز از دیگر دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید بستنی است. ای دستگاه‌ها با به کارگیری سیستم بسته‌بندی قطعه‌ای، این قابلیت را دارند که محصولات تولید شده را به صورت تکی بسته‌بندی کنند. البته در این دستگاه‌ها، از نوار نقاله نیز جهت حرکت محصولات به سمت ورودی و خروجی دستگاه کمک گرفته می‌شود.

لازم به ذکر است که خرید دستگاه بسته بندی مواد غذایی در بین سایر دستگاه‌های مورد نیاز در خطوط تولید مواد خوراکی از اهمیت بیشتری برخوردار است. اهمیت این موضوع در مورد دستگاه بسته‌بندی بستنی بیشتر هم می‌شود. چراکه مخاطب این خوراکی، معمولا کودکان هستند و هرچقدر که بسته‌بندی محصول خاص‌تر و جذاب‌تر باشد، در جذب این افراد تاثیر بیشتری دارد.

هزینه راه‌اندازی خط تولید بستنی

از مهم‌ترین موضوعات پیش از راه‌اندازی خط تولید بستنی، برآورد سرمایه است. در واقع تولیدکنندگان باید با هزینه‌های لازم و ضروری جهت راه‌اندازی خط تولید بستنی آشنا باشند و سپس در این عرصه گام بردارند. چراکه هزینه راه‌اندازی خط تولید بستنی بالا است و چنانچه تولیدکنندگان بدون مشاوره در این راه گام بردارند، محکوم به شکست خواهند بود. در ادامه برخی از مهم‌ترین هزینه‌های راه‌اندازی خط تولید بستنی مورد بررسی قرار می‌گیرند. این هزینه‌ها عبارتند از:

خرید و یا اجاره مکان تاسیس کارخانه

خرید و یا اجاره مکان تاسیس کارخانه، در زمره مهم‌ترین هزینه خط تولید بستنی محسوب می‌شود. این مکان با توجه به ظرفیت خط تولید اجاره و یا خریداری می‌شود. البته لازم و ضروری است که این مکان از نظر تهویه، وضعیت مطلوبی داشته باشد و دارای امکانات رفاهی همچون آب، برق، گاز، تلفن و… نیز باشد.

خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات

قسمت قابل توجهی از هزینه راه‌اندازی خط تولید بستنی، همچون سایر خطوط تولید مواد غذایی، به خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید اختصاص پیدا می‌کند. البته هرکدام از این دستگاه های صنایع غذایی بسته به برند، کیفیت، دست اول بودن و یا دست دوم بودن، تجهیزات و امکانات دستگاه‌ها و… دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. این موضوع در مورد ماشین آلات خط تولید بستنی نیز کاملا صادق است.

هزینه دریافت مجوزهای مربوطه

هزینه دریافت مجوزهای مربوطه جهت راه‌اندازی خط تولید بستنی را می‌توان در زمزه اساسی‌ترین هزینه خط تولید بستنی محسوب کرد. چراکه تا زمانی‌که این هزینه‌ها پرداخت نشوند و مجوزهای مربوطه اخذ نگردند، تولیدکنندگان نمی‌توان فرایند تولید بستنی را آغاز کنند.

کارخانه بستنی سازی

هزینه استخدام پرسنل و کارمندان

راه‌اندازی خط تولید بستنی چوبی و یا هر نوع بستنی دیگری، بدون حضور افراد متخصص در این حوزه غیرممکن است. ازاین رو لازم و ضروری است که در لیست هزینه‌های احداث کارخانه بستنی سازی، هزینه قابل توجهی نیز به استخدام پرسنل و کارمندان خط تولید بستنی اختصاص داده شود.

هزینه تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدات

از دیگر عواملی که در لیست هزینه خط تولید بستنی باید لحاظ شوند، هزینه‌های مربوط به تامین مواد اولیه مورد نیاز جهت تولیدات انواع بستنی است. بدیهی است که هرچقدر مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت از مواد مرغوب‌تری باشند در کیفیت بستنی تولیدی تاثیر بیشتری خواهند داشت. البته گاها برخی از مواد اولیه در تولید بستنی وارداتی هستند و بدیهی است که در این مواقع لازم است هزینه‌های بیشتری را جهت تامین این مواد اولیه در نظر گرفت.

در این مواقع تولیدکنندگان در خط تولید بستنی، جهت کاهش هزینه‌های واردات مواد اولیه، بهتر است از خدمات مجموعه‌های فعال در حوزه واردات مواد اولیه صنایع غذایی استفاده کنند و بدین صورت در برخی از هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. شب چره یکی از همین مجموعه‌های فعال است که بهترین و باکیفیت‌ترین مواد اولیه صنایع غذایی همچون ثعلب را در بستری کاملا قانونی وارد کشور می‌کند و در ایران به متقاضیان میفروشد.

عوامل موثر بر قیمت خط تولید بستنی

منظور از قیمت خط کامل تولید بستنی، قیمت دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز در این صنعت است. در این‌یاره لازم به توضیح است که قیمت خط تولید بستنی به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

دست اول بودن و یا دست دوم بودن دستگاه‌ها

یکی از عوامل مهم و موثر بر قیمت خط کامل تولید بستنی، موضوع نو و یا کارکرده بودن ماشین آلات کارخانه بستنی سازی است. مسلما دستگاه‌ها و ماشین آلات، چنانچه دست اول باشند قیمت بالاتری دارند. البته در برخی از مواقع قیمت خط تولید بستنی دست دوم از برندهای معتبر و شناخته شده‌، نسبت به دست اول برخی از برندها بالاتر است و این موضوع به کیفیت این دستگاه‌ها برمی‌گردد.

همچنین لازم به ذکر است که در حال حاضر به جهت وجود تحریم‌ها بسیاری از دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید بستنی دست اول از برندهای معتبر وارد کشور نمی‌شوند و به همین جهت بازار خرید و فروش دستگاه‌ها و ماشین خط تولید بستنی دست دوم گرم شده است. اما باید توجه شود که در خرید خط تولید بستنی دست دوم باید برخی از فاکتورهای اساسی همچون سلامت فنی، امکانات و تجهیزات، گارانتی، سال تولید و سن دستگاه‌ها را مورد توجه قرار داد. البته چنانچه خرید این دستگاه‌ها از مراکز مجاز و معتبر انجام شود، دیگر نگرانی از باب این عوامل وجود نخواهد داشت.

شب چره یک مجموعه مجاز و شناخته شده است که سال‌های متمادی سابقه واردات انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید مواد غذایی را در رزومه خود دارد. این مجموعه معتبر بهترین و باکیفیت‌ترین انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید بستنی دست دوم را از دیگر کشورها وارد ایران می‌کند و با قیمتی کاملا اقتصادی به متقاضیان می‌فروشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره راه‌اندازی خط تولید بستنی، استعلام قیمت دستگاه‌ها، ثبت سفارش و همین‌طور خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید بستنی دست دوم می‌توانید همه روزه با شماره تلفن 09022253620 در تماس باشید تا کارشناسان و مشاوران مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

ظرفیت خط تولید بستنی

از دیگر موضوعاتی که در قیمت خط تولید بستنی چوبی، لیوانی، قیفی و … تاثیر دارد، توجه به ظرفیت خط تولید بستنی است. هرچقدر که ظرفیت خط تولید بیشتر باشد، مسلما به دستگاه‌ها و ماشین آلات بیشتری نیاز است. همچنین برخی از دستگاه‌ها به جهت مجهزتر بودن، سرعت بالاتری دارند و همین موضوع در قیمت آن‌ها نیز تاثیر قابل توجهی داشته است.

کیفیت و مرغوبیت

کیفیت و مرغوبیت دستگاه‌ها و ماشین آلات نیز بر قیمت خط تولید بستنی چوبی، لیوانی، قیفی و… تاثیر دارد. مسلما چنانچه دستگاهی از برندهای معتبر و شناخته‌تر شده باشد، قیمت بالاتری نیز دارد. البته لازم به توضیح است که بسیاری از تولیدکنندگان در ابتدای راه‌اندازی خط تولید بستنی، ممکن است جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها از دستگاه‌های برند و باکیفیت استفاده نکنند.

تجربه نشان داده است که اگرچه دستگاه‌ها و ماشین آلات برند و معتبر قیمت بالاتری دارند؛ اما از نظر کیفیت و مرغوبیت نیز طول عمر بالاتری خواهند داشت و نیاز کمتری به تعمیر پیدا می‌کنند. فلذا تولیدکنندگان با خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات برند و باکیفیت، می‌توانند تا حد قابل توجهی در هزینه‌های آتی صرفه‌جویی کنند.

خط تولید بستنی چوبی

سخن پایانی

در این مقاله در باب خط تولید بستنی، یکی از خوراکی‌های بسیار محبوب در بین تمامی کودکان و بزرگسالان صحبت شد و مهم‌ترین دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز در این صنعت معرفی شدند. همچنین برخی از مهم‌ترین هزینه‌های راه‌اندازی خط تولید بستنی مورد بررسی قرار گرفتند.

البته بدیهی است که موارد گفته شده در مقاله فوق جزء ابتدایی‌ترین اطلاعات در راستای راه‌اندازی خط تولید بستنی محسوب می‌شوند و ازاین‌رو تولیدکنندگان باید پیش از هر اقدامی جهت راه‌اندازی خط تولید بستنی، با مشاوران و کارشناسان متخصص در حوزه صنایع غذایی مشورت و هم‌فکری کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *