خط تولید بسته بندی مواد غذایی

آشنایی با هزینه راه اندازی خط تولید بسته بندی مواد غذایی

هزینه راه اندازی خط تولید بسته بندی مواد غذایی به عوامل متعددی بستگی دارد. از مهم‌ترین عوامل دخیل در این موضوع می‌توان به نوع تجهیزات و دستگاه‌های موردنیاز، جنس بسته‌بندی مواد غذایی و نوع طراحی و شکل ظاهری بسته‌بندی مواد غذایی اشاره کرد. تمامی این عوامل در کنار یکدیگر می‌توانند به فروش بیشتر مواد غذایی تولیدی در کارخانه‌ها و یا کارگاه‌های تولیدات انواع مواد غذایی کمک کنند.

در این مقاله ابتدا عوامل مؤثر بر هزینه راه اندازی خط تولید بسته بندی مواد غذایی مورد بررسی قرار می‌گیرند. سپس در باب اهمیت مشاوره در راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی نیز توضیحاتی ارائه خواهد شد.

عوامل مؤثر بر هزینه راه اندازی خط تولید بسته بندی مواد غذایی

در محاسبه هزینه راه اندازی خط تولید بسته بندی مواد غذایی باید چند عامل را مورد توجه قرار داد که از مهم‌ترین این عوامل عبار‌تند از: 

دستگاه ها و تجهیزات

بیشترین هزینه راه اندازی خط تولید بسته بندی مواد غذایی، هزینه‌ای است که صرف خرید دستگاه‌ها و تجهیزات موردنیاز در این صنعت می‌شود. چراکه تمامی دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی باتوجه‌به نوع بسته‌بندی، از دستگاه‌های تخصصی محسوب می‌شوند و کیفیت و مرغوبیت آن‌ها در ماندگاری و فروش بیشتر مواد غذایی بسیار تأثیرگذار است. البته برخی از انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد خوراکی، مشترک بین تمامی خطوط تولید مواد غذایی هستند و تعدادی دیگر صرفا در بعضی از خطوط تولید مواد غذایی کاربرد دارند و مورداستفاده قرار می‌گیرند.

از مهم‌ترین انواع دستگاه بسته بندی مواد غذایی صنعتی عبارتند از: 

دستگاه بسته بندی حجمی

دستگاه‌های بسته‌بندی حجمی نوعی از انواع دستگاه‌های بسته‌بندی هستند که جهت بسته‌بندی مواد غذایی با اشکال هندسی مشابه و منظم کاربرد دارند. این دستگاه‌ها دارای دو نوع پیمانه‌ای و دانه‌ای هستند. از دستگاه‌های بسته‌بندی حجمی پیمانه‌ای، برای بسته‌بندی انواع ادویه‌جات موجود در بازار استفاده می‌کنند. معمولاً انواع مختلفی از نمونه بسته بندی ادویه جاتی که در بازار جهت فروش عرضه می‌شوند با استفاده از دستگاه‌های حجمی بسته‌بندی می‌شوند.

فلذا درصورتی‌که در خط تولید مواد غذایی، نیاز به استفاده از این نوع دستگاه‌ها باشد، باتوجه‌به نوع تجهیزات و قابلیت‌های این نوع از دستگاه‌ها، هزینه راه اندازی خط تولید بسته بندی مواد غذایی متفاوت خواهد بود. چراکه به‌عنوان‌مثال قیمت دستگاه‌های بسته‌بندی ادویه‌جات صنعتی در کارخانه‌های مواد غذایی با تولیدات انبوه بسیار بیشتر از قیمت دستگاه بسته بندی ادویه جات در منزل و یا کارگاه‌های کوچک است.

هزینه راه اندازی خط تولید بسته بندی مواد غذایی

دستگاه بسته بندی وکیوم مواد غذایی

دستگاه بسته‌بندی وکیوم مواد غذایی نوع دیگری از انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی است که در خط تولید بسته‌بندی مواد خوراکی فسادپذیر و منجمدشده همچون گوشت و مرغ مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع از بسته‌بندی مواد غذایی سبب بالاتر رفتن طول مدت نگهداری این محصولات نیز می‌شوند. فلذا در محاسبه هزینه راه اندازی خط تولید بسته بندی مواد غذایی فسادپذیر، بایستی خرید دستگاه بسته‌بندی وکیوم مواد غذایی را در اولویت قرار داد.

دستگاه بسته بندی توزین دار

دستگاه بسته‌بندی توزین‌دار، از دیگر دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی است که در خط تولید مواد غذایی همچون حبوبات، ادویه‌جات و… استفاده می‌شود. این دستگاه دارای یک ترازو است که قابلیت وزن‌کشی میلی‌گرمی را دارد و باتوجه‌به محصولات تولیدی در کارخانه‌ها و یا کارگاه‌های مواد غذایی، خرید این دستگاه‌ها ضروری است.

در بسته‌بندی انواع مختلفی از نمونه بسته بندی ادویه جات موجود در بازار، از دستگاه بسته‌بندی توزین‌دار استفاده می‌کنند. ازاین‌رو باید در محاسبه هزینه راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی توزینی، خرید این دستگاه نیز در فهرست هزینه‌ها قرار داده شود

قیمت دستگاه‌های بسته‌بندی توزین دار با توجه به امکانات، تجهیزات و موارد استفاده آن‌ها متفاوت هستند. به‌عنوان‌مثال قیمت دستگاه بسته بندی ادویه جات در منزل یا کارگاه‌های کوچک مواد غذایی با قیمت دستگاه بسته‌بندی کارخانه‌های مواد خوراکی با تولیدات انبوه کاملا متفاوت است.

دستگاه پرکن مواد غذایی غلیظ و مایعات

یکی دیگر از انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی، دستگاه پرکن مواد غذایی غلیظ و مایعات است. این دستگاه جهت پر کردن محصولاتی که مقاومت بالایی در برابر جاری‌شدن دارند، همچون مواد دارویی و آرایشی و… مورداستفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه های کیسه پر کن

دستگاه کیسه‌پرکن نیز نوع دیگری از انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی است که جهت بسته‌بندی مواد غذایی پودری، حجمی و گرانولی مورداستفاده قرار می‌گیرد. انواع مختلفی از نمونه بسته بندی ادویه جات موجود در بازار با کمک دستگاه‌های کیسه‌پرکن بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌شوند.

دستگاه شیرینگ پک مواد غذایی

دستگاه شیرینگ پک، یکی از انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد خوراکی است که در تمامی کارخانه‌های مواد غذایی، باید جزء اصلی‌ترین هزینه‌های راه‌اندازی خط تولید بسته‌بندی مواد غذایی قرار بگیرد. با استفاده از این دستگاه یک پوشش پلاستیکی نازک دور بسته‌های 6تایی، 12تایی و یا بیشتر مواد غذایی تولیدی کشیده می‌شود.

دستگاه لیبل زن

دستگاه‌های لیبل‌زن در ردیف دستگاه‌هایی هستند که در تمامی خطوط تولیدی مواد غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرند. فلذا ضروری است که در فهرست هزینه راه اندازی خط تولید بسته بندی مواد غذایی مختلف مورد محاسبه قرار گیرند. از دستگاه‌های لیبل‌زن جهت درج تاریخ تولید، انقضای مواد اولیه و… استفاده می‌شود.

جنس بسته بندی

جنس بسته‌بندی از عواملی است که در هزینه راه اندازی خط تولید بسته بندی مواد غذایی تأثیر می‌گذارد. هرچقدر جنس بسته‌بندی مرغوب‌تر و باکیفیت‌تر باشد، مسلما هزینه بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

البته جنس بسته‌بندی به نوع مواد غذایی نیز بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال جنس بسته‌بندی که برای ادویه‌جات استفاده می‌شود نباید از نایلون‌ها و کاغذهای بازیافتی باشد، چراکه از نظر بهداشتی قابل تأیید نیستند و از طرفی دیگر نوع بسته‌بندی این گونه مواد خوراکی باید به‌گونه‌ای انتخاب شوند که در طعم و عطر ادویه‌جات تأثیر منفی نداشته باشد. فلذا معمولاً از بسته‌بندی‌های شیشه‌ای، کریستال، ظروف پلاستیکی، کیسه‌های نایلونی و… برای بسته‌بندی انواع ادویه‌جات استفاده می‌کنند.

شکل ظاهری بسته بندی

از دیگر عواملی که در هزینه راه اندازی خط تولید بسته بندی مواد غذایی تأثیر می‌گذارد، انتخاب شکل ظاهری بسته‌بندی مواد غذایی است. مسلما انتخاب بسته‌بندی‌های شکیل و به‌روزتر مستلزم طراحی‌های گرافیکی و استفاده از نمادها و اشکال هندسی خاص‌تر است.

تجربه در تولیدات انواع مواد غذایی نشان داده است که شکل و ظاهر بسته‌بندی محصولات غذایی در میزان فروش و جذب مشتری تا حد قابل‌توجهی تأثیر داشته است. ازاین‌رو در برآورد هزینه راه اندازی خط تولید بسته بندی مواد غذایی، بهتر است که به این موضوع نیز توجه کافی شود.

هزینه خط تولید بسته بندی مواد غذایی

اهمیت مشاوره در راه اندازی خط تولید مواد غذایی

از گذشته تا به امروز، خط تولید مواد غذایی در ردیف خطوط تولیدی پر سودده بوده و هست. ازاین‌رو میزان تقاضا برای ورود به این حوزه تولیدی بسیار بالا است. از طرفی دیگر هزینه‌های راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی نسبتا سنگین هستند و همین موضوع سبب می‌شود که بسیاری از افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند، ناامید شوند و کناره‌گیری کنند. در حالیکه راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم نیز امکان‌پذیر است. البته درصورتی‌که کاملا برنامه‌ریزی شده و منطقی در این راه گام برداشته شود. اولین قدم در راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه اندک، اخذ مشاوره و بررسی کلیه هزینه‌های اولیه است.

به‌عنوان‌مثال برای تولید انواع ادویه‌جات، یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های پیشرو، هزینه تجهیزات و دستگاه‌های بسته‌بندی ادویه‌جات است. ازاین‌رو در ابتدای ورود به این حوزه، می‌توان با خرید دستگاه‌های بسته‌بندی خانگی و کوچک، عمل بسته‌بندی را انجام داد و سپس با بالارفتن حجم تولیدات، دستگاه‌های بسته‌بندی ادویه‌جات صنعتی و نیمه‌صنعتی را خریداری کرد. چراکه قیمت دستگاه بسته بندی ادویه جات در منزل و یا کارگاه‌های کوچک، بسیار مناسب‌تر از قیمت دستگاه‌های بسته‌بندی ادویه‌جات در کارخانه‌هایی با تولیدات انبوه است.

شب چره مجموعه‌ای مجاز و شناخته شده است که دارای تیمی مقتدر و متبحر از کارشناسان صنایع غذایی و مهندسین ماشین آلات صنعتی است که در حوزه راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی به متقاضیان مشاوره‌های تخصصی ارائه می‌دهد. با اخذ مشاوره‌های تخصصی مجموعه شب چره، می‌توان هزینه راه اندازی خط تولید بسته بندی مواد غذایی را که از اصلی‌ترین هزینه‌های کارخانه‌ها و یا کارگاه‌های مواد غذایی است را کاهش داد.

همچنین مجموعه شب چره در حوزه فروش انواع تجهیزات و ماشین آلات خط تولید مواد غذایی دست دوم نیز فعال است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در حوزه کاهش هزینه راه اندازی خط تولید بسته بندی مواد غذایی، استعلام قیمت، ثبت سفارش و خرید انواع دستگاه‌های خط تولید مواد غذایی دست دوم می‌توانید همه‌روزه در ساعات کاری با شماره تلفن 09022253620 تماس برقرار کنید تا کارشناسان مجموعه شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان آشنایی با هزینه راه اندازی خط تولید بسته بندی مواد غذایی، سعی بر این بود تا هزینه بسته‌بندی مواد خوراکی که یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های کارخانه‌ها و کارگاه‌های مواد غذایی است مورد بررسی قرار داده شود تا بدین صورت بتوان با آگاهی بیشتری در این صنعت قدم گذاشت. همچنین در باب اهمیت مشاوره در راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی نیز توضیحاتی ارائه شد. مسلما با به‌کارگیری موارد گفته شده می‌توان برنامه‌ریزی‌های بهتر و دقیق‌تری با میزان سرمایه اولیه انجام داد و در این صنعت موفق‌تر عمل کرد و از دیگر رقبا نیز پیشی گرفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *