راه اندازی خط تولید بیسکویت

خط تولید بیسکویت، خط تولیدی سودده اما ریسک‌پذیر

خط تولید بیسکویت یکی از خطوط تولید مواد خوراکی است که به جهت سوددهی بالایی که دارد، متقاضیان بی‌شماری تمایل به ورود به آن دارند اما از؛ طرفی دیگر رقبای سرسختی نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند. فلذا تولیدکنندگان و سرمایه‌داران جهت راه اندازی خط تولید بیسکویت لازم است که با هوشیاری بیشتری وارد میدان رقابت در این حوزه شوند. چراکه اگر نتوانند کیفیت و مرغوبیت محصولات را در حد سلیقه مصرف‌کنندگان حفظ کنند، محکوم به شکست خواهند بود.

در این مقاله ابتدا مهم‌ترین اقدامات در راه اندازی خط تولید بیسکویت مورد بررسی قرار می‌گیرند. سپس انواع دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید بیسکویت، معرفی و توضیحات لازم نسبت به آن‌ها داده می‌شود. همچنین در باب عوامل موثر بر قیمت دستگاه خط تولید بیسکویت، نکات مهمی ارائه می‌شود. در نهایت نیز مجموعه‌ای معتبر جهت اخذ مشاوره راه اندازی خط تولید بیسکویت معرفی خواهد شد.

اقدامات ضروری در راه اندازی خط تولید بیسکویت

راه اندازی خط تولید بیسکویت در زمره یکی از صنایع بسیار سودده مواد غذایی است. چراکه بیسکویت در زمره مواد خوراکی است که معمولا مصرف‌کنندگان آن، از همه گروه‌های سنی هستند و جز تنقلات مضر هم محسوب نمی‌شود و معمولا محدودیتی در مصرف آن وجود ندارد. البته خط تولید بیسکویت نیز بسته به نوع بیسکویت‌ها به خط تولید بیسکویت سخت و بیسکویت نرم تقسیم می‌شود.

جهت راه اندازی خط تولید بیسکویت نیاز به اقدامات ضروری است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خرید و یا اجاره مکان مناسب جهت احداث کارخانه، خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید، نگارش طرح توجیهی بیسکویت، اخذ مجوزهای مورد نیاز جهت احداث کارخانه، تهیه مواد اولیه جهت تولیدات، استخدام نیروهای متخصص و ساده در خط تولید و… اشاره کرد.

بدیهی است که سرمایه اولیه در نظر گرفته شده جهت راه اندازی خط تولید بیسکویت بایستی به نحوی باشد که کفاف هزینه کلیه اقدامات فوق را بدهد. هزینه خرید دستگاه‌های کارخانه تولید بیسکویت، یکی از اصلی‌ترین هزینه‌ها در راه اندازی خط تولید بیسکویت را به خود اختصاص می‌دهد. در ادامه دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید بیسکویت معرفی و توضیحات لازم درباره هر کدام از این دستگاه‌ها داده می‌شود.

دستگاه های مورد نیاز در خط تولید بیسکویت

اکثر دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید بیسکویت نرم و بیسکویت سخت با یکدیگر یکسان هستند اما به هرحال هر کدام از این خطوط تولید، بسته به نوع بیسکویت تولیدی به برخی از دستگاه‌های اختصاصی و مواد اولیه خاصی نیز نیاز دارند.

برخی از انواع دستگاه‌های خط تولید بیسکویت که مشترک بین خط تولید کارخانه بیسکویت نرم و بیسکویت سخت هستند عبارتند از:

دستگاه آسیاب شکر

دستگاه آسیاب شکر یکی از مهم‌ترین ماشین آلات در خط تولید انواع بیسکویت نرم و سخت است. این دستگاه دارای بدنه و قطعاتی از جنس استیل است و در 3 سایز تولید و به بازار عرضه شده است. وظیفه اصلی این دستگاه این است که حجم بالایی از شکر را به طور کاملا یکدست و در حد میکرون آسیاب کند، بدون اینکه از آسیاب شدن شکر، گردوغباری ایجاد شود.

خط تولید بیسکویت

دستگاه میکسر قنادی

دستگاه میکسر قنادی، یکی دیگر از دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید بیسکویت است که وظیفه اصلی آن ترکیب مواد اولیه تولید بیسکویت و تهیه خمیر آن است. این دستگاه دارای پایه‌های ثابتی است که به خوبی در محل خود قرار می‌گیرد. همچنین دستگاه میکسر قنادی دارای قابلیت تنظیم سرعت است و بسته به نیاز خط تولید بیسکویت، امکان بالابردن و یا پایین آوردن سرعت آن وجود دارد.

دستگاه فرمینگ بیسکویت (فرم دهنده خمیر بیسکویت)

دستگاه فرمینگ بیسکویت و یا فرم دهنده خمیر بیسکویت، یکی از دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید بیسکویت است که وظیفه فرم دادن به خمیر بیسکویت را بر عهده دارد. این دستگاه دارای قالب‌هایی است که با کمک آن‌ها خمیر بیسکویت در شکل دلخواه فرم می‌گیرد.

قفسه حمل دیس بیسکویت

قفسه حمل دیس بیسکویت نیز از دیگر دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید بیسکویت است که بیسکویت‌های شکل گرفته بر روی آن قرار می‌گیرد. از این قفسه‌ها جهت حمل و نقل بیسکویت در کارخانه تولید انواع بیسکویت استفاده می‌کنند.

دستگاه فر صنعتی

دستگاه فر صنعتی از مهم‌ترین دستگاه‌ها در خط تولید بیسکویت است که از آن جهت پخت بیسکویت، شیرینی، کیک و کلوچه و… استفاده می‌کنند. این دستگاه به بویلر بخار اتوماتیک مجهز است. سیستم حرارت رسانی این دستگاه کاملا غیر مستقیم است. روش کار این دستگاه به این صورت است که حرارت به صورت سیکلو کنوکسیون اجباری و با چرخش هوای داغ در داخل کابین، سبب پخت محصولات به صورت یکنواخت می‌شود. دما و زمان پخت در این دستگاه قابل تنظیم است.

دستگاه بسته بندی بیسکویت

در خرید دستگاه بسته بندی مواد غذایی باید نهایت دقت به خرج داده شود. چراکه یکی از عوامل ماندگاری بیشتر مواد غذایی به نوع بسته‌بندی این محصولات برمی‌گردد. همچنین نوع بسته‌بندی در فروش بیشتر و جذب مشتری به صورت غیر مستقیم نقش قابل توجهی دارد.

دستگاه بسته بندی بیسکویت نیز یکی از دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید بیسکویت است. این دستگاه از قسمت‌های متعددی تشکیل شده است که همگی به صورت منظم و با هماهنگی یکدیگر کار می‌کنند و قابلیت بسته‌بندی 20 تا 180 بسته بیسکویت را در هر دقیقه دارند. دستگاه بسته‌بندی بیسکویت با توجه به ظرفیت خط تولید بیسکویت در اندازه‌های متعددی ساخته و به بازار عرضه شده است.

دستگاه بسته‌بندی بیسکویت نقش مهمی در تازگی و طراوت این محصولات دارد و هرچقدر این بسته‌بندی اصولی‌تر انجام شود بیسکویت‌های تولیدشده ماندگاری بالاتری خواهند داشت. همچنین به کمک دستگاه بسته‌بندی بیسکویت، امکان بسته‌بندی بیسکویت‌ها به صورت دوتایی و یا چندتایی فراهم است و معمولا هم این دستگاه‌ها، قابلیت حداکثر 35 متر رول سلفون را دارند.

از مهم‌ترین قسمت‌های دستگاه بسته‌بندی خط تولید بیسکویت می‌توان نوار نقاله، رول‌گیر دستگاه، الکتروموتور، فک‌های حرارتی دستگاه بسته‌بندی بیسکویت، صفحه نمایش لمسی و پنل کنترل را نام برد.

عوامل موثر بر قیمت دستگاه خط تولید بیسکویت

معمولا خرید دستگاه های صنایع غذایی بخش مهمی از هزینه‌های خط تولید هر مواد خوراکی را به خود اختصاص می‌دهند. این موضوع در مورد خط تولید بیسکویت نیز کاملا صادق است و قسمت بالایی از سرمایه در نظر گرفته شده در خط تولید بیسکویت به خرید انواع دستگاه خط تولید بیسکویت اختصاص پیدا می‌کند.

البته عوامل متعددی بر قیمت دستگاه خط تولید بیسکویت تاثیر دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کیفیت و مرغوبیت دستگاه‌ها، برند آن‌ها، دارا بودن ضمانت‌نامه، دست اول بودن یا دست دوم بودن دستگاه‌ها، ظرفیت خط تولید، سلامت فنی دستگاه‌ها و… اشاره کرد.

معمولا تولیدکنندگان و سرمایه‌داران در بسیاری از مواقع جهت راه‌اندازی و یا ارتقاء خط تولید بیسکویت از دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید بیسکویت دست دوم استفاده می‌کنند. البته در استفاده از خطوط تولید دست دوم مواد غذایی نیز برخی محدودیت‌ها وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها، اطمینان به سلامت فنی دستگاه‌ها و عمر مفید آن‌ها است. ازاین‌رو باید جهت خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید بیسکویت دست دوم، به مراکز مجاز و معتبر مراجعه شود.

قیمت دستگاه خط تولید بیسکویت

مشاوره راه اندازی خط تولید بیسکویت با مجموعه شب چره

همان‌طور که توضیح داده شد راه اندازی خط تولید بیسکویت اگرچه در زمره خطوط تولید با سوددهی بالا قرار دارد اما در ردیف از صنایع ریسک‌پذیر نیز محسوب می‌شود. چراکه رقبای سرسختی از گذشته تابه‌حال در این حوزه حضور دارند که برند خود را به عموم مردم شناسانده‌اند، به طوری که عموم مردم خیلی سخت به برندهای جدید ناشناخته اعتماد می‌کنند.

ازاین رو کار افرادی که به تازگی قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار دشوار است. چراکه باید از نظر کیفیت و مرغوبیت با برندهای شناخته شده و معتبر رقابت کنند و از طرفی دیگر باید محصولی را تولید و به بازار عرضه کنند که از نظر طعم و مزه جدید و بی‌رقیب باشد. همچنین لازم به ذکر است که این محصولات باید با ذائقه عموم مردم، مخصوصا کودکان که بزرگترین جامعه هدف این محصول هستند هم‌خوانی داشته باشد.

یکی از بهترین تدابیری که در عملی کردن این مهم می‌توان انجام داد، اعمال برخی از تغییرات در فرمولاسیون بیسکویت‌های تولیدی است. به نحوی که با حذف برخی از مواد مضر همچون شکر، بتوان فواید غذایی محصول را بالاتر برد تا مصرف‌کنندگان تمایل بیشتری به مصرف بیسکویت‌های تولید شده جدید پیدا کنند.

همچنین تفاوت در طرح و مدل بسته‌بندی بیسکویت‌ها نیز می‌تواند نقش قابل توجهی در فروش بیشتر این محصولات در برندهای جدید داشته باشد. موارد فوق تنها برخی از راهکارهایی هستند که می‌توان جهت راه‌اندازی خط تولید بیسکویت و رقابت با برندهای معتبر و شناخته شده انجام داد. ازاین‌رو بهتر است در اولین گام از راه اندازی خط تولید بیسکویت با مشاوران و کارشناسان حوزه صنایع غذایی مشورت و هم‌فکری صورت گیرد.

منظور از مشاوره در راه اندازی خط تولید بیسکویت مشاوره با کارشناسان صنایع غذایی، مهندسین شیمی، مهندسین ماشین آلات صنعتی، مدیران برندینگ و کسب و کار، بازاریابان و … است. این افراد هر کدام در یک زمینه خاص تخصص و تبحر دارند اما قرار گرفتن تمامی نظرات این افراد در کنار یکدیگر قطعا می‌تواند همچون یک نقشه راه کامل، به کمک تولیدکنندگان در راه‌اندازی خط تولید بیسکویت بیاید. اما سوال ایجاد می‌شود که چگونه می‌توان به تمامی افراد فوق‌الذکر دسترسی پیدا کرد؟

مجموعه شب چره مجموعه‌ای مجاز و شناخته شده است که با تشخیص نیاز تولیدکنندگان در راه‌اندازی خطوط تولید مواد غذایی، یک تیم متخصص و متبحر از افراد فوق‌الذکر را گرد هم آورده است. این مجموعه معتبر انواع مشاوره‌های تخصصی در حوزه راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی، مشاوره نگارش طرح توجیهی مواد غذایی، مشاور تغییر در فرمولاسیون آن‌ها، مشاوره چگونگی خرید مواد اولیه و… را به صورت کاملا تخصصی به متقاضیان ارائه می‌دهد. همچنین مجموعه شب چره در حوزه فروش خط تولید بیسکویت دست دوم و تهیه مواد اولیه تولید بیسکویت نیز فعال است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره‌های تخصصی در حوزه راه‌اندازی خط تولید بیسکویت، استعلام قیمت دستگاه‌ها، ثبت سفارش و خرید خط تولید بیسکویت دست دوم می‌توانید همه روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 تماس برقرار کنید تا کارشناسان و مشاوران مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با هدف آشنایی با خط تولید بیسکویت، اقدامات ضروری جهت راه‌اندازی این خط تولید به طور مختصر مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین انواع دستگاه‌های مشترک خط تولید کارخانه بیسکویت سخت و نرم که شامل دستگاه آسیاب شکر، میکسر قنادی، فرمینگ بیسکویت، سینی حمل بیسکویت، فر کابینتی و دستگاه‌های بسته‌بندی بیسکویت می‌شوند، مورد بررسی قرار گرفتند.

همچنین در باب عوامل تاثیر گذار بر قیمت دستگاه خط تولید بیسکویت نیز توضیحاتی ارائه شد. اما مهم‌ترین بخش مقاله فوق بحث اهمیت مشاوره در راه‌اندازی خط تولید بیسکویت است که نباید در انجام آن سهل‌انگاری صورت گیرد. چراکه هر گونه بی‌احتیاطی و عدم برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند به ورشکستگی تولیدکنندگان در خط تولید بیسکویت ختم شود. فلذا ضروری است تولیدکنندگان، پیش از هر اقدامی جهت راه‌اندازی خط تولید بیسکویت و یا ارتقاء این خطوط تولید، با متخصصان حوزه صنایع غذایی مشاوره و هم‌فکری‌های لازم را انجام دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *