خط تولید ترشی

خط تولید ترشی

در این مقاله شما را با مراحل مختلف در خط تولید ترشی آشنا خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی ترشی جات از دیدگاه صنایع غذایی

با استفاده از فرایند ترشی انداختن می توان مواد خوردنی فاسد شدنی را تا چند ماه سالم نگه داشت. اگر ماده خوراکی، خود دارای آب کافی باشد، تنها افزودن نمک برای ساختن ترشی بس است. بر خلاف فرایند خط تولید کنسرو میوه و سبزیجات، در ترشی گذاشتن نیازی به استریل نمودن کامل ماده خوراکی نمی‌باشد. اسیدیته ترشی که اسیدی است سبب می‌شود که هیچ باکتری یا قارچی نتواند به راحتی در چنین محیطی نمو کند. فرایند ترشی انداختن برای نگهداری از مواد خوراکی و استفاده آنها در بیرون از فصل برداشت شان بوجود آمد.

معرفی خط تولید ترشی

از قرار گرفتن مخلوط سبزی ها و بعضی میوه ها در محلول مناسب آماده شده از سرکه، ترشی تهیه می شود. ترشی دارای انواع بسیار گوناگونی است که در اینجا فرآیند صنعتی تولید ترشی در ادامه توضیح داده شده است:

گام 1) اولین مرحله شستشو:

در این مرحله، میوه و سبزیجات خریداری شده را از هرگونه آلودگی خارجی پاک می کنند، که این کار را می توان به راحتی به وسیله روش غوطه ورسازی سبزیجات در آب انجام داد.

گام 2) درجه بندی:

این مرحله در تولید ترشی که به صورت خرد شده تهیه می گردد اهمیت چندانی ندارد. درجه بندی را می توان بر اساس معیارهایی مانند:

شکل و اندازه، بافت، عیوب ظاهری، مزه و عطر، رسیده و تازه بودن و رنگ انجام داد.

گام 3) جداسازی قسمت های زائد:

بعد از مرحله شستشو و درجه بندی باید عمل جداسازی انجام شود. (جداسازی قسمت های زائد که از نظر کیفی مناسب این خط تولید نیستند.)

گام 4) پوستگیری:

در تولید ترشیجات در مقیاس های کوچک، پوستگیری را اغلب به صورت دستی انجام می دهند اما در تولیدی های بزرگ از دستگاهی استفاده می شود که با ایجاد چرخش در محصول در داخل استوانه پوست آن را جدا می نماید. ولی باید به این موضوع توجه داشت که این روش برای تمامی مواد اولیه ممکن است قابل استفاده نباشد. به عنوان مثال سر سبز بادمجان و پوست سیر را باید به صورت دستی جدا نمود.

گام 5) خرد کردن سبزیجات:

در این مرحله که به صورت پیوسته کار می کند سبزیجات از قسمت بالای دستگاه وارد و در اثر چرخش چاقوهای تیز که حول محور نصب شده اند سبزیجات را خرد می کنند. قبل از ورود سبزیجات به دستگاه حتما باید از آهن ربایی استفاده کرد تا از خطر احتمالی که ممکن است به دستگاه آسیب بزند جلوگیری کرد. (جهت جذب قطعات آهنی و پیچ و مهره های احتمالی موجود در سبزیجات)

گام 6) آماده کردن محلول سرکه:

سرکه به همراه 3-2% نمک مخلوط شده و به دستگاه پرکن منتقل می گردد.

گام 7) پرکردن سبزیجات داخل شیشه:

پس از آماده کردن سبزیجات، آن ها را بوسیله دستگاه پرکن در شیشه ها قرار می دهیم.

گام 8) عمل پاستوریزاسیون:

برای ماندگاری خیارشور آن را وارد دستگاه پاستوریزاسیون می نماییم.

گام 9) دستگاه دربندی:

این دستگاه دارای یک مخزن است که در ابتدای کار درب ها در آن ریخته می شوند و به تدریج برای دربندی مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه هدهای چرخنده ای دارد که با چرخش خود عمل دربندی را انجام می دهد.

گام 10) دستگاه اتیکت چسبان:

در این قسمت شیشه ها از یک سمت وارد دستگاه شده و پس از برخورد قسمت لیبل زنی، شیشه مورد استفاده مقداری می چرخد (با توجه به تنظیمات انجام شده) و لیبل به آن می چسبد و سپس از سمت دیگر شیشه های لیبل زده شده خارج می شوند.

گام 11) بسته بندی شرینک:

این دستگاه شیشه های ترشی را که دربندی و اتیکت زنی شده اند شرینگ می کند. این عمل در بسته های 20 تایی و 12 تایی معمولا انجام می شود. این عمل بوسیله کارگران نیز قابل انجام می باشد.

مشاوره در راه اندازی خط تولید ترشی

چنانچه تمایل دارید خط تولید ترشی را راه اندازی نمایید می توانید با همکاران ما در صنایع غذایی شب چره تماس بگیرید تا اطلاعات کافی را راجع به راه اندازی خط تولید ترشی را به دست آورید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *