خط تولید خیارشور

خط تولید خیارشور

آیا در فکر راه اندازی خط تولید خیارشور و انواع شوریجات و فعالیت در حوزه صنایع غذایی هستید؟ آیا علاقمند هستید تا اطلاعاتی در مورد خط تولید خیارشور به دست آورید؟ در این مقاله از شب چره به بررسی و معرفی مراحل مختلف و ماشین آلات مورد استفاده در خط تولید خیارشور می پردازیم.

توضیح مختصری درباره خیار شور

خیارشور یک خوراکی از نوع ترشی است. برای تهیه خیار شور، خیار را در یک بازه زمانی مشخص در سرکه و آب شور یا محلول‌های دلخواه دیگر قرار می‌دهند. در نوعی دیگر خیار را در محیط‌های اسیدی، مانند لاکتیک اسید می‌گذارند. مانند سایر گیاهان ترشی‌شده، خیارشور نیز کالری کمی دارد. خیارشور دارای مقداری کافی ویتامین کا است. یک خیارشور به طور میانگین حاوی ۱۲ تا ۱۶ میکروگرم و تقریباً ۱۵٪ تا ۲۰٪ ویتامین کای مورد نیاز بدن در یک روز است. همچنین خیارشور حاوی سه کیلوکالری انرژی است که از کربوهیدرات‌های موجود در خیار به دست می‌آید. به هر حال خیارشور حاوی سدیم زیادی است. به طوری که هر خیارشور متوسط ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم سدیم دارد در حالی که بیشینه سدیم روزانه مورد نیاز یک فرد، ۲۴۰۰ میلی‌گرم است.

موارد مصرف خیارشور

  • به صورت چاشنی در کنار انواع غذاها
  • در تهیه انواع غذاهای سریع و آماده
  • در تهیه انواع سالاد ها و سالاد الویه و سس ها

انواع خیار شور

خیار شور به دو شکل پاستوریزه و تخمیری تولید و مصرف می شود. خیارشور پاستوریزه به صورت صنعتی و در کارخانجات مواد غذایی تولید و سپس پاستوریزه می گردد. خیار شور تخمیری معمولاً در کارگاه های سنتی یا در منازل تهیه می شود. در ادامه به توضیح کوتاهی درباره مراحلی که باید خیار در یک کارخانه تولیدی طی کند تا به خیارشور تبدیل شود، می پردازیم.

مراحل مختلف در خط تولید خیارشور

به طور کلی می توان گفت که از قرار گرفتن خیار در محلول مناسب آماده شده از آب نمک و سرکه، خیارشور تهیه می شود. حال در ادامه به توضیح مختصری درباره فرآیند تولید خیارشور به صورت صنعتی می پردازیم.

گام 1) اولین مرحله شستشو

در این مرحله خیار های خریداری شده را از هرگونه آلودگی خارجی پاک می کنند، که این کار را می توان به راحتی به وسیله روش غوطه ورسازی خیار در آب  انجام داد.

گام 2) درجه بندی

در خط تولید خیارشور این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است. درجه بندی را می توان بر اساس معیارهایی مانند: شکل و اندازه، بافت، عیوب ظاهری، مزه و عطر، رسیده وتازه بودن و رنگ انجام داد.

گام 3) جداسازی

بعد از مرحله شستشو و درجه بندی باید عمل جداسازی انجام شود. (جداسازی قسمت های زائد و خیار هایی که از نظر کیفی مناسب این خط تولید نیستند.)

گام 4) جداسازی انتهای خیار (دم)

پس از طی نمودن گام های قبل خیار های آماده شده وارد دستگاه دم گیری می شود تا انتهای خیار را از آن جدا کند. این را در نظر داشته باشید که این عمل می تواند به راحتی به صورت دستی نیز انجام شود.

گام 5) دومین مرحله شستشو

در این مرحله برای بار دوم باید عمل شستشو انجام شود که این بار این عمل به وسیله اسپری آب با فشار بالا انجام می شود.

گام 6) قراردادن خیارها در شیشه

این مرحله از خط تولید نیز به صورت دستی و یا به وسیله ی دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می شود.

گام 7) آماده کردن محلول

محلول آب نمک شامل 7-10% سرکه و 4-3 % نمک می باشد پس از تهیه محلول آن را وارد  دیگ دوجداره می نماییم و تا دمای 95 درجه سانتیگراد گرم می کنیم.

گام 8) پر کردن آب نمک درون محصول نهایی

پس از تهیه آب نمک آن را بوسیله دستگاه پرکن مایعات به خیارشورهای داخل شیشه اضافه می کنند.

گام 9) عمل پاستوریزاسیون

برای ماندگاری بیشتر خیارشور ها، آن ها را وارد دستگاه پاستوریزاسیون می کنیم.

گام 10) دستگاه دربندی

این دستگاه دارای یک مخزن است که در ابتدای کار درب ها در آن ریخته می شوند و به تدریج برای دربندی مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه هدهای چرخنده ای دارد که با چرخش خود عمل دربندی را انجام می دهد.

گام 11) دستگاه اتیکت چسبان

در این قسمت شیشه ها از یک سمت وارد دستگاه شده و پس از برخورد قسمت لیبل زنی، شیشه مورد استفاده مقداری می چرخد (با توجه به تنظیمات انجام شده) و لیبل به آن می چسبد و سپس از سمت دیگر شیشه های لیبل زده شده خارج می شوند.

گام 12) بسته بندی شرینک

در این دستگاه شیشه های خیارشور که در مراحل قبل دربندی و اتیکت زنی شده اند، شرینگ می شوند. این عمل هم به صورت اتوماتیک و هم با استفاده از نیروی انسانی انجام می شود.

راه اندازی خط تولید خیارشور

در صورتی که نیاز دارید در احداث خط تولید خیارشور از مشاوره های تخصصی بهره مند شوید با ما تماس بگیرید. همکاران ما آماده ارائه مشاوره های لازم به شما دوست گرامی در راه اندازی خط تولید خیارشور می باشند. در صورتی که نیازمند دستگاه های مورد استفاده در خط تولید خیارشور هستید، ما می توانیم در تهیه دستگاه ها به شما یاری رسانیم.

بیشتر بخوانید: خرید دستگاه بسته بندی مواد غذایی

2 پاسخ
  1. محمد
    محمد says:

    سلام . من میخوام خط تولید خیارسور بخرم و برای راه اندازی آن به کمک نیاز دارم .
    ۱قیمت تمام شده خط تولید چقدره ؟
    ۲ قیمت تمام شده خرید حلب ۱۷ کلیویی ؟
    ۳ نحوه فروش آن به چه صورتی است ؟
    محل احداث آن ؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *