راه اندازی خط تولید روغن خوراکی

همه چیز درباره راه اندازی خط تولید روغن خوراکی

آشنایی با خط تولید روغن خوراکی از این نظر واجد اهمیت است که در حال حاضر روغن خوراکی یکی از مواد غذایی بسیار پر مصرف در میان همه افراد در کشورهای مختلف است. فلذا به جهت استقبال عموم مردم از این ماده خوراکی، بسیاری از افراد به این صنعت روی آورده‌اند و اقدام به راه اندازی خط تولید روغن خوراکی کرده‌اند. البته مسلم است که در این صنعت نیز، چنانچه برخی از ضروریات لازم رعایت نشود، قطعا نمی‌توان انتظار روغن خوراکی سالم و مرغوبی را داشت. از مهم‌ترین ضروریات این صنعت انجام دقیق مراحل تولید روغن خوراکی با استفاده از دستگاه‌های استاندارد و با کیفیت است.

در این مقاله ابتدا مراحل آماده‌سازی دانه‌های روغنی در خط تولید روغن خوراکی به صورت کامل بیان می‌شود. سپس در باب خط تولید تصفیه روغن خوراکی که یکی از مهم‌ترین مراحل خط تولید روغن خوراکی است صحبت می‌شود. در ادامه نیز در مورد انواع دستگاه‌ها و خرید خط تولید روغن خوراکی توضیحات لازم داده می‌شود. در نهایت نیز در باب توجیه اقتصادی داشتن راه‌اندازی خط تولید روغن‌های خوراکی نکات لازم ارائه خواهد شد.

آشنایی با مراحل خط تولید روغن خوراکی

جهت آشنایی با خط تولید روغن خوراکی، ابتدا لازم است که مراحل آماده‌سازی دانه‌های روغنی تا تولید نهایی روغن‌های خوراکی مورد بررسی قرار داده شود. این موضوع از این نظر واجد اهمیت است که در هر کدام از مراحل کار خط تولید روغن خوراکی، اختلالی ایجاد ‌شود بر روند کار کل سیستم تولید اثر می‌گذارد و بدیهی است که در این صورت، نتیجه حاصله، قابل قبول نخواهد بود.

مراحل تولید روغن خوراکی عبارت است از:

گرفتن ناخالصی های دانه‌های روغنی

اولین مرحله از مراحلی که در خط تولید روغن خوراکی انجام می‌شود مرحله آماده‌سازی دانه‌های روغنی است. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحلی است که در کارخانه روغن مایع خوراکی انجام می‌گیرد. چراکه در این مرحله ناخالصی‌های موجود در دانه‌های روغنی استخراج می‌شوند. منظور از ناخالصی‌های دانه‌های روغنی همان ساقه‌ها، برگ‌ها و الیاف شیمیایی دانه‌ها است که با نام ناخالصی‌های آلی نیز شناخته می‌شوند. نوع دیگری از ناخالصی‌های دانه‌های روغنی که به ناخالصی‌های معدنی معروف هستند، شامل خاک و فلز می‌شوند که در این مرحله جداسازی می‌شوند.

در واقع در این مرحله با گرفتن ناخالصی‌های دانه‌های روغنی، آن‌ها را جهت ورود به مراحل بعدی آماده می‌کنند. البته ناگفته نماند که جهت جداسازی و گرفتن ناخالصی‌های دانه‌های روغنی به دستگاه‌ها و تجهیزات تخصصی نیاز است. از جمله تجهیزات مورد نیاز در این مرحله، عبارتند ازدستگاه غربال دانه‌ها، پوستگیر، خشک‌کن و اکسترودر. توجه به این نکته نیز لازم است که هرچقدر دستگاه‌های مذکور مجهزتر و با کیفیت‌تر باشند، میتوان انتظار جداسازی بهتری را داشت.

پرس کردن و روغن‌گیری دانه ها

دومین مرحله از مراحل خط تولید روغن خوراکی، مرحله پرس کردن و روغن‌گیری دانه‌های روغنی است. همانطور که از نام این مرحله مشخص است در این مرحله دانه‌های روغنی پرس می‌شوند تا روغن‌گیری انجام شود. دو روش پرس کردن دانه‌های روغنی وجود دارد.

روش استخراج روغن از دانه‌های روغنی به صورت مکانیکی و روش استخراج به کمک حلال‌ها. در روش اول معمولا می‌توان بین 60تا 70 درصد از دانه‌های روغنی، روغن استخراج کرد و برای استخراج مابقی روغن موجود در دانه‌های روغنی بایستی از روش دوم، یعنی استفاده از حلال‌ها کمک گرفته شود.

در واقع با استفاده از حلال‌ها می‌توان بیش از 95درصد از روغن موجود در دانه‌های روغنی را استخراج کرد. همچنین لازم به ذکر است که روغن‌گیری برخی از دانه‌ها، همچون دانه‌های سویا، جز با روش استفاده از حلال‌ها امکان‌پذیر نیست.

پاک سازی و تصفیه روغن

سومین مرحله از مراحلی که در خط تولید روغن خوراکی انجام می‌شود، مرحله پاکسازی و تصفیه روغن خوراکی است. منظور از پاک‌سازی در این مرحله از بین بردن آثار حلال‌ها است. البته ناگفته نماند که تقریبا 90 درصد از حلال موجود در روغن‌ها تبخیر می‌شوند اما همان 10 درصد باقی مانده را نیز بایستی از بین برد. از این رو لازم است که روغن را تصفیه کرد.
مرحله پاک‌سازی و تصفیه، از مراحل مهم در کارخانه تولید روغن خوراکی است. در این مرحله با تصفیه روغن خوراکی، رنگ، بو و تلخی روغن از بین می‌رود. در واقع در کارخانه تولید روغن مایع، مرحله تصفیه، دارای مراحلی است که شامل صمغ‌زدایی، از بین بردن اسیدهای چرب، بی رنگ‌سازی و بوزدایی از روغن‌ها می‌‌شود.

بسته بندی روغن

آخرین مرحله از مراحلی که در خط تولید روغن خوراکی وجود دارد مرحله بسته‌بندی و آماده‌سازی روغن‌ها برای ورود آن‌ها به بازار است. در این مرحله، روغن تولید شده در کارخانه روغن مایع، توسط دستگاه پر کن روغن در بطری‌های تمیز ریخته می‌شوند و برای فروش و مصرف به بازار عرضه می‌گردند.

خط تولید تصفیه روغن خوراکی

یکی از مهم‌ترین مراحل در کارخانه تولید روغن خوراکی، مرحله تصفیه روغن خوراکی است که پیش‌تر درمورد آن به طور خلاصه صحبت شد. اما لازم به ذکر است که مرحله تصفیه در کارخانه تولید روغن مایع خوراکی، دارای مراحلی است.
مراحل تصفیه در کارخانه تولید روغن مایع خوراکی عبارتند از:

صمغ زدایی

در تصفیه روغن خوراکی از روش حرارت دادن استفاده می‌شود. در این روش به روغن‌ها یک ماده قلیایی همچون کربنات سدیم و هیدروکسید سدیم اضافه می‌کنند و در دمایی بین 107 تا 188 درجه فارنهایت آن را حرارت می‌دهند. در صورتی‌که بنا به هر علتی در کارخانه تولید روغن خوراکی این مرحله نادیده گرفته شود، رنگ روغن‌ها تیره می‌شود که نشان از وجود ناخالصی در روغن‌ها است.

از بین بردن اسیدهای چرب

مرحله دیگری که در کارخانه روغن مایع، جهت تصفیه روغن خوراکی به کار گرفته می‌شود. مرحله از بین بردن اسیدهای چرب از روغن‌های خوراکی است. در این مرحله به کمک اضافه کردن مواد قلیایی به روغن‌ها، واکنش جداسازی اسیدهای چرب از دانه‌های روغنی انجام می‌شود که به صورت ته‌نشین شدن این اسیدها در مخزن روغن‌ها نمایان می‌شود که به سهولت نیز امکان جداسازی آن از روغن‌ها امکان‌پذیر است.

بی رنگ سازی

پس از طی شدن مرحله حذف اسیدهای چرب نوبت به مرحله بی‌رنگ سازی روغن‌ها می‌رسد. این مرحله نیز یکی از مراحل مهم در خط تولید تصفیه روغن خوراکی محسوب می‌شود. در واقع این مرحله همزمان با مراحل صمغ‌زدایی و حذف اسیدهای چرب انجام می‌گیرد. در واقع در این مرحله روغن را با خاک رس مخلوط می‌کنند تا تمامی آلاینده‌هایی که بر روی عملکرد و ظاهر روغن تاثیر می‌گذارند، از بین بروند.

بوزدایی

از دیگر مراحلی که در خط تولید تصفیه روغن خوراکی انجام می‌شود، مرحله بوزدایی است. در این مرحله از روش تقطیر بخار دما استفاده می‌شود و بدین وسیله مواد بدبو از روغن‌ها حذف می‌شوند. همچنین جالب است اگر بدانید که با کمک روش تقطیر در این مرحله، برخی از اسیدهای چرب باقی مانده در روغن‌ها نیز از بین خواهد رفت.

معرفی انواع دستگاه های خط تولید روغن خوراکی

دستگاه های خط تولید روغن خوراکی، دستگاه‌هایی تخصصی هستند که در تمامی کارخانجات تولید روغن خوراکی اعم از خط تولید روغن خوراکی در مقیاس کوچک و بزرگ و همینطور در خط تولید روغن آفتابگردان و همینطور سایر روغن‌های خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه‌های خط تولید روغن آفتابگردان و سایر روغن‌های خوراکی عبارتند از:

دستگاه روغن گیری

از مهم‌ترین دستگاه های خط تولید روغن خوراکی، دستگاه روغن‌گیری است. این دستگاه همانطور که از نام آن مشخص است برای گرفتن روغن از دانه‌های روغنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای انواع متعددی است. نقش این دستگاه خط تولید روغن خوراکی بسیار بالاست. از این رو بهتر است از جدیدترین دستگاه‌های موجود در بازار استفاده شود.

دستگاه روغن پر کن

دستگاه روغن پر کن نیز یکی از دستگاه های خط تولید روغن خوراکی است که همانطور که از نام آن مشخص است، جهت پر کردن بطری‌های روغن مایع پلاستیکی و یا شیشه‌ای به صورت تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها دارای انواع مختلفی هستند که جهت جلوگیری از اطاله کلام از ذکر انواع آن‌ها خودداری می‌شود.

دستگاه جت پرینتر

دستگاه جت پرینتر نیز از دیگر دستگاه های خط تولید روغن خوراکی است. این دستگاه جهت درج تاریخ تولید و انقضا، قیمت نهایی روغن، نام برند و شرکت تولیدی انواع روغن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه شیرینگ پک

دستگاه شیرینگ پک، دستگاهی است که جهت بسته‌بندی نهایی روغن‌ها از آن استفاده می‌شود. در واقع در این مرحله، پلاستیکی که حاوی اطلاعات لازم درباره روغن تولید شده است بر روی هر بسته روغن قرار می‌گیرد و توسط حرارت و گرمای وارده از این دستگاه در جای خود به صورت ثابت قرار می‌گیرد. برخی از دستگاه‌های فوق همچون دستگاه جت پرینتر و دستگاه شیرینگ پک، مشابه دستگاه‌هایی هستند که در راه‌اندازی خط تولید آب معدنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خرید خط تولید روغن خوراکی

یکی از موضوعات بسیار شایعی که برای اکثر افرادی که قصد راه اندازی خط تولید روغن خوراکی را دارند، مطرح است، بحث قیمت خط تولید روغن خوراکی است. در صورتی که فردی قصد راه‌اندازی و تاسیس صفر تا صد کارخانه تولید روغن خوراکی را داشته باشد بایستی هزینه‌هایی از جمله مکان مناسب جهت تاسیس کارخانه، قیمت هر کدام از دستگاه‌ها و تجهیزات، هزینه مواد اولیه، هزینه استخدام کارگران و پرسنل کارخانه و… را مدنظر داشته باشد.

معمولا هزینه خرید تجهیزات و دستگاه های خط تولید روغن خوراکی نسبت به سایر هزینه‌ها بالاتر است. از این رو بسیاری از افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند در بدو امر و شروع فعالیت ترجیح می‌دهند از دستگاه های خط تولید روغن خوراکی دست دوم، اما کارآمد و با برندهای معتبر استفاده نمایند.

شب‌چره یک مجموعه فعال در حوزه واردات و فروش انواع دستگاه های خط تولید دست دوم روغن خوراکی از بهترین برندهای موجود در دنیا است. بدیهی است که خرید خط تولید دست دوم روغن خوراکی، تا حد قابل توجهی می‌تواند سبب کاهش هزینه‌های شروع فعالیت شود. جهت مشاوره و خرید انواع دستگاه های خط تولید دست دوم روغن خوراکی با شماره تلفن‌های ذکر شده در سایت تماس بگیرید تا کارشناسان مجموعه شما را به بهترین صورت ممکن راهنمایی کنند.

آیا خرید و راه اندازی خط تولید روغن خوراکی توجیح اقتصادی دارد؟

با توجه به طرح توجیهی تولید روغن خوراکی به این سوال می‌توان چنین پاسخ داد که در واقع میزان فروش خط تولید روغن خوراکی و به خصوص خط تولید روغن آفتابگردان، چنانچه تمامی اصول مهم و اساسی در این صنعت رعایت شود بسیار قابل توجه خواهد بود. چراکه این محصولات در زمره محصولاتی هستند که به سایر کشورهای جهان صادر می‌شوند و از این نظر نیز دارای بازار فروش بسیار بالایی هستند.

همچنین لازم به ذکر است که صادرات این محصولات دارای معافیت مالیاتی نیز هستند. فلذا با توجه به میزان تقاضا نسبت به این محصولات، فروش خط تولید روغن مایع خوراکی بسیار قابل توجه خواهد بود. البته بدیهی است که همیشه در شروع هر فعالیتی، چالش‌هایی مطرح است. از این رو بهتر است که پیش از راه اندازی خط تولید روغن خوراکی، با مشاوران و متخصصان حوزه کسب و کار در این حیطه، صحبت شود و مشاوره‌های لازم جهت تاسیس و راه‌اندازی اخذ شود.

شب‌چره یک مجموعه فعال در حوزه کسب و کار است که مشاوره‌های کاربردی در جهت شروع فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی نیز ارائه می‌دهد. در واقع این مجموعه فعال با سال‌ها تجربه در حوزه کسب و کار و بازاریابی، مشاوره‌های کاربردی به متقاضیان خود ارائه می‌دهد و سبب می‌شود که مسیر شروع فعالیت برای متقاضیان هموار گردد. توصیه می‌شود چنانچه قصد راه اندازی خط تولید روغن خوراکی را مدنظر دارید، پیش از هر اقدامی از طریق شماره تلفن‌های داده شده با مشاوران و کارشناسان مجموعه شب چره مشاوره کنید تا شما را برای شروع یک فعالیت با قدرت، همراهی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان آشنایی با خط تولید روغن خوراکی، سعی بر این بود که کلیه مراحل آماده‌سازی روغن خوراکی از صفر تا صد مورد بررسی قرار گیرد، همچنین در باب انواع دستگاه‌های تخصصی در خط تولید روغن خوراکی و نحوه خرید آن‌ها نیز صحبت شد. در نهایت نیز در باب توجیه اقتصادی داشتن خط تولید روغن خوراکی توضیحات لازم ارائه شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *