خط تولید روغن نباتی

صفر تا صد راه اندازی خط تولید روغن نباتی

از گذشته تا به امروز، راه اندازی خط تولید روغن نباتی به جهت سودده بودن در میان صاحبان کسب و کارهای صنعتی از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است. از این رو بسیاری از سرمایه‌داران به این حوزه ورود کرده‌اند. البته در نهایت، کیفیت و مرغوبیت روغن نباتی تولید شده است که مشخص می‌کند چه کسانی می‌توانند در این صنعت پابرجا بمانند و تولیدات خود را به حجم انبوه برسانند.

در این مقاله ابتدا مراحل تولید روغن نباتی توضیح داده می‌شوند. سپس دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز در خط تولید روغن خوراکی معرفی می‌شوند. همچنین در باب عوامل موثر بر قیمت خط تولید روغن نباتی نیز توضیحات لازم ارائه خواهد شد. در نهایت نیز یک مجموعه مجاز و معتبر جهت ارائه مشاوره در حوزه راه اندازی خط تولید روغن نباتی و فروش دستگاه‌های خط تولید روغن نباتی معرفی می‌شود.

مراحل تولید روغن نباتی

مراحل تولید روغن نباتی را می‌توان به 4 مرحله تقسیم کرد که در این مراحل، مرحله تصفیه روغن نباتی که از مهم‌ترین مراحل در خط تولید روغن نباتی محسوب می‌شود، خود به 5 مرحله مجزا نیاز دارد.

در ادامه مراحل تولید روغن نباتی به صورت خلاصه توضیح داده می‌شوند. این مراحل عبارتند از:

جداسازی ناخالصی های دانه های روغنی

مرحله جداسازی ناخالصی‌های دانه‌های روغنی اولین مرحله در تولید روغن نباتی است. در این مرحله توسط دستگاه‌های سنگ شکن، دستگاه پوستگیر، دستگاه غربال، دستگاه خشک‌کن و دستگاه اکسترودر پیج، ناخالصی‌های دانه‌های روغنی از جمله ناخالصی‌های آلی (برگ‌ها، ساقه‌ها و الیاف شیمیایی دانه‌ها) و ناخالصی‌های معدنی (فلزها و خاک‌ها) از دانه‌های روغنی کاملا جدا می‌شوند.

فشردن و روغن‌گیری دانه ها

فشردن و روغن‌گیری دانه‌های روغنی، دومین مرحله تولید روغن نباتی است که در کارخانجات تولید روغن نباتی به دو صورت اسخراج به روش مکانیکی و روش استخراج به کمک حلال‌ها انجام می‌گیرد. معمولا در روش اول بین 60 تا 70 درصد روغن موجود در دانه‌های روغنی استخراج می‌شود و با روش دوم بالای 95 درصد روغن موجود در دانه‌های روغنی را می‌توان استخراج کرد.

تصفیه و پاک سازی روغن

مرحله تصفیه و پاک‌سازی روغن‌های نباتی از مهم‌ترین مراحل تولید روغن نباتی است که خود دارای 5 مرحله مجزا است. تکمیل مراحل تصفیه و پاک‌سازی روغن‌ نباتی، تاثیر قابل توجهی در کیفیت و مرغوبیت این نوع روغن‌ها دارد.

مراحل تصفیه و پاک‌سازی روغن‌های نباتی عبارتند از:

مراحل تولید روغن نباتی

1. صمغ زدایی

صمغ‌زدایی یکی از مراحل تصفیه روغن خام است که به از بین بردن فسفولیپیدها و یا همان صمغ موجود در روغن‌ها گفته می‌شود. وجود این مرحله در تصفیه روغن‌های خوراکی سبب بهتر شدن رنگ روغن‌ها و بالاتر رفتن کیفیت آن‌ها می‌شود.

صمغ زدایی

2. خنثی سازی

خنثی‌سازی دومین مرحله تصفیه روغن نباتی است. هدف از مرحله خنثی‌سازی از بین بردن اسیدهای چرب آزاد موجود در روغن نباتی است. مرحله خنثی‌سازی در خط تولید روغن نبانی با استفاده از سود سوزآور (سود کاستیک) انجام می‌شود. در این روش اسیدهای چرب آزاد در روغن نباتی به نوعی صابون غیر محلول تبدیل می‌شوند و به کمک دستگاه سانتیفیوژ به راحتی از ترکیبات روغن جدا می‌شوند.

3. بلیچینگ (رنگ بری)

مرحله بلیچینگ، سومین مرحله از مراحل تصفیه در خط تولید روغن نباتی است. در این مرحله با حرارت دادن روغن و اضافه کردن خاک رنگبری به آن، ترکیبات رنگی همچون کلروفیل و کاروتن از روغن‌ها جدا می‌شوند. انجام صحیح و اصولی این مرحله تا حد قابل توجهی در کیفیت روغن نباتی تولید شده تاثیر دارد.

4. موم زدایی

مرحله موم‌زدایی از دیگر مراحل تصفیه در خط تولید روغن نباتی است. در این مرحله با حرارت دادن به روغن‌ خام، عناصر ناخالص موجود در روغن‌ها که دمای ذوب بالاتری دارند را از ترکیبات روغن خام حذف می‌کنند. همچنین در فرآیندی دیگر دمای روغن را پایین می‌آورند و سرد می‌کنند و مدتی در دمای مورد نظر نگه می‌دارند تا فرآیند بلورسازی تکمیل شود. پس از این مرحله بلورهای تشکیل شده با استفاده از دستگاه سانتیفیوژ از ترکیبات روغن جدا می‌شوند.

5. بوزدایی

مرحله بوزدایی، آخرین مرحله تصفیه در خط تولید روغن خوراکی است که با کمک فرآیند حرارت دادن انجام می‌شود. در این مرحله برخی از عناصر فراری همچون آلدهیدها و کتون‌ها که در رنگ و مزه روغن تاثیر می‌گذارند حذف می‌شوند. از مهم‌ترین آیتم‌ها در این مرحله اندازه‌گیری دقیق بین زمان و دما است که با برقراری توازن بین این دو مولفه می‌توان کیفیت و مرغوبیت روغن نباتی را افزایش داد.

بوزدایی

بسته بندی روغن نباتی

پس از اتمام تصفیه و پا‌سازی روغن‌ها لازم است که به کمک دستگاه روغن پرکن مایعات غلیظ، روغن‌های تصفیه شده در ظرف‌های مخصوص ریخته شوند و به کمک دستگاه‌های بسته‌بندی به صورت کاملا اصولی بسته‌بندی و آماده ورود به بازار شوند.

دستگاه ها و ماشین آلات مورد نیاز در خط تولید روغن نباتی

از مهم‌ترین دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز در تاسیس کارخانه تولید روغن نباتی می‌توان به دستگاه پرکن مایعات غلیظ، دستگاه بوجاری، دستگاه مکنده هوا، دستگاه کاندیشینر، دستگاه جدا کننده پوسته، دستگاه جت درایر دستگاه سنگ‌گیر، دستگاه مکنده هوا، دستگاه جدا کننده پوسته، دستگاه خرد کن دانه، دستگاه گرم‌کن هوا، دستگاه کوکر، دستگاه آسیاب پوسته، مخزن جدا کننده روغن، دستگاه پرس مارپیچ، دستگاه لرد گیر و دستگاه کنترل و شیرهای بخار اشاره کرد.

عوامل موثر بر قیمت خط تولید روغن نباتی

عوامل متعددی بر قیمت خط تولید روغن نباتی تاثیر می‌گذارند. فلذا در اولین قدم صاحبان کسب و کارهای صنعتی که قصد ورود به حوزه تاسیس کارخانه تولید روغن نباتی را دارند؛ باید با توجه به بودجه و سرمایه خود تصمیم بگیرند که خط تولید روغن نباتی دست اول و یا دست دوم را خریداری کنند. چراکه در خرید هر کدام از این دو دسته دستگاه‌ها، عواملی وجود دارند که بر قیمت خط تولید روغن نباتی تاثیر می‌گذارند.

در خرید خط تولید روغن خوراکی دست اول بایستی به برند و کیفیت دستگاه‌ها، توان و ظرفیت آن‌ها، دارا بودن ضمانتنامه و خدمات پس از فروش و همینطور مدرن و پیشرفته بودن دستگاه‌ها توجه شود.

در خرید خط تولید روغن خوراکی دست دوم نیز اگرچه تمامی مولفه‌های مذبور در خرید دستگاه‌های دست اول لازم است وجود داشته باشند اما بایستی به موارد دیگری هم توجه شود. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سال تولید دستگاه‌ها (سن دستگاه‌ها)، میزان کارکرد آن‌ها و سلامت فنی دستگاه‌ها اشاره کرد.

همچنین ضروری است که حتما خرید خط تولید روغن خوراکی، از مراکز مجاز و معتبر انجام شود تا نگرانی از جهت تقلبی بودن دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز خط تولید روغن خوراکی وجود نداشته باشد.

مشاوره راه اندازی خط تولید روغن نباتی با مجموعه شب چره

اخذ مشاوره در راه اندازی خط تولید روغن نباتی می‌تواند به صاحبان این کسب و کار صنعتی کمک‌های قابل توجهی کند. شب چره مجموعه‌ای معتبر و شناخته شده است که تیمی متخصص از کارشناسان صنایع غذایی و مهندسین ماشین آلات صنعتی را گرد هم آورده است و به متقاضیان در حوزه راه اندازی خط تولید روغن نباتی مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهد.

از مهم‌ترین فواید مشاوره در راه اندازی خط تولید روغن نباتی با مجموعه شب چره عبارتند از:

  • مشاوره راه اندازی خط تولید روغن نباتی و ارائه راهکارهایی جهت کاهش اصولی هزینه‌های غیر ضروری، جهت پایین آوردن سرمایه اولیه تاسیس کارخانه
  • مشاوره جهت معرفی انواع دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز خط تولید روغن نباتی با توجه به توان و ظرفیت کارخانه
  • مشاوره استراتژی بازاریابی معقول جهت برندسازی و جذب مشتریان جهت بالا بردن میزان فروش
  • مشاوره تدوین و نگارش طرح توجیهی روغن نباتی
  • مشاوره اخذ مجوزهای مربوطه و چگونگی اخذ آن‌ها از مراجع مربوطه
  • فروش انواع دستگاه‌های خط تولید روغن نباتی دست دوم با بهترین کیفیت و اقتصادی‌ترین قیمت

البته مجموعه شب چره به صاحبان کسب و کارهای صنعتی که به تازگی قصد ورود به حوزه راه اندازی خط تولید روغن نباتی را دارند، توصیه می‌کند که در ابتدا با کارخانه تولید روغن نباتی در مقیاس کوچک فعالیت خود را آغاز کنند. چراکه راه اندازی خط تولید روغن نباتی در مقیاس کوچک نیازمند سرمایه‌گذاری کمتر با بهره‌برداری آسان‌تر است و به فضای کمتری نیز نیاز دارد. همچنین چرخه کوتاه بازگشت سرمایه، از اصلی‌ترین مزیت‌های راه اندازی خط تولید روغن نباتی در مقیاس کوچک است که سبب بالاتر رفتن انگیزه در صاحبان این کسب و کار صنعتی می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در حوزه مشاوره راه اندازی خط تولید روغن نباتی، استعلام قیمت، ثبت سفارش و خرید انواع دستگاه‌های خط تولید روغن نباتی دست دوم می‌توانید در ساعات کاری با شماره تلفن 09022253620 در تماس باشید تا کارشناسان مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

قیمت خط تولید روغن نباتی

سخن پایانی

در این مقاله با هدف بررسی صفر تا صد راه اندازی خط تولید روغن نباتی، سعی بر این بود تا مراحل تولید روغن نباتی به زبانی ساده و قابل درک بیان شوند. همچنین انواع دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید روغن نباتی و عوامل موثر بر قیمت این دستگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفتند.

در نهایت نیز مرکزی معتبر و شناخته شده جهت مشاوره در حوزه راه‌اندازی و تاسیس کارخانه تولید روغن نباتی و خرید انواع دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز در این صنعت معرفی شد. مسلما صاحبان این کسب و کار با به کارگیری نکات ارائه شده در این مقاله، می‌توانند کاملا اصولی خط تولید روغن نباتی را راه‌اندازی کنند و در مدت زمانی معقول به سود قابل توجهی از تولیدات روغن نباتی دست پیدا کنند.

7 پاسخ
    • manager
      manager says:

      با سلام.
      ازاینکه از سایت ما دیدن فرمودید بسیار سپاسگزاریم.
      لطفا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه موضوع مورد نظر با شماره های شرکت تماس حاصل فرمایید.
      ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم.

      ۸۸۵۰۹۲۶۴
      ۸۸۵۰۹۳۷۶
      با تشکر.

      پاسخ
    • manager
      manager says:

      با سلام.
      ازاینکه از سایت ما دیدن فرمودید بسیار سپاسگزاریم.
      لطفا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه موضوع مورد نظر با شماره های شرکت تماس حاصل فرمایید.
      ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم.

      ۸۸۵۰۹۲۶۴
      ۸۸۵۰۹۳۷۶
      با تشکر.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *