خط خشک کردن میوه ها و سبزیجات

خط خشک کردن میوه ها و سبزیجات

با توجه به محبوبیت روز افزون استفاده از سبزی خشک و میوه جات خشک شده در بین مردم، ممکن است تمایل به راه اندازی خط تولید سبزی خشک و یا میوه جات خشک شده داشته باشید. در این مطلب از شب چره به بررسی مراحل مختلف در خط تولید میوه خشک و سبزیجات خشک شده خواهیم پرداخت.

فرآیند خشک کردن سبزیجات و میوه

خشک کردن سبزیجات و میوه ها یکی از راه هایی است که مدت ماندگاری آن ها را افزایش می دهد. میوه تازه دارای طعم و مزه و همچنین دارای خواص بیشتری است اما همه میوه‌ها را نمی توان در تمام فصول یافت کرد به همین دلیل باید راه کاری یافت که بتوان مدت ماندگاری سبزیجات و میوه ها را افزایش داد. امروزه از میوه خشک به عنوان میان وعده‌ای مقوی و مناسب یاد می‌شود که آن را می توان به راحتی استفاده کرد. همچنین در بین خانم های خانه دار نیز استفاده از سبزی خشک شده در طبخ غذا محبوبیت ویژه ای را کسب نموده است.

برای تهیه میوه خشک مناسب باید دقت کرد زیرا اگر میوه ها و سبزیجات کال یا زیاد رسیده و لک‌دار باشند پس از خشک کردن محصول خوبی حاصل نمی شود. میوه و سبزی هر چه تازه‌تر باشد، خشک‌ شده‌ آن نیز عطر و طعم بهتری خواهد گرفت. محصولاتی که می توان آن ها را به وسیله ماشین آلات صنایع غذایی خشک کرد:

  1. میوه و سبزیجات
    انواع میوه ها و سبزیجات، قارچ، پیاز، انجیر، زرد آلو، گوجه فرنگی، جعفری، آویشن، بادمجان، سیر، فلفل، چای، …
  2. غلات
    گندم، جو، برنج، سویا، حبوبات، گیاهان درمانی، ادویه جات، ذرت، …
  3. غذا
    ماکارانی، سوپ، آب میوه و نکتار میوه، محصولات لبنی، نشاسته، …

مراحل مختلف در خط تولید سبزی خشک و میوه خشک

خشک کردن سبزی و میوه طی مراحل مختلف انجام می گیرد که این مراحل در خط تولید سبزی خشک و همچنین خط تولید میوه خشک شده به شرح زیر می باشد:

  • آماده سازی
  • شستشو
  • خشک کردن
  • بوجاری
  • بسته بندی
  • کنترل کیفی مربوطه محصول

عملیات شستشوی سبزی و میوه

در مرحله اول هنگامی که سبزیجات و میوه های تازه وارد خط خشک کن می شوند، بر روی نوار نقاله های مخصوصی پهن شده تا نیروی انسانی ناخالصی های موجود در آنها را جدا کنند سپس وارد بخش ضدعفونی و شستشو می شوند. شستشو و ضد عفونی نمودن سبزیجات به دلیل اینکه به صورت انبوه به کارخانه آورده می شود،به وسیله دستگاه های صنعتی با محلول آب و مایع ضدعفونی و پرکلرین به طور کامل صورت می پذیرد.

عملیات خشک کردن

بعد از اینکه  فرآیند شستشو بر روی سبزی و میوه به وسیله آب و مواد ضدعفونی کننده (انجام شد) و کارشناس مربوطه آن را تائید کرد، سبزی و میوه ها روی نوار نقاله خشک کن مداوم ریخته می شود تا با عبور از خشک کن مداوم بعد از مدتی آب خود را از دست بدهند و تبدیل به میوه و سبزی خشک شوند.

این نکته حائز اهمیت است که فرآیند خشک کردن سبزی و میوه نباید به خواص آن ها مانند ویتامین ها، مواد معدنی و… لطمه ای وارد کند و حتی در رنگ محصول نیز نباید تغییری ایجاد شود. به همین دلیل از خشک کن مداوم استفاده می شود تا سبزیجات و میوه های خشک شده از کیفیت بالایی برخوردار باشند. (دلیل داشتن کیفیت بالاتر هنگام استفاده از خشک کن مداوم این است که عمل خشک کردن در آن با استفاده از درجه حرارت پائین (70-60) انجام می‌گیرد.)

عملیات بوجاری

برگ های خشک و ساقه های اضافی باید از برگ های سبزیجات و میوه ها جدا شوند. این عملیات جداسازی به وسیله الک ها انجام می شود و این کار میوه و سبزیجات را برای بسته بندی آماده می کند.

عملیات بسته بندی

پس از کنترل کیفی و فرموله کردن آن ها برای سبزیجات مخلوط، سبزی آماده به قسمت بسته بندی برده می شود. عملیات بسته بندی در این واحد توسط چند دستگاه بسته بندی عمودی به صورت اتوماتیک انجام می شود. عملیات بسته بندی سبزیجات به نوع و اندازه محصول درخواستی آنها بستگی دارد. بعد از بسته بندی میوه و سبزی های خشک شده توسط دستگاه های بسته بندی عمودی، حال آنها را داخل کارتن می چینند و به انبار محصولات آماده برده می شوند.

ماشین های دیگری در خط تولید میوه خشک و سبزی خشک

علاوه بر روشی که در خط تولید میوه خشک و سبزیجات خشک شده در بالا شرح دادیم برای انواع مختلف خشک کردن نیز از دستگاه های دیگری در ماشین آلات صنایع غذایی استفاده می شود که در ادامه به معرفی مختصری از هریک خواهیم پرداخت.

خشک کن معمولی یا Universal Dryer

یک نوع خشک کن از نوع خشک کن های تونل مانند است. محصولاتی که نیاز به خشک کردن طولانی تری دارند و فرآیند خشک کردن آن ها زمان بیشتری نیاز دارند از این دستگاه برای خشک کردن اولیه در دمای پایین استفاده می کنند. سبزیجات و میوه ها بر روی نوار پهن شده و از یک تونل حرارتی هوای داغ رد می شوند که این کار باعث خشک شدن میوه و سبزیجات می شود.

خشک کن سریع یا Flash Dryer

این خشک کن محصول را در چند دقیقه خشک می کند. در این خشک کن سبزی ها به روی یک نوار پهن می شوند و یک شک حرارتی برای خشک کردن به آن ها وارد می شود از این دستگاه بیشتر برای خشک کردن پودر استفاده می شود.

خط تولید میوه خشک

اسپری خشک کن یا Spray Dryer

موادی که به صورت مایع و یا پودر هستند از بالا اسپری شده و در مخالف جهت آن هوای داغ پخش می شود. از اسپری درایر در صنایع شیمیایی، صنعت پلیمر و رزین، مواد پاک کننده، چسب، اکسیدها، رنگدانه‌ها، سرامیک و مواد پیشرفته، صنایع دارویی، فرآورده‌های خونی، دندانپزشکی، صنایع غذایی، فرآورده‌های شیر، طعم‌دهنده‌ها، رنگ دهنده‌ها، عصاره‌های گیاهی، صنعت تولید پارچه و … استفاده می‌گردد.

خط تولید سبزی خشک

آیا تمایل به راه اندازی خط تولید سبزی خشک و میوه خشک دارید؟

چنانچه تمایل به احداث خط تولید میوه خشک و سبزی خشک شده دارید، می توانید از خدمات مشاوره، راه اندازی و احداث خط تولید سبزی خشک شب چره بهره مند شوید. همچنین اگر نیازمند به خرید ماشین آلات مرتبط با صنایع غذایی هستید، نیز با ما تماس بگیرید.

4 پاسخ
  1. علی کریمی
    علی کریمی says:

    باسلام
    با توجه به اینکه این جانب علاقه مند به راه اندازی خط تولید این نوع محصولات را دارم لطفا اهنمایی بفرمایید برای یک خط تولید کامل چه مقدار باید هزینه کرد و آیا توجیه اقتصادی دارد

    پاسخ
    • manager
      manager says:

      برای اطلاعات بیشتر و مشاوره در این زمینه می توانید با شماره های شرکت تماس حاصل فرمایید.
      ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم.

      ۸۸۵۰۹۲۶۴
      ۸۸۵۰۹۳۷۶
      با تشکر.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *