دستگاه های خط تولید سس مایونز

دانستنی‌های مهم پیش از راه‌اندازی خط تولید سس مایونز

خط تولید سس مایونز، یکی از خطوط تولید مواد غذایی پرطرفدار است. چراکه این محصول، در ردیف پرفروش ترین مواد غذایی در ایران قرار دارد و معمولا در تهیه انواع غذاهای فست فودی و همین‌طور انواع سالادها از این نوع سس‌ استفاده می‌کنند. در چندسال اخیر، با بالا رفتن رقابت در این عرصه، تولیدکنندگان هم خلاقیت بیشتری را در تولید این محصول به خرج داده‌اند و نتیجه این خلاقیت‌ها، تولید انواع سس‌های مایونز طعم‌دار موجود در بازار است.

در این مقاله ابتدا مختصری پیرامون طرح توجیهی خط تولید سس مایونز توضیح داده می‌شود. سپس انواع دستگاه‌های خط تولید سس مایونز معرفی می‌شوند. همچنین در باب عوامل موثر بر قیمت خط تولید سس مایونز و هزینه خط تولید سس مایونز نیز توضیحات لازم ارائه می‌شود. در نهایت نیز پیرامون اهمیت مشاوره در راه‌اندازی خط تولید سس مایونز صحبت خواهد شد.

طرح توجیهی خط تولید سس مایونز

نگارش طرح توجیهی خط تولید سس مایونز، جز اولین گام‌های ضروری در راه‌اندازی کارخانه تولید سس است. منظور از طرح توجیهی خط تولید سس مایونز، ارائه یک طرح جامع و کامل از ابتدایی‌ترین اقدامات تا تولید و عرضه سس مایونز به بازار است. تولیدکنندگان باید در قالب یک پلان کلی، نقشه مسیری که قصد ورود به آن را دارند از ابتدا تا انتها ترسیم کنند و این پلان را به مراجع صلاحیت‌دار اخذ مجوز ارائه دهند تا بتوانند مراجع مربوطه را جهت اخذ مجوزها اقناع کنند.

از مهم‌ترین موضوعاتی که در نگارش طرح توجیهی خط تولید سس مایونز، باید آورده شوند می‌توان به میزان سرمایه اولیه جهت راه‌اندازی خط تولید، معرفی موقعیت مکانی احداث کارخانه، معرفی انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز در خط تولید، معرفی مواد اولیه جهت تولید در حجم انبوه، چگونگی واردات مواد اولیه صنایع غذایی، چگونگی فرایند تولیدات محصولات تا عرضه آن‌ها به بازار، تعداد مورد نیاز پرسنل و کارمندان و… اشاره کرد.

دستگاه‌های خط تولید سس مایونز

برخی از انواع دستگاه‌های خط تولید سس مایونز در ردیف دستگاه‌های تخصصی و برخی دیگر نیز از دستگاه‌های مشترک در خطوط مواد غذایی هستند. از مهم‌ترین دستگاه‌های تخصصی خط تولید این خوراکی خوش طعم و پرطرفدار عبارتند از:

دستگاه جدا کننده تخم مرغ

یکی از دستگاه‌های خط تولید سس مایونز، دستگاه جداکننده تخم مرغ است. این دستگاه در کارخانه سس مایونز جهت جداسازی پوست تخم مرغ و همین‌طور جدا کردن زرده از سفیده تخم مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه تمام اتوماتیک و دارای سرعت عمل بسیار بالایی است و بدون دخالت دست و کثیف کردن محیط، می‌تواند تعداد قابل توجهی تخم مرغ را در مدت کوتاهی بشکند و زرده و سفیده آن‌ها را از یکدیگر جدا کند.

پمپ‌های انتقال سرکه

پمپ های انتقال سرکه از دیگر تجهیزات و دستگاه‌های خط تولید سس مایونز هستند. از این پمپ‌ها جهت انتقال و جابه‌جایی مایعاتی همچون سرکه، از ارتفاعات بالا به سمت پایین و بالعکس استفاده می‌کنند.  پمپ های انتقال سرکه دارای انواع مختلفی اعم از برقی، دستی، موتورهای درون‌سوز و… هستند. نوع صنعتی این پمپ‌ها در بسیاری از کارخانجات تولید انواع سس‌ها کاربرد قابل توجهی دارند.

مخزن دریافت و ذخیره مایعات (روغن)

از دیگر دستگاه‌های خط تولید سس مایونز، مخازن دریافت و ذخیره روغن است. از این مخازن جهت نگهداری ایمن انواع مایعات همچون روغن در خطوط تولید مواد خوراکی استفاده می‌کنند. البته ناگفته نماند که این مخازن با توجه به نیاز هر خط تولیدی، به شکل خاصی طراحی می‌شوند. جنس این مخازن از استیل ضد زنگ و یا فولاد است و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که از تغییر رنگ، طعم، مزه مایعات درون مخزن پیشگیری می‌کنند.

میکسر هموژنایزر تحت خلاء

میکسر هموژنایزر تحت خلاء، یکی از دستگاه های صنایع غذایی است که معمولا در اکثر صنایع غذایی مشترک است. از این دستگاه در خط تولید سس مایونز، جهت ترکیب کردن، هموژنیزه کردن و همین‌طور ایجاد امولسیون در شرایط تحت خلاء استفاده می‌کنند.

روش کار دستگاه به این صورت است که ابتدا مواد تشکیل دهنده سس مایونز درون مخزن دستگاه ریخته شده و سپس به صورت کاملا یکنواخت با یکدیگر مخلوط و هموژنیزه می‌شوند. لازم به ذکر است که برخی از انواع این نوع میکسرها، دارای قابلیت تنظیم دما و سرعت نیز هستند.

خط تولید سس مایونز

دیگ پخت

یکی دیگر از دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید سس مایونز، دیگ پخت صنعتی دو جداره است. از این دیگ‌ها، جهت پخت و آماده‌سازی مواد تشکیل‌دهنده سس مایونز، در مقیاس بالا استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به ظرفیت و قدرت حرارتی بالای آن‌ها اشاره کرد. این دیگ‌های پخت صنعتی از جنس استیل ضد زنگ و یا مس هستند و این توانایی را دارند که در مدت زمان کوتاهی، حجم قابل توجهی از مواد را به حد پخت برسانند.

منوپمپ‌های انتقال مواد

منوپمپ‌های انتقال مواد، از دیگر ماشین آلات خط تولید سس مایونز هستند. از این پمپ‌ها جهت جابه‌جایی و انتقال مواد با ویسکوزیته و گران‌روی بالا (غلیظ) استفاده می‌کنند. این منو پمپ‌ها دارای قدرت بالا و فشار یکسانی هستند و قادرند در مدت زمان کوتاهی حجم قابل توجهی از مواد سس مایونز را از یک قسمت به قسمت دیگر خط تولید سس مایونز هدایت کنند.

دستگاه شستشو و استریل شیشه

دستگاه شستشو و استریل شیشه، یکی دیگر از انواع دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید سس مایونز است. چراکه معمولا سس‌های مایونز پس از آماده‌سازی در ظروف شیشه‌ای ریخته می‌شوند. ازاین‌رو این ظروف پیش از استفاده باید کاملا شسته و استریل شوند. جنس این دستگاه‌ها از استیل ضد زنگ است و فرایند استریل کردن در این دستگاه‌ها به‌وسیله آب جوش و بخار انجام می‌گیرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه‌ها می‌توان به افزایش کیفیت و سلامت محصولات تولیدی، کاهش نیروی انسانی، بالا رفتن سرعت تولیدات، ماندگاری بیشتر محصولات در ظروف شیشه‌ای و… اشاره کرد.

دستگاه بسته‌بندی

دستگاه بسته‌بندی سس مایونز با توجه به نوع بسته‌بندی و ظرفیت خط تولید دارای انواع متعددی است. البته دستگاه بسته‌بندی ساشه‌ای و پنوماتیک از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین انواع این دستگاه‌ها محسوب می‌شوند.

دستگاه بسته‌بندی ساشه

دستگاه‌های بسته‌بندی سس مایونز ساشه‌ای، مخصوص مایعات غلیظ همچون سس تک نفره است. این دستگاه دارای قابلیت دوخت دوطرفه انواع سلفون و یا جنس‌های دیگر بسته‌بندی است. این دستگاه نسبت به سایر انواع دستگاه‌های بسته‌بندی سس مایونز، دستگاه جامع‌تری است. چرا که عملیات پرکردن و دوخت بسته‌های سس توسط این دستگاه و بدون نیاز به دستگاه‌های کمکی انجام می‌گیرد.

دستگاه بسته‌بندی پنوماتیک

نوع دیگری از دستگاه‌های بسته‌بندی سس، دستگاه بسته‌بندی پنوماتیک است. این دستگاه هم جهت پر کردن مایعات غلیظ در کارخانجات تولید مواد غذایی، آرایشی، دارویی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه با توجه به ظرفیت خط تولید سس مایونز، دارای قابلیت‌های متعددی است. لازم است که در کنار این دستگاه از سایر دستگاه‌های مکمل همچون جت پرینتر، تاریخ‌زن، شیرینک پک و… نیز استفاده ‌شود.

لازم به ذکر است که تولیدکنندگان معمولا در خرید دستگاه بسته بندی مواد غذایی نهایت دقت را به کار می‌گیرند. چراکه نوع بسته‌بندی محصولات غذایی با سلامت و ماندگاری بیشتر محصولات غذایی مرتبط است و از طرفی دیگر، شکل و شمایل بسته‌بندی محصولات خوراکی، نقش قابل توجهی در جذب مشتریان آن محصول دارد.

عوامل موثر بر قیمت خط تولید سس مایونز

عوامل متعددی می‌توانند بر قیمت خط تولید سس مایونز تاثیر داشته باشند. از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به دست اول بودن و یا دست دوم بودن دستگاه‌ها و ماشین آلات، دارا بودن ضمانت‌نامه، برند و کیفیت دستگاه‌ها، تمام اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک بودن دستگاه‌ها، ظرفیت خط تولید، میزان مجهز بودن و پیشرفته‌ بودن دستگاه‌ها، طول عمر دستگاه‌ها و… اشاره کرد. بدیهی است که هرچقدر دستگاه‌های خط تولید سس مایونز از برندهای معتبر و شناخته‌تر شده‌ای باشند، قیمت بالاتری نیز دارند.

البته در چندسال اخیر به جهت وجود تحریم‌ها، معمولا دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید با کیفیت از برندهای معتبر، وارد کشور نمی‌شوند. همین امر سبب شده است که بسیاری از تولیدکنندگان جهت راه‌اندازی خط تولید سس مایونز ، به خرید دستگاه‌های خط تولید دست دوم روی بیاورند.

دستگاه‌ها و ماشین آلات دست دوم، معمولا قیمت پایین‌تری نسبت به دستگاه‌های دست اول دارند اما باز هم نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن‌ها در نظر گرفت. چرا که قیمت خط تولید سس مایونز دست دوم نیز به عوامل مهمی همچون سلامت فنی دستگاه‌ها، میزان کارکرد آن‌ها، سن دستگاه‌ها، سال ساخت، میزان باقی مانده از عمر مفید دستگاه‌ها و… بستگی دارد.

هزینه خط تولید سس مایونز

هزینه خط تولید سس مایونز به عوامل متعددی وابسته است و از طرفی دیگر به جهت وضعیت اقتصادی و تورمی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، نمی‌توان برآورد صحیحی از هزینه نهایی راه‌اندازی خط تولید سس مایونز ارائه داد. اما به طور کلی از اصلی‌ترین هزینه خط تولید سس مایونز می‌توان به هزینه‌های اخذ مجوزهای لازم از مراجع مربوطه، هزینه خرید و یا اجاره مکان احداث کارخانه، هزینه خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید سس مایونز، هزینه خرید مواد اولیه، هزینه پرسنل و کارمندان، هزینه‌های آب، برق، گاز، تلفن و… اشاره کرد.

هزینه خط تولید سس مایونز

اهمیت مشاوره در راه‌اندازی خط تولید سس مایونز

اگرچه راه‌اندازی خط تولید سس مایونز، از صنایع غذایی با سوددهی بسیار بالا است اما چنانچه؛ برخی از تدابیر لازم در این حوزه به کار گرفته نشوند، احتمال ورشکستگی و از دست رفتن سرمایه در این صنعت وجود دارد. چراکه این حوزه در ردیف صنایع ریسک‌پذیر محسوب می‌شود.

دلیل این امر وجود رقبای قدیمی و شناخته شده‌ای است که تا حد قابل توجهی بازار را در دست گرفته‌اند. ازاین‌رو تولیدکنندگانی که به تازگی قصد ورود به این حوزه را دارند، باید توانایی رقابت با تولیدکنندگان کهنه‌کار این صنعت غذایی را داشته باشند. در غیر این صورت محکوم به شکست خواهند بود. لازم به توضیح است که ورود به این حوزه ممکن است در ابتدا ساده به نظر برسد، اما نکته مهمی که باید به آن توجه شود، بقا در این حوزه و گرفتن گوی سبقت از سایر رقبا است. 

فلذا لازم و ضروری است که تولیدکنندگان پیش از هر اقدامی در این راستا، با کارشناسان صنایع غذایی، مهندسین ماشین آلات صنعتی، مهندسین شیمی، متخصصان حوزه کسب و کار، بازاریابان و… مشاوره و هم فکری داشته باشند تا بتوانند از ابتدا با قدرت وارد این عرصه شوند.

شب چره مجموعه‌ای مجاز و شناخته شده است که با توجه به نیاز بازار و کسب و کار، تیمی متخصص و متبحر از افراد فوق‌الذکر را در یک مجموعه کامل و منسجم گرد هم آورده است. این تیم متخصص و دانش آموخته در حوزه‌های متعددی همچون راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی، نگارش طرح توجیهی مواد خوراکی، تغییر فرمولاسیون مواد غذایی، خرید انواع ماشین آلات خط تولید مواد غذایی و… مشاوره‌های تخصصی ارائه می‌دهند.

همچنین این مجموعه در حوزه فروش ماشین آلات صنایع غذایی دست دوم نیز فعال است. مجموعه شب چره بهترین و باکیفیت‌ترین انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید سس مایونز دست دوم را در بستری کاملا قانونی وارد کشور می‌کند و با قیمتی کاملا اقتصادی به تولیدکنندگان می‌فروشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ انواع مشاوره‌های تخصصی در حوزه راه‌اندازی خط تولید سس مایونز، استعلام قیمت دستگاه‌ها، ثبت سفارش و خرید انواع دستگاه‌های خط تولید سس مایونز دست دوم می‌توانید همه روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 در تماس باشید تا کارشناسان و مشاوران مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان دانستنی‌های مهم پیش از راه‌اندازی خط تولید سس مایونز، ابتدا در باب طرح توجیهی سس مایونز، که اولین گام در این حوزه است توضیح داده شد. سپس مهم‌‌ترین انواع دستگاه‌های تخصصی خط تولید سس مایونز معرفی و توضیحات لازم پیرامون هر کدام از این دستگاه‌ها داده شد. همچنین پیرامون عوامل تاثیرگذار بر قیمت و هزینه‌های راه‌اندازی این حوزه نیز نکات مهمی ارائه شد.

در نهایت نیز پیرامون اهمیت مشاوره در راه‌اندازی خط تولید سس مایونز توضیح داده شد و تاکید بر این بود که تولیدکنندگان حتما پیش از احداث کارخانه تولید سس مایونز با اهل فن این حوزه، مشاوره و هم‌فکری داشته باشند. چراکه در غیر این صورت احتمال شکست و از دست رفتن سرمایه تا حد بالایی وجود خواهد داشت. ازاین‌رو اخذ مشاوره کافی و تخصصی در این حوزه صنعتی، باید اولین اقدام تولیدکنندگان در راه‌اندازی خط تولید سس مایونز باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *