قیمت خط تولید شکلات

خط تولید شکلات، صنعتی سودده اما چالش برانگیز

راه اندازی خط تولید شکلات، یکی از صنایع پرطرف‌دار در بین تولیدکنندگان مواد خوراکی است و دلیل آن هم استقبال بالای عموم مردم از انواع شکلات و فرآورده‌های شکلاتی است. البته راه اندازی خط تولید شکلات نیز مانند راه‌اندازی هر خط تولید دیگری مستلزم فراهم کردن ملزوماتی است که از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به انتخاب مکان احداث کارخانه، خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات کارخانه شکلات سازی، تامین مواد اولیه، نگارش طرح توجیهی تولید شکلات، استخدام پرسنل و کارکنان و… اشاره کرد.

در این مقاله ابتدا برخی از ماشین آلات خط تولید کارخانه شکلات سازی مورد بررسی قرار می‌گیرند. سپس در باب عوامل موثر بر قیمت خط تولید شکلات توضیح داده می‌شود. در نهایت نیز درباره اهمیت مشاوره در راه اندازی خط تولید شکلات توضیحات لازم ارائه خواهد شد.

ماشین آلات خط تولید شکلات سازی

بخش اعظمی از سرمایه کارخانه شکلات سازی به تهیه و خرید انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید شکلات سازی اختصاص می‌یابد. این دستگاه‌ها کاملا تخصصی هستند و مسلما هرچند مجهزتر و پیشرفته‌تر باشند، در طعم شکلات تاثیر بهتری می‌گذارند.

از مهم‌ترین دستگاه‌های کارخانه شکلات سازی عبارتند از:

دستگاه کنج شکلات

دستگاه کنج شکلات، یکی از دستگاه های صنایع غذایی در صنعت شکلات سازی است. از این دستگاه، جهت همگن کردن مواد تشکیل‌دهنده شکلات و ایجاد طعم دلخواه مدنظر تولیدکنندگان استفاده می‌کنند. روش کار دستگاه کنج، در خط تولید شکلات بدین صورت است که ابتدا مواد تشکیل دهنده شکلات که مواد نسبتا غلیظی نیز هستند، داخل این دستگاه با مکانیزم خاصی به صورت یکنواخت هم زده می‌شوند. ظرفیت این دستگاه بسته به ظرفیت تولیدات کارخانه‌های شکلات سازی متفاوت خواهد بود.

دستگاه بالمیل شکلات

یکی دیگر از دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید شکلات، دستگاه بالمیل شکلات است. این دستگاه با نام‌های دیگری همچون، دستگاه کنج ریفاینر ساچمه‌ای و دستگاه آسیاب گلوله‌ای نیز شناخته می‌شود. از این دستگاه در تولید انواع شکلات‌های تخته‌ای، شکلات صبحانه، شکلات مغزدار، تافی، شکلات‌های پوششی جهت کیک، بستنی و… استفاده می‌شود.

روش کار دستگاه بالمیل در خط تولید شکلات، به این صورت است که به مواد مختلف پودری و مایع که در دستگاه ریخته می‌شوند، به وسیله ساچمه و گلوله‌های تعبیه شده در دستگاه ضربه و فشار مضاعف وارد می‌شود تا کاملا نرم و برای مرحله بعد آماده شوند.

میکسر شکلات

یکی دیگر از پرکاربردترین ماشین آلات خط تولید کارخانه شکلات سازی، دستگاه میکسر شکلات است. همان‌طور که از نام این دستگاه برمی‌آید، این دستگاه وظیفه ترکیب کردن مواد تشکیل دهنده شکلات را بر عهده دارد. به‌وسیله این دستگاه مواد تشکیل دهنده شکلات، به صورت مواد خمیری شکل درمی‌آیند.

مرحله میکسر در خط تولید شکلات سازی، پیش از مرحله ریفاینر است. البته از دستگاه میکسر شکلات در دیگر قسمت‌های خط تولید کارخانه شکلات سازی، جهت ترکیب موادی که ویسکازیته نسبتا سنگینی دارند نیز استفاده می‌شود.

ماشین آلات خط تولید شکلات سازی​

لوله های دوجداره استیل با پمپ شکلات

لوله‌های دوجداره استیل با پمپ شکلات، از دیگر دستگاه‌های خط تولید کارخانه شکلات سازی هستند. از این دستگاه‌ها، جهت انتقال مواد تشکیل دهنده شکلات به قسمت‌های مختلف کارخانه استفاده می‌‌کنند. معمولا هم برای سیالات غلیظ همچون شکلات، از پمپ‌های دنده خارجی، پمپ دنده‌های داخلی، مونو پمپ‌ها و لوب پمپ‌ها استفاده می‌کنند. استفاده از این دستگاه از نظر بهداشتی در خط تولید شکلات سازی از ضروریات است و قابل فاکتور گرفتن نیست.

مخزن نگهداری شکلات

جهت راه اندازی خط تولید شکلات به مخزن‌های نگهداری شکلات نیز نیاز است. وظیفه اصلی مخزن‌های نگهداری شکلات، این است که توده‌های شکلات را در دمای ثابتی نگه دارند. مخزن‌های نگهداری شکلات مجهز به سیستم کنترل دمای اتوماتیک هستند و بسته به شرایط محیطی، دما را تنظیم می‌کنند. اندازه مخزن‌های نگهداری شکلات بسته به حجم تولیدات در خط تولید کارخانه شکلات سازی انتخاب و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مخزن‌ها در دو سایز 500 و 1000 لیتری در بازار موجود هستند.

مخزن ذوب روغن

از دیگر دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید شکلات سازی، دستگاه ذخیره و ذوب روغن است. این دستگاه همان‌طور که از نام آن مشخص است، جهت ذوب کردن روغن در کارخانه شکلات سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه ذخیره و ذوب روغن، یک مخزن تمام استیل با گنجایشی در حدود 400 تا 500 لیتر است که مجهز به سیستم حرارتی قابل تنظیم و همین‌طور همزن نیز هست.

آسیاب شکر

از دیگر دستگاه‌های خط تولید شکلات، دستگاه آسیاب شکر است. از این دستگاه جهت پودر کردن شکر استفاده می‌شود. دستگاه آسیاب شکر، دستگاهی با بدنه تمام استیل و بسیار پرقدرت است که در کمترین زمان ممکن، حجم قابل توجهی از شکرها را کاملا آسیاب و در حد میکرون می‌کند. این دستگاه دارای 3 سایز (50، 100 و 200 کیلو گرم در ساعت) است که با توجه به نیاز تولیدکنندگان و حجم تولیدات یک کارخانه، انتخاب و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه بسته بندی شکلات

انواع دستگاه بسته بندی مواد غذایی در تمامی خطوط تولید مواد خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما دستگاه‌های مورد نیاز در قسمت بسته‌بندی شکلات از مهم‌ترین ماشین آلات در خط تولید شکلات هستند. چراکه شکل بسته‌بندی در شکلات و انواع تنقلات، یکی از فاکتورهای مهم در بازاریابی و فروش این محصولات به حساب می‌آیند. ازاین‌رو باید دستگاه‌های مورد استفاده در قسمت بسته‌بندی انواع شکلات‌ها، مجهز و پیشرفته باشند.

عوامل موثر بر قیمت خط تولید شکلات

قیمت خط تولید شکلات به عوامل متعددی بستگی دارد و یک قیمت ثابت نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت خط تولید شکلات می‌توان به دست اول بودن یا دست دوم بودن ماشین آلات، برند دستگاه‌ها، ظرفیت خط تولید، امکانات و تجهیزات دستگاه‌ها، دارا بودن ضمانت‌نامه، سلامت فنی دستگاه‌ها و… اشاره کرد.

همچنین لازم به ذکر است که یکی از موضوعات مهمی که در نگارش طرح توجیهی خط تولید شکلات بایستی به آن دقت شود، برآورد دقیق قیمت انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید است. در واقع تولیدکنندگان بایستی استعلام دقیق قیمت خط تولید شکلات را از مراکز مجاز و معتبر عرضه‌کننده دستگاه‌های خط تولید مواد غذایی اخذ کنند. اهمیت این موضوع از این جهت است که تولیدکنندگان می‌توانند برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند تا با کمبود سرمایه مواجه نشوند.

خط تولید شکلات

مشاوره راه اندازی خط تولید شکلات

اگرچه ایده راه‌اندازی و خرید خط تولید شکلات، ایده سودده و پرفروشی به نظر می‌رسد اما به پای سودده بودن این صنعت، موانع و مشکلات بسیاری جهت راه اندازی خط تولید شکلات روبه‌روی تولیدکنندگان است که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند این صنعت را تا مرز ورشکستگی پیش ببرد.

فلذا لازم و ضروری است که پیش از عملی کردن ایده راه‌اندازی  و خرید خط تولید شکلات با افراد متخصص و دانش آموخته در این حوزه مشورت و هم‌فکری صورت گیرد. به عنوان مثال مواد اولیه استفاده شده در تولید برخی از انواع شکلات‌ها وارداتی هستند و چنانچه از قبل به چگونگی تهیه مواد اولیه فکر نشود، بی‌شک با وجود تحریم‌ها، ممکن است تولیدکنندگان با مشکل توقف خط تولید شکلات به جهت نبود مواد اولیه مواجه شوند.

از طرفی دیگر رقبای سرسختی در این حوزه وجود دارند که هر روز با ارائه محصولات جدیدتر، بازار را بیشتر در دست می‌گیرند و جای پای خود را در این صنعت محکم‌تر می‌کنند. فلذا تولیدکنندگان تازه‌ وارد، بایستی دست پر وارد میدان رقابت با این دسته از تولیدکنندگان شوند. ازاین‌رو توصیه می‌شود سرمایه‌داران و تولیدکنندگان، پیش از هر اقدامی جهت راه اندازی خط تولید شکلات، با کارشناسان و متخصصان حوزه مواد غذایی مشورت و هم‌فکری داشته باشند.

شب چره مجموعه‌ای مجاز و قانونی است که تیمی متشکل از کارشناسان صنایع غذایی، مهندسین مکانیک، مهندسین ماشین آلات صنعتی، مدیران حوزه کسب و کار و… را گرد هم آورده است. این مجموعه شناخته شده بهترین و کاربردی‌ترین مشاوره‌ها را با توجه به نیاز متقاضیان و امکانات آن‌ها ارائه می‌دهد.

همچنین مجموعه شب چره در حوزه فروش خط تولید شکلات دست دوم نیز فعال است. این مجموعه بهترین و مجهزترین دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید شکلات دست دوم از برندهای معتبر و شناخته شده با سلامت فنی کامل، از دیگر کشورها وارد ایران می‌کند و در ایران به متقاضیان می‌فروشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره راه‌ ندازی خط تولید شکلات، مشاوره نگارش طرح توجیهی، مشاوره تغییر در فرمولاسیون مواد غذایی، مشاوره واردات مواد اولیه صنایع غذایی، استعلام قیمت دستگاه‌ها، ثبت سفارش و خرید خط تولید شکلات دست دوم می‌توانید همه روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 تماس برقرار کنید تا کارشناسان مجموعه اطلاعات درخواستی را در اختیار شما قرار دهند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان خط تولید شکلات، ابتدا برخی از مهم‌ترین دستگاه‌ها و ماشین آلات کارخانه شکلات سازی معرفی شدند، همچنین در مورد عوامل موثر بر قیمت خط تولید شکلات نیز توضیحات مختصری ارائه شد. همچنین توضیح داده شد که مهم‌ترین موضوع در راه اندازی خط تولید شکلات، مشاوره و آماده‌سازی امکانات مورد نیاز جهت راه‌اندازی کارخانه شکلات سازی است. مسلما این امر نیز میسر نمی‌شود جز اینکه با متخصصان و کارشناسان دانش آموخته این حوزه مشورت و هم‌فکری انجام شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *