خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز

آشنایی با خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز

تمایل نسبت به راه‌اندازی خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است. دلیل این امر میزان استقبال بالای عموم مردم از این نوع سیب زمینی‌های نیمه آماده بوده است. از طرفی دیگر به جهت اینکه قیمت سیب زمینی فرنچ فرایز نسبت به باقی مواد غذایی نیمه آماده مناسب‌تر است، اقشار بیشتری از مردم قدرت خرید آن را دارند. فلذا همین امر به بالا رفتن میزان رغبت تولیدکنندگان جهت ورود به این حوزه افزوده است.

در این مقاله ابتدا تعریفی از سیب زمینی فرنچ فرایز ارائه می‌شود و توضیح داده می‌شود که چه تفاوتی با چیپس دارد.. سپس انواع دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز معرفی می‌شوند. همچنین مراحل آماده‌سازی سیب زمینی در کارخانه فرنچ فرایز به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت نیز در باب اهمیت مشاوره در راه‌اندازی خط تولید این نوع سیب زمینی‌ها توضیحاتی ارائه می‌شود.

تعریف سیب زمینی فرنچ فرایز و بررسی تفاوت آن با چیپس

فرنچ فرایز و یا به عبارتی دیگر سیب زمینی نیمه آماده را می‌توان در ردیف فست‌فودها قرار داد. امروزه به دلیل مشغله‌های کاری بسیاری از افراد فرصت طبخ غذا را ندارند. ازاین‌رو ترجیح می‌دهند که از غذاهای آماده و یا نیمه آماده استفاده کنند. سیب زمینی فرنچ فرایز نیز سیب زمینی‌هایی هستند که به صورت خلالی و یا در اشکال دیگر برش خورده‌اند و نیمی از مراحل طبخ را پشت سر گذاشته‌اند فلذا در کمترین زمان ممکن آماده مصرف می‌شوند.

از سیب زمینی فرنچ فرایز به عنوان میان وعده، پیش غذا و حتی در برخی از مواقع به عنوان یک وعده غذایی کامل استفاده می‌کنند. با اینکه ماده اولیه فرنچ فرایز و چیپس هر دو یکی است اما این دو محصول از جهت رطوبت و جذب روغن با هم تفاوت اساسی دارند. رطوبت چیپس کمتر از 2% و رطوبت فرنچ فرایز بین 67% تا 70% است. همچنین جذب روغن در چیپس حدود 38% و در فرنچ فرایز بین 6% تا 7.5% است.

ماشین آلات خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز

در خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز، دستگاه‌ها و ماشین آلات متعددی به کار گرفته می‌شوند که برخی از این دستگاه‌ها و ماشین آلات با دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید چیپس مشترک هستند.

از مهم‌ترین دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز می‌توان به دستگاه سورتینگ سیب زمینی، دستگاه بالابر Z دستگاه شست‌وشو سیب زمینی، دستگاه پوست‌گیر سیب زمینی، دستگاه اسلایسر، دستگاه بلانچر شست‌وشو سیب زمینی، دستگاه بلانچر نشاسته‌گیر، دستگاه آبگیری سیب زمینی، دستگاه سرخ کن صنعتی و نیمه صنعتی (فرایز)، دستگاه روغن‌گیر سیب زمینی‌های اسلاید شده، دستگاه خنک کننده اسلایدهای سیب زمینی، دستگاه بسته بندی، جت پرینتر و… اشاره کرد.

این دستگاه‌ها با توجه به وسعت کارخانه فرنچ فرایز در انواع صنعتی و نیمه صنعتی موجود هستند. در واقع یکی از گام‌های اصلی در راه‌اندازی خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز، خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز در این صنعت است.

ماشین آلات خط تولید سیب زمینی​

مراحل آماده سازی سیب زمینی در کارخانه فرنچ فرایز

در خط تولید کارخانه فرنچ فرایز، سیب زمینی‌ها برای تبدیل شدن به سیب زمینی نیمه آماده باید مراحلی را طی کنند. هر کدام از این مراحل نقش قابل توجهی در نتیجه کار دارند، ازاین‌رو هر گونه بی احتیاطی در یکی از این مراحل، می‌تواند در کیفیت سیب زمینی فرنچ فرایز تاثیر منفی داشته باشد. این مراحل عبارتند از:

انتخاب سیب زمینی های مناسب

اولین مرحله‌ای که در خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز باید به آن توجه شود، اندازه سیب زمینی‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرند. جهت انتخاب سیب زمینی‌های مناسب از دستگاه سورتینگ استفاده می‌شود. استانداردهای در نظر گرفته شده برای سیب زمینی فرنچ فرایز شامل نوع سیب زمینی‌ها، گرید، (اندازه سیب زمینی) سایز برش، شکل و اندازه آن‌ها می‌شود. طول استاندارد برای هر استیک فرنچ فرایز حداقل باید 65 میلی متر باشد، طبق این استاندارد برای فرنچ فرایز از یک سایز سیب زمینی با ابعاد بزرگتر از 65 میلی متر استفاده می شود.

برای تولید چیپس از 3 سایز سیب زمینی استفاده می شود و به همین دلیل در ایران، کارخانه های تولید فرنچ فرایز، غالبا دارای خط تولید پوره سیب زمینی و یا کارخانه تولید چیپس سیب زمینی نیز هستند. در این کارخانه‌ها، سیب زمینی های کمتر از 65 میلی متر را در این خطوط استفاده می کنند تا دور ریز (ضایعات) سیب زمینی کمتری داشته باشند. از بین نژادهای مختلف سیب زمینی، نژاد آگریا Agria، راموس Ramos، آئولا Aula و لیدی رُزتا Lady Rosetta  و… مناسب برای خط تولید فرنچ فرایز سیب زمینی هستند.

انتقال سیب زمینی ها با استفاده از دستگاه تغذیه (fredder)

دستگاه تغذیه، کانوایر و یا فیدر، دستگاهی است که در ابتدای خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز قرار می‌گیرد و وظیفه خوراک‌دهی به سایر دستگاه‌ها را بر عهده دارد. به کمک دستگاه کانوایر، سیب زمینی های تازه به داخل بخش جداسازی خاک، سنگ و … فرستاده می شوند.

خاک گیری سیب زمینی ها با دستگاه خاک گیر یا سرند (Cleaning)

سیب زمینی‌ها از طریق دستگاه کانوایر به داخل دستگاه خاک گیر و یا سرند فرستاده می‌شوند و در این قسمت با استفاده از توری ها و یا سیستم نوار با قابلیت تنظیم فواصل، سیب زمینی های ریزتر از حد استاندارد، خاک‌ها و…. جدا سازی می‌شوند.

شستشو سیب زمینی ها (Washing unit)

پس از اینکه خاک اضافی سیب زمینی‌ها گرفته می‌شود، سیب زمینی‌ها وارد مرحله شستشو می‌شوند. در این مرحله به وسیله دستگاه Washing Machine سیب زمینی های پاک سازی شده را شست و شو می دهند.

پوست گیری سیب زمینی‌ها (Abrasive یا Peeling & Steam Peeler)

سیب زمینی‌ها پس از اینکه به خوبی شستشو داده شدند باید پوست گرفته شوند. این عمل در کارخانه فرنچ فرایز با استفاده از دستگاه Peeling Machine یا ماشین پوست گیری، انجام می‌شود.

جداسازی سیب زمینی ها در قسمت نوار بازرسی (Inspection Table)

در این مرحله که یکی از مهم‌ترین مراحل در خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز است، سیب زمینی‌های پوست‌گیری شده، در قسمت نوار بازرسی از نظر شکل ظاهری یا وجود قارچ مورد بررسی قرار می‌گیرند و این جداسازی به وسیله نیروی انسانی انجام می‌شود.

مرحله برش سیب زمینی ها

در این مرحله سیب زمینی‌ها باید در اندازه‌های مورد نیاز فرنچ فرایز، برش داده شوند. برای برش سیب زمینی‌ها در کارخانه فرنچ فرایز از دستگاهی به نام هیدرو کاتر (Hydro Cutter) استفاده می‌کنند. این دستگاه دارای یک لوله بزرگ با قطر حداقل 100 تا 150 میلی متر و یک تیغه مشبک (چهار خانه) در وسط آن است. سیب زمینی‌ها پس از اینکه وارد این دستگاه می‌شوند، با فشار بالای آب از این تیغه عبور می کنند و برش می خورند. سایز تیغه مشبک بر اساس قطر فرنچ فرایز قابل تنظیم است، که می‌تواند12*12، 10*10 ،8.5* 8.5 میلیمتر باشد.

شستشوی سیب زمینی های اسلاید شده

در این مرحله پس از اینکه سیب زمینی‌های فرنچ فرایز در اندازه‌های دلخواه برش داده شدند نوبت به مرحله شستشوی سیب زمینی‌ها و نشاسته‌گیری از آن‌ها می‌رسد. در این قسمت دستگاهی به نام بلانچر شستشوی سیب زمینی، وظیفه شستشو و نشاسته‌گیری از سطح خلال‌های سیب زمینی را بر عهده دارد. در این مرحله خلال‌های سیب زمینی اسلاید شده به وسیله آب داغ اصطلاحا عقیم می‌شوند و این‌گونه آنزیم های موجود در سیب زمینی‌ها غیر فعال خواهند شد.

نشاسته گیری از سیب زمینی ها

در این مرحله نیز سیب زمینی‌ها مجدد با دستگاه بلانچر نشاسته‌گیر شسته می‌شوند تا نشاسته اضافی بر جای مانده بر اسلایدهای سیب زمینی کاملا از بین بروند. این مرحله نقش مهمی در پیشگیری از تیره شدن رنگ سیب زمینی‌ها در هنگام سرخ شدن آن‌ها دارد.

آب زدایی از سیب زمینی های اسلاید شده (De-Watering unit)

پس از اینکه سیب زمینی‌ها در دو مرحله توسط دستگاه‌های بلانچر کاملا نشاسته‌گیری شدند، توسط فن‌های قوی دستگاه آبگیر سیب زمینی، آب اضافی آن‌ها کاملا گرفته می‌شود.

خشک کردن سیب زمینی های اسلاید شده

در این مرحله سیب زمینی‌های آبگیری شده بایستی به طور کامل خشک شوند تا راحت‌تر سرخ شوند و کیفیت بهتری داشته باشند.

سرخ کردن سیب زمینی ها

مرحله سرخ شدن سیب زمینی‌ها، یکی از مراحل مهم در خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز است که نقش مهمی در کیفیت این محصولات دارد. در این مرحله سیب زمینی‌های خشک شده برای انجام فرایند سرخ شدن به داخل دستگاه فرایر (Fryer) وارد می‌شوند.

دستگاه فرایر و یا سرخ‌کن، یک پاتیل بزرگ است که با حدود مشخصی از روغن پر شده است. در این مرحله سیب زمینی‌ها تا دمای 185 درجه حرارت می بینند. خلال‌های سیب زمینی در این قسمت حدود 30 ثانیه در دستگاه می‌مانند و سپس خارج می‌شوند. در واقع سیب زمینی‌ها نیم پز می‌شوند.

چربی زدایی از سیب زمینی ها (De-Oil Machine)

مسلما سیب زمینی‌هایی که از دستگاه سرخ‌کن خارج می‌شوند آغشته به روغن هستند و لازم است که روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. در این مرحله از خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز، سیب زمینی های نیمه آماده وارد بخش نوار چربی زدایی می‌شوند و با توجه به پارامترهای تعیین و تعریف شده، بخشی از روغن اضافی آنها جدا می‌شود.

خنک کردن اولیه (Pre Cooler)

پس از اینکه روغن اضافی سیب زمینی‌های فرنچ فرایز به خوبی گرفته شد، وارد دستگاه خنک کن می‌شوند. این دستگاه دمای سیب زمینی های بیرون آمده از فرایر را که حدودا بالاتر از ۱۲۰ درجه هستند را کاهش داده و به حدود 40 تا 50 درجه می‌رساند.

تونل انجماد (IQF) Individually Quick Freezer

در این مرحله از خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز، سیب زمینی‌ها کاملا خنک و آماده ورود به دستگاه انجماد می‌شوند. دستگاه انجماد و یا IQF دستگاهی تونلی مانند است که در آن واحد دما را از 40 درجه به زیر 20- درجه می رساند و درنتیجه مواد فیریز می شود. دلیل یکباره پایین آوردن دما در این مرحله این است که بافت سیب زمینی‌ها بهم نریزد.

بسته بندی سیب زمینی فرنچ فرایز (Packaging Unit)

مرحله بسته‌بندی سیب زمینی‌های فرنچ فرایز در خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز، آخرین مرحله‌ای است که طی می‌شود. در این مرحله بعد از عمل فریز، سیب زمینی‌های نیمه آماده را در نایلون ریخته و بسته بندی می‌کنند و در سرد خانه 20- درجه سانتیگراد نگهداری می‌کنند. البته مرحله بسته‌بندی در چند مرحله انجام می‌شود که جهت جلوگیری از اطاله کلام از ذکر این مراحل خودداری می‌کنیم.

خط تولید فرنچ فرایز سیب زمینی

قیمت دستگاه فرنچ فرایز

قیمت دستگاه فرنچ فرایز به عوامل متعددی بستگی دارد و از آنجایی که این دستگاه‌ها و ماشین آلات، یکی از مهم‌ترین هزینه‌های راه‌اندازی خط تولید سیب زمینی‌های فرنچ فرایز است، معمولا تولیدکنندگان به دنبال دستگاه‌‌های مجهز و باکیفیت اما در عین حال با قیمتی مناسب و اقتصادی هستند.

از عوامل تاثیرگذار بر قیمت دستگاه فرنچ فرایز می‌توان به دست اول بودن و یا کارکرده بودن دستگاه‌ها، داخلی و یا وارداتی بودن آن‌ها، تجهیزات و امکانات، کیفیت و مرغوبیت، برند دستگاه‌ها، دارا بودن ضمانت‌نامه و … اشاره کرد.

مشاوره در راه اندازی خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز

در راه‌اندازی خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز نیز مانند راه‌اندازی هر خط تولید دیگری مشاوره اولیه از ضروریات است. بسیاری از افراد با توجه به قیمت سیب زمینی فرنچ فرایز و استقبال بالایی که از این محصول در بین عموم مردم می‌شود به این نتیجه می‌رسند که راه‌اندازی خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز می‌تواند سودده باشد. در حالیکه نتیجه‌گیری در مورد سودده بودن خط تولید سیب زمینی‌های نیمه آماده صرفا با دو فاکتور قیمت سیب زمینی فرنچ فرایز و استقبال بالا از این محصولات، اصلا نتیجه‌گیری منطقی نیست و بی‌شک محکوم به شکست خواهد بود.

در راه‌اندازی خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز در وهله اول باید بررسی شود که آیا ملزومات اولیه برای ورود به این حوزه فراهم است یا خیر؟ از ملزومات اولیه ورود به این حوزه، می‌توان به مکان احداث کارخانه، خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات، نگارش طرح توجیهی تولید سیب زمینی فرنچ فرایز، تهیه مواد اولیه، استخدام نیروی کار متخصص و… اشاره کرد.

تمامی موارد گفته شده در راه‌اندازی خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و قابل فاکتور گرفتن نیستند. از این رو تولیدکنندگانی که قصد ورود به این حوزه صنعتی را دارند باید پیش از هر اقدامی با افراد متخصص و متبحر در این حوزه مشورت و هم‌فکری کنند و اطلاعات لازم را کسب نمایند.

شب چره مجموعه‌ای مجاز و معتبر است که دارای تیمی متشکل از کارشناسان صنایع غذایی، مهندسین شیمی و ماشین آلات صنعتی، مکانیک، مدیران حوزه کسب و کار، بازاریابان و… است. این مجموعه شناخته شده در حوزه راه‌اندازی خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز، نگارش طرح توجیهی، تغییر در فرمولاسیون مواد غذایی، چگونگی تهیه مواد اولیه خط تولید و… مشاوره‌های تخصصی ارائه می‌دهد.

همچنین این مجموعه خوش نام در حوزه فروش انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز دست دوم نیز فعال است. این مجموعه بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌های برند را از سایر کشورها وارد ایران می‌کند و به متقاضیان می‌فروشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره در راه‌اندازی خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز، مشاوره نگارش طرح توجیهی مواد غذایی، مشاوره تغییر فرمولاسیون مواد غذایی، ثبت سفارش، استعلام قیمت و خرید انواع دستگاه‌های خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز دست دوم می‌توانید همه روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 در تماس باشید تا کارشناسان و مشاوران مجموعه شب‌چره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان آشنایی با خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز، ابتدا توضیح داده شد که فرنچ فرایز چیست و چه تفاوتی با چیپس دارد. سپس انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید سیب زمینی فرنچ فرایز معرفی شدند. همچنین کلیه مراحل آماده‌سازی سیب زمینی فرنچ فرایز به طور کامل مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت نیز در باب عوامل موثر بر قیمت دستگاه فرنچ فرایز و اهمیت مشاوره در راه‌اندازی کارخانه سیب زمینی نیمه آماده توضیحات نسبتا کاملی ارائه شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *