خط تولید مربا

صفر تا صد خط تولید مربا خانگی و صنعتی

خط تولید مربا را می‌‌توان یکی از خطوط تولید مواد خوراکی بسیار پرطرفدار و پرفروش محسوب کرد. چراکه یکی از خوراکی های مقوی و محبوب بر سر سفره های صبحانه ایرانی انواع مرباجات است. مرباها از پختن انواع میوه ها با شربت با غلظت مناسب به دست می‌آیند. این محصولات معمولاً در ظرف‌های شیشه‌ای و یا پلاستیکی دربسته نگهداری می‌شوند و با توجه به فرآیند تولید آن‌ها، این قابلیت را دارند که برای مدت زمان طولانی سالم باقی بمانند و فاسد نشوند. معمولا در خط تولید انواع مرباها از پکتین طبیعی یا مصنوعی و عسل، به عنوان افزودنی‌های شیرین‌کننده استفاده می‌کنند.

در این مقاله ابتدا مراحل تولید مربا مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید مربا، معرفی می‌شوند. همچنین در باب هزینه راه‌اندازی خط تولید مربا و همین‌طور عوامل موثر بر قیمت خط تولید انواع مرباها، توضیحات لازم ارائه می‌شود. در نهایت نیز نکات مهمی پیرامون مشاوره و خرید خط تولید مربا داده خواهد شد.

مراحل تولید مربا

در خط تولید انواع مربا، از لحظه ورود مواد اولیه به داخل کارخانه تا زمانی که محصول آماده ورود به بازار می‌شود، مراحل متعددی طی می‌شود. هرکدام از این مراحل نیازمند دستگاه‌ها و ماشین آلات مخصوص و همین‌طور دقت و تجربه لازم در زمینه تولید مواد غذایی هستند. چراکه کوچکترین بی‌احتیاطی در مراحل تولید مربا، می‌تواند در طعم، رنگ، مزه و همین‌طور مدت نگهداری محصولات تاثیر داشته باشد. ازاین‌رو ضروری است که کارشناسان متخصص صنایع غذایی در کارخانه حضور داشته باشند و بر مراحل آماده‌سازی انواع مرباها نظارت لازم را داشته باشند. مراحل تولید مربا به ترتیب عبارتند از:

آماده‌سازی مواد اولیه

اولین مرحله در خط تولید مربا، مرحله آماده‌سازی انواع میوه‌ها است. این مرحله شامل عملیات مختلف از قبیل سورتینگ، شست‌وشو، پوست‌گیری، هسته‌گیری، خرد کردن، خلال کردن و غیره است که با توجه به نوع محصول به روش‌های مختلف دستی و مکانیکی انجام می‌شود.

ساخت شربت

دومین مرحله در خط تولید مربا، افزودن مواد لازم به انواع میوه‌ها جهت تهیه مربا است. از این مواد می‌توان به شیرین‌کننده‌ها اشاره کرد که یکی از مواد تشکیل‌دهنده ضروری در تولید انواع مرباجات هستند. شکر یکی از همین مواد شیرین‌کننده است که آن را به دو روش مستقیم و غیر مستقیم، به مواد تشکیل‌دهنده مربا اضافه می‌کنند.

در روش اول شکر و سایر شیرین‌کننده‌ها مستقیما به داخل دیگ پخت میوه اضافه می‌شود که روش معمولی نیز هست اما روش دوم؛ که به روش غیر مستقیم معروف است، روشی است که در مخزن دیگری شکر و سایر شیرین‌کننده‌ها را در آب جوش حل می‌کنند و پس از صاف کردن شربت به وسیله صافی‌های پارچه‌ای، آن را به دیگ پخت اضافه می‌کنند. (در بعضی موارد در خط تولید مربا در کارخانه، ابتدا نصف شکر و یا سایر شیرین‌کننده‌ها را در آب حل می‌کنند و به میوه‌های موجود در دیگ پخت اضافه می‌کنند و بعد از اتمام پخت بقیه شکر و شیرین‌کننده‌ها را مجددا اضافه می‌کنند تا محصول به غلظت نهایی برسد.)

پخت محصول

اصلی‌ترین و مهم‌ترین مرحله تولید انواع مربا، مرحله پخت محصول است. فرآیند پخت به دو روش صورت می گیرد:

روش اول) پخت در دیگ‌های روباز

روش پخت اول در خط تولید مربا خانگی و صنعتی، پخت در دیگ‌های روباز (در فشار اتمسفری) است که یک فرآیند سنتی محسوب می‌شود. در فرآیند پخت روباز‌ در فشار اتمسفر، دمای محصول به حدود ۱۰۵ ـ ‌۱۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و باعث ایجاد طعم و رنگ مخصوص می‌شود. برای این کار از دیگ‌های روباز از جنس استیل ضدزنگ استفاده می‌کنند. این دیگ‌ها دوجداره هستند و بین دو جدار آنها بخار یا آب داغ به عنوان محیط گرم‌کننده جریان دارد.

روش دوم) پخت تحت خلأ

روش پخت دوم در خط تولید مربا خانگی و صنعتی، با عنوان روش پخت تحت خلأ شناخته می‌شود. در این روش، عمل جوشاندن در دمای ۶۰ ـ ۵۰ درجه سانتی‌گراد و خلأ ۵۴۰ الی ۶۴۰ میلی‌متر جیوه انجام می‌گیرد. در این روش میزان کاراملیزاسیون کاهش می‌یابد و همین امر سبب می‌شود تغییر طعم کمتر محسوس ‌شود. این موضوع در ‌خصوص میوه‌هایی که نسبت به تغییر رنگ حساس‌تر هستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و سبب می‌شود رنگ میوه‌ها بهتر حفظ ‌شوند.

خط تولید انواع مربا

پر کردن

پس از اتمام مرحله پخت محصول، نوبت به مرحله پر کردن بسته‌های مربا می‌رسد. در این مرحله با استفاده از ماشین‌های پرکنی پیستونی گردان و یا به صورت دستی، شیشه‌های مربا و یا بسته‌های تک نفره مربا کاملا پر می‌شوند. معمولا در خط تولید انواع مربا، برای پر کردن از ظروف شیشه‌ای و یا ظروف بسته‌بندی استفاده می‌کنند. این شیشه‌ها با سرعت ثابتی به دستگاه پرکن وارد شده، ‌در آنجا پر می‌شوند. سیلندرهای پرکن طی هر بار گردش مجددا پر می‌شوند.

درپوش‌گذاری

مرحله درپوش‌گذاری، یکی دیگر از مراحل تولید انواع مرباجات است. مرحله درپوش‌گذاری و دربندی در خط تولید مربا، به صورت دستی و یا توسط دستگاه‌های دربندی خلأ بخار انجام می‌گیرد.

پاستوریزاسیون

مرحله پاستوریزاسیون، یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مراحل در خط تولید مربا خانگی و صنعتی است. در این مرحله، برای پایداری مربا از لحاظ میکروبی باید مقدار ماده خشک قابل حل آن حداقل ۷۰ درصد باشد. در مرباهایی که این مقدار کمتر است برای نگهداری محصول باید از فرآیند پاستوریزاسیون استفاده کرد. اگر دمای پرکنی نیز از ۱۸۵ درجه فارنهایت (۸۵ درجه سانتی‌گراد) کمتر باشد، عمل پاستوریزاسیون ضروری است. برای پاستوریزاسیون مربا از دمای ۱۹۵ درجه فارنهایت استفاده می‌شود به طوری که دمای مرکز بسته، باید به ۱۸۵ درجه فارنهایت برسد.

خنک کردن

پس از اتمام مرحله پاستوریزاسیون، نوبت به مرحله خنک کردن محصولات می‌رسد، در این مرحله جهت خنک شدن مرباهای تولید شده، لازم است که شیشه‌های حاوی مربا از زیر دوش‌های آب عبور ‌کنند. در این فرآیند از افشان‌های اولیه با دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد استفاده می‌کنند تا از وارد آمدن شوک حرارتی و شکستن شیشه‌ها اجتناب شود. پس از این پروسه، مرحله‌ دیگر خنک کردن، با آب ۲۰ درجه سانتی‌گراد انجام می‌گیرد.

بسته بندی

مرحله بسته‌بندی آخرین مرحله در خط تولید مربا خانگی و صنعتی است. در این مرحله، شیشه‌های مربا پس از بیرون آمدن از دستگاه سردکن برای حذف رطوبت، از میان جریان هوای گرم عبور داده می‌شوند و وارد ایستگاه بازرسی چشمی می‌شوند. عملیات برچسب‌زنی، کارتن‌گذاری و شرینک، مراحل واپسین مرباسازی در کارخانه تولید مربا هستند.

ماشین ‌آلات و دستگاه‌های خط تولید مربا صنعتی

ماشین ‌آلات و دستگاه‌های خط تولید مربا در ردیف دستگاه‌های تخصصی خطوط تولید مواد خوراکی قرار می‌گیرند. البته برخی از این دستگاه‌ها در سایر خطوط مواد غذایی نیز کاربرد دارند اما برخی از آن‌ها نیز صرفا در صنعت تولید مربا، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید شیشه مربا عبارتند از:

دستگاه شستشوی میوه

دستگاه شستشوی میوه، یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های خط تولید مربا صنعتی است. این دستگاه همان‌طور که از نام آن مشخص است، جهت تمیزکردن و میکروب‌زدایی انواع میوه‌ها در مقیاس بزرگ در خط تولید انواع مربا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این دستگاه یک سیستم جریان آب بسیار قدرتمند و یک سیستم خشک‌کن بادی تعبیه شده است. همچنین در برخی از مدل‌های این دستگاه یک سیستم ضدعفونی‌کننده میوه نیز قرار داده شده است که قادر است حجم قابل توجهی از میوه‌ها را کاملا ضدعفونی کند. جایگاه قرار گرفتن این دستگاه در ابتدای خط تولید شیشه مربا است و با کمک جریان آب و همچنین شوینده‌های مخصوص میوه، میکروب و آلودگی‌های ناشی از گردوغبار را کاملا از سطوح میوه‌ها پاک‌سازی و ضدعفونی می‌کند.

دستگاه اسلایسر میوه

دستگاه اسلایسر میوه یکی از دستگاه‌های صنایع غذایی بسیار پر کاربرد است که در خط تولید مربا صنعتی و خانگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه در خط تولید مربا در کارخانه، وظیفه خرد کردن انواع میوه‌ها را در برعهده دارد. این دستگاه دارای تیغه‌های تیز و برنده‌ای است و در انواع و اقسام متعددی در بازار موجود است. از نوع صنعتی این دستگاه در خط تولید انواع مربا استفاده می‌شود. این دستگاه قادر است حجم بالایی از انواع میوه‌ها را در مدت زمانی کوتاه کاملا خرد و یکدست کند.

هزینه راه اندازی خط تولید مربا

دستگاه آسیاب مربا

از دیگر دستگاه‌های خط تولید مربا صنعتی، دستگاه آسیاب مربا است. البته از این دستگاه جهت تولید برخی از انواع مرباها استفاده می‌کنند. وظیفه این دستگاه برش زدن میوه‌ها، آسیاب کردن آن‌ها و سپس مخلوط کردن آن‌ها، با سرعت بالا است. این دستگاه، فرآیند آسیاب کردن میوه‌ها را به‌وسیله دو چرخ دنده انجام می‌دهد. یکی از چرخ‌دنده‌ها ثابت و چرخ‌دنده دیگر با سرعت بالایی میچرخد و همین مکانیزم سبب می‌شود که میوه‌ها کاملا خرد و آسیاب شوند. از این دستگاه معمولا جهت تولید انواع مرباهای ژله‌ای و مارمالاد استفاده می‌کنند.

دیگ پخت مربا

دیگ پخت مربا از دیگر دستگاه‌های خط تولید شیشه مربا است. این دیگ‌های پخت در رستوران‌ها، کترینگ‌ها، هتل‌ها و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دیگ‌های پخت معمولا به شکل نیمه کروی هستند و جنس بدنه آن‌ها از استیل ضد زنگ است. این دیگ‌ها نیز در اندازه‌های متعددی در بازار موجود هستند و با توجه به نیاز خریداران خریداری می‌شوند. نوع صنعتی این دیگ‌ها از دستگاه‌های ضروری خط تولید انواع مربا محسوب می‌شوند.

همزن صنعتی

همزن‌های صنعتی از دیگر دستگاه‌های خط تولید مربا هویج، آلبالو، به و… هستند که وظیفه مخلوط کردن و یکدست کردن مواد تشکیل‌دهنده انواع مرباها را بر عهده دارند. این همزن‌ها در خط تولید مربا صنعتی قادرند حجم قابل توجهی از مواد تشکیل‌دهنده مربا را در کوتاه‌ترین زمان ممکن با یکدیگر مخلوط کنند.

دستگاه هموژنایزر

یکی دیگر از دستگاه‌های خط تولید مربا هویج، آلبالو، به و…، دستگاه هموژنایزر است. این دستگاه نوعی میکسر نیز محسوب می‌شود و وظیفه آن مخلوط کردن مواد غیر همگن با یکدیگر است. گاها در خط تولید مربا در کارخانه، جهت مخلوط کردن مواد غیر همگن با یکدیگر همچون مواد جامد و مایع، از این دستگاه استفاده می‌کنند. البته لازم به ذکر است که اصلی‌ترین دلیل استفاده از دستگاه هموژنایزر به منظور بهبود و پایداری کیفیت انواع محصولات غذایی و خوراکی است.

دستگاه پرکن قوطی و شیشه

از دیگر دستگاه‌های ضروری در خط تولید مربا ، دستگاه های پرکن قوطی و شیشه را می‌توان نام برد. البته دستگاه پرکن از آن دسته دستگاه‌هایی است که در تولید دیگر انواع مواد خوراکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما بسته به نوع ماده خوراکی، تجهیزات این دستگاه‌ها متفاوت هستند.

معمولا تولیدکنندگان در خط تولید مربا صنعتی از دستگاه پرکن مایعات غلیظ استفاده می‌کنند و تولیدکنندگان با توجه به حجم تولیدات کارخانه، از نوع تمام اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. همچنین طراحی این نوع دستگاه‌ها به گونه‌ای است که، امکان نصب توزین دیجیتال نیز بر روی انواع مختلف آن‌ها وجود دارد.

دستگاه بسته‌بندی مربا

دستگاه‌های بسته‌بندی مربا از مهم‌ترین دستگاه‌ها در خط تولید مربا به حساب می‌آیند. نوع این دستگاه‌ها بسته به نوع بسته‌بندی مرباجات (ظروف شیشه‌ای و یا ظروف پلاستیکی) متفاوت هستند. همچنین این دستگاه‌ها مجهز به تجهیزات دیگری همچون سیستم درج تاریخ، سیستم لیبل‌زن، سیستم درج قیمت و… نیز هستند. 

ذکر این موضوع نیز خالی از فایده نیست که از دیرباز تا کنون، نوع بسته‌بندی هر محصولی به طور مستقیم در جذب مشتریان آن محصول تاثیر قابل توجهی داشته و دارد. اهمیت این موضوع در بسته‌بندی محصولات خوراکی تا حد قابل توجهی پررنگ‌تر است.

از این رو خرید دستگاه بسته‌بندی مواد غذایی برای انواع تولیدکنندگان مواد خوراکی بسیار حائز اهمیت است و تولیدکنندگان معمولا سعی می‌کنند دستگاه‌های بسته‌بندی با تجهیزات کامل‌تری را خریداری کنند تا بدین نحو بتوانند جذب مشتریان بیشتری داشته باشند.

این موضوع در مورد، تولید انواع مرباجات نیز کاملا صادق است. البته دستگاه‌های بسته‌بندی مربا بسته به نوع بسته‌بندی محصولات، دارای انواع متفاوتی هستند اما همگی مجهز به سیستم لیبل‌زنی، سیستم تاریخ‌زنی، سیستم قیمت‌گذاری، کارتن گذاری و شیرینک پک هستند.

هزینه راه‌اندازی خط تولید مربا

هزینه راه‌اندازی خط تولید مربا به عوامل متعددی بستگی دارد و این امکان وجود ندارد که بتوان هزینه ثابتی را برای راه‌اندازی این صنعت در نظر گرفت. این هزینه‌ها از ابتدای راه‌اندازی خط تولید مربا خانگی و صنعتی تا زمانی که کارخانه به بهره‌برداری برسد وجود دارند.

اکثر این هزینه‌ها ضروری و غیر قابل فاکتور گرفتن هستند. از مهم‌ترین هزینه راه‌اندازی خط تولید مربا می‌توان به هزینه‌های اخذ مجوزهای لازم جهت راه‌اندازی خط تولید مربا، هزینه خرید و یا اجاره مکان مناسب جهت احداث کارخانه، هزینه خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز، هزینه استخدام پرسنل و کارمندان، هزینه خرید مواد اولیه جهت تولیدات و…  اشاره کرد.

همچنین موضوع دیگری که در هزینه راه‌اندازی خط تولید مربا نقش دارد، نوع مربا مدنظر تولیدکننده‌ها است. به عنوان مثال هزینه خط تولید مربا هویج با مربا میوه‌های استوایی متفاوت است. چراکه میوه‌های استوایی از محصولات وارداتی هستند و قطعا مشمول هزینه‌های جانبی دیگر همچون هزینه واردات نیز می‌شود. البته تولیدکنندگان جهت کاهش هزینه‌های واردات مواد اولیه، می‌توانند تامین مواد اولیه خود را به برخی از مراکز مجاز و معتبری که در حوزه واردات مواد اولیه صنایع غذایی فعالیت می‌کنند، بسپارند تا بدین سان بتوانند در برخی از هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

عوامل موثر بر قیمت خط تولید انواع مربا

قیمت خط تولید انواع مربا به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دست اول بودن و یا کارکرده بودن دستگاه‌ها، برند و کیفیت دستگاه‌ها، دارا بودن ضمانت‌نامه، امکانات و تجهیزات دستگاه‌ها، ظرفیت خط تولید و… اشاره کرد. لازم به ذکر است که در خرید دستگاه خط تولید مربا توت‌فرنگی، هویج و…از نوع دست دوم برخی از عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر قیمت آن‌ها تاثیر جدی می‌گذارند. این عوامل شامل، سلامت فنی دستگاه‌ها، سن آن‌ها، میزان کارکرد دستگاه‌ها و برند آن‌ها می‌شوند.

البته باید دقت شود که خرید ماشین آلات دست دوم باید از مراکز مجاز و معتبری که در حوزه فروش دستگاه خط تولید مربا دست دوم فعالیت می‌کنند انجام گیرد. چراکه اگر برخی از نکات لازم در خرید این نوع دستگاه‌ها رعایت نشود، بی‌شک تولیدکنندگان باید هزینه‌های غیر منتظره دیگری، همچون هزینه تعمیرات را در آتیه متحمل شوند.

مجموعه شب چره یکی از مجموعه‌های شناخته شده و معتبری است که در حوزه فروش دستگاه خط تولید مربا دست دوم فعال است. این مجموعه شناخته شده بهترین و باکیفیت‌ترین انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید مربا دست دوم را که از سلامت فنی کامل برخوردار هستند، در بستری کاملا قانونی وارد کشور می‌کند و در ایران با قیمتی کاملا مقرون به‌صرفه به متقاضیان می‌فروشد.

خط تولید مربا

مشاوره و خرید خط تولید مربا

راه‌اندازی خط تولید مربا نیز مانند راه‌اندازی خط تولید انواع مواد غذایی و خوراکی نیازمند مشاوره و راهنمایی کارشناسان و متخصصان حوزه صنایع غذایی است. چراکه این حوزه بر خلاف ظاهر آن که ممکن است بسیار ساده به نظر برسد، دارای پیچیدگی‌های خاص خود است که چنانچه تولیدکنندگان بدون توجه به این پیچیدگی‌ها در این راه قدم بگذارند، قطعا متحمل هزینه‌های گزاف و غیرمنتظره‌ای خواهند شد. منظور از مشاوره در راه‌اندازی خط تولید مربا، مشاوره صفر تا صدی از ابتدا تاسیس کارخانه تا زمان تولید محصولات است.

ازاین‌رو لازم و ضروری است که تولیدکنندگان پیش از هر اقدامی با افراد متخصص در حوزه صنایع غذایی همچون کارشناسان صنایع غذایی، مهندسان ماشین آلات صنعتی، مهندسین شیمی، مدیران کسب و کار، بازاریابان و… مشورت و هم‌فکری داشته باشند.

مجموعه شب چره مجموعه‌ای مجاز و شناخته شده است که در حوزه مشاوره کسب و کار و راه‌اندازی کارخانجات مواد غذایی فعالیت می‌کند. این مجموعه معتبر با توجه به نیاز تولیدکنندگان به مشاوره در جهت راه‌اندازی خط تولید مربا و سایر مواد خوراکی، تیمی متخصص و دانش آموخته از افراد فوق‌الذکر را گرد هم آورده است. این افراد دانش آموخته با توجه به نیاز تولیدکنندگان بهترین و کاربردی‌ترین مشاوره‌ها را به متقاضیان ارائه می‌دهند. همچنین این مجموعه در حوزه واردات مواد اولیه و فروش دستگاه خط تولید مربا دست دوم نیز فعال است.

جهت مشاوره مشاوره راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی، استعلام قیمت دستگاه‌ها، ثبت سفارش و خرید انواع دستگاه‌ها و ‌ماشین‌آلات خط تولید مربا دست دوم می‌توانید همه‌روزه با شماره تلفن 09022253620 در تماس باشید تا کارشناسان و مشاوران مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان صفرتا صد خط تولید مربا خانگی و صنعتی، ابتدا مراحل تولید مربا مورد بررسی قرار گرفت. سپس مهم‌ترین انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید مربا همچون دستگاه شستشو میوه، دستگاه آسیاب مربا، همزن، اسلایسر، دستگاه هموژنایزر، دیگ پخت مربا و دستگاه بسته‌بندی معرفی و توضیح داده شدند. همچنین در باب هزینه‌های معمول راه‌اندازی خط تولید انواع مربا و قیمت خط تولید مربا نیز توضیحات نسبتا مفصلی ارائه شد. در نهایت نیز پیرامون مشاوره و خرید خط تولید مربا، نکات مهمی عنوان شد.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *