خط تولید مواد غذایی کم هزینه

راهکارهای کاربردی جهت راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم

در وضعیت کنونی اقتصادی کشور، راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم، ممکن است دور از ذهن به نظر برسد. درحالی‌که این امر، غیرممکن نیست و تنها نیازمند برنامه‌ریزی و دانش کافی در حوزه مواد غذایی است.

در این مقاله ابتدا چگونگی سرمایه‌گذاری در خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس اقدامات لازم جهت راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه اندک توضیح داده می‌شود. در نهایت نیز در باب اهمیت مشاوره در راه اندازی کارخانه مواد غذایی با سرمایه محدود توضیحاتی ارائه می‌شود.

سرمایه گذاری در خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم

 

تولیدکنندگان در اولین قدم پیش از اینکه به دنبال پاسخ سوال چگونه یک کارخانه مواد غذایی بسازیم باشند، بایستی میزان سرمایه اولیه خود را برآورد کنند. معمولا تعداد بیشماری از کارآفرینان به جهت کمبود سرمایه اولیه از ورود به حوزه تولیدات مواد غذایی منصرف می‌شوند و بسیاری از ایده‌های خلاقانه این افراد در نطفه از بین می‌روند.

این در حالی است که آمار به‌دست‌آمده از برندهای معتبر و شناخته شده مواد غذایی موجود در بازار، نشان می‌دهند که اکثر این برندها، در شروع راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی سرمایه اندکی در دست داشته‌اند و به‌مرورزمان با افزایش سرمایه، توانسته‌اند صنعت خود را ارتقا دهند.

ازاین‌رو راه اندازی خط تولید با سرمایه کم مواد غذایی، اصلا امر بعید و دور از ذهنی نیست. اگرچه این نکته را نیز باید در نظر داشت که در گذشته صنعت مواد غذایی سنتی بوده است و در حال حاضر این صنعت مکانیزه شده است و این بدان معناست که سرمایه بیشتری مورد نیاز است.

در چند سال گذشته، راه اندازی خط تولید با دویست میلیون و یا راه اندازی خط تولید با سرمایه 100 میلیون، امر غیر ممکنی نبود؛ اما در حال حاضر حتی با در نظر گرفتن کف هزینه‌ها، با این مقدار سرمایه نمی‌توان به حوزه مواد غذایی ورود موفقی داشت. البته جای نگرانی نیست؛ چراکه با برخی تدابیر منطقی و صحیح می‌توان جهت راه اندازی خط تولید با دویست میلیون و یا راه اندازی خط تولید با سرمایه 100 میلیون نیز اقدامات قابل توجهی را انجام داد.

از مهم‌ترین تدابیر جهت راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم عبارتند از: 

تاسیس کارگاه های مواد غذایی خانگی

یکی از بهترین اقدامات جهت راه اندازی خط تولید با دویست میلیون تومان و یا راه اندازی خط تولید با سرمایه 100 میلیون، تاسیس کارگاه‌های مواد غذایی خانگی است. معمولا برای تاسیس این کارگاه‌ها به مکان وسیعی نیاز نیست و دستگاه‌ها و تجهیزات کمتری مورد نیاز است. البته دستگاه‌ها و ماشین آلاتی که در کارگاه‌های مواد غذایی خانگی استفاده می‌شوند معمولا از نوع نیمه صنعتی و یا دستی هستند.

جذب سرمایه گذار

جذب سرمایه‌دار برای پروژه مدنظر تولیدکنندگان مواد غذایی می‌تواند یک اقدام هوشمندانه تلقی شود. البته اقناع سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه نیز به سهولت امکان‌پذیر نیست و مستلزم نگارش یک طرح توجیهی مواد غذایی جامع و کامل است که بتواند از تمامی جهات خاطر سرمایه‌گذاران را از سودده بودن پروژه آسوده کند.

راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم

اقدامات لازم جهت راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم

جهت راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم لازم است که برخی از موضوعات را مدنظر قرار داد و سپس به بازار وارد شد. این اقدامات عبارتند از: 

شناسایی بازار هدف

اولین قدم جهت راه اندازی خط تولید با سرمایه کم مواد غذایی، این است که باید بازار هدف مورد شناسایی قرار داده شود. بدین منظور که پیش از هر اقدامی باید بررسی شود که تولید کدام ماده غذایی متقاضیان بیشتری در بازار دارد. مسلما تقاضای بیشتر فروش بالاتر آن محصول را نیز در پی خواهد داشت.

لازم است که در شناسایی بازار هدف، عموم مردم به عنوان جامعه هدف در نظر گرفته شوند تا بدین وسیله بتوان مواد غذایی پر مصرف را تشخیص داد. به‌عنوان مثال غذاهای کنسروی به جهت ماندگاری بالا و عدم نیاز به نگهداری در محیط خاص و با توجه به تغییرات سبک زندگی عموم مردم که معمولا کمتر فرصت طبخ غذا را دارند، جز محصولات غذایی پر طرف‌دار در بین عموم محسوب می‌شوند.

انتخاب مواد غذایی

جهت راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی کم هزینه، بایستی مواد غذایی انتخاب شوند که مواد اولیه آن‌ها وارداتی نباشند. چراکه مواد اولیه وارداتی معمولا هزینه‌بر هستند. حتی گاهی به جهت عدم وصول به موقع مواد اولیه وارداتی، ممکن است که خط تولید مواد غذایی برای مدت طولانی متوقف شود. این موضوع می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. همچنین لازم است که حتما پیش از انتخاب نوع مواد غذایی جهت تولیدات انبوه، به نحوه دسترسی مواد اولیه آن‌ها هم توجه شود.

چراکه گاها مواد اولیه برخی از مواد غذایی با اینکه وارداتی هم نیستند اما نحوه دسترسی به آن‌ها به‌سادگی ممکن نیست و یا هزینه‌بر هستند. بدیهی است که این موضوع با راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم در تضاد است. فلذا لازم است در انتخاب نوع مواد غذایی، دردسترس‌بودن اولیه آن‌ها را نیز مدنظر قرار داد.

از دیگر اقدامات جهت راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی کم هزینه این است که مواد اولیه در ردیف موادی باشند که جهت نگهداری به تجهیزات و دستگاه‌های مخصوصی نیازمند نباشند. به‌عنوان‌مثال نگهداری مواد اولیه خشک بسیار کم‌هزینه‌تر از نگهداری سایر مواد اولیه است.

خرید تجهیزات و ماشین آلات دست دوم

یکی از مهم‌ترین اقدامات جهت راه اندازی خط تولید با سرمایه کم مواد غذایی، خرید تجهیزات و ماشین آلات خط تولید مواد غذایی دست دوم است. چراکه خرید دستگاه‌های خط تولید مواد غذایی، از اصلی‌ترین هزینه‌ها در راه‌اندازی هر کارخانه مواد غذایی است. معمولا هم تفاوت قیمت قابل توجهی بین دستگاه‌ها و ماشین آلات دست اول با دست دوم وجود دارد. باید توجه شود که دستگاه‌ها و ماشین آلات دست دوم از کیفیت فنی خوبی برخوردار باشند، چراکه در غیر این صورت هزینه تعمیرات و سرویس آن‌ها بالا خواهد بود.

تغییر در فرمولاسیون مواد غذایی

در برخی از مواقع تغییر در فرمولاسیون مواد غذایی می‌تواند اقدامی موثر در راستای راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم باشد. منظور از فرمولاسیون مواد غذایی، مواد اولیه‌ای است که در تولیدات انواع مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در فرمولاسیون مواد غذایی، گاها برخی از مواد اولیه بدون اینکه در کیفیت و ارزش غذایی محصول تولیدی تغییری را ایجاد کنند، قابلیت تغییر با برخی مواد اولیه مشابه دیگر را دارند. همین امر به ظاهر ساده، تا حد قابل توجهی می‌تواند در هزینه‌های احداث کارخانه مواد غذایی تغییر ایجاد کند.

البته که تغییر در فرمولاسیون مواد غذایی، موضوعی کاملا تخصصی است، فلذا پیش از هر اقدامی جهت تغییر در فرمولاسیون مواد غذایی، لازم است نظر کارشناسان مواد غذایی و مهندسین شیمی اخذ شود. این افراد با انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های متعدد همه‌جانبه تشخیص می‌دهند که آیا تغییر فرمولاسیون مواد غذایی مدنظر تولیدکنندگان اصلا امکان‌پذیر هست یا خیر؟

ناگفته نماند که بدون مشاوره تخصصی و انجام آزمایش‌ها و اقدامات لازم در این امر، نه تنها هزینه احداث کارخانه مواد غذایی کاهش نمی‌یابد؛ بلکه حتی ممکن است به توقف خط تولید مواد غذایی نیز بینجامد.

انتخاب نوع بسته بندی مواد غذایی

هزینه احداث کارخانه بسته بندی مواد غذایی با توجه به نوع محصولات تولیدی و نوع بسته‌بندی مدنظر تولیدکنندگان، متفاوت است. هزینه خرید دستگاه بسته بندی مواد غذایی لاکچری با شکل و دیزاین خاص، بسیار بالاتر از انواع دیگر دستگاه‌های بسته‌بندی ساده است.

فلذا جهت کاهش هزینه احداث کارخانه بسته بندی مواد غذایی، توصیه می‌شود برای شروع فعالیت در حوزه تولید مواد غذایی، از دستگاه‌های بسته‌بندی نیمه صنعتی و یا دستی با امکانات محدودتر استفاده شود. البته این موضوع به نوع مواد غذایی تولیدی هم مربوط می‌شود. چراکه در برخی از مواد غذایی به جهت فسادپذیری بالا، حتما بایستی از دستگاه‌ها و ماشین آلات ویژه استفاده شود.

خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم

مشاوره راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم

همان‌طور که توضیح داده شد راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم، امر دشوار اما امکان‌پذیری است. امکان‌پذیر شدن این امر با مشاوره صحیح و اصولی ممکن خواهد بود. منظور از مشاوره اصولی، مشاوره با افراد متخصص و متبحر در حوزه مواد غذایی است.

از مهم‌ترین مشاوران در حوزه مواد غذایی می‌توان به کارشناسان صنایع غذایی، مهندسین ماشین آلات صنعتی، مهندسین شیمی، مهندسین مکانیک، بازاریابان و… اشاره کرد. هر کدام از این افراد در یک امر بخصوص تخصص دارند که در کنار یکدیگر می‌توانند یک تیم متخصص و متبحر را تشکیل دهند و بهترین و کاربردی‌ترین مشاوره‌ها را ارائه بدهند. فلذا بهتر است جهت راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم، حتما از چنین تیم متخصص و متبحری مشاوره و راهنمایی اخذ شود.

شب چره مجموعه‌ای مجاز و شناخته شده است که چنین تیم متخصص و متبحری را گرد هم آورده است و بهترین و کاربردی‌ترین مشاوره‌های تخصصی را در حوزه راه اندازی خط تولید مواد غذایی با هر میزان سرمایه، نگارش طرح توجیهی مواد غذایی کم هزینه، فرمولاسیون مواد غذایی و… ارائه می‌دهد.

همچنین مجموعه شب چره در حوزه فروش دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید مواد غذایی دست دوم نیز فعال است. این مجموعه بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی را از دیگر کشورها وارد ایران می‌کند و به متقاضیان می‌فروشد. لازم به ذکر است که خرید تجهیزات و ماشین آلات خط تولید مواد غذایی دست دوم، یکی از مهم‌ترین اقدامات جهت راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در حوزه راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم، مشاوره طرح توجیهی خط تولید مواد غذایی کم هزینه، مشاوره فرمولاسیون مواد غذایی، استعلام قیمت دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی، ثبت سفارش و خرید انواع ماشین آلات خط تولید مواد غذایی دست دوم می‌توانید همه‌روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 تماس برقرار کنید تا مشاوران و کارشناسان مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان راهکارهایی کاربردی جهت راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم، ابتدا توضیح داده شد که سرمایه‌گذاری در خط تولید مواد غذایی با سرمایه اندک، در چه صورتی امکان‌پذیر است. سپس اقدامات لازم و ضروری جهت راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم، مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت نیز توضیحاتی پیرامون اهمیت مشاوره در راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم داده شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *