خط تولید مواد غذایی

صفرتا صد چگونگی راه اندازی خط تولید مواد غذایی

راه اندازی خط تولید مواد غذایی یکی از کسب و کارهای بسیار سودده از گذشته تاکنون بوده است و مسلما باتوجه‌به وابسته بودن مواد غذایی با ادامه بقای انسان، این تولیدات در آینده نیز در ردیف تولیدات پر متقاضی و با سوددهی بالا باقی خواهند ماند. البته به جهت دلایلی که عنوان شد، سرمایه‌داران بسیاری به حوزه تولیدات مواد غذایی وارد شده‌اند. از همین رو بازار رقابت تنگاتنگی نیز بین تولیدکنندگان مواد غذایی ایجاد شده است. فلذا صاحبان کسب و کارهای صنعتی برای اینکه بتوانند در این حوزه مستقر باقی بمانند نیازمند بالا بردن کیفیت تولیدات خود هستند و این امر میسر نمی‌شود، جز اینکه اصول اساسی در راه اندازی خط تولید مواد غذایی را رعایت کنند.

در این مقاله قصد بر این است که صفر تا صد راه اندازی خط تولید مواد غذایی با بیانی ساده توضیح داده شود. فلذا ابتدا به سوال شایع چه خط تولیدی راه بندازیم، پاسخ داده می‌شود. سپس برخی از دستگاه‌های مشترک در خط تولید کارخانه مواد غذایی معرفی می‌شوند. همچنین در باب برآورد هزینه احداث کارخانه تولید مواد غذایی و نحوه خرید خط تولید کارخانه مواد غذایی نیز توضیحاتی ارائه می‌شود. در نهایت نیز مرکزی معتبر جهت مشاوره راه‌اندازی صفرتا صد خطوط صنایع غذایی معرفی خواهد شد.

چه خط تولیدی راه بندازیم؟

یکی از سوالات شایعی که معمولا توسط کارآفرینان و سرمایه‌داران در بدو ورود به حوزه‌های صنعتی و تولیدی مطرح می‌شود این است که چه خط تولیدی راه بندازیم؟ پاسخ به این سوال ساده نیست و نیازمند بررسی و تحقیق است. چراکه برای راه‌اندازی هر نوع خط تولیدی در وهله اول بایستی برآورد کرد که آیا امکانات، تجهیزات، سرمایه و تخصص کافی برای ورود به این حوزه وجود دارد یا خیر. مسلما دستیابی به اطلاعات فوق مقدور نخواهد بود مگر اینکه پیش از ورود به حوزه‌های صنعتی و تولیدی ابتدا با متخصصان و مشاوران ارشد کسب‌وکار مشورت و هم‌فکری‌های لازم انجام گیرد.

یکی از پررونق‌ترین کسب‌وکارها از گذشته تا به امروز، راه اندازی خط تولید مواد غذایی بوده است. راه اندازی مواد غذایی به جهت اینکه به طور مستقیم با یکی از نیازهای ضروری و حیاتی عموم مردم در ارتباط است نسبت به سایر خطوط تولیدی ارجحیت دارد. 

ناگفته نماند که در راه اندازی خط تولید مواد غذایی باید بین انواع مختلف مواد خوراکی قائل به تفکیک شد. چراکه برخی از اقلام خوراکی در ردیف مواد غذایی ضروری محسوب می‌شوند و برخی دیگر جز محصولات غذایی لاکچری و کم مصرف به‌حساب می‌آیند. فلذا راه‌اندازی خط تولید کارخانه مواد غذایی پرمصرف، همچون ماکارونی، سویا، رشته سوپ، کنسرو لوبیا، آب معدنی و… سوددهی بیشتری خواهند داشت.

معمولا تصور بسیاری از صاحبان کسب و کارهای صنعتی پیش از ورود به حوزه مواد غذایی این است که ورود به این عرصه نیازمند سرمایه هنگفتی است، درحالی‌که این تصور صحیح نیست و راه اندازی خط تولید مواد غذایی با سرمایه کم نیز امکان‌پذیر است البته با این شرط که حساب شده و با اطلاعات کافی به این حوزه ورود کرد. به‌عنوان‌مثال برای شروع کار در حوزه مواد غذایی می‌توان با راه‌اندازی کارگاه مواد غذایی، فعالیت در این حوزه را آغاز کرد و به‌مرور زمان، کارگاه را به سمت احداث کارخانه با تولیدات انبوه پیش برد.

همچنین لازم به ذکر است که صرف راه اندازی خط تولید مواد غذایی نمی‌تواند دارای سوددهی باشد؛ بلکه فاکتورهای دیگری نیز هستند که در فروش و سوددهی خط تولید کارخانه مواد غذایی نقش دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند به کیفیت و مرغوبیت محصولات غذایی تولیدی اشاره کرد.

راه اندازی خط تولید مواد غذایی

انواع دستگاه های خط تولید کارخانه مواد غذایی

دستگاه‌های خط تولید کارخانه مواد غذایی با توجه به نوع محصول تولیدی کارخانه متفاوت هستند. اما برخی از دستگاه‌ها در تمامی خط تولید کارخانه مواد غذایی یکسان هستند. از مهم‌ترین این دستگاه‌ها می‌توان به دستگاه لیبل‌زن، دستگاه جت پرینتر، دستگاه شیرینگ پک، دستگاه‌های بسته‌بندی محصولات، انواع بالابرها و… اشاره کرد.

همچنین با توجه به وسعت کارخانه تولید مواد غذایی و حجم تولیدات آن‌ها، دستگاه‌ها و ماشین آلات موردنیاز متفاوت هستند. به‌عنوان‌مثال دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که جهت راه‌اندازی کارگاه مواد غذایی با تولیدات کم مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا قابلیت‌های کمتری در مقایسه با ماشین آلات صنعتی سنگین دارند.

دستگاه‌هایی که در کارخانه‌های وسیع تولید مواد غذایی استفاده می‌شوند معمولا از نوع صنعتی و تمام اتوماتیک هستند که بدون دخالت دست کار می‌کنند. بدیهی است که قیمت دستگاه‌های تمام اتوماتیک با امکانات و تجهیزات بیشتر، بسیار بالاتر از قیمت دستگاه‌های نیمه اتوماتیک است.

هزینه راه اندازی خط تولید مواد غذایی

هزینه راه اندازی خط تولید مواد غذایی از جمله مسائلی است که عوامل متعددی در آن دخیل هستند. از مهم‌ترین این عوامل نوع محصول و یا مواد غذایی است که قصد تولید آن در کارخانه مواد غذایی مدنظر است.

چراکه با توجه به نوع محصولی که قصد تولید آن وجود دارد، قیمت مواد اولیه نیز متفاوت خواهد بود. دلیل این موضوع این است که برخی از مواد اولیه در تولیدات مواد غذایی، وارداتی هستند و به جهت وجود تحریم‌ها وارد کشور نمی‌شوند؛ ازاین‌رو چنانچه قصد تولید مواد غذایی با مواد اولیه وارداتی مدنظر باشد، بایستی هزینه بیشتری را برای راه اندازی مواد غذایی در نظر گرفت.

همچنین در برآورد هزینه راه اندازی خط تولید مواد غذایی بایستی هزینه خرید و یا اجازه مکان کارخانه، هزینه خرید دستگاه‌های خط تولید کارخانه مواد غذایی، هزینه‌های مربوط به دریافت مجوزها از مراجع مربوطه، هزینه استخدام کارکنان و پرسنل و در نهایت هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی را مدنظر قرار داد.

همان‌طور که در قسمت مربوط به دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید مواد غذایی توضیح داده شد، یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های احداث کارخانه تولید انواع مواد غذایی، مربوط به هزینه خرید دستگاه‌های خط تولید مواد خوراکی است که در این مورد هم با توجه به دست اول بودن و یا دست دوم بودن دستگاه‌ها، هزینه راه اندازی خط تولید مواد غذایی متفاوت خواهد بود.

بدیهی است که قیمت دستگاه‌های دست اول بسیار بالاتر از دستگاه‌های کارکرده هستند. فلذا گاهی بسیاری از صاحبان کسب و کارهای صنعتی جهت صرفه‌جویی در هزینه راه اندازی خط تولید مواد غذایی از دستگاه‌های دست دوم استفاده می‌کنند. البته ماشین آلات و تجهیزات خط تولید مواد غذایی دست دوم نیز با توجه به ویژگی‌هایی که دارا هستند، قیمت‌های متعددی دارند.

با توجه به توضیحات ارائه شده، در بیشتر مواقع حتی کارخانه‌داران باسابقه مواد غذایی نیز جهت تجهیز خط تولید مواد غذایی، ترجیح می‌دهند که از دستگاه‌ها و ماشین آلات دست دوم استفاده کنند و هزینه‌های خود را کاهش دهند. البته ناگفته نماند که این هزینه‌ها درصورتی‌که قصد راه‌اندازی کارگاه مواد غذایی با تولیدات محدود مدنظر باشد بسیار کمتر خواهد بود.

مشاوره راه اندازی صفرتا صد خطوط صنایع غذایی

مشاوره راه اندازی خط تولید مواد غذایی با متخصصان و مشاوران حوزه صنایع غذایی از ضروری‌ترین اقداماتی است که باید پیش از راه اندازی واحدهای تولیدی انجام شود. در واقع با مشاوره صحیح و اصولی، این امکان وجود دارد که هزینه احداث کارخانه تولید مواد غذایی را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

لازم به ذکر است، زمانی که صحبت از مشاوره صفرتا صد راه اندازی خط تولید مواد غذایی می‌شود منظور صرفا مشاوره با یک فرد نیست؛ بلکه هدف از مشاوره راه اندازی واحدهای تولیدی، مشورت و هم‌فکری با یک تیم متخصص و متبحر در حوزه صنایع غذایی است. منظور از تیم متخصص و متبحر نیز تیمی است که متشکل از مهندسین ماشین آلات صنعتی، کارشناسان صنایع غذایی، مهندسین شیمی، مکانیک، مشاوران بازاریابی و برندینگ و… است.

مشاوره راه اندازی صفرتا صد خطوط صنایع غذایی شامل مشاوره در حوزه انتخاب محصول تولیدی، مشاوره جهت تهیه مواد اولیه تولیدات، فرمولاسیون مواد غذایی، مشاوره طرح توجیهی مواد غذایی، مشاور خرید و تجهیز دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید مواد غذایی و… می‌شود. فلذا بدیهی است که پاسخگویی به تمامی این نیازها، از یک فرد، هر چقدر هم که متخصص و متبحر باشد ساخته نیست و لازم است که از یک تیم مشاوره با توانایی‌های مختلف مشورت گرفته شود.

شب چره مجموعه‌ای مجاز و معتبر و شناخته شده است که در طی سال‌های فعالیت خود، یک تیم مقتدر و متبحر را گرد هم آورده است. این مجموعه در حوزه مشاوره صفرتا صد راه اندازی خط تولید مواد غذایی فعالیت می‌کند و با نیازسنجی که از متقاضیان به عمل می‌آورد بهترین راهکارهای کاربردی را جهت راه اندازی واحدهای تولیدی ارائه می‌دهد.

همچنین مجموعه شب چره در حوزه فروش خط تولید مواد غذایی دست دوم نیز فعالیت دارند. این مجموعه مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌ها و ماشین آلات صنایع غذایی را از دیگر کشورها وارد ایران می‌کنند و به متقاضیان در داخل کشور می‌فروشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره صفرتا صد راه اندازی خط تولید مواد غذایی، مشاوره طرح توجیهی صنایع غذایی، مشاوره فرمولاسیون مواد غذایی، استعلام قیمت انواع ماشین آلات، ثبت سفارش و خرید خط تولید مواد غذایی می‌توانید همه‌روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 در تماس باشید تا کارشناسان مجموعه به بهترین شکل ممکن شما را راهنمایی کنند. 

هزینه راه اندازی خط تولید مواد غذایی

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان صفرتا صد چگونگی راه اندازی خط تولید مواد غذایی، ابتدا به سوال چه خط تولیدی راه بندازیم پاسخ داده شد. سپس انواع دستگاه‌های مشترک در راه اندازی مواد غذایی معرفی و توضیحات مختصری در این باره داده شد. همچنین در باب هزینه احداث کارخانه تولید مواد غذایی و چگونگی مدیریت این هزینه‌ها توضیحاتی ارائه گردید. در نهایت نیز جهت مشاوره راه‌اندازی صفرتا صد خطوط صنایع غذایی به نکات مهمی اشاره شد و یک مرکز معتبر و قانونی جهت اخذ مشاوره و خرید انواع دستگاه‌های خط تولید مواد غذایی نیز معرفی شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *