خط تولید نوشیدنی های گازدار نظیر نوشابه، سودا، دلستر و...

صفر تا صد راه‌اندازی خط تولید نوشابه (گازدار + بدون گاز)

راه اندازی خط تولید نوشابه (گازدار + بدون گاز) را می‌توان در لیست تولیدات سودده و پربازده محسوب کرد. البته راه‌اندازی این خط تولید نیز همچون راه‌اندازی خط تولید نوشیدنی‌های دیگر دارای چالش‌های خاص خود است که نباید نسبت به آن‌ها بی تفاوت بود.

در واقع ورود به این حوزه نیازمند تحقیق و بررسی‌های همه‌جانبه است و هر گونه سهل‌انگاری و بی‌توجهی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را در راه اندازی خط تولید نوشابه گازدار به وجود بیاورد. فلذا لازم و ضروری است که تولیدکنندگانی که قصد ورود به این حوزه و یا راه‌اندازی خط تولید نوشیدنی‌های مشابه را دارند، تمامی اطلاعات لازم در این حوزه را کسب کنند و با چالش‌های این مسیر آشنا باشند.

در این مقاله ابتدا مراحل راه اندازی خط تولید نوشابه گازدار مورد بررسی قرار می‌گیرند. سپس مواد اولیه مورد نیاز در خط تولید نوشابه و دلستر توضیح داده می‌شوند. همچنین در باب مراحل تولید نوشابه گازدار، سود کارخانه نوشابه، هزینه راه اندازی خط تولید نوشیدنی و قیمت دستگاه های کارخانه نوشابه سازی نیز توضیحات لازم داده خواهد شد. در نهایت نیز در مورد اهمیت مشاوره راه اندازی کارخانه نوشابه گازدار صحبت می‌شود.

مراحل راه اندازی خط تولید نوشابه گازدار

جهت راه اندازی خط تولید نوشابه گازدار لازم است که اقداماتی انجام شود که از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

اخذ مجوزها از مراجع صلاحیت دار

از اقدامات اولیه در راه اندازی خط تولید نوشابه گازدار، اخذ مجوزهای لازم از مراجع صلاحیت‌دار است. از مهم‌ترین این مجوزها می‌توان به مجوز تاسیس و احداث، مجوز بهره‌برداری، مجوز بهداشتی، مجوز ساخت محصول، مجوز ترخیص کالا و… اشاره کرد.

اخذ تمامی مجوزهای فوق ذکر در راه اندازی خط تولید نوشابه گازدار ضروری هستند و نبود هر کدام از این مجوزها می‌توانند فرایند تولید نوشابه گازدار را با اخلال جدی مواجه کنند. همچنین ناگفته نماند که اخذ هر کدام از مجوزهای لازم از مراجع صلاحیت‌دار مشمول هزینه‌هایی می‌شود و لازم است که در برآورد هزینه راه اندازی خط تولید نوشابه، این هزینه‌ها نیز مدنظر تولیدکنندگان باشند تا تمهیدات لازم را برای آنان نیز در نظر بگیرند.

خط تولید نوشابه گازدار

خرید و یا اجاره مکان کارخانه

از دیگر اقداماتی که در راه اندازی خط تولید نوشابه گازدار، بایستی انجام شود، یافتن مکانی مناسب جهت احداث کارخانه است. مکان احداث کارخانه باید از نظر تهویه، دسترسی به آب و برق و گاز و تلفن و… مناسب باشد. همچنین وسعت کارخانه نیز بایستی با توجه به حجم تولیدات و دستگاه‌های مورد نیاز خط تولید انتخاب شود.

خرید دستگاه ها و ماشین آلات خط تولید نوشابه

خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات در راه اندازی خط تولید نوشابه گازدار، از ضروری‌ترین اقدامات محسوب می‌شوند. اکثر دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز در این صنعت تخصصی و صنعتی هستند و برخی از آن‌ها نیز صرفاً وارداتی هستند و مشابه ایرانی ندارند. ازاین‌رو لازم است که جهت خرید و واردات آن‌ها تمهیدات لازم اندیشیده شود.

در معرفی برخی از مهم‌ترین دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز در راه اندازی خط تولید نوشابه گازدار می‌توان به دستگاه‌های سخت‌گیر مغناطیسی، پرشر سوییچ دانفوس، انواع پمپ آب، کمپرسور هوا اسکرو مخصوص گاز Co2 و مخزن‌ها، کمپرسور مخصوص دستگاه بادکن بطری پت، دستگاه چیلر یا سردکن، دستگاه اینتر میکس تزریق گاز، دستگاه جت پرینتر، شیرینگ پک و… اشاره کرد. ناگفته نماند که اصلی‌ترین هزینه راه اندازی خط تولید نوشابه، به خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز در این صنعت اختصاص پیدا می‌کند.

مواد اولیه جهت تولیدات و نحوه تهیه آن ها

تهیه مواد اولیه جهت تولیدات یکی دیگر از اقدامات ضروری جهت راه اندازی خط تولید نوشابه گازدار است. برخی از مواد اولیه در تولید انواع نوشابه‌ها در داخل کشور یافت می‌شوند؛ اما برخی از آن‌ها نیز وارداتی هستند و لازم است که پیش از راه اندازی خط تولید نوشیدنی در مورد چگونگی تهیه آن‌ها تمهیدات لازم اندیشیده شود. چراکه قطعاً هزینه راه اندازی خط تولید نوشابه، در صورتی که از مواد اولیه وارداتی استفاده شود، افزایش می‌یابد. در ادامه در مورد مواد اولیه مورد نیاز در خط تولید نوشابه شیشه ای، قوطی و… توضیحات لازم داده می‌شود.

مواد اولیه مورد نیاز در خط تولید نوشابه و دلستر

در خط تولید نوشابه شیشه ای، قوطی و… از برخی مواد اولیه یکسان استفاده می‌کنند که از مهم‌ترین این مواد اولیه عبارتند از: 

آب گازدار

آب گازدار و یا به عبارتی دیگر دی‌اکسیدکربن یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه در خط تولید نوشابه و دلستر است و تا ۹۴ درصد از یک نوشیدنی گازدار را تشکیل می‌دهد. این گاز منحصربه‌فرد غیرسمی است و قیمت نسبتاً مناسبی هم دارد و به عنوان یک ماده نگهدارنده نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

شکر

شکر نیز یکی از مواد اولیه مشترک در خط تولید نوشابه گازدار قوطی، شیشه‌ای و… است. معمولاً شکر ۷ تا ۱۲ درصد یک نوشابه و یا نوشیدنی گازدار را تشکیل می‌دهد. شکرها به دو صورت مایع و یا خشک در خط تولید نوشابه قوطی، شیشه‌ای و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. وظیفه اصلی این ماده شیرین‌کنندگی و طعم دهندگی انواع نوشیدنی‌ها است.

شیرین کننده های قوی

شیرین‌کننده‌های قوی نیز از دیگر مواد اولیه ضروری در خط تولید نوشابه گازدار قوطی، شیشه‌ای و… هستند. در گذشته از شیرین‌کننده‌هایی همچون ساخارین در تولید انواع نوشابه‌ها استفاده می‌شد؛ اما به جهت مضراتی این ماده، در حال حاضر کمتر از آن استفاده می‌شود. امروزه معمولاً به جهت تمایل بیشتر افراد به نوشابه‌های رژیمی معمولاً از شیرین‌کننده‌ها به جای شکر استفاده می‌کنند. گاهی نیز از ترکیب شکر و شیرین کننده‌ها با هم استفاده می‌شود. مهم‌ترین شیرین‌کننده‌ای که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد آسپارتام است.

اسیدها

شکر نیز یکی از مواد اولیه مشترک در خط تولید نوشابه گازدار قوطی، شیشه‌ای و… است. معمولاً شکر ۷ تا ۱۲ درصد یک نوشابه و یا نوشیدنی گازدار را تشکیل می‌دهد. شکرها به دو صورت مایع و یا خشک در خط تولید نوشابه قوطی، شیشه‌ای و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. وظیفه اصلی این ماده شیرین‌کنندگی و طعم دهندگی انواع نوشیدنی‌ها است.

مواد نگهدارنده

مواد نگهدارنده نیز یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده انواع نوشیدنی‌ها است که در خط تولید نوشابه قوطی، شیشه‌ای و… از آن استفاده می‌شود. نگهدارنده‌ها وظیفه مهمی را بر عهده دارند. این مواد از رشد میکروارگانیسم‌ها و خراب شدن انواع نوشیدنی‌ها پیشگیری می‌کنند. از مهم‌ترین مواد نگهدارنده‌ای که در حال حاضر در فرایند تولید نوشابه گازدار مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به آنتی‌اکسیدان‌ها همچون (BHA) و همین‌طور اسید اسکوربیک اشاره کرد. این نوع نگهدارنده‌ها مورد تایید وزارت بهداشت هستند و طعم و رنگ نوشیدنی‌ها را تغییر نمی‌دهند.

مراحل تولید نوشابه گازدار

افزودنی های دیگر

معمولاً در خط تولید نوشابه قوطی، شیشه‌ای و… از مواد افزودنی دیگری نیز با توجه به نوع نوشابه‌ها استفاده می‌کنند. این مواد افزودنی‌ها ممکن است مصنوعی و یا طبیعی باشند و بیشتر از جهت اینکه طعم، رنگ و ظاهر متفاوت‌تری به نوشیدنی‌ها بدهند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مراحل و روش تولید نوشابه گازدار

فرایند تولید نوشابه گازدار، دارای مراحل متعددی است که هر کدام از این مراحل تولید، دارای پیچیدگی‌های خاص خود هستند و نیاز است که افراد متخصص در حوزه مواد غذایی بر روش تولید نوشابه گازدار نظارت کامل داشته باشند.

نحوه تولید نوشابه گازدار، انرژی زا و سایر نوشیدنی‌ها در مراحل اولیه تولید این محصولات تقریباً یکسان است. به عنوان مثال در تولید تمامی انواع نوشیدنی‌ها اعم از گازدار و بدون گاز بایستی از دستگاه تصفیه آب در ابتدای خط تولید این محصولات استفاده شود. از مهم‌ترین مراحل تولید نوشابه گازدار می‌توان به مراحل تصفیه‌خانه، واحد شربت‌سازی، واحد تولید گاز، واحد تولید بطری، واحد آزمایشات کنترل کیفی، واحد آزمایشات محصول نهایی، واحد گزارش کنترل کیفیت و…. اشاره کرد.

ناگفته نماند که کارشناسان صنایع غذایی در کارخانه و یا کارگاه تولید نوشیدنی‌های مختلف، بر نحوه تولید نوشابه گازدار و سایر نوشیدنی‌ها بایستی نظارت کامل داشته باشند و اگر محصولات تولیدی نتوانند مهر تایید این کارشناسان را دریافت کنند، به هیچ عنوان مجوز ورود به بازار را کسب نخواهند کرد.

سود کارخانه نوشابه

از گذشته تا به امروز راه اندازی خط تولید نوشیدنی‌ها همچون نوشابه، دلستر، آب معدنی و… جزء خط تولیدهای سودده بوده‌اند و به همین جهت هم بسیاری از تولیدکنندگان به این حوزه ورود کرده‌اند؛ اما تمامی این افراد نتوانسته‌اند جایگاه قابل قبولی در این حوزه به دست بیاورند.

بسیاری از تولیدکنندگان با این تصور که خط تولید نوشابه گازدار فروش و سود بالایی دارد، در این راه قدم می‌گذارند؛ اما نکته قابل توجه این است که اگرچه سود راه اندازی خط تولید نوشیدنی‌هایی همچون نوشابه، دلستر، آب معدنی و… بالا است؛ اما رقابت تنگاتنگی نیز در این صنعت وجود دارد. فلذا چنانچه تولیدکنندگانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بدون درنظر گرفتن چالش‌های این راه در آن قدم بگذارند، نه تنها سودی نصیب آن‌ها نخواهد شد، بلکه خطر از دست دادن سرمایه را نیز خواهند داشت.

همچنین اگرچه سود کارخانه نوشابه سازی کوچک ممکن است در ابتدا فعالیت کم باشد؛ اما به‌تبع مشکلات کارخانه نوشابه سازی کوچک هم بسیار کمتر از کارخانه‌هایی با تولیدات انبوه است. فلذا یکی از مشاوره‌های قابل تاملی که به تولیدکنندگان در صنعت نوشابه می‌شود، این است که ابتدا به دنبال راه اندازی خط تولید نوشابه (گازدار + بدون گاز) با حجم تولیدات وسیع نباشند و به ‌مرور زمان حیطه فعالیت خود را گسترش دهند.

هزینه راه اندازی خط تولید نوشیدنی

معمولاً برآورد برخی از هزینه‌ها در راه اندازی خط تولید نوشابه گازدار فی ما بین کارخانه نوشابه سازی کوچک و بزرگ یکی هستند. از مهم‌ترین این هزینه‌ها می‌توان به هزینه اخذ مجوزها از مراجع صلاحیت‌دار، هزینه خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید نوشابه، هزینه خرید و تهیه مواد اولیه، هزینه‌های مربوط به خرید و یا اجازه مکان کارخانه، هزینه‌های مربوط به پرسنل و کارمندان، هزینه‌های خدماتی همچون آب و برق و گاز و تلفن و… اشاره کرد.

قیمت دستگاه های کارخانه نوشابه‌سازی

قیمت خط تولید نوشابه گازدار به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن مشخص کرد. اما آنچه مسلم است این است که معمولاً بین قیمت خط تولید نوشیدنی بدون گاز با قیمت خط تولید نوشابه انرژی زا و یا نوشابه‌های گازدار تفاوت چندانی وجود ندارد.

از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت دستگاه های کارخانه نوشابه سازی عبارتند از: 

کیفیت و مرغوبیت دستگاه ها

کیفیت و مرغوبیت دستگاه‌ها از مواردی است که بر قیمت خط تولید نوشیدنی بدون گاز و گازدار تاثیر قابل توجهی دارد. هرچه دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید انواع نوشیدنی‌ها مجهزتر و دارای برند شناخته‌تر شده‌ای باشند، قیمت بالاتری خواهند داشت.

ضمانت نامه (گارانتی)

ضمانت‌نامه و یا همان گارانتی نیز بر قیمت خط تولید نوشیدنی بدون گاز و گازدار تاثیر قابل توجهی دارد. چنانچه ماشین آلات و دستگاه‌های خط تولید دارای ضمانت‌نامه باشند قیمت بیشتری خواهند داشت. دلیل این امر به جهت اطمینانی است که فروشنده به خریداران می‌دهد. در واقع اعطای ضمانت‌نامه به این معناست که فروشنده به کالای خود اطمینان کامل دارد و حاضر است که پس از فروش آن نیز تا مدتی سلامت آن را تضمین کند.

از این رو به خریداران دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید نوشابه توصیه می‌شود که خرید خود را از مراکزی انجام شود که به صورت قانونی در حوزه فروش ماشین آلات نوشابه سازی فعالیت می‌کنند. چراکه این مراکز به جهت اطمینانی که به سلامت ماشین آلات خود دارند، معمولاً ضمانت‌نامه نیز به مشتریان خود بابت دستگاه فروخته شده اعطا می‌کنند.

دست اول و یا دست دوم بودن دستگاه ها

دست اول و یا کارکرده بودن دستگاه‌ها نیز از عوامل تاثیر گذار بر قیمت خط تولید نوشیدنی بدون گاز و گازدار است. بدیهی است که قیمت ماشین آلات دست اول معمولاً بالاتر از دستگاه‌های کارکرده است. البته در برخی از مواقع قیمت دستگاه‌های کارکرده به دلیل برند و کیفیتی که دارند، از قیمت دستگاه‌های دست اول بیشتر است.

راه اندازی خط تولید نوشابه گازدار

مشاوره راه اندازی کارخانه نوشابه گازدار با مجموعه شب چره

مشاوره راه اندازی کارخانه نوشابه سازی در چند سال اخیر اهمیت بیشتری یافته است. چراکه گستره رقابت تنگاتنگی در بین تولیدکنندگان این نوشیدنی محبوب به وجود آمده است و از طرفی دیگر اکثر افراد با تبلیغات منفی که درمورد نوشابه‌ها می‌شود، سعی می‌کنند باکیفیت‌ترین این محصولات را تهیه و مصرف کنند. از مهم‌ترین مشاوره راه اندازی کارخانه نوشابه گازدار می‌توان به مشاوره فرمولاسیون نوشابه‌های گازدار، مشاوره نگارش طرح توجیهی تولید نوشابه انرژی زا، مشاوره خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید نوشابه و… اشاره کرد.

البته ناگفته نماند که مشاوره راه اندازی خط تولید نوشیدنی‌های گازدار و بدون گاز را افرادی بایستی انجام دهند که تحصیلات و دانش کافی در حوزه مواد غذایی داشته باشند. مشاوران این حوزه کارشناسان صنایع غذایی، مهندسین ماشین آلات صنعتی، مهندسین شیمی، مکانیک، متخصصان حوزه کسب و کار و بازاریابان هستند. هر کدام از این افراد با توجه به حوزه تخصصی خود می‌توانند کاربردی‌ترین مشاوره‌ها را در حوزه راه‌اندازی انواع نوشیدنی‌ها ارائه دهند.

شب چره مجموعه‌ای مجاز و شناخته شده است که دارای تیمی متخصص و متبحر از افراد فوق ذکر است. کارشناسان مجموعه شب چره، مشاوره راه اندازی کارخانه نوشابه سازی و آموزش نحوه تولید نوشابه گازدار را به صورت تخصصی ارائه می‌دهند. همچنین مجموعه شب چره در حوزه فروش خط تولید نوشابه گازدار دست دوم نیز فعالیت می‌کند. این مجموعه شناخته شده انواع دستگاه‌ها و ماشین آلاتی که در کارخانه و یا کارگاه تولید نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند را در بستری کاملاً قانونی وارد ایران می‌کنند و با قیمتی کاملاً اقتصادی به متقاضیان می‌فروشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ انواع مشاوره تخصصی در حوزه راه اندازی خط تولید نوشابه (گازدار + بدون گاز)، ثبت سفارش ماشین آلات، استعلام قیمت و خرید خط تولید نوشابه دست دوم می‌توانید همه روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 تماس برقرار کنید تا کارشناسان مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان صفر تا صد راه اندازی خط تولید نوشابه گازدار ابتدا مراحل تولید نوشابه گازدار مورد بررسی قرار گرفت. سپس در باب مواد اولیه مورد نیاز در خط تولید نوشابه شیشه ای، قوطی و… توضیح داده شد. همچنین در مورد روش تولید نوشابه گازدار، سود کارخانه نوشابه‌سازی، هزینه راه اندازی خط تولید نوشیدنی و همین‌طور قیمت دستگاه های کارخانه نوشابه سازی نیز توضیحات لازم ارائه شد. در نهایت نیز نکات مهمی در باب اهمیت مشاوره راه اندازی کارخانه نوشابه سازی داده شد.

10 پاسخ
      • امید بهنامه
        امید بهنامه says:

        سلام وقت بخیر
        میخواستم یک خط تولید نوشیدنی راه اندازی کنم با کمک شما چقدر هزینه داره؟
        ۰۹۳۵۹۵۳۶۸۶۸

        پاسخ
        • manager
          manager says:

          با سلام.
          ازاینکه از سایت ما دیدن فرمودید بسیار سپاسگزاریم.
          لطفا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه موضوع مورد نظر با شماره های شرکت تماس حاصل فرمایید.
          ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم.

          ۸۸۵۲۶۰۴۵
          ۸۸۱۷۶۰۸۵
          با تشکر.

          پاسخ
    • manager
      manager says:

      از دیدگاه ارزنده شما سپاسگزاریم.

      لطفا با نظرات سازنده و ارزشمند خود ما را در بهبود عملکردمان یاری فرمایید.

      پاسخ
    • manager
      manager says:

      با سلام

      از دیدگاه ارزنده شما سپاسگزاریم.

      لطفا با نظرات سازنده و ارزشمند خود ، ما را در بهبود عملکردمان یاری فرمایید.

      پاسخ
    • manager
      manager says:

      از دیدگاه ارزنده شما سپاسگزاریم.

      لطفا با نظرات سازنده و ارزشمند خود ما را در بهبود عملکردمان یاری فرمایید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *