خط تولید و بسته بندی عسل

خط تولید و بسته بندی عسل

اگر علاقمند به آشنایی با خط تولید و بسته بندی عسل هستید با شب چره همراه باشید. در این مقاله به معرفی و بررسی خط تولید عسل و همچنین مراحل مختلف بسته بندی آن خواهیم پرداخت.

عسل یکی از مهمترین و بهترین مواد غذایی موجود در سراسر جهان می باشد. زیرا دارای خواص گوناگون غذایی و دارویی است. عسل در طب قدیم بسیار مورد توجه و استفاده قرار می گرفت. خاصیت ضد میکروبی و درمانی عسل امروزه مورد تایید دانشمندان می باشد.

در صورتی که تمایل دارید تا صاحب یک خط تولید و بسته بندی عسل  باشید ولی خودتان عسل اولیه مورد نیاز را تولید نمی کنید،  تولید کنندگان زیادی هستند که عسل خام را تولید می کنند  ولی فرآوری لازم بر روی آنرا انجام نمی دهند. آنها عسل را به صورت عمده و یا جزیی به فروش می رسانند، می توانید از آنها عسل خام را خریداری و فرآوری و بسته بندی نموده و به بازار عرضه نمایید.

فرآیند فرآوری عسل به طور خلاصه:

برداشت سرپوش مومی اولین مرحله از فرآیند تولید عسل طبیعی است که شامل برداشتن لایه نازک موم (سرپوش مومی روی هر سلول) از روی سلولهای موم عسل است که این لایه ی نازک جلوی ریزش عسل به خارج موم را گرفته است. سپس فرآیند جداسازی ترکیب موم و عسل از یکدیگر صورت می گیرد که این فرآیند را با استفاده از فشار زیاد تحت نیروی گریز از مرکز انجام می دهند. و در آخر نیز عملیات بسته بندی این عسل ها انجام خواهد شد.

گام های مختلف در خط تولید و بسته بندی عسل

  • جدا سازی از موم
  •  استخراج عسل
  •  فیلتر کردن – تصفیه کردن
  •  رطوبت گیری
  •  بسته بندی

در ادامه مطلب به بررسی گام هایی که باید در خط تولید و بسته بندی عسل طی شوند، می پردازیم.

گام 1) جدا سازی از موم

به طور کلی عسل موجود در موم ها را باید جدا کرد. برای استفاده از عسل داخل هر سلول از این موم ها باید لایه نازک مومی شکل را که مانند سرپوش روی هر سلول قرار دارد، از آن جدا کرد. این لایه ها باید برداشته شوند تا بتوان عسل را از موم اصلی خارج کرد. این کار از طریق یک دستگاه، به صورت کاملا مکانیکی انجام می شود.

گام 2) استخراج عسل

در گام قبل لایه های رویی هر خانه که روی موم وجود دارد، جدا شده و در این مرحله موم ها داخل استخراج کننده قرار می گیرند تا به وسیله ی نیروی گریز از مرکز کاملا فشرده شده و عسل از موم جدا شود.

گام 3) فیلتر کردن- تصفیه کردن

در این مرحله فیلترهای خاصی وجود دارد که باقی مانده موم، قطعات زنبور عسل و هر ناخالصی دیگری را که ممکن است به طور تصادفی در عسل پیدا شود را جمع آوری می کند و عسل را کاملا پاک و تمیز در اختیار مشتریان قرار می دهند. در مخزن رسوب، عسل رسوب می کند و هوا به صورت حباب های کوچک روی سطح آن تشکیل یک لایه از کف را می دهند که در پایان این فرآیند حذف می شوند. عبور از صافی می‌تواند جایگزین یا مکملی بر عمل ته نشین شدن باشند. این روش غالباً در کارگاههای بزرگ انجام می‌شود، جایی که روزانه حجم زیادی از عسل مثلاً چندین تن در مراحل مختلف عمل آوری دارند.

پس از تصفیه و خالص کردن، عسل آماده مصرف مستقیم یا مخلوط شدن با محصولات دیگر است. اما فرایند تولید عسل در همین جا به پایان نمی‌رسد، روش دیگری بایستی بکار گرفته شود تا یک محصول یکنواخت، پایدار با ظاهر دلپسند حاصل شود و نیز از تخمیر آن در هنگام انبار کردن جلوگیری بعمل آید.

گام 4) رطوبت گیری

میزان رطوبت عسل عملاً مهمترین عامل تعیین کیفیت آن بشمار می‌رود، چرا که بر مدت زمان نگهداری و خصوصیتهای فرآیند آن تاثیر می‌گذارد. رطوبت گیری با استفاده از دستگاه هایی حاصل می شود که در آن ها عسل به طور مداوم در معرض یک رطوبت گیر قدرتمند قرار دارد که خود این عمل  منجر به کاهش سریع رطوبت نسبی بدون استفاده از گرما می شود. (برای جلوگیری از آسیب رساندن به خواص ارگانیک در محصول)

حرارت دادن عسل به هر وسیله‌ای که باشد دارای اثرات منفی می‌باشد چرا که سبب کاهش ناپایداری و مواد معطره آن (که با دما و مدت زمان گرما دهی نسبت مستقیم دارد) می گردد. بنابراین وقتی صحبت از گرم کردن عسل به میان می‌آید، منظور حرارت دادن آن در دمای پایین و برای مدت کوتاه در راستای هدف فنی می‌باشد.

گام 5) بسته بندی

هنگامی که عسل از طریق حذف هوای اضافه تمیز می شود ، آن را می توان به مخازن بزرگ برای فروش یا ذخیره سازی درازمدت انتقال داد. ریختن عسل در بطری های خاصی که توسط مشتریان انتخاب می شود، توسط دستگاه های پر کن مخصوص انجام می شود و سپس به قسمت بسته بندی نهایی ارسال می شود. در بسته بندی عسل می توان از انواع مختلف دستگاه های بسته بندی که در زیر نشان داده شده است، استفاده کرد:

  دستگاه شرینک

  •  دستگاه فرم فیل سیل

 دستگاه فرم فیل سیل

  •  دستگاه تری سیل

 دستگاه تری سیل

  •  دستگاه پر کن اتوماتیک

 دستگاه پر کن اتوماتیک

راه اندازی خط تولید و بسته بندی عسل

اگر تمایل دارید تا صاحب یک کارخانه تولید و بسته بندی عسل باشید، می توانید با همکاران ما در شرکت خوراک شب چره تماس بگیرید تا مشاوره های لازم را به شما مشتری گرامی ارائه دهند. چنانچه شما صاحب خط تولید و بسته بندی عسل هستید اما به تهیه یکی از دستگاه های مورد استفاده در خط تولید عسل نیاز دارید، نیز ، همکاران ما می توانند شما را در امر خرید ماشین آلات صنایع غذایی یاری رسانند.

6 پاسخ
    • manager
      manager says:

      با سلام خدمت شما دوست گرامی
      برای کسب ریز اطلاعات میتوانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید، همکاران ما در ساعات کاری پاسخگو شما دوستان عزیز هستند.

      پاسخ
  1. خلیلی
    خلیلی says:

    با سلام
    در مورد محصولات شما در مورد احداث خط تصفیه تا بسته بندی عسل در افغانستان اطلاعات نیاز داشتم
    قابل ذکر است ضرفیت مورد نیاز از ۱ الی ۳ تن در روز باشد.
    لطف نموده در مورد قیمت ها و ضرفیت های دستگاهها برایم اطلاعات بدهید
    با سپاس

    پاسخ
    • manager
      manager says:

      سلام دوست عزیز
      همکاران ما پروژه هایی را در خود کشور افغانستان نیز اجرایی کردند، با تماس با شماره های درج شده در سایت میتوانید مشاوره گرفته و از تجربه و اطلاعات مدیران این شرکت استفاده کنید.

      پاسخ
  2. فرهاد باجلان
    فرهاد باجلان says:

    من اطلاعات بیشتری در مورد دستگاههای ایرانی و خارجی و اینکه برای گرفتن مجوز و راه اندازی به کجا مراجعه کنم سرمایه و ابعداد زمین و خلاصه هر آنچه که مربوط به طرح بسته بندی عسل می باشد راهنمایی بفرمائید

    پاسخ
    • manager
      manager says:

      سلام دوست عزیز
      همکاران ما در دفتر مرکزی شب چره آماده پاسخگویی به شما هستند و در تمام مراحل از صفر تا صد با شما همکاری میکنند.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *