قیمت خط تولید پاستیل

خط تولید پاستیل با بیانی ساده

خط تولید پاستیل در ردیف خطوط تولیدی مواد غذایی بسیار پرطرف‌دار است. چراکه این خوراکی کم نظیر در بین سایر تنقلات که معمولا فاقد ارزش غذایی هستند، از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و جزء خوراکی‌های محبوب در تمام سنین محسوب می‌شود. همین موضوع سبب شده است که قیمت خط تولید پاستیل نسبت به سایر خطوط تولید مواد غذایی بالاتر برود.

در این مقاله ابتدا مواد خام مورد استفاده در خط تولید پاستیل مورد بررسی قرار می‌گیرند. سپس درباره شیرین کننده‌ها و نقش آن‌ها در خط تولید پاستیل توضیح داده می‌شود. همچنین در باب مراحل تولید پاستیل و هزینه راه اندازی خط تولید پاستیل توضیحات نسبتا کاملی ارائه می‌شود. در نهایت نیز پیرامون اهمیت مشاوره در راه‌اندازی خط تولید پاستیل صحبت خواهد شد.

مواد خام مورد استفاده در خط تولید پاستیل

خط تولید پاستیل در ابتدا در اوایل دهه 1900 در آلمان توسعه یافت و در دهه 1980 در ایالات متحده رونق گرفت و امروزه به محبوبیت بالایی در سراسر جهان  دست یافته است. در خط تولید پاستیل دستورالعمل های خاصی توسط تکنسین های با تجربه مواد غذایی و شیمی‌دانان در نظر گرفته می‌شود. این افراد قادرند با ترکیب مواد مختلف، ویژگی های مختلف پاستیل‌ها مانند بافت، طعم و ظاهر آن ها را کنترل کنند.

مواد اولیه اصلی در خط تولید پاستیل شامل ژلاتین، شیرین کننده ها، طعم دهنده ها و رنگ های مجاز خوراکی هستند. با توجه به مواد تشکیل‌دهنده این خوراکی، می توان تنوع بسیار زیادی در خط تولید پاستیل به وجود آورد.

عنصر اصلی برای تولید پاستیل، همان ویژگی های ژله‌ای ژلاتین است. این پروتئین‌ حاصل از بافت حیوانی است که در هنگام قرار دادن در آب، محلول های ضخیم یا ژل را تشکیل می‌دهد. هنگامی که مواد تشکیل دهنده به غلظت مناسب برسند، ژلاتین بافت جویدنی و چسبناک به پاستیل‌ها می‌دهد. با این حال، ازآنجایی‌که این ژلاتین‌ها به گونه ای هستند که هرچه بیشتر گرما ببینند نازک‌تر می شوند، ازاین‌رو پاستیل های تولید شده  خاصیت ” آب شدن در دهان” را دارند.

استحکام بافت پاستیل‌ها و مدت زمان آب شدن پاستیل‌ها در دهان، با استفاده از مقدار ژلاتینی که در تولید این محصولات استفاده می‌شود، قابل کنترل است. همچنین ناگفته نماند که از آنجایی‌که ژلاتین، یک ترکیب کاملا بدون مزه و بدون بو است، از چربی‌ها، شیرین کننده ها و طعم دهنده ها در خط تولید پاستیل‌ استفاده می‌کنند تا پاستیل ها طعم و مزه بگیرند.

لازم به ذکر است که ژلاتین و برخی از شیرین کننده‌ها که مواد اصلی تشکیل دهنده پاستیل محسوب می‌شوند، معمولا جز مواد خوراکی وارداتی هستند. از این رو پیش از راه‌اندازی خط تولید پاستیل بایستی برنامه‌ریزی‌هایی جهت تهیه این مواد اولیه صورت گیرد. چراکه در حال حاضر به جهت تحریم‌ها، واردات مواد اولیه صنایع غذایی با دشواری‌های خاصی همراه شده است.

شیرین کننده ها و نقش آن ها در خط تولید پاستیل

در خط تولید پاستیل برای شیرین کردن پاستیل‌ها از قندهای مختلفی به عنوان شیرین کننده‌ها استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین شیرین کننده‌هایی که در خط تولید پاستیل مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • ساکاروز: این قند از چغندر یا نیشکر به‌دست می‌آید و میزان شیرینی بالایی به پاستیل تولید شده، می‌دهد.
  • فروکتوز: این قند به طور قابل توجهی شیرین‌تر از شیرین کننده‌های معمولی موجود در بازار است که اغلب در خط تولید پاستیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • شربت ذرت: این شیرین کننده نیز در خط تولید پاستیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا از کراستالیزه شدن قندهای دیگر و از بین رفتن مزه جلوگیری می‌کند. همچنین، شربت ذرت به پاستیل‌ها، ساختار مقاوم‌تری می‌دهد و سبب حفظ رطوبت محصول می‌شود. همچنین این ماده، هزینه محصول نهایی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
  • سوربیتول: یکی دیگر از شیرین کننده‌هایی که در خط تولید پاستیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، سوربیتول است که از مزایای آن حفظ رطوبت پاستیل‌های تولیدی است.

لازم به ذکر است که برخلاف تصور عموم مردم، تنها وظیفه شیرین کننده‌ها در خط تولید پاستیل، ایجاد طعم و مزه نیست، بلکه برخی از این شیرین کننده‌ها با ترکیبات خود از رشد میکروب‌ در پاستیل‌ها جلوگیری می‌کنند. البته شیرین بودن پاستیل ها تنها یکی از ویژگی های خاص این محصولات است. معمولا در خط تولید پاستیل از طعم های مصنوعی و طبیعی نیز برای ایجاد طعم منحصر به فرد، در این محصولات استفاده می شود.

راه اندازی خط تولید پاستیل

فرایند تولید پاستیل

در خط تولید پاستیل جهت تولید این خوراکی کم نظیر مراحل متعددی باید طی شوند که در هر کدام از این مراحل نیز از دستگاه های صنایع غذایی مخصوصی استفاده می‌کنند. در ادامه این مراحل مورد بررسی قرار می‌گیرند.

ترکیب کردن مواد خام

اولین اقدام در خط تولید پاستیل، ترکیب کردن مواد خام با یکدیگر است.کارگران کارخانه، که به عنوان سازنده شناخته می‌شوند، با توجه به دستورالعمل‌های مندرج در تولید پاستیل، مقدار مناسب از هر ماده خامی که در دستورالعمل به آن اشاره شده است را در مخازن مخلوط اصلی می‌ریزند تا این مواد خام تشکیل دهنده پاستیل، با هم مخلوط شوند.

این مخازن که مجهز به قابلیت مخلوط کردن، گرمایش و خنک سازی نیز هستند، در سایز بزرگ ساخته شده‌اند. البته با توجه به حجم مواد اولیه تشکیل دهنده پاستیل، ممکن است زمان یک تا سه ساعته جهت ترکیب مواد در این دستگاه‌ها نیاز باشد.

کنترل کیفیت

مرحله دوم در خط تولید پاستیل، پس از ترکیب مواد تشکیل دهنده با یکدیگر، مرحله کنترل کیفیت است. در این مرحله، مواد حاصله را به آزمایشگاه کنترل کیفیت (QC) می‌فرستند تا از کیفیت آن‌ها مطمئن شوند و بررسی های لازمه بر روی این مواد انجام گیرند.

قالب گیری

پس از اتمام مرحله کنترل کیفیت و آزمایش QC، نوبت به مرحله  قالب‌گیری می‌رسد. در این مرحله از خط تولید پاستیل، مواد ترکیب شده پاستیل‌ها را به وسیله دستگاه پمپاژ به یک ماشین قالب گیری نشاسته فرستاده می‌شوند. این دستگاه می تواند چند عمل را به طور خودکار انجام دهد. این دستگاه، ماشین قالب گیری نشاسته نیز نامیده می‌شود. در این دستگاه وجود نشاسته سه دلیل دارد که عبارتند از:

  1. وجود نشاسته باعث می شود که پاستیل به راحتی از قالب جدا شود در نتیجه جدا کردن آن به راحتی انجام می شود و پاستیل تولید شده خراب نمی‌شود.
  2. وجود نشاسته در طول تمام فرایندها از جمله خشک کردن و خنک کردن، باعث می شود که مواد از جای خود درون قالب ها حرکت نکنند.
  3. در نهایت باعث می شود که رطوبت لازم به راحتی جذب پاستیل‌ها شود و به پاستیل‌ها بافت مناسبی می‌دهد. 

نوار نقاله

فرایند تولید پاستیل، یک فرایند به هم پیوسته است. در ابتدای این مرحله، سینی‌هایی که حاوی پاستیل‌های سرد شده و شکل گرفته هستند، در یک قسمت انباشته می‌شوند. سپس سینی‌ها یکی‌یکی با زمان بندی خاصی بر روی دستگاه نوار نقاله قرار می‌گیرند و به این ترتیب پاستیل‌ها به بخش بعدی خط تولید پاستیل هدایت می‌شوند.

جداسازی

مرحله بعد در خط تولید پاستیل، مرحله جداسازی پاستیل‌ها است. در این مرحله، هنگامی که سینی‌های پاستیل به وسیله نوار نقاله به این قسمت می‌رسند، به کمک یک دستگاه مخصوصی وارونه می‌شوند تا پاستیل ها از سینی (قالب) جدا شوند و بر روی یک صفحه فلزی که در حال ارتعاش است، ریخته شوند. عمل ارتعاش به همراه برس های نوسانی انجام می‌شود که بدین وسیله تمام نشاسته های اضافی را از پاستیل ها کاملا جدا می‌کنند.

پاک سازی نشاسته

یکی دیگر از مراحل خط تولید پاستیل مرحله پاک‌سازی نشاسته است. در این مرحله نشاسته‌های اضافی، از روی پاستیل ها برداشته می‌شوند و در فرایندی مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته لازم است ابتدا نشاسته‌ها تمیز، خشک و یا در غیر این‌صورت بازسازی شوند.

بسته بندی

آخرین و البته مهم‌ترین مرحله در خط تولید پاستیل مرحله بسته‌بندی پاستیل‌ها است. در این مرحله پاستیل های آماده شده به وسیله نوار نقاله به قسمت بسته بندی فرستاده می‌شوند. البته مرحله بسته‌بندی مراحل متعددی همچون چاپ تاریخ تولید و انقضا، قیمت و… را نیز شامل می‌شود که جهت پیشگیری از اطاله کلام از ذکر آن‌ها خودداری می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که خرید دستگاه بسته بندی مواد غذایی مجهز و مدرن تا حد قابل توجهی، در فروش و بازاریابی محصول تولیدی نقش دارد. مخصوصا در خط تولید پاستیل که جز تنقلات مورد علاقه کودکان است، باید سعی شود که بسته‌بندی محصول خاص و جذاب باشد تا بدین وسیله فروش محصول بالاتر برود. 

هزینه راه اندازی خط تولید پاستیل

هزینه راه اندازی خط تولید پاستیل به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهم‌ترین این هزینه‌ها می‌توان به هزینه خرید و یا اجاره مکان احداث کارخانه، هزینه خرید دستگاه‌های خط تولید پاستیل، هزینه‌های خرید مواد اولیه، هزینه استخدام پرسنل و کارمندان، هزینه آزمایشات، هزینه‌های مصرف انرژی (آب، برق، گاز و تلفن)، هزینه اخذ مجوزهای احداث کارخانه، هزینه مالیات، بیمه کارخانه و کارکنان و… اشاره کرد.

برخی از این هزینه‌ها ثابت و قابل کم کردن نیستند، اما برخی از این هزینه‌ها به گونه‌ای هستند که با برخی از تدابیر می‌توان آن‌ها را کاهش داد. به عنوان مثال با خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید پاستیل دست دوم، می‌توان  تا حد قابل توجهی در هزینه راه اندازی خط تولید پاستیل صرفه‌جویی کرد. البته قیمت خط تولید پاستیل دست دوم نیز به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وارداتی بودن دستگاه‌ها، برند آن‌ها، سلامت فنی دستگاه‌ها، ظرفیت خط تولید، دارا بودن ضمانت‌نامه و… اشاره کرد.

خط تولید پاستیل

مشاوره در راه اندازی خط تولید پاستیل

اگرچه راه اندازی خط تولید پاستیل، در ردیف خطوط تولید پرفروش مواد خوراکی است اما در کنار سود بالای این خط تولید به چند نکته نیز باید توجه داشت. در وهله اول لازم به ذکر است که رقبای سرسختی در این حوزه حضور دارند. ازاین‌رو چنانچه تولیدکنندگان نتوانند محصولی با کیفیت و با طعمی خاص را وارد بازار کنند، بی‌شک محکوم به شکست خواهند بود. همچنین برخی از مواد اولیه در تولید پاستیل وارداتی هستند و با توجه به تحریم‌ها واردات آن‌ها به کشور با برخی از محدودیت‌ها همراه است.

از طرفی دیگر هزینه‌های اولیه راه‌اندازی خط تولید پاستیل بسیار متعدد و گاها پیش‌بینی نشده هم هستند. فلذا پیش از هر اقدامی جهت تاسیس و راه‌اندازی خط تولید پاستیل، لازم است با کارشناسان صنایع غذایی و مهندسین شیمی و ماشین‌آلات صنعتی مشورت شود. این افراد به جهت تجربه‌ای که دارند بهترین و کارآمدترین پیشنهادات را جهت راه‌اندازی خط تولیدی بی نقض با کمترین هزینه و بیشترین میزان سود، ارائه می‌دهند.

شب چره مجموعه‌ای قانونی و شناخته شده است که انواع مشاوره‌های تخصصی در راه‌اندازی خطوط تولید مواد غذایی را با توجه به نیاز تولیدکنندگان به آنان ارائه می‌دهد. همچنین مجموعه شب چره در حوزه فروش مواد اولیه صنایع غذایی درجه یک و همین‌طور فروش ماشین آلات خط تولید مواد غذایی دست دوم نیز فعالیت می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در حوزه مشاوره راه‌اندازی خط تولید پاستیل، نگارش طرح توجیهی مواد غذایی، تغییر فرمولاسیون مواد غذایی، استعلام قیمت، ثبت سفارش، خرید مواد اولیه در تولید پاستیل و یا خرید ماشین آلات خط تولید پاستیل دست دوم، می‌توانید همه روزه با شماره تلفن 09022253620 تماس برقرار کنید تا کارشناسان و مشاوران مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند. 

سخن پایانی

در این مقاله با هدف معرفی خط تولید پاستیل، ابتدا مواد خام مورد استفاده در تولید پاستیل مورد بررسی قرار گرفتند. سپس درباره شیرین کننده‌ها و نقش آن‌ها در خط تولید پاستیل توضیح داده شد. همچنین در باب مراحل تولید پاستیل، هزینه راه‌اندازی و قیمت خط تولید پاستیل به صورت کامل توضیحات نسبتا مفصلی ارائه شد.

در نهایت نیز درباره اهمیت مشاوره در راه‌اندازی خط تولید پاستیل صحبت شد و بیان شد که در این حوزه رقبای متعدد و سرسختی حضور دارند که بازار را در دست گرفته‌اند، فلذا برای بقا در این حوزه، بایستی تولیدکنندگان از ابتدا پرقدرت به این حوزه ورود کنند و مسلما این امر میسر نمی‌شود، جز اینکه سرمایه‌داران و تولیدکنندگان پیش از هر اقدامی، با افراد با تجربه در حوزه صنایع غذایی مشورت و هم‌فکری داشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *