خط تولید پلت

خط تولید پلت

در این مطلب به معرفی مراحل مختلف در خط تولید پلت می پردازیم. با شب چره همراه باشید.

معرفی خط تولید پلت

خط تولید پلت 90% شبیه خط تولید چیپس همسان است و تنها تفاوت آنها در قسمت Extruder و Die Plate می باشند که در ادامه توضیح داده شده است. در خط تولید پلت نیز همانند چیپس همسان ترکیبات اصلی با ترکیبات فرعی در میکسر با سرعت بالا با هم مخلوط شده و در ادامه به میکسر دوم فرستاده می شوند و با آب مخلوط می شوند تا حالت خمیری پیدا کنند. خمیر به دست آمده به وسیله نوار نقاله به Extruder منتقل شده و از داخل Die Plate عبور کرده که به صورت اشکال مختلف نمایان می شوند. پلت بیش از 200 نوع شکل دارد و برای داشتن این اشکال گوناگون می توان Die Plate را تغییر داد.

بیشتر بخوانید: معرفی پلت

برای اشکال 2 بعدی از همان Die Plate نواری که در چیپس همسان نیز داشتیم استفاده می شود. به این صورت که خمیر عبور کرده از Die Plate نواری به صورت یک ورقه پهن و نازک بیرون می آید و به 2 بخش تقسیم شده و هر بخش از دستگاه قالب‌زنی (Rolling Cutter) رد شده و در ادامه اشکال یکسان و هم اندازه برش خورده 2 به 2 بر روی هم قرار می گیرند و اطراف اشکال روی هم قرار گرفته به هم منگنه می شود. خمیر مازاد دور ریخته نمی شود و مجددا به Extruder بر می گردد و بازیافت می شود.

برای اشکال لوله ای از Die Plate ای استفاده می شود که روی آن سوراخ دارد و خمیر از اکسترودر با فشار از آن عبور کرده و به صورت لوله ای بیرون می آید که اصطلاحا به این روش Direct Exclusion می گویند و دیگر قالب زنی روی اینها انجام نمی شود بلکه فقط عمل برش انجام می شود. پلت های به دست آمده به دستگاه Dryer یا خشک کن منتقل شده و رطوبت آنها را می گیرند و به مدت 72 ساعت در انبار نگهداری می شوند تا رطوبت یکنواخت شود و به این زمان Retention Time می گویند.

Vibrating Feeder

پلت های خشک شده از طریق Hopper یا محفظه ورودی، به دستگاه تغذیه لرزاننده ریخته می شود و به آرامی و با یک نرخ خاصی به فرایر منتقل می شود. بر فرض مثال اگر ظرفیت فرایز 500 kg/h باشد لرزاننده حدودا 8 kg/min باید فرایر را تغذیه کند. بنابراین تنظیم لرزاننده باید به گونه ای باشد که با ظرفیت فرایر هماهنگ باشد.

Fryer

پلت ها به Fryer که یک پاتیل روغن داغ بین 190 تا 195 درجه است منتقل می شوند و حدود20 ثانیه طول میکشد تا بیرون آید. فرایر پلت با فرایر چیپس و آجیل متفاوت است و بزرگترین تفاوت آن در اندازه آن است که حداقل 3 متر طول  دارد، در صورتی که فرایر آجیل و چیپس 8 تا 12 متر طول دارند، هم چنین آجیل و چیپس حداقل بعد از 3 دقیقه از فرایر بیرون می آیند و پلت بعد از حداکثر 20 ثانیه، به این دلیل که هدف پف کردن پلت هاست و پخت روی آنها انجام نمی شود.

Cooling Conveyer یا AAC (Ambiance air cooler)

دمای پلت های پف کرده که از فرایر بیرون آمدند 160 درجه است که می بایست به دمای محیط نزدیک شود یعنی به حدود 40 تا 45 درجه برسد که این عمل به وسیله دستگاه خنک کننده محیط انجام می شود. بعد از خنک شدن، پلت ها فرستاده می شوند به مرحله ادویه زنی، که تنوع ادویه در اینجا زیاد می باشد.  (فلفل، نمک، سرکه، دودی، کچاپ و …) و بعد از طعم دار شدن وارد فاز بسته بندی و چیدن در کارتن می شود.

خط تولید پلت

مشاوره در تجهیز و احداث خط تولید پلت

شرکت خوراک شب چره به ارائه خدمات مشاوره در تجهیز و راه اندازی خط تولید پلت می پردازد در صورت تمایل با ما تماس بگیرید. همچنین در صورت نیاز به خرید ماشین آلات صنایع غذایی نیز می توانید از همکاران ما راهنمایی دریافت نمایید.

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *