تجهیز و راه اندازی کارخانجات صنایع غذایی

مراحل انجام کار در راه اندازی خط تولید کارخانجات صنایع غذایی

در این مقاله از شب چره مشاوره در احداث کارخانه جات صنایع غذایی به بررسی مراحل فازبندی و انجام کار برای راه اندازی خط تولید کارخانجات صنایع غذایی خواهیم پرداخت.

6 گام در تجهیز و راه اندازی کارخانجات صنایع غذایی

اگر در این فکر هستید که به سمت راه اندازی کارخانه در حوزه تولید مواد غذایی پیش بروید، مطالعه این بخش برای شما می تواند مفید واقع شود. در احداث کارخانجات صنایع غذایی به طور کلی 6 مرحله را باید پشت سر بگذاریم.

گام 1: طرح یک ایده

در راه اندازی کارخانه تولیدی و تبدیلی بسته به نوع کارخانه، سرمایه شما تا مدت زمان معینی بازگشت نخواهد داشت. برای درک بهتر، این مساله را با مثالی شرح خواهیم داد. به عنوان مثال در فاز ایده پردازی توضیح می دهیم که 1 سال طول میکشد تا کارخانه راه اندازی شود و بعد از گذشت 3 ماه از تولید محصول برگشت سرمایه خواهید داشت، پیش از 1 سال و 3 ماه انتظار برگشت سرمایه نباید داشته باشید و فقط باید سرمایه گذاری نمایید.

گام 2: نشست و جلسه پیرامون شرایط لازم از حیث:

  1. میزان سرمایه ثابت لازم
  2. میزان سرمایه در گردش
  3. نیروی انسانی
  4. مواد اولیه لازم
  5. تاسیسات مورد نیاز
  6. زمین
  7. ساختمان استاندارد با طراحی مهندسی داخلی مناسب برای خط تولید مورد نظر
  8. دستگاه های جانبی مورد نیاز
  9. عوامل انسانی مورد نیاز

پس از مرحله ایده پردازی راجع به مواد اولیه مورد نیاز، دستگاه مورد نیاز و تعداد اپراتور آنها، برق، انرژی، گاز، دیگ بخار و … صحبت می کنیم. هم چنین توجه داشته باشید که علاوه بر دستگاه های خط تولید به دستگاه های جانبی (utility tools) نیز نیاز است.

در این مرحله به بررسی ویژگی های هر دستگاه نیز خواهیم پرداخت. ویژگی هایی نظیر این که هر دستگاه چه مزایا و معایبی دارد، ساخت کدام کشورهاست (هندی، ایرانی، چینی، اروپایی). همچنین مسائلی که مربوط به گسترش کارخانه می باشد را نیز بررسی خواهیم کرد. مسائلی نظیر اینکه آیا سرمایه گزار در آینده قصد توسعه کارخانه را دارد یا خیر، به عنوان مثال اگر کارخانه در زمینه خط تولید چیپس موفق بود و تمایل به راه اندازی خط تولید آجیل نیز داشت و اینکه دستگاه بسته بندی یا ادویه زنی مناسب برای این 2 خط تولید چه چیزهایی است.

دلیل بررسی این مسائل این است که در صورت تمایل و برنامه سرمای گزاران جهت توسعه کار، زیر ساخت ها را طوری بسازیم که بعدا برای توسعه احتیاج به هزینه مجدد نباشد و از هزینه های اضافی جلوگیری نماییم. پس از مذاکره در مورد موضوعات بالا در صورت نتیجه گیری مناسب و موافقت طرفین به مرحله 3 خواهیم رسید.

گام 3: بررسی شرایط بازار و برآورد هزینه ها

در این مرحله به بررسی شرایط بازار، میزان سرمایه اولیه و هزینه ها خواهیم پرداخت که شامل موارد زیر می شود:

  1. وضعیت بازار
  2. قیمت تمام شده
  3. ضایعات
  4. روش فروش
  5. نوع بسته بندی
  6. میزان سرمایه مرحله اول برای خرید ماشین آلات
  7. مدت زمان لازم برای خرید دستگاه های اصلی و جانبی، ساختمان سازی، تاسیسات و …

معمولا میزان 30% از هزینه راه اندازی خط تولید به هزینه دستگاه های جانبی اختصاص پیدا می کند. اگر بیشتر بخواهیم راجع به مباحث مورد بحث در این گام توضیح دهیم، یکی دیگر از مواردی که راجع به آن صحبت خواهد شد این است که هزینه تمام شده برای محصول و حاشیه سود بر چه اساس محاسبه می شود. به عنوان مثال اگر قیمتی که روی یک بسته بادام زمینی نوشته شده است را در نظر بگیریم 60% سهم کارخانه دار از فروش محصول می باشد و 20% هزینه واحد توزیع و فروش و 20% هم حاشیه سود مغازه دار در نظر گرفته می شود.

هم چنین در ادامه به ظرفیت تولید و ضایعات و … می پردازیم تا دید سرمایه گزار نسبت به تجهیز و احداث کارخانه در حوزه صنایع غذایی کاملا باز شود. پس از این مرحله، سرمایه گزار بررسی می کند و تصمیم می گیرد که ایده اش را به پروژه تبدیل کند یا خیر

گام  4 :بستن قرارداد

  1. قرارداد خرید ماشین آلات صنایع غذایی
  2. قرارداد مشاوره در تجهیز و احداث کارخانجات صنایع غذایی
  3. قرارداد ساختمان سازی
  4. قرار داد خرید تاسیسات

گام 5: شروع اجرایی پروژه

در این فاز عملا پروژه وارد فاز اجرایی می شود و آغاز به کار می نماید. این مرحله متناسب با مواد مورد توافق در قرارداد و بر طبق زمان بندی آغاز می گردد. و با توجه به زمان بندی مراحل خرید، انتقال، نصب و راه اندازی شروع می گردد.

همراه با گام 5 عملیات زیر انجام می شود:

  1. شناخت بازار
  2. طراحی سلفون
  3. طراحی کارتن
  4. طراحی بسته
  5. طراحی طعم
  6. طراحی عملیات اداری
  7. طراحی اخذ مجوزهای قانونی و …

گام 6:

  1. شروع تولید آزمایشی
  2. رفع ایرادات
  3. تحویل خط

چند نکته در تجهیز و راه اندازی کارخانجات صنایع غذایی توسط شب چره

بعضی از مشتریان مراحل 6 گانه یعنی 0 تا 100 راه اندازی خط تولید خود را به ما می سپارند و بعضی بسته به نیاز خود برخی مراحل را از ما می خواهند. متناسب با نیاز شما مشتریان گرامی، شب چره خدمات مورد نیاز را ارائه خواهد داد. همچنین توجه داشته باشید که دستگاهی که به پیشنهاد ما خریداری شود شامل گارانتی 1 ساله برای تعویض قطعات و گارانتی 10 ساله خدمات پس از فروش خواهد بود.

مشاوره در احداث خط تولید کارخانجات صنایع غذایی

همانطور که می دانید شرکت خوراک شب چره در حوزه مشاوره در تجهیز، راه اندازی و احداث کارخانجات صنایع غذایی فعالیت می نماید. چنانچه نیاز به دریافت خدمات مشاوره در تجهیز و راه اندازی خط تولید کارخانجات صنایع غذایی و یا خرید ماشین آلات صنایع غذایی دارید، با ما تماس بگیرید.

10 پاسخ
    • manager
      manager says:

      با سلام

      از دیدگاه ارزنده شما سپاسگزاریم.

      لطفا با نظرات سازنده و ارزشمند خود ، ما را در بهبود عملکردمان یاری فرمایید.

      پاسخ
  1. محمد ضیا
    محمد ضیا says:

    سلام و خسته نباشید
    من یه مدت هستش که دارم تحقیق میکنم و میتونم بگم مطالبتون عالی بود. امیدوارم بتونم واسه اجرای همچین پروژه ای ازتون کمک بگیرم. انشالله

    پاسخ
  2. یاری
    یاری says:

    باسلام و خدا قوت
    تمام مطالب را به دقت مطالعه کردم و همچنین لینک سایتتون را برای کس دیگری فوروارد کردم باید اعتراف کنم که مطالبتون عالی بود ممنونم از تون
    آرزوی موفقیت برای شما و کسب و کارتون دارم
    در ضمن اگر لطف کنید شماره تماس بذارید ممنون میشوم چون به احتمال زیاد همکاری داشته باشیم با احترام

    پاسخ
    • manager
      manager says:

      با سلام.
      خیلی خوشحالیم که مطالب سایت ما برای شما مفید بوده، امیدواریم که در زمینه کاری مورد نظرتان موفق باشید.

      جهت دسترسی به شماره تلفن های شرکت می توانید از قسمت تماس با ما به اطلاعات مورد نظر دسترسی داشته باشید.

      با تشکر.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *