خط تولید کرانچی در ایران

آشنایی با خط تولید کرانچی با بیانی ساده

خط تولید کرانچی در ایران، یکی از خطوط تولید سودده و البته پر ریسک است. بدین دلیل که اگرچه این محصول دارای محبوبیت بالایی بین عوام و مخصوصا کودکان است؛ اما از طرفی دیگر رقبای سرسختی در این حوزه حضور دارند که عرصه رقابت را برای تولیدکنندگان جدیدالورود سخت می‌کنند.

راه‌اندازی خط تولید کرانچی نیز مانند راه‌اندازی هر خط تولید دیگری، نیازمند برخی تدابیر مهم و ضروری است و چنانچه این تدابیر به درستی لحاظ نشوند، لاجرم تولیدکنندگان مجبور به ترک عرصه رقابت می‌شوند. ازاین‌رو پیش از ورود به این عرصه، لازم است تولیدکنندگان اطلاعات کافی در این باره کسب کنند و با ذهنی باز وارد این حوزه سوده اما پر ریسک شوند.

در این مقاله ابتدا به سوال کرانچی چطور ساخته می شود، پاسخ داده می‌شود. سپس انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز در این صنعت معرفی و مورد بررسی قرار می‌گیرند. در نهایت نیز چند موضوع مهم جهت راه‌اندازی خط تولید کرانچی توضیح داده می‌شوند.

کرانچی چطور ساخته می شود؟

خط تولید کرانچی یکی از خطوط تولید پرطرف‌دار و سودده در چند سال اخیر بوده است. چراکه این محصول نسبت به سایر محصولات مشابه، محصول جدیدتری محسوب می‌شود. اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که کرانچی چطور ساخته می شود؟

مراحل مختلف طرز تهیه پفک کرانچی عبارتند از:

آماده سازی مواد اولیه

در اولین گام از طرز تهیه پفک کرانچی باید مواد اولیه این محصول به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. این مواد اولیه شامل آرد برنج، آرد ذرت، نشاسته و طعم‌دهنده‌ها هستند.

اکسترودر

در گام بعدی طرز تهیه کرانچی، باید مواد اولیه‌ای که در قسمت قبل باهم مخلوط شده‌اند، به دستگاه اکسترودر منتقل شوند تا در این دستگاه  تحت فشار و دمای بالا قرار بگیرند و کاملا پخته و شکل داده شوند.

برش کرانچی ها

سومین گام در خط تولید کرانچی، مرحله برش این محصولات است. در این مرحله پس از اینکه مواد در دستگاه اکسترودر، پخته و شکل داده می‌شوند، در اندازه‌های کوچک و متناسب برش داده می‌شوند.

خنک کردن

در چهارمین مرحله از طرز تهیه کرانچی لازم است که حرارت و دمای کرانچی‌ها گرفته شود تا برای مرحله بعد آماده شوند. ازاین‌رو به کمک دستگاه خنک‌کننده، قطعات برش داده شده کرانچی‌ها، سفت و خنک می‌شوند.

سرخ کردن

سرخ کردن یکی دیگر از مراحل مهم در طرز تهیه پفک کرانچی است. در این مرحله قطعات کرانچی که خنک شده‌اند در دستگاه فرایر (سرخ کن) با دمای بسیار بالا جهت ترد شدن بیشتر محصول، کاملا سرخ می‌شوند.

طعم دهی محصولات

پس از اینکه کرانچی‌ها به خوبی سرخ شدند نوبت به مرحله طعم‌دهی به آن‌ها می‌رسد. در طرز تهیه کرانچی مرحله طعم‌پاشی مرحله مهمی است. چراکه باید دقت شود که طعم مورد نظر کاملا تمام قسمت‌های محصول را در برگیرد تا کیفیت محصول بیشتر حفظ شود. در این مرحله با توجه به سلیقه تولیدکنندگان، کرانچی‌ها در طعم‌های متعددی طعم‌پاشی می‌شوند.

خط تولید کرانچی

بسته بندی محصولات

مرحله بسته‌بندی آخرین مرحله از خط تولید کرانچی است. در این مرحله کرانچی‌ها توسط دستگاه‌های مختلف بسته‌بندی  و به بازار عرضه می‌شوند. لازم به ذکر است که در این مرحله معمولا تولیدکنندگان از مجهزترین دستگاه های صنایع غذایی جهت بسته‌بندی این محصولات استفاده می‌کنند. چراکه مخاطب این محصولات اغلب کودکان هستند و قطعا بسته‌بندی‌های خاص در جذب این افراد تاثیر بالایی دارد.

دستگاه ها و ماشین آلات خط تولید کرانچی در ایران

از مهم‌ترین دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید کرانچی در ایران عبارتند از:

میکسر رطوبت زن

میکسر رطوبت‌زن یکی از دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید کارخانه کرانچی است. این دستگاه دارای مخزنی تمام استیل با پره‌های داخلی استیل است و همچنین سیستم پاشش مایع نیز در این دستگاه تعبیه شده است. این دستگاه وظیفه رطوبت‌زنی به بلغورهای ذرت را در ابتدای خط تولید کرانچی بر عهده دارد. 

دستگاه اکسترودر

دستگاه اکسترودر یکی از دستگاه‌های مهم در خط تولید کرانچی است. این دستگاه در طی عملیاتی خاص و به کمک فشار و دمای بالایی که دارد، مواد اولیه‌ خام کرانچی را شکل داده و به خوبی می‌پزد. از این دستگاه در سایر خطوط تولید مواد غذایی همچون خط تولید پلت، خط تولید ماکارونی، پفک و… هم استفاده می‌شود.

دستگاه برش

دستگاه برش از دیگر دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید کرانچی است. از این دستگاه جهت برش دادن محصولات اکسترود شده کرانچی استفاده می‌کنند.

دستگاه سرخ کن کرانچی

دستگاه سرخ‌کن کرانچی یکی دیگر از دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید کرانچی است. این دستگاه متشکل از یک مخزن پر از روغن و یک سیستم تسمه نقاله است. روش کار دستگاه به این صورت است که کرانچی‌ها بر روی نوار نقاله قرار می‌گیرند و سپس در روغن داغ، کاملا سرخ می‌شوند. لازم به ذکر است که این دستگاه مجهز به کنترل دما و زمان نیز است و با قرار دادن این دستگاه بر روی تنظیمات مناسب، حجم بالایی از محصولات در زمانی کوتاه به صورت یکنواخت سرخ می‌شوند.

دستگاه طعم پاش

از دیگر دستگاه‌های مورد نیاز در کارخانه کرانچی، دستگاه طعم‌پاش است. این دستگاه از جمله دستگاه‌های مشترک در خط تولید انواع اسنک، چیپس، آجیل و… است.

دستگاه های بسته بندی

از دیگر دستگاه‌های مورد نیاز و مهم در خط تولید کارخانه کرانچی، انواع دستگاه‌های بسته‌بندی هستند. معمولا جهت بسته‌بندی کرانچی از دستگاه بسته‌بندی حجمی استفاده می‌کنند. این دستگاه صنعتی است و مناسب بسته‌بندی‌های سلفونی است. این نوع دستگاه‌های بسته‌بندی مجهز به سیستم تزریق گاز و تاریخ‌زن بر روی بسته‌های کرانچی هستند. از طرفی دیگر سرعت عمل بسیار بالایی دارند و قادرند 20 تا 40 بسته چیپس را در کمتر از یک دقیقه بسته‌بندی کنند. همچنین امکان تنظیم وزن بسته‌ها توسط این دستگاه فراهم است.

همچنین در خط تولید کرانچی، چنانچه حجم تولیدات بالا باشد، از دستگاه بسته‌بندی توزین دار نیز استفاده می‌کنند. این دستگاه جهت بسته‌بندی هر نوع ماده گرانولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش کار آن همچون دستگاه‌های بسته‌بندی حجمی است با این تفاوت که دارای امکانات ویژه‌تری نیز هست.

طرز تهیه پفک کرانچی

مشاوره راه اندازی خط تولید کرانچی

به جرات می‌توان گفت سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کارخانه کرانچی، یکی از خطوط تولید بسیار سودده در بین سایر تنقلات است. چراکه این محصول را می‌توان در طعم‌های جدید و متنوع به بازار عرضه کرد. از طرفی دیگر از آنجایی که بسیاری از دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز در این حوزه با برخی از دستگاه‌های مورد نیز در صنایع غذایی یکسان هستند، امکان توسعه این صنعت وجود دارد. البته همان‌طور که پیش‌تر بیان شد بقا در این حوزه سخت‌تر از ورود به آن است. دلیل این امر، وجود رقبای سرسخت در این حوزه صنعتی است.

با توجه به این توضیحات، تولیدکنندگان پیش از ورود به این عرصه باید اطلاعات خود را کامل کنند و تدابیر لازم را بیندیشند. از مهم‌ترین اقدامات جهت راه‌اندازی خط تولید کراچی، می‌توان به انتخاب مکان مناسب جهت تاسیس کارخانه، تهیه و خرید مواد اولیه مرغوب و باکیفیت، خرید دستگاه‌های متناسب با خط تولید، نگارش طرح توجیهی تولید کرانچی و استخدام پرسنل اداری و فنی اشاره کرد.

بدیهی است که کلیه این اقدامات مستلزم اطلاعات تخصصی در حوزه صنایع غذایی است و با توجه به رقابت تنگاتنگی که در این صنعت وجود دارد، بی توجهی نسبت به هر کدام از تدابیر لازم جهت راه‌اندازی کارخانه کرانچی، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد. ازاین‌رو لازم و ضروری است که تولیدکنندگان پیش از ورود به این حوزه، با برخی از افراد متخصص در حوزه صنایع غذایی همچون کارشناسان صنایع غذایی، مهندسین ماشین آلات صنعتی، مدیران کسب و کار و… مشورت و هم‌فکری نمایند.

البته یافتن تک‌تک این افراد امر ساده‌ای نیست اما مجموعه شب چره؛ به منظور رشد صنعت و تولیدات داخلی گروهی متخصص و متبحر از کارشناسان صنایع غذایی، مهندسین شیمی، مهندسین ماشین آلات صنعتی، کارشناسان علوم آزمایشگاهی، مدیران کسب و کار و بازاریابان متخصص را گرد هم آورده است. این گروه متخصص بهترین و کاربردی‌ترین مشاوره‌های تخصصی را جهت راه‌اندازی خط تولید کرانچی به متقاضیان ارائه می‌دهند.

همچنین مجموعه شب چره در حوزه فروش انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید کرانچی نیز فعال است. این مجموعه بهترین و باکیفیت‌ترین انواع دستگاه‌ها را در بستری کاملا قانونی از خارج از کشور وارد ایران می‌کنند و در ایران به متقاضیان می‌فروشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره‌های تخصصی در حوزه راه‌اندازی خط تولید کرانچی، مشاوره نگارش طرح توجیهی تولید کرانچی، استعلام قیمت دستگاه‌ها، ثبت سفارش و خرید ماشین آلات کارخانه کرانچی دست دوم، می‌توانید همه روزه با شماره تلفن 09022253620 در تماس باشید تا کارشناسان و مشاوران مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان آشنایی با خط تولید کرانچی با بیانی ساده، ابتدا به سوال پرتکرار کرانچی چطور ساخته می‌شود، پاسخ داده شد. سپس مهم‌ترین انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید کرانچی همچون دستگاه میکسر رطوبت‌زن، اکسترودر، دستگاه برش، سرخ‌کن، دستگاه طعم پاش و دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی معرفی و مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت نیز توضیح داده شد که جهت راه‌اندازی خط تولید کرانچی به جهت وجود رقبای سرسخت در این حوزه، باید برخی از اقدامات ضروری، حتما انجام گیرند و این امر نیز مستلزم اخذ مشاوره‌های تخصصی با کارشناسان و افراد متخصص در حوزه مواد غذایی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *