خط تولید کنستانتره

خط تولید کنسانتره

اگر فعال در حوزه تولید محصولات مرتبط با صنایع غذایی، به خصوص محصولات غذایی مرتبط با میوه و سبزی جات باشید، احتمالا به داشتن خط تولید کنسانتره میوه هم فکر کرده اید. در این مقاله از شب چره به معرفی فرآیند کنسانتره و خط تولید کنسانتره خواهیم پرداخت.

کنسانتره چیست؟

کنسانتره (یا همان افشره) شکلی از ماده است که اکثر اجزای اصلی آن (در مورد مایع: حلال) حذف شده است. برای مثال هر میوه یا سبزیجاتی که از درخت و یا بوته باشند دارای درصد بالایی آب هستند، مانند گوجه یا پرتقال که اگر ما بتوانیم تکنیکی پیاده کنیم که بدون ایجاد تغییرات در ترکیبات، آب محصول ما گرفته شود و حتی طعم و مزه آن نیز تغییری نکند و چگالی ماده خشک بیشتر شود و به معنایی آب آن کمتر شود، کنسانتره به وجود می آید. (مانند حذف کردن آب از آبمیوه و تبدیل آن به پودر یا عصاره که با این عمل کنسانتره تشکیل می‌شود.) برای ماندگاری بیشتر به کنسانتره مواد دیگری اضافه می کنند یا در برخی موارد آن را استرلیزه و یا پاسترولیزه می کنند.

یکی از مزایای تولید یک کنسانتره، کاهش وزن و حجم برای حمل و نقل آسان تراست که این کار در هزینه های خط تولید محصول نیز صرفه جویی می کند، به علاوه کنسانتره را به راحتی در هنگام مصرف با اضافه نمودن حلال (معمولاً آب)، می توان به حالت اولیه خود برگردانده و مصرف کرد.

مراحل مختلف در خط تولید کنسانتره میوه

برای تولید کنسانتره میوه باید مراحل مختلفی را طی نمایید تا محصول مورد نظر به دست آید در ادامه به بررسی مراحل مختلف در خط تولید کنسانتره میوه خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید در این مطلب مراحل شست و شوی میوه ها را فاکتور گرفته ایم و به بررسی مراحل اصلی تولید کنسانتره می پردازیم.

بیستر بخوانید: کنسانتره میوه چیست؟

گام 1: تولید پوره میوه

در این مرحله، میوه هایی که از قبل توسط دستگاه های مخصوص له شده اند حرارت دیده و وارد دستگاهی استوانه‌ای شکل می شوند، در این دستگاه استوانه ای شکل، تحت فشار، آب میوه یا همان عصاره میوه از گوشت میوه جدا می‌‌شود. پس از جداسازی گوشت میوه از آب میوه، آب میوه را در سیستم‌های خاصی که تحت شرایط خلا کار می‌کنند، تغلیظ می‌کنند که با اینکار پوره میوه مورد استفاده، حاصل می شود.

گام 2: تولید کنسانتره میوه

حمل مواد اولیه (میوه های مورد استفاده برای گرفتن کنسانتره) و خرد کردن و حرارت‌دهی و پرس کردن میوه برای جداسازی آب میوه و پاستوریزه کردن و خنک‌سازی و عبور از صافی های مخصوص و انتقال میوه به دستگاه‌های خلا برای تغلیظ، عمل کنسانتره نام دارد.

گام 3: بازسازی آب میوه

آب‌میوه حاصل پس از عبور از صافی های مخصوص وارد دستگاه پاستوریزاتور می شود و در دمای مناسب عمل پاستوریزه کردن بر روی آب میوه انجام می شود. حال این آب میوه پاستوریزه شده، بلافاصله به طرف پرکن منتقل می شود و به صورت داغ در دوی پک (پاکت‌های آلومینیومی) پر می شود. پس از دربندی نیز بلافاصله در حوضچه آب سرد، خنک می شود و پس از چیدن در کارتن‌، به انبار منتقل می شوند. می توانید اطلاعات بیشتر راجع به خط تولید آب میوه را نیز مطالعه کنید.

گام 4: بسته بندی آبمیوه و کنسانتره میوه

سهولت استفاده و ماندگاری زیاد، از عوامل مهمی است که باعث می شود بیشتر محصولات غذایی به صورت کنسرو شده و یا در قوطی ها، بسته بندی شوند.

کنسانتره آبمیوه

فرایند کنسانتره کردن آب پرتقال در سال 1948 ثبت شد. این عمل در اصل برای تامین کردن سربازان جنگ جهانی دوم با منبع قابل توجهی ویتامین C توسعه داده شد. امروزه اکثر آب پرتقال هایی که به فروش می رود از کنسانتره تصفیه شده، ساخته شده است. در این روش در واقع از میوه‌ها، اسانس یا عصاره تهیه می‌نمایند و از مخلوط نمودن این اسانس با شکر و آب، انواع آبمیوه را تهیه می‌کنند.

خط تولید کنستانتره میوه

کنسانتره نوشابه

اکثر نوشابه ها و نوشیدنی های گازدار به صورت شربت های کنسانتره شده، تولید می شوند و قبل از مصرف با آب گازدار رقیق می گردند و سپس درون بطری ها ریخته می شوند. این شربت های کنسانتره شده به دلیل قیمت نسبتا پایین و صرفه جویی قابل توجهی که در وزن دارند، مورد توجه مصرف کنندگان نهایی قرار گرفته است. اکثریت آبمیوه ها و کنسانتره های نوشابه ها با توجه به محتوای قند بالا و یا افزودنی های نگهدارنده، عمر طولانی دارند.

کنسانتره رب گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی کنسانتره شده به وفور یافت می شود و مورد علاقه بسیاری از مصرف کنندگان است. بعد از تولید رب گوجه، این محصول باید از یک تونل استرلیزه رد شود که بخار به آن می خورد تا در دمای بالای 100 درجه سانتیگراد میکروب های موجود از بین بروند، به این فرآیند استرالیزاسیون می گویند. هرچه آب آن را بیشتر بگیرند یعنی بریکس آن بالاتر است و غلظت آن بالاتر است.

خط تولید کنسانتره

پوره یا کنسانتره سیب زمینی

سیب زمینی ها بعد از این که در فرآیند تولید به پوره سیب زمینی تبدیل شوند، آن ها را کنسانتره می نامند. سیب زمینی ها در ایران متشکل از 80 درصد آب و 20 درصد نشاسته هستند هنگامی که درصد آب موجود در سیب زمینی به کمتر از 10 درصد برسد به آن پوره سیب زمینی(کنسانتره) می گویند.

پوره یا کنسانتره سیب درختی

فرآیند تولید پوره میوه هایی مانند سیب درختی دقیقا همانند فرآیند تولید رب گوجه فرنگی صورت می گیرد. سپس بعد از تولید این محصولات، پوره ها باید در کیسه های اسپتیک نگهداری شوند. حتی می توان گفت اکثر شربت های موجود در بازار نیز با استفاده از کنسانتره های از قبل تهیه شده، تولید می شوند.

راه اندازی خط تولید کنسانتره

شرکت شب چره متناسب با نیاز شما مشتری گرامی مشاوره های لازم در راه اندازی خط تولید کنسانتره میوه و سبزی جات را ارائه می کند. همچنین ما تامین کننده دستگاه های لازم در راه اندازی خط تولید مورد نظر شما هم هستیم. با شب چره از صفر تا صد خط تولید مورد نظر خود را با کیفیتی قابل ملاحظه راه اندازی نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *