خط تولید کنسرو میوه و سبزیجات

خط تولید کنسرو میوه و سبزیجات

آیا در فکر راه اندازی خط تولید کنسرو میوه و سبزیجات و فعالیت در حوزه صنایع غذایی هستید؟ آیا علاقمند هستید تا اطلاعاتی در مورد خط تولید کنسرو میوه و سبزیجات بدست آورید؟ در میان کنسروها، کنسرو میوه و سبزیجات طرفداران زیادی دارد. به همین جهت در این مقاله از شرکت صنایع غذایی خوراک شب چره به بررسی خط تولید کنسرو میوه و سبزیجات خواهیم پرداخت.

کنسرو میوه و سبزیجات

فرآیند تولید کنسرو میوه و سبزیجات یک صنعت در حال رشد است و رقابت بالایی در بازار صنایع غذایی دارد. (به ویژه در بخش صادرات بین المللی) این صنعت با خط تولید کنسرو میوه و سبزیجات که عمدتا به تولید کنسرو میوه و سبزیجات، تولید آب میوه و آب سبزیجات، تولید رب گوجه فرنگی، ژله و تولید مربا می‌پردازند، همکاری می‌کند.

شرح فرآیند تولید در خط تولید کنسرو میوه و سبزیجات

کنسرو کردن به معنی پختن میوه و سبزیجات و نگهداری آن‌ها در قوطی‌های استریل شده و سپس جوشاندن این قوطی‌ها می‌باشد به نحوی که هر نوع باکتری موجود در این قوطی‌ها کشته و یا ضعیف شود. هدف اصلی از تولید مواد غذایی کنسرو شده، جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها در زمان کم است تا بتوان این مواد غذایی را در تمام ماه‌های سال ذخیره و به بازارهای سراسر دنیا حمل کرد.

کنسرو کردن شرایطی را فراهم می‌کند که بتوان تحت آن مواد غذایی مختلف را برای مدت طولانی نگهداری کرد. عملیات کنسرو کردن برای مواد غذایی مختلف از جمله کنسرو کردن میوه و سبزیجات، کنسرو تن ماهی و … با توجه به میزان مقاومت آن‌ها در برابر فساد، متفاوت است. همچنین قابل ذکر است که مواد غذایی کنسرو شده به راحتی قابل استفاده هستند.

هدف فرآیند تهیه غذاهای کنسرو شده، نابود کردن همه میکروارگانیسم‌ها در غذا و جلوگیری از آلودگی با میکروارگانیسم‌ها است. گرما شایع‌ترین عامل برای نابود کردن میکروارگانیسم‌ها است. حذف اکسیژن می‌تواند در رابطه با سایر روش‌ها برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم‌ها مورد نیاز باشد.

مراحل مختلف خط تولید کنسرو میوه و سبزیجات:

گام اول) آماده سازی مواد اولیه

مراحل اصلی آماده سازی برای این خط، شستشو و مرتب سازی است. محصولات اولیه‌ای که به صورت مکانیکی برداشت شده‌اند معمولا با اسپری‌هایی با فشار بالا یا جریان‌های قوی آب شسته می‌شوند. سپس این میوه‌ها یا سبزیجات را بر اساس اندازه مرتب سازی می‌کنند که این کار توسط صفحه‌های اندازه‌گیری انجام می‌شود. ولی باید این را در نظر گرفت که جداسازی بر اساس مقدار رسیدگی محصولات خام، توسط نیروی انسانی انجام می‌شود.

گام دوم) عملیات پوست کندن و جداسازی هسته

پوست کندن محصولاتی چون گوجه فرنگی معمولا به صورت دستی انجام می‌شود ولی امروزه این عمل با استفاده از بخار آب صورت می‌گیرد که بسیار به صرفه است. با عملیات لایه برداری که با استفاده از بخار انجام می‌شود، پوست گوجه‌ها از گوشت آن جدا می‌شود و سپس به وسیله ابزار مکانیکی برداشته می‌شود. جدا سازی هسته با ماشینی که با نیروی آب کار می‌کند انجام می‌شود. این دستگاه شامل یک چرخ توربین کوچک است. یک تیغه ویژه بر روی چرخ توربین چرخش می‌کند و هسته‌های گوجه فرنگی را جدا می‌کند.

گام سوم) عملیات پر کردن

پس از لایه برداری و جدا کردن هسته، گوجه فرنگی‌ها با یک نوار نقاله از دستگاه شستشو عبور می‌کنند، تا به قسمت پر کردن انتقال داده شوند. قبل از عملیات پر کردن، قوطی و یا ظروف شیشه‌ای با آب گرم، بخار یا جریان قوی هوا تمیز می‌شوند. بیشتر عملیات پر کردن با ماشین انجام می‌شود. ظروف با محصول جامد پر شده و پس از آن معمولا با کنستانتره گوجه فرنگی پر می‌شوند.

گام چهارم) استراحت دادن به ظروف غذای کنسرو شده

هدف از استراحت دادن به ظروف حاوی مواد غذایی این است که هوا را حذف کنید تا فشار داخل ظرف بعد از عملیات حرارتی و خنک کردن، کمتر از فشار اتمسفر باشد. فشار داخلی کاهش یافته (خلاء) کمک می‌کند تا فشار روی ظروف، در طول عملیات تولید کاهش یابد و همچنین کمک می‌کند تا طول عمر محصولات مواد غذایی افزایش یافته و از انفجار ظرف در ارتفاع‌های بالا جلوگیری شود.

برای محصولاتی که قبل از پر کردن نمی‌توان عملیات پیش گرمایش را روی آن‌ها انجام داد، لازم است که ظروف پر شده را از یک تونل بخار عبور داده و یا قبل از دستگاه دربندی، آن‌ها را به یک تونل منتقل کرده تا گازهای اضافی از محصول جدا شده و دمای آن افزایش یابد.

گام پنجم) عملیات دربندی (Sealing)

برای سیل کردن قوطی‌های کنسرو فلزی، یک ورقه فلزی روی قوطی قرار می‌دهند و دور تا دور آن را سیل می‌کنند. بسیاری از دستگاه های بسته بندی مواد غذایی مجهز به قسمتی هستند که داخل کنسروها خلاء ایجاد می‌کنند. (این کار به صورت مکانیکی و یا با جریان بخار آب قبل از دربندی انجام می‌شود.)

گام ششم) عملیات استریلیزه کردن با گرما

در طی طول فرآیند تولید، میکروارگانیسم‌هایی که می‌توانند باعث فساد شوند، توسط گرما از بین می‌روند. دما و زمانی که صرف تولید می‌شود با توجه به ماهیت محصول و اندازه ظروف، متفاوت است. محصولات اسیدی، مانند گوجه فرنگی، به راحتی در دمای 100 درجه سانتیگراد (212 درجه فارنهایت) نگهداری می‌شوند. ظروف حاوی این محصولات از بخار و یا اجاق آب عبور می‌کنند. در بعضی از کارخانه‌ها نیز از اجاق‌های هیدرواستاتیک استفاده می‌شود.

گام هفتم) عملیات خنک سازی

پس از استریل کردن با حرارت بالا، مخزن‌ها به سرعت خنک می‌شوند تا از پختن بیش از حد محصول جلوگیری شود. مخازن موجود ممکن است به سرعت با اضافه کردن آب به خنک کننده‌ها، تحت فشار هوا خنک شوند و یا با انتقال ظروف از خنک کننده موجود به یک خنک کننده چرخان که مجهز به اسپری آب سرد است، خنک شوند.

گام هشتم) عملیات برچسب زنی

پس از عملیات حرارتی استریلیزاسیون، خنک کردن و خشک کردن، ظروف برای برچسب زدن آماده هستند. ماشین‌های برچسب زنی در یک عملیات با سرعت بالا این کار را انجام می‌دهند. ظروف بعد از برچسب زدن آماده چیده شدن در کارتن‌ها هستند.

مشاوره در تجهیز و راه اندازی خط تولید کنسرو میوه و سبزیجات

در صورت تمایل به راه اندازی خط تولید کنسرو میوه و سبزیجات، می‌توانید با مرکز تماس شب چره ارتباط برقرار نموده و از خدمات مشاوره ما بهره‌مند شوید. ما در احداث و تجهیز خط تولید کنسرو میوه و سبزیجات و سایر مواد غذایی در کنار شما هستیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *