دستگاه بسته بندی توزین دار

انواع دستگاه بسته بندی توزین دار و کاربرد آن

یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در بسته‌بندی مواد مختلف همچون حبوبات را می‌توان دستگاه بسته بندی توزین دار دانست. همانطور که از نام آن پیداست، این دستگاه مقدار یکسانی از مواد را با وزن و حجمی برابر، بسته‌بندی می‌کند.

دستگاه بسته بندی توزین دار به علت ویژگی‌ها و کارایی آن و از آنجایی که در انواع مختلفی با کاربردهای مختلف تولید می‌شود، می‌تواند نقش زیادی در انواع مشاغل و به‌ویژه کسب‌وکارهای نوپا و کوچک ایفا کند. در همین راستا در این مقاله قصد داریم این دستگاه کاربردی و مهم از دستگاه های صنایع غذایی در صنعت را معرفی نماییم.

بسته‌بندی توزیع دار

پیش از معرفی دستگاه، لازم است به بررسی مفهوم و اصطلاح بسته‌بندی توزین دار بپردازیم. این اصطلاح بیانگر یکی از شیوه‌های کاربردی در بسته‌بندی انواع مواد غذایی است که طیف وسیعی از جمله حبوبات، محصولات گرانولی و حتی انواع مایعات را در برمی‌گیرد.

مواد مختلف با وزن‌های متفاوت را می‌توان با به کارگیری این سبک از بسته‌بندی به طور یکسان و با وزن دقیق و برابر به بسته‌بندی‌های مختلف تقسیم کرد. این موضوع برای مواد غذایی‌ای همچون حبوبات و غلات (همان‌طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد) و علاوه‌برآن انواع روغن‌ها، مواد شیمیایی و بهداشتی، برنج و غیره صدق می‌کند.

به دلیل استفاده از روش بسته‌بندی توزین دار است که هرگاه موادی همچون روغن، ماست یا حبوبات را از یک برند و یک نوع خاص از محصول می‌خرید، مقدار یکسانی از آن را دریافت می‌کنید؛ چرا که در این روش، وزن به‌عنوان عاملی مهم در نظر گرفته می‌شود. هیچ یک از بسته‌ها وزنی کمتر یا بیشتر از مقدار تعیین شده نخواهد داشت؛ زیرا در این حالت پس از مدتی دچار کاهش فروش و اعتراض مشتریان در صورت کمبود وزن و یا وقوع ضرر و زیان در صورت افزایش مقدار بسته‌ها خواهید شد.

دستگاه بسته بندی توزین دار چیست؟

حال که با روش بسته‌بندی توزین دار آشنا شدیم، می‌خواهیم بدانیم دستگاه بسته بندی توزین دار چیست؟ دستگاه بسته بندی توزین دار می‌تواند بسته‌بندی را به این روش و به صورتی که توضیح داده شد، امکان‌پذیر نماید. این کار با تجهیزات قرار گرفته در دستگاه و طراحی خاص آن انجام می‌گیرد. در واقع دستگاه توزین دار، ترازوهایی بسیار حساس در وزن محصولات دارد که نسبت به میلی‌گرم‌ها نیز حساس است. 

مکانیزم توزین که سازوکار این دستگاه‌ها را شکل می‌دهد، همین ترازوهای دقیق است که در بالای دستگاه قرار گرفته‌اند و با اندازه‌گیری بسیار حساس وزن محصولات، بسته‌بندی کاملاً یکسان و برابری را باعث می‌شوند.

چگونگی کار با دستگاه بسته بندی توزین دار

کار با این دستگاه بسیار ساده است؛ چرا که اغلب، عملیات آن به‌صورت اتوماتیک انجام می‌گیرد. در این فرایند، ابتدا مخزن دستگاه شارژ می‌شود و پس از آن بدون دخالت دست و به‌صورت اتوماتیک، مواد توسط نوعی کاسه‌های بالابر به مخزن اصلی دستگاه هدایت می‌شوند. سپس به‌منظور اندازه‌گیری وزن، سیستم ویبره دستگاه به کار می‌افتد و با دقت بالا و بدون هیچ‌گونه خطایی در توزین، محصول وارد کاپه های دستگاه می‌شود. بعدازاین مرحله، مواد از طریق لوله یقه و با توجه به وزنی که به دستگاه داده شده، وارد سلفون شده و دوخت می‌خورد.

کاربردهای دستگاه بسته بندی توزین دار

دستگاه‌های بسته‌بندی توزین دار در موارد متعددی از صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند. از مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای بسیار کوچک گرفته تا کارخانه‌های بزرگ‌تر و یا به‌طورکلی سوله‌هایی که در آنها عملیات بسته‌بندی انجام می‌شود.

دستگاه‌های بسته‌بندی توزین دار از آن دست تجهیزاتی است که بدون آن، صنایع با مشکلات بسیار جدی در پکینگ محصولات مواجه می‌شوند. این دستگاه کاربردهای بسیار متنوع و گوناگونی دارد و در بسته بندی طیف متنوعی از محصولات غذایی در انواع مختلف غلات، حبوبات، آجیل و خشکبار و غیره استفاده می‌شود.

از این محصولات می‌توان به برنج، چای، قند، شکر، نخود، لوبیا، عدس، گندم، جو، بادام، پسته، تخمه، شکلات، خرمای خشک و بسیاری دیگر از انواع محصولات گرانولی و مواد غذایی اشاره کرد. دستگاه بسته بندی توزین دار این مواد را در یکی از موارد سلفون،  فویل آلومینیوم و یا پلی‌استر ریخته و آن را بسته‌بندی می‌کند.

دستگاه بسته بندی توزین دار برای چه محصولاتی کاربرد دارد؟

تعداد توزین‌ها در دستگاه توزین دار بیانگر تعداد ترازوهای آن است. اینکه دستگاه‌ها تا چه وزنی را می‌توانند بسته‌بندی کنند با توجه به ویژگی‌های فنی آنها متفاوت است. به طور معمول این دستگاه‌ها با وزن 20 گرم تا 1 کیلوگرم بسته‌بندی را انجام می‌دهند. در برخی از دستگاه‌های بسته‌بندی پیشرفته‌تر این وزن می‌تواند تا 2 کیلوگرم نیز بیشتر شود. 

در نتیجه اگرچه کاربردهای دستگاه بسته بندی توزین دار بسیار گسترده است، اما برای هر محصول باید از دستگاه بسته‌بندی مناسب آن استفاده شود تا مشکلی در این فرایند ایجاد نشود. اگر در خرید دستگاه بسته بندی مواد غذایی نیازمند راهنمایی بیشتر هستید، می‌توانید از مشاورین مجموعه شب‌چره با شماره تماس 09022253620 کمک بگیرید تا به طور دقیق بدانید با توجه به نیاز شما دستگاه بسته بندی توزین دار برای چه محصولاتی کاربرد دارد؟

انواع دستگاه توزین

دستگاه‌های بسته‌بندی توزین دار انواع مختلفی دارند که بین بازه‌ای شامل دو تا شانزده توزین قرار می‌گیرند. به هر میزان که توزین دستگاه افزایش می‌یابد، دستگاه حساسیت بیشتری نسبت به وزن محصولات نشان می‌دهد و به عبارتی تخصصی‌تر می‌شود. در این دسته‌بندی، دستگاه توزین در 5 گروه دستگاه بسته‌بندی تک توزین، دستگاه بسته‌بندی دو توزین، دستگاه بسته‌بندی چهار توزین، دستگاه بسته‌بندی شش توزین و در نهایت دستگاه بسته‌بندی ده توزین تقسیم می‌شود.

در دسته‌بندی کلی دیگری انواع دستگاه توزین به دو گروه مکانیکی و پنوماتیک تولید و عرضه می‌گردند. این دو گروه تفاوت‌هایی به لحاظ ابعاد، کاربرد و نوع عملکرد آنها دارند. دستگاه‌های بسته‌بندی پنوماتیک به طور معمول ابعاد کوچک‌تری دارند و به دلیل حجم کم آن، جای کمتری نیز می‌گیرند. همچنین برق استفاده شده برای این دستگاه‌ها از نوع تک‌فاز است. در نتیجه در کسب‌وکارهایی همچون مشاغل خانگی و یا صنایع کوچک از این نوع دستگاه‌های بسته‌بندی استفاده می‌شود؛ ولی دستگاه‌های مکانیکی ابعاد بزرگ‌تری دارند و عملکرد آنها نیز پیچیده‌تر است. این دستگاه‌ها از برق سه‌فاز استفاده می‌کنند و معمولاً در صنایع بزرگ‌تر همچون کارخانه‌ها و سوله‌ها به کار گرفته می‌شوند.

در این بخش از مقاله برخی از پرکاربردترین دستگاه‌های بسته‌بندی توزین دار را معرفی می‌کنیم.

دستگاه بسته بندی دو توزین

دستگاه بسته بندی دو توزین یکی از پراستفاده‌ترین دستگاه‌های بسته‌بندی توزین دار است که کاربرد گسترده‌ای در صنایع دارد. این دستگاه بسته بندی توزین دار اتوماتیک دارای دو ترازوست و انواع محصولات و مواد غذایی را پک می‌کند. دستگاه بسته بندی دو توزین هم به‌صورت مکانیکی و هم به‌صورت پنوماتیک تولید و مورداستفاده کاربران قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. خطای توزین‌های دستگاه بسیار پایین و کمتر از دو درصد است.
  2. این دستگاه از فیدر لرزش برخوردار است.
  3. دستگاه از برق تک‌فاز تأمین می‌شود اما در صورت درخواست مشتری می‌تواند از نوع تک‌فاز نیز باشد.
  4. وزن دستگاه حدوداً 1500 کیلوگرم بوده و ابعاد آن برابر با 290*170*200 سانتی‌متر است. (ارتفاع با در نظر گرفتن چرخ‌های دستگاه و از زمین تا مخزن محاسبه شده است.)
  5. بسته‌بندی قابل‌انجام توسط دستگاه بین 20 گرم تا 2 کیلوگرم متغیر است.
  6. ابعاد بسته‌بندی‌ها برابر با 50 تا 400 میلی متر برای طول 50 تا 245 میلی‌متر برای عرض آن است.
  7. این دستگاه می‌تواند تعداد بین 10 تا 20 بسته‌بندی را در هر دقیقه با توجه به نوع محصول انجام دهد.
  8. بسته‌بندی‌های تولید شده در این دستگاه از نوع بالشی و پاکتی هستند.
دستگاه بسته بندی 2 توزین

دستگاه بسته بندی چهار توزین

این دستگاه نوع دیگری از تجهیزات صنایع است که انواع بسته بندی مواد غذایی را انجام می‌دهد. همان‌طور که از نام دستگاه بسته بندی چهار توزین مشخص می‌شود، تعداد ترازوهای این دستگاه 4 عدد است. کارایی دستگاه بسته بندی چهار توزین بسیار بالاست و سرعت عمل بالایی در بسته‌بندی یکسان محصولات غذایی دارد. از تجهیزات مکمل این دستگاه می‌توان به نوار نقاله شیب‌دار برای جمع‌آوری پک‌ها و همچنین بالابر تغذیه‌کننده گرانولی اشاره کرد. تفاوت دستگاه بسته ‌بندی دو توزین و چهار توزین در ابعاد آن، ابعاد بسته‌ها و تعداد بسته‌بندی‌های انجام شده در هر دقیقه است. مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه به شرح زیر است.

  1. دستگاه دارای ابعاد 310*170*220 سانتی‌متری است.
  2. برق مصرفی دستگاه می‌تواند به انتخاب خریدار، تک‌فاز یا سه‌فاز باشد.
  3. بسته‌بندی‌های قابل‌انجام توسط دستگاه بین 20 تا 2000 گرم متغیر است.
  4. ابعاد پک‌ها می‌تواند برابر با 5 تا 30 سانتی‌متر برای طول و 5 تا 25 سانتی‌متر برای عرض باشد.
  5. با توجه به نوع محصول و مواد غذایی، این دستگاه بین 20 تا 35 بسته‌بندی در هر دقیقه انجام می‌دهد.
  6. بسته‌بندی‌های تولید شده توسط این دستگاه از نوع بالشی یا پاکت هستند.
دستگاه بسته بندی چهار توزین

دستگاه توزین دار پودری

دستگاه توزین دار پودری به‌منظور بسته‌بندی موادی که به‌صورت پودر آماده می‌شوند، هستند. برای نمونه محصولاتی همچون شکر، آرد یا برخی ادویه‌ها از مواردی هستند که با دستگاه توزین دار پودری بسته می‌شوند. این دستگاه توزین اتوماتیک، تنظیمات مربوط به پکینگ را توسط PLC دریافت می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه توزین دار پودری اشاره می‌کنیم.

  1. وزن دستگاه 950 کیلوگرم بوده و ابعاد آن برابر با 280*120*185 سانتی‌متر است.
  2. عملکرد این دستگاه از نوع الکترومکانیک است.
  3. برق دستگاه با توجه به نیاز مشتری می‌تواند تک‌فاز یا سه‌فاز باشد.
  4. بسته‌بندی‌های 10 تا 2000 گرمی توسط دستگاه توزین دار پودری انجام‌پذیر است.
  5. در این دستگاه در هر دقیقه، تعداد 10 تا 25 بسته با توجه به نوع محصول پک می‌شود.
  6. همچون دستگاه بسته بندی چهار توزین، بسته‌بندی‌های تولیدی در این دستگاه از نوع پاکت یا بالشی هستند.
دستگاه بسته بندی پودری

دستگاه توزین دار حجمی

دستگاه توزین دار حجمی که با نام دستگاه توزین دار پیمانه‌ای نیز شناخته می‌شود، اغلب برای محصولاتی همچون برنج، چای، انواع خشکبار کاربرد دارد. از آنجایی که این دستگاه‌ بسته‌بندی بر اساس پیمانه، وزن بسته‌ها را اندازه می‌گیرد، به دستگاه توزین دار پیمانه‌ای نام‌گذاری شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. دستگاه دارای ابعاد 240*120*185 سانتی‌متری است و وزن آن نیز 800 کیلوگرم است.
  2. دستگاه دارای 4 تا 6 پیمانه گردان است و سیستم توزین آن به صورت حجمی است.
  3. دستگاه دارای قدرت توزین بسته‌های 10 الی 2000 گرمی است.
  4. دستگاه با دو برق تک‌فاز یا سه‌فاز بنا به نیاز مشتری قابل‌ارائه است.
  5. با توجه به نوع محصول، تعداد 10 تا 25 بسته در هر دقیقه توسط این دستگاه پک می‌شود.
دستگاه توزین دار حجمی

استفاده از دستگاه بسته بندی توزین دار چه مزایایی دارد؟

دستگاه‌های بسته‌بندی متنوعی وجود دارند که هریک ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. دستگاه وکیوم بسته بندی نوع دیگری از تجهیزات است که می‌تواند به بسته‌بندی مواد غذایی کمک کند. از مزایای دستگاه بسته‌بندی توزین دار می‌توان موارد زیر را بیان کرد.

  1. دقت بسیار بالا در وزن‌کشی بسته‌ها
  2. سرعت بالا در بسته‌بندی
  3. امکان تنظیم وزن بسته‌ها توسط نیروی انسانی با توجه به میزان موردنظر
  4. به کارگیری سنسورهای حساس برای اندازه‌گیری وزن در این دستگاه
  5. اتوماتیک بودن دستگاه و کاهش خطاهای انسانی در اندازه‌گیری وزن
  6. تنوع دستگاه‌های بسته‌بندی توزین دار و کاربرد گسترده آن در صنایع کوچک تا بزرگ
  7. امکان صرفه‌جویی در برق
  8. امکان راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی با هزینه اندک خرید دستگاه های مواد غذایی

قیمت دستگاه بسته بندی توزین دار

همان‌طور که دستگاه های بسته بندی توزین دار انواع مختلفی را شامل می‌شود، قیمت هر یک از آنها نیز به‌تبع ویژگی های دستگاه بسته بندی توزین دار رنج گسترده و متغیری خواهد داشت. پارامترهای مختلفی که در قیمت دستگاه بسته‌ بندی توزین دار اثرگذار است در ادامه بیان شده‌اند.

  1. نوع دستگاه، تعداد سیستم توزین آن و نوع مواد غذایی
  2. اتومات بودن یا نیمه اتومات بودن دستگاه توزین دار
  3. سرعت دستگاه و تعداد بسته‌بندی‌ها در هر دقیقه
  4. حجم و ابعاد مخزن دستگاه
  5. پنوماتیک یا مکانیک بودن دستگاه

جمع‌بندی

دستگاه‌های بسته‌بندی توزین دار از تجهیزات لازم و ضروری برای هر نوع کسب‌وکاری همچون مشاغل خانگی تا صنایع بزرگ و کارخانه‌هاست که به‌منظور بسته‌بندی محصولات و انواع مواد غذایی بر اساس وزن موردنیاز کاربر در هر بسته است. این دستگاه‌ها با توجه به نوع محصول که می‌تواند طیف گسترده‌ای از برنج، حبوبات، غلات، آجیل و خشکبار را در بربگیرد؛ در انواع مختلفی نیز تولید می‌شود.

از برخی مدل‌های مختلف این دستگاه می‌توان به دستگاه بسته بندی دو توزین، دستگاه بسته بندی چهار توزین، دستگاه توزین دار پودری و دستگاه توزین دار حجمی یا پیمانه‌ای اشاره کرد. برای خرید دستگاه بسته ‌بندی توزین دار یا خرید دستگاه بسته ‌بندی مواد غذایی دست‌ دوم با مشاورین ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *