دستگاه بسته بندی حبوبات

هر آنچه باید در باب انواع دستگاه بسته‌بندی حبوبات بدانید

دستگاه بسته‌بندی حبوبات، یکی از انواع دستگاه‌های صنایع غذایی است و همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، دستگاهی است که فرایند وکیوم و بسته‌بندی انواع خشکبار و حبوبات به وسیله آن انجام می‌شود. این دستگاه‌ها دارای انواع صنعتی و غیر صنعتی هستند. معمولا نوع صنعتی این دستگاه‌ها که تمام اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک هستند در خطوط تولید حبوبات مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته اگرچه کارایی اصلی این دستگاه‌ها معمولا یکسان است اما لازم است که در هنگام خرید آن‌ها به نکاتی همچون ظرفیت خط تولید، نوع محصولات، شکل بسته‌بندی و… توجه شود.

در این مقاله ابتدا به سوال دستگاه بسته‌بندی حبوبات چیست و چه کاربردی دارد، پاسخ داده می‌شود. سپس انواع دستگاه بسته‌بندی حبوبات معرفی و توضیحات لازم پیرامون هر کدام از این دستگاه‌ها داده می‌شود. در نهایت نیز در باب برخی از نکات مهمی که در هنگام خرید دستگاه بسته‌بندی حبوبات صنعتی باید مورد توجه قرار گیرند، توضیح داده می‌شود.

دستگاه بسته‌بندی حبوبات چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع دستگاه بسته‌بندی حبوبات در ابعاد و سایزهای متعددی در بازار موجود هستند و تولیدکنندگان بسته به نوع تولیدات خود، از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند اما سوال ایجاد می‌شود که دستگاه بسته‌بندی حبوبات چیست و چه تفاوتی با سایر انواع دستگاه‌های خط تولید صنایع غذایی دارد. در پاسخ به این سوال ابتدا بهتر است به سوال بسته‌بندی چیست و چه کاربردهایی دارد پاسخ داده شود.

در واقع بسته‌بندی یکی از اصلی‌ترین ارکان در خطوط تولید انواع مواد خوراکی است. چراکه ماندگاری یک محصول از حیث سلامت و حفظ کیفیت آن، همگی در گرو نوع بسته‌بندی است. از طرفی دیگر اولین موضوعی که نظر مصرف‌کنندگان در خرید انواع محصولات غذایی را به خود جلب می‌کند، نوع بسته‌بندی این مواد خوراکی است. از این‌رو هرچقدر که نوع بسته‌بندی شکیل‌تر باشد، قطعا از حیث بازاریابی می‌تواند در جذب مشتریان تاثیر بیشتری داشته باشد.

انواع دستگاه بسته‌بندی حبوبات

نوع دستگاه بسته‌بندی حبوبات با توجه به خام و یا پخته بودن این نوع محصولات متفاوت است. معمولا از دستگاه وکیوم بسته‌بندی، جهت بسته‌بندی حبوبات پخته شده استفاده می‌کنند اما از انواع دیگر دستگاه‌های بسته‌بندی حبوبات، جهت حفظ و نگهداری حبوبات خام استفاده می‌کنند.

از مهم‌ترین انواع دستگاه بسته‌بندی حبوبات خام عبارتند از:

دستگاه بسته بندی گرانولی شش توزین

یکی از انواع دستگاه بسته‌بندی مواد غذایی، دستگاه بسته بندی گرانولی شش توزین مینی است. این دستگاه در خطوط تولید متعددی همچون شکر، انواع حبوبات، نمک، تخمه، چای، خرما، شکلات، دمنوش‌های گیاهی، گردو و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مدل دستگاه‌ها شش عدد ترازوی دیجیتالی تعبیه شده است. وجود این ترازو‌ها، سبب بالا رفتن دقت این دستگاه در توزین مواد خوراکی شده است. همچنین این دستگاه دارای نمایشگر لمسی و منوی چهار زبانه نیز هست. از طرفی دیگر این دستگاه مجهز به سیستم‌های مکمل همچون سیستم تاریخ‌زن، سیستم تزریق گاز، سیستم پانچ بسته‌بندی و همین‌طور سیستم پاکت‌زن است. وجود این تجهیزات در قیمت این مدل دستگاه‌های بسته‌بندی تاثیر قابل توجهی دارد.

دستگاه بسته بندی گرانولی شش توزین

دستگاه پولیش حبوبات SKM-۱۰۴

دستگاه پولیش حبوبات SKM-۱۰۴، یکی دیگر از انواع دستگاه بسته‌بندی حبوبات صنعتی است. از این دستگاه، جهت جلا دادن و براق کردن انواع حبوبات و زدودن گردوغبار از آن‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه متشکل از یک مخزن اصلی از جنس استیل ضد زنگ، تشک مخصوص و همین‌طور پره‌های داخلی است.

روش کار دستگاه بدین صورت است که ابتدا انواع حبوبات وارد مخزن اصلی دستگاه می‌شوند و سپس توسط پره‌های داخلی به گردش درمی‌آیند و در حین همین گردش پره‌ها، محصولات با تشک مخصوص برخورد می‌کنند و گردوغبار زدایی می‌شوند و در نهایت از قسمت خروجی دستگاه، حبوبات تمیز و عاری از گردوغبار خارج می‌شوند.

دستگاه پولیش حبوبات SKM-۱۰۴​

دستگاه بوجاری حبوبات SKM-۱۰۲

یکی دیگر از مهم‌ترین انواع دستگاه بسته‌بندی حبوبات اتوماتیک، دستگاه بوجاری حبوبات SKM-۱۰۲ است. این دستگاه دارای انواع توری‌ها در سایزهای مختلف است که اصلی‌ترین وظیفه آن‌ها، پاک‌سازی اولیه انواع حبوبات از هر گونه ضایعات، سنگ ریزه و… است. لازم به ذکر است که این توری‌ها بسته به نوع حبوبات‌ها قابل تعویض هستند و همین موضوع سبب شده است که پاک‌سازی انواع حبوبات‌ها به بهترین نحو انجام شود.

دستگاه بوجاری حبوبات SKM-۱۰۲

دستگاه نوار نقاله دست‌چین SKM-۱۰۳

یکی دیگر از انواع دستگاه بسته‌بندی خشکبار و حبوبات، دستگاه نوار نقاله دست‌چین SKM-۱۰۳ است. از این دستگاه جهت بازبینی و بازرسی انواع حبوبات توسط اپراتور استفاده می‌کنند. دستگاه نوار نقاله دست‌چین SKM-۱۰۳، متشکل از یک سیستم ویبره و همین‌طور یک نوار انتقال دهنده است. به کمک سیستم ویبره، بار اصلی از روی مخزن بر روی نوار نقاله انتقال پیدا می‌کند. از طرفی دیگر سرعت نوار نقاله کاملا قابل تنظیم و کنترل است و امکان کم و زیاد کردن سرعت دستگاه از این طریق وجود دارد. لازم به ذکر است که این دستگاه در دیگر خطوط بسته‌بندی مواد غذایی نیز کاربرد دارد.

دستگاه نوار نقاله دست‌چین SKM-۱۰۳

نوار نقاله جلو بسته بندی SKM-۱۵۰۲

دستگاه نوار نقاله جلو بسته بندی SKM-۱۵۰۲، یکی دیگر از انواع دستگاه بسته‌بندی حبوبات صنعتی است که متشکل از یک نوار پی وی سی پله‌دار است. به کمک این دستگاه پک‌های بسته‌بندی حبوبات به سمت خروجی حرکت داده می‌شوند و در آن قسمت، پک‌ها توسط اپراتور جمع‌آوری می‌شوند.

این دستگاه از جنس آهن با پوششی از رنگ الکترواستاتیک است و تقریبا در تمامی خطوط بسته‌بندی انواع مواد خوراکی کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ناگفته نماند که این دستگاه در ابعاد و اندازه‌های متعددی موجود است که بسته به ظرفیت خط تولید، تولیدکنندگان نوع مناسب آن را خریداری می‌کنند.

نوار نقاله جلو بسته بندی SKM-۱۵۰۲

دستگاه بسته بندی چهار توزین۲ مینی SKM-۱۳۰

از دیگر انواع دستگاه بسته‌بندی حبوبات اتوماتیک، دستگاه بسته بندی چهار توزین۲ مینی SKM-۱۳۰ است. از این مدل دستگاه‌ها جهت بسته‌بندی انواع خشکبار و حبوبات در اشکال و اندازه‌های مختلف استفاده می‌کنند. این دستگاه مجهز به برق تک‌فاز است و دارای ارتفاع پایین حداکثر 280 سانتی‌متری است و همین موضوع سبب شده است که قابلیت جابه‌جایی آسانی داشته باشد.

همچنین این دستگاه دارای یک سیستم دوخت دوطرفه است که توسط سیستم‌های برقی برنامه‌نویسی شده است. از طرفی دیگر وجود 4 عدد سیستم توزین در این نوع دستگاه‌ها، دقت دستگاه را بسیار بالاتر برده است. دستگاه بسته بندی چهار توزین۲ مینی SKM-۱۳۰، در ابعاد و سایزهای متعددی موجود است و تولیدکنندگان متناسب با ظرفیت خط تولید خود، نوع مناسب این مدل دستگاه‌ها را خریداری می‌کنند.

البته بهترین مزیت این نوع دستگاه‌ها وجود سیستم عیب‌یابی در آنان است. این موضوع دارای اهمیت بسیار بالایی است و سبب شده است که این دستگاه به نسبت سایر انواع دستگاه بسته‌بندی خشکبار، به محبوبیت قابل توجهی دست پیدا کند.

دستگاه بالابر Z مدل SKM-۱۰۵

دستگاه بالابر Z مدل SKM-۱۰۵ را نیز می‌توان یکی دیگر از انواع دستگاه بسته‌بندی حبوبات اتوماتیک محسوب کرد. این دستگاه از نظر کارایی و نوع عملکرد شباهت قابل توجهی به  دستگاه‌های بالابر کاسه‌ای در خطوط تولید حبوبات دارد، با این تفاوت که از این دستگاه‌ها در بسته‌بندی سایر محصولات غذایی نیز به وفور استفاده می‌کنند.

روش کار این دستگاه بدین صورت است که ابتدا مواد اولیه وارد قسمت مخزن دستگاه می‌شوند و سپس توسط سیستم کنترل سطح، به پیاله‌های دستگاه وارد می‌شوند. این کاسه‌ها به شکل کاملا پیوسته وظیفه انتقال مواد اولیه را به سایر دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی بر عهده می‌گیرند.

دستگاه بالابر Z مدل SKM-۱۰۵

نکات مهم در خرید دستگاه بسته‌بندی حبوبات

با توجه به تنوع انواع دستگاه بسته‌بندی مواد غذایی و نقش مهمی که این دستگاه‌ها در خط تولید حبوبات ایفا می‌کنند، لازم است که تولیدکنندگان در هنگام خرید این دستگاه‌ها نهایت دقت را به کارگیرند تا بدین صورت بتوانند راندمان تولیدات را بالاتر ببرند.

از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید دستگاه بسته‌بندی حبوبات عبارتند از:

خدمات نصب و راه‌اندازی دستگاه

یکی از موضوعات مهمی که در خرید دستگاه بسته‌بندی حبوبات باید مورد توجه قرار گیرد. خدمات نصب و راه‌اندازی این نوع دستگاه‌ها است. چراکه مجموعه‌هایی که هنگام خرید خدمات نصب و راه‌اندازی این دستگاه‌ها را نیز بر عهده می‌گیرند، معمولا دارای خدمات پس از فروش و گارانتی نیز هستند.

تناسب ابعاد و سایز دستگاه با محل قرار گیری آن

یکی دیگر از موضوعات مهمی که در خرید دستگاه بسته‌بندی حبوبات باید مورد بررسی قرار داده شود، تناسب ابعاد و سایز دستگاه با محل قرار گیری آن است. لازم است خریداران با بررسی محل قرار گرفتن دستگاه و همین‌طور ظرفیت خط تولید، دستگاهی متناسب با خط تولید را خریداری کنند.

دست اول بودن یا دست دوم بودن دستگاه‌ها

از دیگر موضوعات مهم در خرید دستگاه بسته‌بندی حبوبات، توجه به نو و یا کارکرده بودن انواع دستگاه‌ها است. معمولا انواع دستگاه بسته‌بندی حبوبات دست دوم قیمت مناسب‌تری نسبت به دستگاه‌های بسته‌بندی دست اول دارند. اما باید توجه شود که این نوع دستگاه‌ها از نظر سلامت فنی بدون اشکال باشند و عمر مفید خود را نیز از دست نداده باشند.

البته لازم به ذکر است که به جهت وجود تحریم‌ها و عدم واردات دستگاه بسته‌بندی حبوبات دست اول از برندهای معتبر، بازار خرید و فروش دستگاه بسته‌بندی حبوبات دست دوم بسیار گرم شده است. ازاین‌رو توصیه می‌شود خرید این نوع دستگاه‌ها حتما از مراکز معتبر صورت گیرد.

قیمت دستگاه‌ها

از نکات مهم در خرید دستگاه بسته‌بندی حبوبات، قیمت این دستگاه‌ها است. البته بدیهی است که قیمت دستگاه بسته‌بندی حبوبات، با توجه به مجهز بودن این دستگاه‌ها و کارکردهای متعددی که دارند، متفاوت است. همچنین برند دستگاه‌ها نیز در قیمت آن‌ها نقش مهمی دارد. هرچقدر دستگاه بسته‌بندی حبوبات از برند معتبرتری باشد و تجهیزات تکمیلی بیشتری بر روی آن نصب شده باشد، دارای قیمت بالاتری است.

در این قسمت از مقاله، برخی از نکات مهمی که در خرید دستگاه بسته‌بندی حبوبات، بایستی مورد توجه قرار می‌گرفتند، بررسی شدند اما مسلما تشخیص این موارد از افراد غیر متخصص ساخته نیست. ازاین‌رو لازم است که خریداران پیش از خرید با افراد متخصص و متبحر در حوزه صنایع غذایی مشورت و هم‌فکری کنند.

شب چره یک مجموعه معتبر و شناخته شده است که کادری متخصص و دانش آموخته از کارشناسان صنایع غذایی، مهندسین ماشین آلات صنعتی، مهندسین شیمی، مکانیک، بازاریابان و… را گرد هم آورده است و تخصصی‌ترین مشاوره‌ها را به تولیدکنندگان در حوزه خرید این نوع دستگاه‌ها ارائه می‌دهد. این مجموعه با توجه به نیاز تولیدکنندگان، بودجه آنان و ظرفیت خطوط تولید، بهترین و کاربردی‌ترین دستگاه‌ها را پیشنهاد می‌دهند.

البته ناگفته نماند که مجموعه شب چره به جز خدمات مشاوره، در حوزه فروش دستگاه بسته‌بندی حبوبات دست دوم نیز فعال است. این مجموعه بهترین و باکیفیت‌ترین انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی را از خارج کشور، وارد ایران می‌کند و به متقاضیان در داخل کشور می‌فروشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، اخذ مشاوره تخصصی راه‌اندازی خطوط تولید حبوبات، استعلام قیمت دستگاه‌ها، ثبت سفارش و خرید دستگاه بسته‌بندی حبوبات می‌توانید همه روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 در تماس باشید تا کارشناسان و مشاوران مجموعه شب جره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح داده شد که دستگاه بسته‌بندی حبوبات، یکی از انواع دستگاه‌های ضروری در خط تولید حبوبات و خشکبار است. این دستگاه‌ها دارای انواع و اقسام متعددی هستند که تولیدکنندگان بسته به ظرفیت خط تولید و نیاز خود، آن‌ها را خریداری و مورد استفاده قرار می‌دهند.

البته نکات مهم دیگری نیز در خرید این نوع دستگاه‌ها باید مورد توجه قرار داده شوند که مسلما افراد غیر متخصص قادر به تشخیص آن‌ها نخواهند بود. فلذا لازم و ضروری است که تولیدکنندگان پیش از خرید این نوع دستگاه‌ها حتما با افراد متخصص مشورت و هم‌فکری کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *