انواع دستگاه بسته بندی خشکبار

انواع دستگاه بسته بندی خشکبار و کارکرد آنها

دستگاه بسته بندی خشکبار، یکی از انواع بسته بندی مواد غذایی است که همان‌طور که از نام آن مشخص است جهت بسته‌بندی پک‌های آجیل و خشکبار از آن استفاده می‌شود. این نوع دستگاه‌ها دارای انواع متعددی هستند که با توجه به نوع آن‌ها قابلیت‌های متفاوتی نیز دارند.

از مهم‌ترین ویژگی مشترک دستگاه‌های بسته‌بندی خشکبار می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این دستگاه‌ها قادرند حجم قابل توجهی از آجیل و خشکبار را در کمترین زمان ممکن در پک‌های مورد نظر تولیدکنندگان با وزن و حجم یکسان قرار دهند. میزان خطای دستگاه‌های بسته‌بندی خشکبار در توزین این محصولات، بسیار ناچیز است و همین موضوع نیز یکی از دلایل محبوبیت این نوع دستگاه‌ها در بین تولیدکنندگان آجیل و خشکبار است.

در این مقاله ابتدا برخی از مهم‌ترین انواع دستگاه‌های بسته‌بندی خشکبار معرفی می‌شوند. سپس مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید دستگاه بسته بندی خشکبار باید به آن‌ها توجه شود مورد بررسی قرار می‌گیرند.

انواع دستگاه‌های بسته‌بندی خشکبار

دستگاه‌های بسته‌بندی خشکبار دارای انواع متعددی هستند که بسته به نوع پک‌های بسته‌بندی و نوع محصولات در خطوط تولید آجیل و خشکبار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین انواع دستگاه بسته بندی آجیل و خشکبار عبارتند از:

دستگاه بسته بندی خشکبار حجمی نیمه اتوماتیک

یکی از انواع دستگاه های صنایع غذایی، دستگاه بسته بندی خشکبار حجمی نیمه اتوماتیک است. از این دستگاه جهت پر کردن پک‌های بسته‌بندی با مواد گرانولی به صورت پیمانه‌ای استفاده می‌کنند. این دستگاه مجهز به چشم الکترونیکی جهت پر کردن انواع بسته‌های خشکبار در زمان قرار گرفتن پک‌های بسته‌بندی در قسمت خروجی دستگاه است. همچنین این دستگاه‌ها قابلیت تنظیم پیمانه برای قرار گرفتن میزان محصول در هر پک را نیز دارند و بسته به سلیقه تولیدکنندگان، پک‌ها در وزن‌های مورد نظر پر می‌شوند.

دستگاه بسته بندی خشکبار حجمی تمام اتوماتیک

یکی دیگر از انواع دستگاه بسته بندی مواد غذایی، دستگاه بسته بندی آجیل و خشکبار حجمی تمام اتوماتیک است. از این دستگاه جهت پر کردن محصولات گرانولی با اشکال هندسی مشابه و منظم در پک‌های بسته‌بندی با سایزهای معمولی و به شکل بالشتی استفاده می‌کنند. ناگفته نماند که امکان نصب سیستم پاکت‌کن بر روی این دستگاه‌ها وجود دارد. با نصب این سیستم، امکان بسته‌بندی آجیل و خشکبار به شکل پاکتی نیز وجود دارد.

همچنین در خط تولید انواع آجیل و خشکبار، جهت تغذیه این دستگاه‌ها معمولا از دستگاه تغذیه کننده دانه‌ای و جهت جمع‌آوری پک‌های بسته‌بندی این دستگاه، از نوار نقاله شیب‌دار استفاده می‌‌کنند. سرعت دستگاه بسته بندی آجیل و خشکبار حجمی تمام اتوماتیک با توجه به حجم و نوع محصولات بین 10 تا 35 بسته در هر دقیقه است. همچنین امکان تغییر طول و عرض هر بسته‌بندی وجود دارد. تولیدکنندگان می‌توان عرض بسته‌بندی را از 50 تا 245 میلی‌متر و طول آن‌ها را از 50 تا 400 میلی‌متر تغییر دهند.

دستگاه بسته بندی خشکبار

دستگاه بسته بندی خشکبار دانه‌ای حجمی مینی

دستگاه بسته بندی خشکبار دانه‌ای حجمی مینی، یکی دیگر از انواع دستگاه‌ بسته‌بندی مواد غذایی خشکبار است که در خطوط تولید انواع خشکبار و آجیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابلیت این دستگاه، جهت بسته‌بندی مواد گرانولی ریز در اشکال هندسی مشابه و منظم است که بسته‌هایی با سایزهای کوچک و به شکل بالشتی را تحویل می‌دهد. همین موضوع سبب شده است که از دستگاه بسته بندی خشکبار دانه‌ای حجمی مینی، به صورت تخصصی در خط تولید آجیل استفاده شود.

جهت تغذیه این نوع دستگاه‌ها از دستگاه بالابر تغذیه‌کننده گرانولی و جهت جمع‌آوری بسته‌ها نیز از نوار نقاله شیب‌دار استفاده می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های این دستگاه، دارا بودن چشم الکترونیک در زمان قرار رفتن بسته‌ها در قسمت خروجی آن‌ها است.

دستگاه بسته بندی خشکبار دو توزین

یکی دیگر از انواع دستگاه بسته‌بندی مواد غذایی خشکبار، دستگاه بسته‌بندی دو توزین است. این دستگاه با دارا بودن دو ترازو بسیار حساس و قوی قادر است که انواع محصولات گرانولی را در حجم و وزن یکسان در پک‌های بسته‌بندی قرار دهد. لازم به ذکر است که میزان خطای این دستگاه بسیار ناچیز است.

دستگاه بسته‌بندی دو توزین، به صورت تمام اتوماتیک عمل می‌کند و نیازی به اپراتور ندارد. همچنین انواع این دستگاه‌ها دارای قابلیت چاپ اطلاعات مورد نیاز بر روی هر محصول و همین‌طور توانایی تزریق گاز جهت بالاتر بردن مدت زمان ماندگاری این محصولات درون پک‌های بسته‌بندی هستند.

دستگاه بسته بندی خشکبار چهار توزین

یکی دیگر از انواع دستگاه بسته بندی خشکبار، دستگاه بسته‌بندی چهار توزین است. از این نوع دستگاه‌ها جهت پر کردن انواع قوطی، پت، کیسه‌های پلاستیکی و… استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها در دو نوع تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک موجود هستند و هر دو نوع این دستگاه‌ها دارای سیستم توزین‌دار دیجیتالی هستند که بسیار دقیق عمل می‌کنند.

در واقع مهم‌ترین ویژگی مثبت دستگاه بسته‌بندی چهار توزین، دقت بالای ترازوهای تعبیه شده در این دستگاه است که سبب می‌شود محصولات در حجم و اندازه‌های یکسان با کمترین میزان خطا درون پک‌های بسته‌بندی قرار گیرند. روش تغذیه این دستگاه‌ها نیز مانند سایر انواع دستگاه بسته بندی خشکبار، بالابرهای تغذیه کننده گرانولی هستند.

دستگاه وکیوم بسته بندی خشکبار

دستگاه وکیوم بسته بندی خشکبار، یکی دیگر از انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مواد غذایی است. روش کار این دستگاه به این صورت است که ابتدا آجیل و خشکبار درون کیسه‌های نایلونی مخصوص ریخته می‌شوند و سپس درون کابین دستگاه قرار می‌گیرند. پس از این مرحله، به‌وسیله مکش دستگاه، هوای اضافی داخل کیسه‌های نایلونی کاملا خارج می‌شوند و در نتیجه بسته‌های خشکبار به شکل وکیوم شده از دستگاه خارج می‌شوند.

دستگاه وکیوم بسته بندی خشکبار دارای دو نوع تک کابین و دو کابین هستند و از آن‌ها به جز بسته‌بندی انواع خشکبار و آجیل، در بسته‌بندی انواع مواد غذایی همچون گوشت، مرغ، سبزیجات و … نیز استفاده می‌کنند.

نکات مهم در خرید دستگاه بسته بندی خشکبار

لازم است که پیش از خرید دستگاه بسته بندی مواد غذایی چه از نوع دست اول و چه از نوع دست دوم برخی از نکات مهم را مورد توجه قرار داد. از مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

  1) باید به حجم و اندازه دستگاه و محلی که برای قرار گرفتن دستگاه در نظر گرفته شده است، توجه ویژه شود. چراکه گاها ممکن است قرار دادن دستگاه بسته بندی خشکبار در یک مکان خاص با محدودیت ارتفاع مواجه شود و یا اینکه دستگاه از درب ورودی به راحتی عبور نکند. فلذا باید پیش از خرید دستگاه طول و عرض مکان در نظر گرفته شده برای قرار دادن دستگاه، با طول و عرض دستگاه تطابق داده شود.

  2) نوع بسته‌بندی مدنظر تولیدکنندگان نیز در خرید دستگاه بسته بندی خشکبار اهمیت خاصی دارد. ممکن است تولیدکنندگان بخواهند محصولات را درون شیشه، کارتن، بسته‌بندی‌های سلفونی و… قرار دهند. جهت هر کدام از این نوع بسته‌بندی‌ها به دستگاه‌های بسته‌بندی خشکبار با قابلیت‌های متفاوتی نیاز است. ازاین‌رو لازم است تولیدکنندگان ابتدا نوع بسته‌بندی محصولات را مشخص کنند و سپس با توجه به نوع بسته‌بندی محصولات، دستگاه بسته‌بندی مواد غذایی خشکبار مورد نیاز را خریداری کنند.

  3) موضوع دیگری که در خرید انواع دستگاه‌ بسته‌بندی مواد غذایی خشکبار باید به آن توجه شود، ظرفیت تولید است. مسلما چنانچه ظرفیت خط تولید بالا باشد به دستگاه‌های بسته‌بندی با سرعت بسته‌بندی بالاتر نیاز است و در غیر این صورت تولیدکنندگان می‌توانند از دستگاه‌های بسته‌بندی با تناژ پایین‌تر استفاده کنند.

  4) در هنگام خرید انواع دستگاه بسته بندی خشکبار باید به کیفیت و مرغوبیت این دستگاه‌ها توجه شود. مسلما هرچقدر که دستگاه‌ها از برندهای معتبر و شناخته‌تر شده‌ای باشند قیمت بالاتری خواهند داشت. البته گاها دستگاه بسته بندی خشکبار دست دوم از برندهای معتبر را می‌توان با قیمت‌های مناسب‌تری نیز خریداری کرد.

  5) دارا بودن ضمانت‌نامه نیز از دیگر موضوعات مهمی است که در هنگام خرید دستگاه بسته بندی خشکبار باید به آن توجه شود. این موضوع در زمانی‌که قصد خرید دستگاه بسته بندی خشکبار دست دوم مدنظر است اهمیت بیشتری می‌یابد. چراکه معمولا دستگاه‌های بسته‌بندی خشکبار دست دوم فاقد ضمانت‌نامه هستند. ازاین‌رو بهتر است که این نوع دستگاه‌ها از مراکزی خریداری شوند که در بسترهای قانونی فعالیت می‌کنند و سلامت و کیفیت دستگاه‌ها را تضمین می‌کنند.

  6) سن دستگاه بسته بندی خشکبار دست دوم نیز از عوامل مهمی است که در هنگام خرید این نوع دستگاه‌ها باید به آن توجه شود. هرچقدر که دستگاه‌ها سن بالاتری داشته باشند به تبع عمر مفید کمتری خواهند داشت و مسلما به سرویس و تعمیرات بیشتری نیازمند خواهند بود.

  7) در خرید دستگاه بسته بندی خشکبار چه از نوع دست اول و چه از نوع دست دوم، حتما لازم است با افراد متخصص و متبحر در حوزه صنایع غذایی مشورت و هم‌فکری صورت گیرد. چراکه این افراد با توجه به نیاز تولیدکنندگان و با در نظر گرفتن نوع محصولات خط تولید، امکانات و شرایط تولیدکنندگان، بهترین و کارآمدترین انواع دستگاه بسته بندی خشکبار را می‌توانند پیشنهاد دهند.

مجموعه شب چره یکی از مجموعه‌‌ای مجاز و شناخته شده‌ای است که در حوزه فروش انواع دستگاه بسته بندی خشکبار دست دوم فعالیت می‌کند. این مجموعه معتبر، بهترین و باکیفیت‌ترین انواع دستگاه‌ها را که از سلامت فنی کامل برخوردار هستند، از دیگر کشورها وارد کشور می‌کند و در ایران با قیمتی کاملا اقتصادی به خریداران می‌فروشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره خرید انواع دستگاه بسته بندی خشکبار دست دوم، ثبت سفارش دستگاه‌ها، استعلام قیمت آن‌ها، خرید و… می‌توانید همه روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 در تماس باشید تا کارشناسان مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

بسته بندی خشکبار

سخن پایانی

در این مقاله توضیح داده شد که دستگاه بسته بندی خشکبار، دستگاهی است که به‌وسیله آن مواد گرانولی در حجم و وزن یکسانی در پک‌های ویژه بسته‌بندی می‌شوند. از  مهم‌ترین انواع این دستگاه‌ها، دستگاه بسته بندی خشکبار حجمی نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک، دستگاه بسته بندی خشکبار دانه‌ای حجمی مینی، دستگاه بسته بندی خشکبار دو توزین و چهار توزین و همینطور دستگاه وکیوم بسته بندی خشکبار هستند که به تفصیل در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتند.

همچنین توضیح داده شد که در خرید انواع دستگاه‌های بسته‌بندی خشکبار باید به نوع محصول، ظرفیت خط تولید، سلامت دستگاه‌ها، قیمت آن‌ها، دارا بودن ضمانت‌نامه، سن و کارکرد انواع دستگاه‌ها نیز توجه شود. البته همان‌طور که توضیح داده شد بهترین تدبیر جهت خریدی مطمئن مشاوره پیش از خرید با افراد متخصص و همین‌طور خرید از مراکز معتبر و قانونی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *