شکلات سازی در ایران چقدر سرمایه می خواهد

صفر تا صد نگارش طرح توجیهی تولید شکلات

طرح توجیهی تولید شکلات، گزارشی از روند تولید شکلات تا عرضه آن به بازار است. تولیدکنندگان در اولین قدم از تاسیس کارخانه تولید شکلات، بایستی کلیه ایده‌ها و برنامه‌های ذهنی خود را به همراه کلیه نیازهای این صنعت به صورت مکتوب جمع‌آوری کنند و در قالب یک طرح توجیهی، به مراجع صلاحیت‌دار جهت اخذ مجوز احداث کارخانه شکلات‌سازی ارائه دهند.

در این مقاله ابتدا هدف از نگارش طرح توجیهی تولید شکلات مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس در مورد مهم‌ترین ملزوماتی که در نگارش طرح توجیهی تولید شکلات بایستی لحاظ شوند، توضیحاتی ارائه می‌شود. همچنین در باب هزینه راه اندازی خط تولید شکلات مطالبی ارائه می‌گردد. در نهایت نیز پیرامون اهمیت مشاوره در نگارش طرح توجیهی تولید شکلات توضیح داده خواهد شد.

هدف از نگارش طرح توجیهی تولید شکلات

طرح توجیهی تولید شکلات به معنای یک گزارش جامع و کامل از روند احداث و تاسیس یک کارخانه شکلات‌سازی است. در واقع اولین گام از راه اندازی خط تولید شکلات، نگارش و تهیه طرح توجیهی تولید شکلات و ارائه آن به مراجع صلاحیت‌دار جهت اخذ مجوزهای لازم است. نگارش طرح توجیهی تولید شکلات  بایستی طبق دستورالعمل‌های سازمانی تنظیم و ارائه شود و برخی از فاکتورهای مهم و اساسی را بایستی دارا باشد، در غیر این صورت امکان اخذ مجوز وجود نخواهد داشت.

البته ناگفته نماند که هدف از نگارش طرح توجیهی تولید شکلات، صرفا جهت اخذ مجوز نیست، بلکه نگارش یک طرح توجیهی کامل و بدون نقض همچون یک نقشه راه عمل می‌کند و رویکردها و استراتژی‌های صحیح را در اختیار سرمایه‌داران قرار می‌دهد. در بسیاری از مواقع بسیاری از افراد طرح توجیهی مدنظر خود را به سرمایه‌داران بزرگ ارائه می‌دهند و سرمایه‌داران، چنانچه طرح توجیهی را کامل و دارای آینده‌ای سودده بدانند، با تولیدکنندگان وارد همکاری می‌شوند.

در واقع طرح توجیهی تولید شکلات چنانچه صحیح و اصولی تنظیم شود، در همان ابتدای کار، قابل تشخیص است که این طرح قابلیت اجرا دارد یا ندارد. به همین جهت در نگارش طرح توجیهی تولید شکلات و یا هر مواد غذایی دیگری باید دقت بسیاری به خرج داد.

یکی دیگر از اهداف و فواید نگارش طرح توجیهی تولید شکلات برای سرمایه‌داران این است که به آنان کمک می‌کند که بهتر بتوانند سرمایه خود را مدیریت کنند، چراکه تمامی هزینه‌های احداث و راه‌اندازی کارخانه تولید شکلات، به طور کامل با اعداد و ارقام در طرح توجیهی تولید شکلات مشخص و معین می‌شوند.

مهم ترین ملزومات در نگارش طرح توجیهی تولید شکلات

در نگارش یک طرح توجیهی جامع و کامل تولید شکلات، حتما بایستی ملزوماتی در طرح گنجانده شوند. از مهم‌ترین این ملزومات عبارتند از:

نحوه تهیه مواد اولیه

نحوه تهیه مواد اولیه، از موضوعات مهمی است که لازم است در طرح توجیهی تولید شکلات حتما آورده شود. البته نحوه تهیه مواد اولیه در تمامی طرح‌های توجیهی مواد غذایی لازم و ضروری است اما در تولید شکلات اهمیت بیشتری دارد. چراکه برخی از مواد اولیه تولید شکلات وارداتی هستند و در چند سال اخیر با وجود تحریم‌ها، واردات این مواد با برخی از محدودیت‌ها همراه شده است. ازاین‌رو تولیدکنندگان باید در ابتدا نحوه دسترسی خود را به مواد اولیه تولید شکلات مشخص کنند.

در حال حاضر برخی از مجموعه‌ها هستند که در حوزه واردات مواد اولیه صنایع غذایی فعالیت می‌کنند و تا حد قابل توجهی مشکل واردات مواد اولیه را برای کارخانه‌های تولید شکلات و انواع مواد غذایی برطرف کرده‌اند. شب چره یکی از همین مجموعه‌های فعال در حوزه واردات مواد اولیه صنایع غذایی است که سال‌ها تجربه موفق نیز در این حوزه دارد.

طرز تهیه شکلات

یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که در طرح توجیهی تولید شکلات باید آورده شود، طرز تهیه شکلات به طور کامل است. به عنوان مثال تمامی مراحل تولید شکلات از آماده‌ ‌سازی مواد اولیه تا مرحله بسته‌بندی بایستی به طور کامل در طرح توجیهی تولید شکلات درج شوند.

طرح توجیهی تولید شکلات

برآورد قیمت ماشین آلات خط تولید شکلات

برآورد قیمت انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید شکلات، یکی از دیگر از موضوعات مهمی است که در نگارش طرح توجیهی تولید شکلات باید به آن پرداخته شود. از مهم‌ترین دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید شکلات می‌توان دستگاه بالمیل شکلات، دستگاه ذوب روغن و کره‌گیری شکلات، دستگاه کنج شکلات، میکسر، دستگاه‌های قالب‌گیری شکلات، دستگاه تونل خنک کننده شکلات، تجهیزات کنترل کیفیت، انواع دستگاه‌های بسته‌بندی شکلات و… را نام برد.

لازم است که در نگارش طرح توجیهی تولید شکلات، قیمت تمامی دستگاه‌های خط تولید شکلات، از یک منبع موثق استعلام شوند و به وضوح در کنار نام هر دستگاه خط تولید شکلات درج شوند. جهت استعلام قیمت انواع دستگاه‌ها می‌توانید با مشاوران مجموعه شب چره صحبت کنید.

توجیه پذیری اقتصادی تولید شکلات

یکی دیگر از موضوعات مهم و اساسی که در نگارش طرح توجیهی تولید شکلات، حتما بایستی مورد بررسی قرار داده شود، توجیه‌پذیری اقتصادی پروژه است. در واقع تولیدکنندگان بایستی با اسناد و مدارک معتبر به‌وسیله طرح توجیهی تولید شکلات، توجیه‌پذیر بودن ایده خود را اثبات کنند.

البته آنچه از ظاهر امر برمی‌آید این است که طبق آمار از گذشته تابه‌حال، تولید شکلات جز صنایع سودده بوده است و هرساله نیز رشد نسبتا مطلوبی داشته است. اما آنچه موضوع بحث است این است که رقابت در این صنعت نیز بسیار گسترده است، از این‌رو تولیدکنندگان باید بتوانند اثبات کنند که شکلاتی که مدنظر دارند ،آیا یارای رقابت با شکلات‌های رقیب داخلی و خارجی را دارند.

همچنین نکته دیگری که تولیدکنندگان بایستی در طرح توجیهی تولید شکلات به آن اشاره کنند، مشخص کردن نقطه برگشت سرمایه است. البته معمولا تا یک سال اول از هیچ کارخانه تولیدی انتظار بازگشت سرمایه نمی‌رود اما از سال اول به بعد باید نحوه تولیدات و سوددهی کارخانه به‌نحوی باشد که بازگشت سرمایه به صورت محسوس حس شود. تولیدکنندگان باید به طور تقریبی زمان بازگشت سرمایه اولیه را در طرح توجیهی تولید شکلات مشخص کنند.

بررسی میزان اشتغال زایی خط تولید شکلات

یکی دیگر از موضوعاتی که در طرح توجیهی تولید شکلات بایستی مورد بررسی قرار گیرد، میزان اشتغال‌زایی خط تولید شکلات است. در واقع تولیدکنندگان باید در نگارش طرح توجیهی تولید شکلات به این نکته اشاره کنند که با راه‌اندازی کارخانه تولید شکلات چقدر می‌توانند در مهار آمار بیکاری تاثیر مثبت داشته باشند. این موضوع باید کامل و دقیق نگاشته شود، به این صورت که تولیدکنندگان باید مشخص کنند که به چه تعداد نیروی متخصص و چه تعداد نیروی کار ساده و… نیاز دارند.

شناخت بازار و رقبا

بررسی بازار و شناخت رقبای موجود در این صنعت یکی دیگر از موضوعات مهمی است که در نگارش طرح توجیهی تولید شکلات، باید به آن پرداخته شود. تولیدکنندگان بایستی اطلاعات نسبتا جامعی از بازار و رقبای داخلی و خارجی فعال در این حوزه داشته باشند. در واقع باید با آگاهی کامل وارد بازار رقابت شوند و با میزان تقاضای بازار داخلی و خارجی نیز آشنا باشند.

همچنین در صورتی که تولیدکنندگان قصد صادرات شکلات را دارند، بایستی با روند صادرات و شرایط آن نیز آشنا باشند و تدابیر لازم را از این جهت بیندیشند و در طرح توجیهی تولید شکلات نیز به این موضوع اشاره کنند.

هزینه راه اندازی خط تولید شکلات

سوال شایع شکلات سازی در ایران چقدر سرمایه می خواهد، سوالی است که معمولا از سوی بسیاری از تولیدکنندگان و سرمایه‌داران پیش از ورود به این صنعت پرسیده می‌شود. در پاسخ به سوال شکلات سازی در ایران چقدر سرمایه می خواهد، بایستی چندین عامل مهم، در کنار یکدیگر قرار داده شوند تا بتوان پاسخ جامعی به این پرسش داد. در واقع هزینه‌های راه‌اندازی کارخانه تولید شکلات را می‌توان به دو بخش، هزینه‌های قبل از بهره‌برداری و هزینه‌های بعد از بهره‌برداری تقسیم کرد.

بخش اول از هزینه‌ها مشتمل بر هزینه‌های قبل از بهره‌برداری می‌شوند که شامل هزینه‌های خرید و یا اجاره مکان احداث کارخانه، خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید شکلات و همچنین هزینه تامین تاسیسات مورد نیاز همچون آب، برق، گاز، تهویه و… می‌شوند.

بخش دوم از هزینه راه اندازی خط تولید شکلات، شامل هزینه‌های پس از بهره‌برداری است که کلیه خرج‌کردهای پس از تاسیس کارخانه را در برمی‌گیرد. از مهم‌ترین هزینه‌های پس از بهره‌برداری می‌توان به هزینه تعمیر و نگه‌داری دستگاه‌ها، حقوق پرسنل و کارمندان، هزینه‌های مصرف انرژی، هزینه تامین مواد اولیه خط تولید و… اشاره کرد.

هزینه راه اندازی خط تولید شکلات

اهمیت مشاوره در نگارش طرح توجیهی تولید شکلات

چنانچه در نگارش طرح توجیهی تولید شکلات، ملزومات لازم رعایت نشوند، این طرح با رد از طرف مراجع صلاحیت‌دار اخذ مجوز روبه‌رو می‌شود. به همین جهت لازم است که تمامی اصول لازم در نگارش این طرح به‌درستی لحاظ شوند.

البته بر خلاف تصور بسیاری از تولیدکنندگان، هدف از نگارش طرح توجیهی تولید شکلات صرفا اخذ مجوز از مراجع صلاحیت‌دار نیست، بلکه طرح توجیهی تولید شکلات، همچون یک نقشه راه برای تولیدکنندگان عمل می‌کند و مسیر را برای این افراد هموار می‌سازد. چراکه با نگارش صحیح و اصولی این طرح، تولیدکنندگان با موانع و چالش‌های مسیر پیش‌روی خود نیز آشنا می‌شوند و در این مواقع مسلما بهتر می‌توانند اوضاع را مدیریت کنند.

باتوجه به توضیحات ارائه شده، لازم و ضروری است که تولیدکنندگان و سرمایه‌داران پیش از نگارش طرح توجیهی تولید شکلات، با مشاوران و کارشناسان متخصص و متبحر در حوزه صنایع غذایی مشورت و هم‌فکری داشته باشند.

چراکه مشاوران و کارشناسان متخصص صنایع غذایی با دانش تخصصی خود و به جهت آشنایی که با مسیر و چالش‌های راه‌اندازی کارخانه‌های تولیدی مواد غذایی دارند، می‌توانند مشکلات احتمالی که بر سر راه تولیدکنندگان قرار می‌گیرند را تا حد قابل توجهی شناسایی کنند. همچنین می‌توانند راهکارهایی را جهت پیشگیری از آن‌ها نیز ارائه دهند. ازاین‌رو از ضرورت اخذ مشاوره در نگارش طرح توجیهی کارخانه‌های مواد غذایی نمی‌توان غافل شد.

شب چره مجموعه‌ای شناخته شده و قانونی است که دارای تیمی متخصص از کارشناسان صنایع غذایی، مهندسین ماشین آلات صنعتی، مهندسین شیمی، مدیران حوزه کسب و کار و… است و در حوزه نگارش طرح توجیهی تولید شکلات و انواع مواد غذایی، مشاوره‌های تخصصی را به تولیدکنندگان و سرمایه‌داران ارائه می‌دهد.

همچنین این مجموعه مجاز در حوزه واردات مواد اولیه صنایع غذایی، فروش خط تولید شکلات دست دوم نیز فعال است. جهت کسب مشاوره تخصصی نگارش طرح توجیهی تولید شکلات، مشاوره تغییر فرمولاسیون شکلات، استعلام قیمت دستگاه‌ها، ثبت سفارش و خرید خط تولید شکلات دست دوم می‌توانید همه روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 تماس برقرار کنید تا کارشناسان و مشاوران مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان آشنایی با صفر تا صد طرح توجیهی تولید شکلات، ابتدا اهداف اصلی از نگارش این طرح مورد بررسی قرار گرفتند. سپس برخی از مهم‌ترین ملزومات این طرح همچون: چگونگی تهیه مواد اولیه، طرز تهیه شکلات، دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز، شناخت بازار و رقبا، بررسی میزان اشتغال‌زایی طرح و… توضیح داده شدند. همچنین در پاسخ به سوال شکلات سازی در ایران چقدر سرمایه می خواهد، هزینه‌های اصلی و فرعی راه‌اندازی کارخانه شکلات سازی بیان شدند. در نهایت نیز در باب اهمیت مشاوره در نگارش طرح توجیهی تولید شکلات به طور کامل مطالبی ارائه شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *