طرح توجیهی خط فرآوری چیپس میوه

آشنایی با نحوه نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه

طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه به معنای بررسی همه‌جانبه ایده ذهنی تولیدکنندگان جهت ورود به این حوزه است. در نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه لازم است که صفر تا صد هر آنچه جهت ورود به این بازار نیاز است مورد بررسی تخصصی قرار گیرد.

در واقع هدف از نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه این است که تولیدکنندگان نمای کلی از ایده مدنظرشان به همراه تخمین هزینه‌های موردنیاز را به مراجع مربوطه اعم از بانک‌ها، سرمایه‌گذاران، مراجع اعطای مجوزها و… تحویل دهند و آنان را توجیه کنند که اجازه ورود به این حوزه را بدهند.

در این مقاله ابتدا توضیح مختصری در مورد طرح توجیهی و کاربرد آن داده می‌شود. سپس مهم‌ترین مواردی که در نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه بایستی لحاظ شوند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. در نهایت نیز در باب اهمیت مشاوره در نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه توضیحاتی ارائه می‌شود.

طرح توجیهی چیست؟

نگارش طرح توجیهی اولین گام در جهت راه‌اندازی هر کسب‌وکاری است. طرح توجیهی یعنی تولیدکنندگان، طرح و نقشه ذهنی خود را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهند و گزارشی در مورد توجیه‌پذیری آن از جهات مختلف تهیه و در اختیار مراجع مربوطه قرار دهند.

این ابعاد مختلف شامل اطلاعاتی راجع به بازار، هزینه‌های مالی پروژه، بررسی‌های فنی و تخصصی، سرمایه اولیه و… می‌شوند. در واقع به بیان ساده‌تر چنین می‌توان گفت، هر فرد و یا افرادی که قصد راه‌اندازی کسب‌وکاری را دارند بایستی مراجع مربوطه را اعم از بانک، سرمایه‌گذاران، مراجع اخذ مجوزها و… را متقاعد کنند که راه‌اندازی کسب‌وکار مدنظر آن‌ها، سودده و از جهات مختلف دارای فایده است.

همچنین تولیدکنندگان بایستی کلیه هزینه‌های مربوط به کسب‌وکاری را که قصد راه‌اندازی آن را دارند به‌تفصیل بیان کنند و مراجع مربوطه را توجیه کنند که برای راه‌اندازی خط تولید مدنظرشان دارای تمکن مالی و فنی و تخصصی لازم هستند.

البته لازم به ذکر است که نگارش طرح توجیهی در هر حوزه‌ای، خاص همان حوزه است و باتوجه‌به شرایط و موقعیت آن کسب‌وکار نوشته و تدوین می‌شود. به‌عنوان‌مثال نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس و یا خط تولید آب معدنی با نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه متفاوت هستند و هر کدام نیازمند رعایت برخی از اصول مختص به خود هستند.

نکات مهم در نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه

در نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه، بایستی موارد متعددی قید شوند. در واقع لازم است که ایده‌های ذهنی کاملا اصولی و منظم بر روی پلانی مشخص آورده شوند و به حدی قوی باشند که تولیدکنندگان بتوانند به‌سهولت از آن‌ها در مراجع مربوطه دفاع کنند.

برخی از مهم‌ترین مواردی که در نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه بایستی لحاظ شوند عبارتند از: 

شناخت بازار و نیاز متقاضیان

یکی دیگر از اصلی‌ترین موضوعاتی که در طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه بایستی نسبت به آن توجه شود، شناخت بازار و نیاز متقاضیان است. شناخت بازار به این معناست که بررسی شود که آیا محصول موردنظر در بازار متقاضی دارد یا خیر؟ و اینکه چه رقبایی با چه سطح امکانات و با چه حجم تولیداتی در حال فعالیت هستند.

شناخت بازار و رقبا می‌تواند کمک کند که تولیدکنندگان با ذهن بازتری وارد عرصه رقابت شوند. چراکه با بی‌توجهی نسبت به این موضوع و ورود به بازار رقابت بدون رصد رقبا در بازار چیپس میوه خشک؛ انتظار بقا و موفقیت در این عرصه کمی دورازذهن خواهد بود.

متاسفانه چنین تولیدکنندگانی که بدون لحاظ این موضوع به بازار رقابت ورود می‌کنند، پس از گذشت مدتی کوتاه با هزینه‌های هنگفتی مجبور به ترک اجباری بازار تولید چیپس میوه خشک می‌شوند. ازاین‌رو برای بقا در بازار رقابت تولید چیپس میوه لازم است پیش از ورود به این حوزه، بازار و رقبا کاملا رصد شوند و عوامل ضعف و قوت آن‌ها کاملا مورد بررسی تفصیلی و تخصصی قرار بگیرند.

طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه

اخذ مجوزها از مراجع مربوطه

از دیگر مواردی که در نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه بایستی موردتوجه قرار گیرد و در گزارش طرح توجیهی نیز بیان شود، اخذ مجوزهای لازم از مراجع مربوطه است. این مراجع شامل وزارت جهاد کشاورزی، سازمان غذا و دارو و… می‌شوند.

دلیل قید این موارد در طرح‌های توجیهی به‌این‌علت است که پس از راه‌اندازی خط تولید چیپس میوه ، بازرسان وزارت بهداشت هرازچندگاهی به مجموعه‌های تولیدی مراجعه می‌کنند و روند تولیدات را مورد بررسی قرار می‌دهند و درصورتی‌که روند تولیدات را غیربهداشتی تشخیص دهند، اقدامات لازم را در جهت جلوگیری از ادامه فعالیت آن مجموعه‌ها انجام می‌دهند.

لازم به ذکر است که نوع مجوزهای موردنیاز برای هر مجموعه با سطح و گستردگی فعالیت آن مجموعه مرتبط است. به‌عنوان‌مثال چنانچه میزان تولیدات در سطح گسترده مدنظر تولیدکنندگان باشد، لازم است که از وزارت صنعت نیز مجوز اخذ شود. در واقع تولیدکنندگان با قید این مورد در طرح توجیهی اقرار می‌کنند که قصد راه‌اندازی یک کسب و کار در بستر قانونی را دارند و برای گرفتن مجوزهای لازم نیز آمادگی کافی را دارند.

ماشین آلات و دستگاه های موردنیاز

دومین موضوعی که در نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه بایستی قید شود، ماشین آلات و دستگاه‌های موردنیاز برای شروع تولیدات چیپس میوه است. لازم است که فرد و یا افرادی که قصد راه‌اندازی خط تولید چیپس میوه را دارند، در وهله اول با انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات موردنیاز در این صنعت آشنا باشند و برآورد قیمت انجام دهند که آیا امکان خرید و فراهم‌کردن این تجهیزات را دارند یا خیر؟

از مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز در راه‌اندازی خط تولید چیپس میوه می‌توان به مخازن شستشو، بالابر Z، میزهای مرتب‌سازی و چیدمان، دستگاه اسلایسر، پوست‌گیر، نوار نقاله، دستگاه میوه خشک‌کن، توزین سلفون، جت پرینتر، دستگاه شیلینگ پک، سیستم تزریق گاز نیتروژن، سیستم بخاری و نمک جهت ضدعفونی، دستگاه مارپیچ و… اشاره کرد.

همچنین لازم است که حتما در نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه، تجهیزات آزمایشگاهی موردنیاز در این خط تولید نیز به‌تفصیل معرفی شوند. برخی از این تجهیزات شامل کوره برقی، ترازوی دیجیتال، هود، فر، ظروف مخصوص شیشه‌ای جهت کنترل کیفی محصولات و…. می‌شوند.

هدف از درج این مورد در طرح‌های توجیهی این است که تولیدکنندگان به‌وضوح اعلام می‌کنند که با انواع دستگاه‌ها و تجهیزات موردنیاز در این صنعت آشنا هستند و بودجه کافی برای خرید این ماشین آلات را نیز در اختیار دارند.

نحوه تامین مواد اولیه

نحوه تامین مواد اولیه، یکی دیگر از موضوعاتی است که در نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه باید قید شود. در واقع لازم است که تولیدکنندگان پیش از هر اقدامی این موضوع را بررسی کنند که از چه منبعی و به چه نحوی می‌خواهند مواد اولیه خط تولید موردنظرشان را تامین کنند. این موضوع شامل هزینه‌های موردنظر برای تهیه مواد اولیه نیز می‌شود. همچنین در طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه بایستی به نحوه دسترسی به مواد اولیه، چگونگی حمل و نگهداری آن‌ها با اصول و موازین کامل بهداشتی نیز پرداخته شود.

فواید تولید میوه خشک

یکی دیگر از موارد مهمی که در نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه باید به‌صورت کاملا دقیق مورد بررسی قرار بگیرد، بیان فواید و خواص میوه خشک است. در واقع تولیدکنندگان این محصولات بایستی به‌صورت کاملا علمی با ذکر منابع معتبر بتوانند فواید و خواص محصولی که قصد تولید و توزیع آن را دارند بیان کنند.

به‌عنوان‌مثال در نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه قید می‌شود که در طول فرایند خشک‌کردن میوه تنها بخشی از رطوبت میوه‌ها گرفته می‌شوند و اکثر ویتامین‌های موجود در میوه‌های خشک شده باقی می‌مانند و مسلما با مصرف روزانه این محصولات، ویتامین‌های موردنیاز بدن افراد تامین می‌شود. در این قسمت تولیدکنندگان بایستی بتوانند مراجع ذی‌صلاح را توجیه کنند که تولید میوه خشک برای سلامتی افراد مفید است.

اهمیت مشاوره در نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه

اولین و مهم‌ترین اهمیت مشاوره در نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه این است که سبب می‌شود طرحی نوشته و به مراجع مربوطه ارائه شود که مورد قبول واقع شود و با رد مواجه نشود. در نگارش طرح توجیهی به‌هیچ‌عنوان نباید اغراق‌گویی شود و یا نباید میزان سرمایه اولیه مخفی شود. در واقع هرچقدر در نگارش طرح توجیهی صداقت بیشتری به خرج داده شود، امکان متقاعدسازی مراجع مربوطه بیشتر خواهد بود.

نحوه نگارش طرح توجیهی، سبک و سیاق خاصی دارد و با کوچک‌ترین بی‌توجهی ممکن است طرح توجیهی نگارش شده رد شود. ازاین‌رو لازم است پیش از هر اقدامی در این زمینه با افراد متخصص و متبحر در این حوزه مشورت و هم‌فکری انجام گیرد.

شب چره مجموعه‌ای مجاز و معتبر و قانونی است که تیمی متخصص و متبحر از کارشناسان صنایع غذایی، مهندسان ماشین آلات صنعتی و بازاریابان حرفه‌ای را گرد هم آورده است. این مجموعه شناخته شده در راستای مشاوره راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی و نگارش طرح توجیهی مواد خوراکی فعالیت می‌کند و بهترین مشاوره‌ها را باتوجه‌به نیاز تولیدکنندگان و شرایط آن‌ها ارائه می‌دهد.

مشاوران مجموعه شب چره در حوزه نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه نیز کاملا تخصص و تبحر دارند. همچنین مجموعه شب چره در حوزه فروش خط تولید چیپس میوه دست دوم نیز فعال است. این مجموعه مجاز در بستری کاملا قانونی بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی را از دیگر کشورها وارد می‌کنند و در ایران به متقاضیان می‌فروشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در حوزه مشاوره نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه، استعلام قیمت، ثبت سفارش و خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید کارخانه چیپس میوه می‌توانید همه‌روزه در ساعات اداری با شماره‌تلفن 09022253620 در تماس باشید تا کارشناسان مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

طرح توجیهی راه اندازی خط تولید چیپس میوه

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه، ابتدا توضیحات مختصری در مورد طرح توجیهی و ضرورت نگارش این طرح داده شد. همچنین در باب نکات مهم و اساسی که در نگارش طرح توجیهی خط تولید چیپس میوه بایستی قید شوند توضیح داده شد. در نهایت نیز اهمیت مشاوره در نگارش این طرح مورد بررسی قرار گرفت.

باتوجه‌به توضیحات ارائه شده نگارش و تدوین طرح توجیهی در راه‌اندازی خط تولید چیپس میوه یک ضرورت است. فلذا بهتر است از ابتدا در نگارش این طرح دقت کافی به خرج داده شود تا بتوان نظر مثبت مراجع صالح را جلب کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *