فرآوری آجیل از طریق فرآیند تفت آجیل

تولید و فرآوری آجیل از طریق فرآیند تفت دانه های آجیل Roasting Line

در خط تولید آجیل می توان از دو نوع فرآیند استفاده نمود.

  1. استفاده از فرایند سرخ کردن آجیل  یا Frying Line
  2. استفاده از فرایند تفت آجیل یا Roasting Line

معرفی عملکرد بخش های مختلف خط فرآوری آجیل از طریق فرآیند تفت آجیل Roasting Line

در این قسمت به بررسی بخش های مختلف خط فرآوری آجیل و هم چنین عملکرد هر بخش در فرآیند تفت آجیل Roasting Line در راه اندازی خط تولید آجیل خواهیم پرداخت.

  • Hopper هاپر
    محفظه ایست که در ابتدا دانه های آجیل را داخل آن می ریزند و این دانه ها  کم کم با یک نوار نقاله به نام Elevator به دستگاه Mixer ریخته می شود.
  • Slurry Mixer اسلاری میکسر
    در این مرحله مخلوط آب و نمک با دانه های خام آجیل میکس می شود.
  • Inclined Conveyor یا نوار نقاله شیب دار
    به دلیل میکس انجام شده با آب و نمک در مرحله قبل دانه ها خیس می شود و باید دانه های آجیل به داخل Roaster ریخته شود، که این کار به وسیله نوار نقاله شیب دار به این صورت انجام می شود که دانه های میکس شده را آرام و با یک نرخ خاصی (سرعت ثابت و مقدار ثابت) به داخل Roaster می ریزد، که این سرعت ثابت با Roaster تنظیم می شود و اگر بخواهیم ماندگاری در Roaster بیشتر باشد سرعت را پایین می آوریم و یا بالعکس.
  • Roaster
    دستگاهی با چندین مشعل گازی یا المنت برقی است و دارای یک نوار نقاله است که از زیر شعله گرم به دانه های آجیل می خورد و باعث می شود رطوبت از روی دانه ها بخار شده و اصطلاحا تفت داده شود. درجه و مدت زمان تفت بسته به نوع دانه های آجیل تعیین می شود، مثلا دمای ۱۵۰ درجه با مدت زمان ۱۰ دقیقه. بعد از مدت زمانی دانه های آجیل بیرون آورده می شود و روی یک نوار استیل که مشبک است پخش می شود.
  • اگر بخواهیم به دانه های آجیل طعمی به غیر از نمک بزنیم به یک طعم زن و Roaster کوچک هم نیاز است.
  • Bucket Elevator
    یک بالابر قاشقی است که دانه های آجیل داخل این قاشق ها ریخته شده و بالا رفته و به Weigher (وزن کن) می روند و بر اساس وزن دلخواه به وسیله Bag Maker یا بسته ساز داخل سلفون قرار می گیرد و آماده چیدن در کارتن می شود.

فضای مورد نیاز جهت راه اندازی خط تولید آجیل از طریق فرآیند تفت آجیل Roasting Line

قسمت های مختلف خط تولید و فرآوری آجیل از طریق فرآیند تفت آجیل Roasting Line در ابتدا به صورت بخش های مجزا و جداگانه اند که در مرحله راه اندازی خط تولید آجیل به یکدیگر وصل می شوند. طول خط Roast آجیل حدود ۲۰ تا ۳۰ متر است و عرض آن ۲ تا ۳ متر است، و مساحتی هم باید اطراف تجهیزات خط تولید برای تعمیر و نگهداری و راهبری خط تولید در نظر گرفته شود. هم چنین توجه داشته باشید در راه اندازی خط تولید آجیل باید مکان هایی نیز جهت انبار مواد اولیه، انبار مواد مصرفی بسته بندی (چسب، کارتن، سلفون و …)، انبار قطعات فنی مصرفی مثل بلبرینگ، تسمه، روغن، … و در صورت نیاز انبار محصول در نظر گرفته شود.

طعم دار کردن آجیل از طریق فرآیند تفت آجیل Roasting Line

طعم غالب در تفت دادن دانه های آجیل نمک است. در هنگام بو دادن دانه های آجیل، دما زیاد است و هر ادویه دیگری به جز نمک، (مثل زعفران) استفاده شود، در دمای بالا از بین رفته و می سوزد و فقط نمک، طعم خود را حفظ می کند، به همین دلیل در عمل تفت، بیشتر از ادویه نمکی ساده استفاده می شود. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که پس موادی مثل تخمه آفتاب گردان با طعم آبلیمو و یا… به چه صورت طعم دار می شوند؟ بهتر است بدانید در واقع تخمه آفتاب گردان یا هندوانه با طعم آبلیمو، گلپر و … بعد از عمل تفت، طعم دار می شوند. به این صورت که بعد از اینکه مواد از Roaster بیرون آمد طعم دلخواه را به آنها اضافه می کنند و مجددا از داخل یک Roaster دیگر با دمای پایین تر حدود ۹۰ تا ۱۰۰ درجه (در این دما طعم از بین نمیرود) تفت می دهند.

مشاوره در راه اندازی خط تولید آجیل

همکاران ما در شرکت صنایع غذایی خوراک شب چره جهت ارائه مشاوره به شما دوست گرامی در راه اندازی خط تولید و فرآوری آجیل آماده خدمت رسانی می باشند. در صورتی که علاقه مند به دریافت مشاوره در راه اندازی خط تولید آجیل هستید با ما تماس بگیرید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *