شرایط کارگاه تولید مواد غذایی

مهم ترین اقدامات جهت اخذ مجوز تاسیس کارخانه مواد غذایی

اخذ مجوز تاسیس کارخانه مواد غذایی، اولین و مهم‌ترین اقدام جهت راه اندازی خط تولید مواد غذایی است. البته اخذ این مجوزها، دارای مراحل متعددی هستند که از نظر اداری و حقوقی پیچیدگی‌های خاص خود را نیز دارند. مسلما هر گونه اهمال و بی احتیاطی در اخذ هرکدام از مراحل اخذ مجوز تاسیس کارخانه مواد غذایی، می‌تواند منجر به عدم احداث و راه‌اندازی کارگاه و یا کارخانه مواد غذایی شود. فلذا لازم و ضروری است که پیش از هر اقدامی جهت راه‌اندازی هر نوع خط تولید مواد غذایی، با شرایط کارخانه و شرایط کارگاه تولید مواد غذایی آشنا بود.

در این مقاله با هدف آشنایی کامل با انواع مجوزهای تاسیس کارخانه و یا کارگاه مواد غذایی ابتدا کلیه مراحل اخذ مجوز تاسیس کارخانه مواد غذایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس در باب تغییر مجوز تاسیس کارخانه مواد غذایی توضیح داده می‌شود. در نهایت نیز در مورد اهمیت مشاوره در راه‌اندازی کارخانه و یا کارگاه مواد غذایی صحبت خواهد شد.

مراحل مجوز تاسیس کارخانه مواد غذایی

اکثر مراحل اخذ مجوز کارگاه تولیدی مواد غذایی با مراحل اخذ مجوز کارخانه مواد غذایی، یکسان هستند. چراکه کارگاه‌های تولیدی مواد غذایی همان مقیاس کوچک‌تر کارخانه‌های مواد غذایی هستند و بسیاری از تولیدکنندگان جهت شروع فعالیت در حوزه مواد غذایی، در بیشتر اوقات فعالیت خود را از کارگاه‌های مواد غذایی آغاز می‌کنند و به‌مرورزمان دایره فعالیت خود را اشاعه می‌دهند.

معمولا زمانی که تولیدکنندگان حوزه مواد غذایی سوال چگونه یک کارخانه مواد غذایی بسازیم؟ را مطرح می‌کنند، اولین مشاوره‌ای که از مشاوران و کارشناسان صنایع غذایی دریافت می‌کنند، مربوط به مجوز تاسیس کارخانه مواد غذایی است. در واقع اخذ مجوزهای مورد نیاز در این حوزه، زیربنای اصلی ورود به حوزه تولیدات انواع مواد غذایی است. در ادامه کلیه مراحل اخذ مجوزهای تاسیس کارخانه مواد غذایی به تفصیل توضیح داده می‌شوند.

موضوع فعالیت شرکت مواد غذایی

اولین مرحله اخذ مجوز تاسیس کارخانه مواد غذایی، تعیین موضوع فعالیت شرکت مواد غذایی است. منظور از موضوع فعالیت یعنی اینکه تولیدکنندگان مشخص کنند که قصد تولید چه محصول و یا محصولاتی را دارند. چراکه هرچه این طبقه و گستره فعالیت وسیع‌تر باشد، تولیدکنندگان جهت اخذ مجوزهای مربوطه، بایستی هزینه‌های بیشتری را پرداخت کنند. فلذا ضروری است که تولیدکنندگان در ابتدای مسیر، صرفا محصولاتی که توانایی تولید آن‌ها را از هر نظر دارند در لیست محصولات تولیدی کارخانه قرار دهند و برای همان محصولات به دنبال مجوز باشند.

در معرفی برخی از نمونه موضوع فعالیت شرکت مواد غذایی می‌توان به فعالیت در حوزه تولید لبنیات پاستوریزه و پروتئین‌دار، تولید نوشابه‌های گازدار، تولید انواع کنسرویجات، ترشیجات، مرباجات، تولید روغن خوراکی، تولید آب معدنی و… اشاره کرد. مسلما تولیدکنندگان با بررسی چند نمونه موضوع فعالیت شرکت مواد غذایی مختلف و آشنایی با چالش‌ها و موانع هر کدام از این موضوعات، بهتر می‌توانند جهت انتخاب موضوع فعالیت خود تصمیم‌گیری کنند.

اخذ پروانه بهداشتی

اخذ پروانه بهداشتی، یکی از مهم‌ترین مراحل در راه‌اندازی کارخانه و یا کارگاه تولید مواد غذایی است. تولیدکنندگان بایستی از وزارت بهداشت جهت هر نوع فعالیت غذایی و یا آرایشی این مجوز را دریافت کنند. در واقع این مجوز نشان‌دهنده این است که در کارخانه و یا کارگاه تولیدی مدنظر تولیدکنندگان، اصول و موازین بهداشتی رعایت می‌شود و محصولی که تولید می‌شود دارای سلامت کامل است.

اخذ مجوز سازمان غذا و دارو

اخذ پروانه تاسیس

از دیگر مراحل مجوز تاسیس کارخانه مواد غذایی، اخذ پروانه تاسیس است. ابتدا تولیدکنندگان مراجع اخذ مجوز را برای دریافت پروانه تاسیس متقاعد می‌کنند. در این مرحله، زمان ارائه طرح توجیهی مواد غذایی است. طرح توجیهی مواد غذایی، طرحی است که شامل گزارشی از روند کار تولیدکنندگان در آتیه است. تولیدکنندگان با ارائه این پلان می‌توانند پروانه تاسیس کارگاه و یا کارخانه مواد غذایی را دریافت کنند.

اخذ پروانه تاسیس​

اخذ پروانه بهره برداری

مرحله اخذ پروانه بهره‌برداری، از دیگر مراحل دریافت مجوز تاسیس کارخانه مواد غذایی است. مرجع اعطای این مجوز نیز، اداره کل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی است. این مجوز در صورتی به تولیدکنندگان اعطا می‌شود که تولیدکنندگان مجوز تاسیس کارخانه را از قبل گرفته باشند و قصد بهره‌برداری و شروع تولیدات مواد غذایی را داشته باشند.

در این مرحله بازرسان بهداشت و نظارت از کارخانه و یا کارگاه تولیدی موردنظر بازدید به عمل می‌آورند و درصورتی‌که کارخانه و یا کارگاه مواد غذایی، شرایط لازم برای شروع و راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی را داشته باشد، مجوز بهره‌برداری را دریافت خواهد کرد.

اخذ پروانه بهره برداری

پروانه ساخت محصول و مسئول فنی

یکی دیگر از مراحل اخذ مجوز کارگاه تولیدی مواد غذایی، اخذ پروانه ساخت محصول و معرفی مسئول فنی پروژه است. این مجوز نیز از مجوزهای مهم و حیاتی در تولید انواع مواد غذایی است. در این مرحله تولیدکنندگان بایستی فرمول و نحوه تولید محصول و یا محصولات غذایی مدنظر خود را به تایید کارشناسان اداره کل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی برسانند و آنان را مجاب کنند که توانایی تولید محصول و یا محصولات مدنظرشان را دارند.

از طرفی دیگر تولیدکنندگان بایستی فردی را که دارای تحصیلات کارشناسی صنایع غذایی است به عنوان مسئول فنی پروژه انتخاب کنند. این کارشناس نیز بایستی تاییدیه سازمان نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی را دریافت کند و سپس فعالیت خود را در کارگاه و یا کارخانه آغاز نماید. این فرد از ابتدای تولیدات تا عرضه آن‌ها به بازار، بایستی بر روند تولید محصول و یا محصولات غذایی نظارت کامل داشته باشند.

مجوزهای مربوط به ورود و ترخیص مواد غذایی

یکی دیگر از مراحلی که جهت اخذ مجوز تاسیس کارخانه مواد غذایی بایستی طی شود مرحله اخذ مجوزهای مربوط به ورود و ترخیص مواد غذایی است. البته اخذ این مجوز برای تمامی تولیدات مواد غذایی الزامی نیست. اما برخی از کارخانه‌های مواد غذایی هستند که مواد اولیه تولیدات آن‌ها، از مواد وارداتی است و لازم است که این مواد اولیه از خارج از کشور وارد شوند.

فلذا برای واردات این مواد اولیه، تولیدکنندگان بایستی از سازمان نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی مجوز واردات را اخذ کنند. پس از اخذ این مجوز، تولیدکنندگان در گمرک به راحتی می‌توانند مواد اولیه وارداتی خود را که وارد کرده‌اند ترخیص کنند. این مرحله نیازمند طی نمودن پروسه اداری و حقوقی نسبتا دشوارتری نسبت به سایر مراحل اخذ مجوز کارگاه تولیدی مواد غذایی است.

شرایط تغییر مجوز تاسیس کارخانه مواد غذایی

معمولا بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی، ابتدای فعالیت خود را با کارگاه‌های تولید مواد غذایی آغاز می‌کنند و سپس فعالیت خود را گسترش می‌دهند. بدیهی است که شرایط کارگاه تولید مواد غذایی در صورتی که قصد گسترش آن مدنظر باشد، نیاز به تغییرات اساسی دارد.

مطابق قوانین و مقررات امکان تغییر مجوزهای اخذ شده برای تولیدکنندگان انواع مواد غذایی فراهم است. ازاین‌رو تولیدکنندگان درصورتی‌که قصد تغییر شرایط کارگاه تولید مواد غذایی را داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به مراجع صلاحیت‌دار این مجوزها را تغییر دهند. از مهم‌ترین تغییرات در اخذ مجوز تاسیس کارخانه مواد غذایی، می‌توان به گسترش دامنه فعالیت، تغییر فرمولاسیون مواد غذایی، تغییر نام و برند، تغییر در وزن محصولات و… اشاره کرد.

مشاوره راه اندازی کارخانه تولید مواد غذایی

مشاوره راه‌اندازی خط تولید مواد غذایی، مهم‌ترین اقدامی است که هر تولیدکننده مواد غذایی بایستی پیش از شروع فعالیت تولیدی خود انجام دهد. البته گاها برخی از افراد نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند و همین امر سبب می‌شود که در اثنای فعالیت خود با مشکلاتی مواجه شوند که از قبل آمادگی مواجه با آن‌ها را نداشته‌اند.

وجود همین موانع و مشکلات در بسیاری از مواقع، سبب توقف خط تولید مواد غذایی نیز می‌شوند و هزینه‌های غیر قابل پیش‌بینی را بر تولیدکنندگان بار می‌کنند. فلذا واجب و ضروری است که تولیدکنندگان پیش از هر اقدامی جهت راه‌اندازی کارخانه و یا کارگاه تولید مواد غذایی با مشاوران و کارشناسان متخصص و متبحر در حوزه مواد غذایی مشاوره کنند.

البته به دلیل گستردگی حوزه مواد غذایی و چالش‌های این مسیر، لازم است که با افراد متعددی با تخصص‌های متفاوت مشاوره صورت گیرد. از جمله این افراد می‌توان به مشاوره با کارشناسان صنایع غذایی، مشاوره با مهندسین ماشین آلات صنعتی، مهندسین شیمی، مکانیک، مشاوران حوزه کسب و کار، بازاریابان و… اشاره کرد. مسلما یافتن افراد متخصص و متبحر در هر کدام از این حوزه‌ها، امر ساده‌ای نیست و نیاز به تحقیق و بررسی‌های همه جانبه دارد.

شب چره مجموعه‌ای مجاز و معتبر است که تیمی متخصص و متبحر از افراد فوق ذکر را گرد هم آورده است و انواع مشاوره‌های تخصصی همچون مشاوره راه‌اندازی کارگاه و یا کارخانه مواد غذایی، مشاوره اخذ مجوز تاسیس کارخانه مواد غذایی، مشاوره نمونه موضوع فعالیت شرکت مواد غذایی، مشاوره فرمولاسیون مواد غذایی، مشاوره نگارش طرح توجیهی مواد غذایی و… را به بهترین صورت ممکن ارائه می‌دهد.

همچنین ناگفته نماند که مجموعه شب چره در حوزه فروش خط تولید مواد غذایی دست دوم نیز فعال است. این مجموعه شناخته شده بهترین و مجهزترین انواع دستگاه‌های خط تولید مواد غذایی دست دوم را در بستری کاملا قانونی وارد کشور می‌کند و در ایران به متقاضیان می‌فروشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت هر کدام از مشاوره‌های تخصصی در حوزه مواد غذایی، استعلام قیمت دستگاه‌ها، ثبت سفارش و خرید انواع ماشین آلات خط تولید مواد غذایی دست دوم، می‌توانید همه روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 تماس برقرار کنید تا کارشناسان مجموعه شما را راهنمایی کنند.

مراحل اخذ مجوز کارگاه تولیدی مواد غذایی

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان مهم‌ترین اقدامات جهت اخذ مجوز تاسیس کارخانه مواد غذایی، ابتدا تمامی مراحل اخذ مجوزهای لازم در این حوزه به تفصیل مورد بررسی قرار گرفتند. سپس شرایط تغییر مجوز تاسیس کارخانه مواد غذایی توضیح داده شد. در نهایت نیز در باب اهمیت مشاوره در راه‌اندازی کارخانه تولید مواد غذایی توضیحات لازم ارائه شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *