مشاوره در راه اندازی خط تولید آجیل

مشاوره در راه اندازی خط تولید آجیل

اگر نیاز به مشاوره در راه اندازی خط تولید آجیل دارید، با ما همراه باشید. در این مقاله از شب چره توضیحات جامعی در مورد راه اندازی خط تولید آجیل و روش های فرآوری آجیل بیان می شود. در ادامه با شب چره در راه اندازی خط تولید آجیل و روش های فرآوری آجیل همراه باشید. در راه اندازی خط تولید آجیل بر روی آجیل فرآوری انجام می‌دهند به این معنا که دانه آجیلی خام به دانه آجیلی تفت داده شده یا بو داده شده تبدیل می شود.

دانه های آجیل را می توان به دو صورت فرآوری کرد:

  1. سرخ کردن
    که بیشتر شامل دانه های آجیلی که نرم هستند و یا پوست نرم دارند می شود مثل بادام درختی بدون پوست، بادام زمینی پوست قرمز یا بدون پوست (بادام زمینی بلنچ شده)، انواع مغز تخمه، مغز پسته، فندق و…
  2. تفت دادن
    که شامل دانه های آجیلی که پوست سخت دارند می شود مثل انواع تخمه، بادام منقا (بادام پوست کاغذی)، پسته و فندق

مراحل مختلف در خط تولید آجیل

مراحل مختلف در راه اندازی خط تولید آجیل به شرح زیر می باشد:

  1. در ابتدا دانه های آجیل را داخل محفظه ای به نام Hopper می ریزند و این دانه ها بسته به نوع و نحوه فرآوری آنها به وسیله یک نوار نقاله به سمت دستگاه Roaster و یا Fryer هدایت می شود.
  2. همان طور که اشاره شد دو نوع روش در خط تولید آجیل وجود دارد و در شروع کار فرآوری آجیل را از یکی از این دو روش انجام می دهند.
    » خط سرخ کن یا Frying Line
    » خط تفت دادن Roasting Line
  3. گام بعدی افزودن ادویه و طعم و مواد نگهدارنده به دانه های آجیلی که این مرحله بسته به اینکه از کدام یک از روش های سرخ کردن یا تفت دادن در فرآوری آجیل استفاده شده است، متفاوت می باشد.
    » که در تفت دادن بعد از اینکه دانه های آجیل از Roaster بیرون آمد طعم دلخواه به آنها اضافه می شود و مجددا درون یک Roaster دیگر با دمای پایین تر تفت داده می شوند.
    » و در روش سرخ کردن، بعد از اینکه دانه های آجیل از Fryer بیرون آمد و خنک شد، از دستگاه ادویه زنی عبور داده می شوند و به ادویه پودری با طعم دلخواه آغشته می شوند.
  4. در انتها، بر اساس وزن دلخواه، بسته بندی دانه های آجیلی فرآوری شده صورت می گیرد که در انواع و اشکال مختلف (بزرگ، معمولی، تک نفره یا کوچک، وکیوم، reusable bag یا zipper bag که زیپ پلاستیکی دارند و بیشتر برای مصارف آشپزخانه ای مثل گردو، خرما استفاده میشوند) انجام می شود.

معرفی بخش های مختلف خط فرآوری آجیل از طریق فرآیند سرخ کردن آجیل Frying Line

Hopper هاپر

محفظه ایست که در ابتدا مواد آجیلی را داخل آن می ریزند.

Inclined Conveyor یا نوار نقاله شیب دار

سپس به وسیله نوار نقاله ی شیب دار، مواد خام آجیل آرام و با  نرخ خاصی (سرعت ثابت و مقدار ثابت) به داخل Fryer ریخته می شوند.

Fryer

مواد خام آجیل درون Fryer با روغن داغ سرخ می شود و برای داغ کردن روغن غالبا از دستگاه مبدل حرارتی یا Heat Exchanger استفاده می شود. نکته حائز اهمیت این است که در Fryer مواد آجیلی با روغن داغ سرخ می شوند ولی در Roaster مواد با هوای داغ تفت داده می شوند به همین دلیل Fryer فنی تر از Roaster می باشد.

Ambient Air Cooler یا خنک کننده

به دلیل اینکه دانه های آجیل جامدند، فقط روی مواد خنک می شود و داخل آنها داغ است، بنابراین برای اینکه دانه ها از داخل نسوزند بالاجبار آنها را خنک می کنیم. در این مرحله مواد سرخ شده به وسیله هوای محیط خنک شده و عمل چربی زدایی از سطح مواد انجام می شود. بعد از خنک شدن، مواد از دستگاه ادویه زنی که داخل آن می توان از انواع ادویه استفاده کرد، عبور داده می شوند و کمی اسپری روغن به مواد زده شده و سپس ادویه پودری به آن اضافه می شود و در یک Drum بزرگ غلط می خورد تا سطح آن کاملا به ادویه آغشته شود.

Bucket Elevator

یک بالابر قاشقی است که آجیل داخل این قاشق ها ریخته شده و بالا رفته و به Weigher (وزن کن) می روند و بر اساس وزن دلخواه به وسیله Bag Maker یا بسته ساز داخل سلفون قرار می گیرد و آماده چیدن در کارتن می شود.

معرفی عملکرد بخش های مختلف خط فرآوری آجیل از طریق فرآیند تفت آجیل Roasting Line

در این قسمت به بررسی بخش های مختلف خط فرآوری آجیل و هم چنین عملکرد هر بخش در فرآیند تفت آجیل Roasting Line در راه اندازی خط تولید آجیل خواهیم پرداخت.

Hopper هاپر

محفظه ایست که در ابتدا دانه های آجیل را داخل آن می ریزند و این دانه ها  کم کم با یک نوار نقاله به نام Elevator به دستگاه Mixer ریخته می شود.

Slurry Mixer اسلاری میکسر

در این مرحله مخلوط آب و نمک با دانه های خام آجیل میکس می شود.

Inclined Conveyor یا نوار نقاله شیب دار

به دلیل میکس انجام شده با آب و نمک در مرحله قبل دانه ها خیس می شود و باید دانه های آجیل به داخل Roaster ریخته شود، که این کار به وسیله نوار نقاله شیب دار به این صورت انجام می شود که دانه های میکس شده را آرام و با یک نرخ خاصی (سرعت ثابت و مقدار ثابت) به داخل Roaster می ریزد، که این سرعت ثابت با Roaster تنظیم می شود و اگر بخواهیم ماندگاری در Roaster بیشتر باشد سرعت را پایین می آوریم و یا بالعکس.

Roaster

دستگاهی با چندین مشعل گازی یا المنت برقی است و دارای یک نوار نقاله است که از زیر شعله گرم به دانه های آجیل می خورد و باعث می شود رطوبت از روی دانه ها بخار شده و اصطلاحا تفت داده شود. درجه و مدت زمان تفت بسته به نوع دانه های آجیل تعیین می شود، مثلا دمای ۱۵۰ درجه با مدت زمان ۱۰ دقیقه. بعد از مدت زمانی دانه های آجیل بیرون آورده می شود و روی یک نوار استیل که مشبک است پخش می شود.اگر بخواهیم به دانه های آجیل طعمی به غیر از نمک بزنیم به یک طعم زن و Roaster کوچک هم نیاز است.

Bucket Elevator

یک بالابر قاشقی است که دانه های آجیل داخل این قاشق ها ریخته شده و بالا رفته و به Weigher (وزن کن) می روند و بر اساس وزن دلخواه به وسیله Bag Maker یا بسته ساز داخل سلفون قرار می گیرد و آماده چیدن در کارتن می شود.

فضای مورد نیاز جهت راه اندازی خط تولید آجیل از طریق فرآیند تفت آجیل Roasting Line

قسمت های مختلف خط تولید و فرآوری آجیل از طریق فرآیند تفت آجیل Roasting Line در ابتدا به صورت بخش های مجزا و جداگانه اند که در مرحله راه اندازی خط تولید آجیل به یکدیگر وصل می شوند. طول خط Roast آجیل حدود ۲۰ تا ۳۰ متر است و عرض آن ۲ تا ۳ متر است، و مساحتی هم باید اطراف تجهیزات خط تولید برای تعمیر و نگهداری و راهبری خط تولید در نظر گرفته شود. همچنین توجه داشته باشید در راه اندازی خط تولید آجیل باید مکان هایی نیز جهت انبار مواد اولیه، انبار مواد مصرفی بسته بندی (چسب، کارتن، سلفون و …)، انبار قطعات فنی مصرفی مثل بلبرینگ، تسمه، روغن و … در صورت نیاز انبار محصول ، در نظر گرفته شود.

روش های فرآوری آجیل | طعم دار کردن آجیل از طریق فرآیند تفت آجیل Roasting Line

طعم غالب در تفت دادن دانه های آجیل نمک است. در هنگام بو دادن دانه های آجیل، دما زیاد است و هر ادویه دیگری به جز نمک، (مثل زعفران) استفاده شود، در دمای بالا از بین رفته و می سوزد و فقط نمک، طعم خود را حفظ می کند، به همین دلیل در عمل تفت، بیشتر از ادویه نمکی ساده استفاده می شود. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که موادی مثل تخمه آفتاب گردان با طعم آبلیمو و یا… به چه صورت طعم دار می شوند؟ بهتر است بدانید در واقع تخمه آفتاب گردان یا هندوانه با طعم آبلیمو، گلپر و … بعد از عمل تفت، طعم دار می شوند. به این صورت که بعد از اینکه مواد از Roaster بیرون آمد طعم دلخواه را به آنها اضافه می کنند و مجددا از داخل یک Roaster دیگر با دمای پایین تر حدود ۹۰ تا ۱۰۰ درجه (در این دما طعم از بین نمی رود) تفت می دهند.

مشاوره در راه اندازی خط تولید آجیل

در این مقاله سعی شد روال کلی در راه اندازی خط تولید آجیل را برای شما توضیح دهیم، اما چنانچه نیاز به اطلاعات بیشتر و مشاوره در راه اندازی خط تولید آجیل دارید، با همکاران ما در مرکز تماس گروه صنایع غذایی شب چره ارتباط برقرار نمایید.

شرکت خوراک شب چره در زمینه مشاوره، راه اندازی و احداث کارخانجات صنایع غذایی، آماده همکاری با شما مشتری گرامی است. چنانچه تمایل به راه اندازی خط تولید آجیل و روش‌های فرآوری آجیل دارید می‌توانید از طریق شماره تلفن 09022253620 با ما همراه باشید.

5 پاسخ
  1. عليرضائي
    عليرضائي says:

    با سلام و احترام ما جهت تاسیس و توسعه یک کارگاه زود بازده و یا کارخانه تولید و بسته بندی آجیل و خشک بار نیاز به مشاوره و دریافت اطلاعات داریم .و میخواستم راه های ارتباطی رو به طور مناسب برای ما در دسترس قرار دهید تا با مدیرپروژه بتونیم با شما به راحتی ارتباط بگیریم . ممنون لطف شما هستیم .
    منتظر دریافت پاسخ و دریسافت ایمیل شما بزرگواران هستیم

    پاسخ
  2. خرید در ضد سرقت
    خرید در ضد سرقت says:

    سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین
    ما در زمینه درب های ضد سرقت و ضد حریق
    فعالیت می کنیم.خوشحال میشوم از وبسایت ما دیدن کنید

    پاسخ
    • manager
      manager says:

      با سلام.
      خوشحالیم که سایت ما مفید بوده و توانسته است اطلاعات مورد نیاز مخاطبین را گردآوری نماید.
      از حمایت شما صمیمانه سپاسگزاریم.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *