مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی

آشنایی با مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی و مزایای آن

مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی، یک موضوع کاملا تخصصی و علمی است که حتما بایستی توسط تیمی متخصص از دانش‌آموختگان علوم و صنایع غذایی انجام شود. در غیر این صورت نمی‌تواند مشاوره کاربردی و مفیدی باشد. معمولا تولید کنندگان مواد غذایی برای اینکه بتوانند در بازار رقابت با سایر رقبا باقی بمانند، گاها بایستی در فرمالاسیون مواد غذایی خود تغییراتی را لحاظ کنند. البته این تغییرات نباید به صورتی باشند که طعم آشنا و محبوب یک محصول غذایی را تغییر دهد. از این رو نباید بدون تحقیق و بررسی نسبت به این موضوع اقدام شود.

در این مقاله با هدف آشنایی با مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی، ابتدا توضیح داده می‌شود که منظور از  فرمولاسیون مواد غذایی چیست. سپس در باب مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی و نکات مهم در این حوزه، مفصلا توضیحاتی داده می‌شود. در نهایت نیز مجموعه‌ای معتبر جهت ارائه مشاوره فرمولاسیون مواد غذایی معرفی خواهد شد.

فرمولاسیون مواد غذایی چیست؟

پیش از اینکه در باب مشاوره فرمالاسیون مواد غذایی توضیح داده شود لازم به بیان است که فرمولاسیون مواد غذایی چیست و چگونه می‌تواند به بهبود سلامت مواد غذایی پر مصرف کمک کند. فرمولاسیون مواد غذایی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تولید هر ماده غذایی محسوب می‌شود. چراکه فرمولاسیون صحیح مواد غذایی سبب می‌شود ارزش غذایی محصولات تولیدی در صنایع غذایی بالاتر برود. قطعا به این موضوع توجه کرده‌اید که بر روی بسته‌بندی‌های مواد غذایی که تولید می‌شوند یک جدول قرار دارد که مواد تشکیل دهنده مواد غذایی را نمایش می‌دهد.

در بسیاری از موارد دیده می‌شود که یک ماده غذایی از حجم بالایی قند، چربی و رنگ‌های خوراکی و… تولید می‌شود که برای سلامت احاد مردم مضر است. از این رو تولیدکنندگان مواد غذایی همیشه در تلاش هستند که با تغییر فرمولاسیون مواد غذایی و جایگزینی برخی از مواد طبیعی‌ با مواد مضر، کیفیت تولیدات مواد غذایی را بالا ببرند.

در واقع منظور از فرمولاسیون مواد غذایی این است که مواد اولیه به کار رفته در یک ماده غذایی، توسط کارشناسان و متخصصان این حوزه مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرند تا  بتوانند با جایگزین کردن مواد اولیه طبیعی و بی ضرر، ارزش غذایی محصولات تولیدی را افزایش دهند.

مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی

مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی

با توجه به توضیحات ارائه شده، روشن است که هدف از مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی، یافتن فرمول‌هایی جدید جهت بالا بردن کیفیت مواد غذایی تولید شده در کارخانجات صنایع غذایی است. مشاوره فرمولاسیون مواد غذایی نیازمند دانش، تخصص و تجربیات فراوان در حوزه مواد غذایی است. چراکه این امر کاملا تخصصی است.

از مهمترین موضوعاتی که در مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی توسط مشاوران این حوزه مورد توجه قرار داده می‌شوند عبارتند از:

موضوعات اقتصادی

در چند سال اخیر مشکلاتی همچون بالا رفتن قیمت مواد اولیه، عدم ثبات قیمت، وارداتی بودن برخی از مواد اولیه، تحریم‌ها و عدم واردات برخی از مواد اولیه، موانع جدی برای تولید کنندگان مواد غذایی ایجاد کرده‌اند. از این رو تولیدکنندگان مواد غذایی در مشاوره فرمولاسیون مواد غذایی به دنبال این هستند که راهکاری بیابند تا بتوانند با جایگزین کردن برخی از مواد اولیه داخلی به جای وارداتی و یا جایگزین کردن مواد اولیه ارزان‌تر، فرمولاسیون مواد غذایی تولیدی را تغییر دهند. البته تغییر فرمولاسیون با حفظ کیفیت و ارزش غذایی محصول، مدنظر تولیدکنندگان است.

مدت زمان ماندگاری

مدت زمان ماندگاری نیز از موضوعات مهمی است که معمولا در مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی، دارای اهمیت ویژه‌ای است. چرا که تولیدکنندگان به دنبال راهکارهایی هستند که بدون استفاده افراطی از مواد نگهدارنده، بتوانند مدت زمان ماندگاری مواد غذایی را افزایش دهند. البته جهت بالا بردن مدت ماندگاری هر محصولی نیاز به فرمولاسیون خاص است و نمی‌توان یک ترکیب کلی را برای ماندگاری بیشتر هر ماده غذایی پیشنهاد داد.

بالا بردن ارزش غذایی

بالا بردن ارزش غذایی نیز از موضوعات مهمی است که در مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. چرا که مسلما مواد غذایی با ارزش غذایی بالا، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند و فروش بهتری خواهند داشت. به عنوان مثال انواع سس‌های مایونز را می‌توان در ردیف مواد غذایی محبوب عموم مردم دانست اما معمولا میزان چربی در این قبیل سس‌ها بسیار بالا است. از این رو در مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی، کارشناسان با بررسی‌هایی که انجام می‌دهند سعی می‌کنند که چربی موجود در سس‌های مایونز را با مواد دیگری جایگزین کنند تا ارزش غذایی محصول بالاتر برود.

بررسی مشکلات تکنیکی

گاها افرادی که برای مشاوره فرمولاسیون مواد غذایی به کارشناسان مراجعه می‌کنند، علت اصلی مشکل محصولات تولیدی خود را نمی‌دانند و معمولا به دلیل پایین آمدن میزان فروش، به این نتیجه می‌رسند که قطعا باید مشکلی در کار باشد. از این رو این افراد برای بررسی مشکلات تکنیکی کسب و کار خود، از مشاوران این حوزه کمک می‌گیرند. 

مشاوره فرمولاسیون مواد غذایی

ویژگی های حسی

منظور از ویژگی‌های حسی مواد غذایی مواردی همچون رنگ، بو، طعم، شکل ظاهری و بافت مواد غذایی است. معمولا در اکثر موارد آنچه سبب جذب و رغبت بیشتر مصرف‌کنندگان یک ماده غذایی می‌شود همین ویژگی‌های حسی است. در بیشتر مواقع تولید کنندگان مواد غذایی، با اینکه محصولی با ارزش غذایی بالا تولید می‌کنند اما به جهت عدم توجه نسبت به ویژگی‌های حسی، در جذب مشتری با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

وظیفه کارشناسان در مشاوره فرمولاسیون مواد غذایی، ارائه راهکارهای کاربردی برای بهبود ویژگی‌های حسی مواد غذایی تولیدی است. البته ناگفته نماند که این موضوع بایستی با حفظ ارزش غذایی محصول تولیدی همراه باشد. به عنوان مثال تولیدکنندگان می‌توانند از رنگدانه‌های طبیعی همچون آنتوسیاتین، بتاکاروتن و موادی از این قبیل جهت رنگ‌دهی به مواد غذایی استفاده کنند.

مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی با مجموعه شب چره

با توجه به توضیحات پیشین مشخص شد که مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی موضوعی کاملا تخصصی و نیازمند دانش، تخصص و تجارب کافی است. مجموعه شب چره یک مجموعه معتبر و شناخته شده است که خدمات بی‌شماری را در حوزه صنایع غذایی به متقاضیان ارائه می‌دهد. یکی از خدمات کاملا تخصصی مجموعه شب چره، مشاوره فرمولاسیون مواد غذایی به تولید کنندگان انواع مواد غذایی است.

روش کار تیم متخصص و متبحر مجموعه شب چره به این صورت است که ابتدا با تحقیق، بررسی، آزمایش‌های مکرر و نیاز سنجی که از تولیدکنندگان به عمل می‌آورند، مشکل اساسی تولیدات را کشف می‌کنند. در مرحله دوم با بررسی‌های موشکافانه‌ای که بر پایه دانش و تجربه انجام می‌دهند، تغییرات لازم را در فرمالاسیون مواد غذایی پیشنهاد می‌دهند.

همچنین مجموعه شب چره در زمینه راه اندازی خط تولید مواد غذایی نیز مشاوره‌های کاملا تخصصی را به صاحبان کسب و کارهای صنعتی ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در حوزه مشاوره راه اندازی خط تولید مواد غذایی، مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی، مشاوره طرح توجیهی مواد غذایی، واردات مواد اولیه صنایع غذایی و همینطور فروش انواع دستگاه‌های تولید مواد غذایی دست دوم، میتوانید در ساعات کاری مجموعه با شماره تلفن 09022253620 در تماس باشید تا کارشناسان مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

هدف از تدوین این مقاله، آشنایی با مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی و کاربرد این مشاوره‌ها در بهبود تولیدات مواد غذایی بود. از این رو سعی شد تا تمامی نکات مهم در مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی مورد بررسی قرار بگیرند. در نهایت نیز توضیح داده شد که مشاوره فرمولاسیون صنایع غذایی، موضوعی کاملا علمی و تخصصی است و لازم است که جهت مشاوره از تیم‌های زبده و متخصص در حوزه علوم و صنایع غذایی کمک گرفته شود. مسلما تولیدکنندگان مواد غذایی با مشاوره تخصصی فرمولاسیون صنایع غذایی، قادر خواهند بود مواد غذایی با ارزش غذایی بالا، مقرون بصرفه و با ظاهری جذاب را تولید و به بازار عرضه کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *