خط تولید آب معدنی

معایب و مشکلات خط تولید آب معدنی

در بسیاری از مواقع وجود مشکلات خط تولید آب معدنی سبب دلسرد شدن تولیدکنندگان از راه اندازی خط تولید آب معدنی می‌شود. چراکه معمولا بسیاری از تولیدکنندگان با عدم آگاهی کافی از چالش‌ها و موانع موجود در این صنعت، به آن ورود می‌کنند. بدیهی است که مشکلات خط تولید آب معدنی وجود دارند و نمی‌توان آن‌ها را انکار کرد، اما چنانچه شناخت کافی نسبت به آن‌ها وجود داشته باشد، امکان مدیریت صحیح آن‌ها نیز وجود دارد.

در این مقاله ابتدا برخی از مهم‌ترین مشکلات خط تولید آب معدنی مورد بررسی قرار می‌گیرند. سپس راه‌حل‌هایی جهت رفع این مشکلات ارائه می‌شوند. در نهایت نیز در باب اهمیت مشاوره در رفع مشکلات خط تولید آب معدنی توضیحاتی داده خواهد شد.

مهم ترین مشکلات خط تولید آب معدنی

اگرچه در چندساله اخیر، بازار تقاضا نسبت به مصرف آب معدنی بسیار بالا رفته است و تولیدات آب معدنی جز محصولات سودده بوده است، اما در واقع مشکلات و معایب خط تولید آب معدنی کم نیستند. گاهی این موانع و مشکلات در حدی بالا می‌روند که اخلال جدی در روند تولیدات این محصول ایجاد می‌کنند و سبب توقف خط تولید نیز می‌شوند. ازاین‌رو لازم و ضروری است که تولیدکنندگان پیش از راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی با این مشکلات و موانع آشنا شوند تا بتوانند در جهت رفع آنان، تدابیر لازم را بیندیشند.

برخی از مهم‌ترین مشکلات خط تولید آب معدنی عبارتند از: 

اخذ مجوزها از مراجع مربوطه

یکی از اصلی‌ترین مشکلات و معایب خط تولید آب معدنی، اخذ مجوزها از مراجع مربوطه به جهت استخراج آب از منابع زیر زمینی و راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی است. اخذ این مجوزها مستلزم نگارش طرح توجیهی خط تولید آب معدنی و ارائه آن به مراجع صلاحیت‌دار است. این امر پروسه‌ای زمان‌بر است که نیازمند هزینه بالایی نیز هست.

استخراج آب از منابع زیر زمینی

یکی دیگر از مشکلات خط تولید آب معدنی مربوط به استخراج آب از منابع زیر زمینی است. این پروسه بسیار حساس و نیازمند مخازن بزرگ ذخیره آب است. در این مرحله با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی، احتمال آلوده شدن آب وجود دارد.

فیلتراسیون ابتدائی آب

مراحل تصفیه و آماده‌سازی آب را فیلتراسیون آب می‌نامند. این مرحله نیز یکی از مشکلات خط تولید آب معدنی است. چراکه در این مرحله، جهت تصفیه آب از ماده‌ای شیمیایی به نام کربن استفاده می‌کنند. این ماده سبب می‌شود که رنگ، طعم و بوی نامطبوع از آب حذف شود و ماده‌ای حیاتی در تصفیه آب محسوب می‌شود. کربن از مواد شیمیایی وارداتی است و در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها و برخی از مشکلات اقتصادی به سهولت نمی‌توان آن را وارد کشور کرد. لازم به ذکر است که حتی در صورتی هم که امکان واردات آن باشد، هزینه هنگفتی را در خط تولید آب معدنی به خود اختصاص می‌دهد.

مشکلات خط تولید آب معدنی

فیلتراسیون نهایی آب

از دیگر مشکلات خط تولید آب معدنی، مربوط به فیلتراسیون نهایی آب است. در این مرحله برای تصفیه آب از دستگاهی به نام کارتریج پولیشر استفاده می‌شود. این دستگاه نیز وارداتی است و مشابه ایرانی ندارد. از طرفی دیگر به علت موانعی که پیش‌تر گفته شد امکان وارد کردن این دستگاه نیز با مشکلاتی همراه است و هزینه بالایی را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

استریل کردن آب معدنی

پس از فیلتراسیون نهایی آب معدنی، نوبت به استریل کردن آن با اشعه مادون‌بنفش می‌رسد. در این مرحله به دستگاهی به نام دستگاه ضدعفونی UV نیاز است که این دستگاه نیز وارداتی و هزینه بالایی دارد. تهیه این دستگاه از واجبات خط تولید آب معدنی است و وارداتی بودن آن، یکی از مشکلات خط تولید آب معدنی است.

بالا بودن قیمت دستگاه ها و ماشین آلات خط تولید

بالا بودن قیمت دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید آب آشامیدنی را نیز می‌توان یکی دیگر از مشکلات خط تولید آب معدنی دانست. ماشین آلات خط تولید آب معدنی همگی از دستگاه‌های صنعتی و تخصصی هستند و به همین دلیل قیمت بالایی نیز دارند. فلذا جهت خرید این دستگاه‌ها و ماشین آلات بایستی هزینه قابل توجهی را در نظر گرفت و در واقع می‌توان گفت خرید این دستگاه‌ها از اصلی‌ترین هزینه‌های راه‌اندازی کارخانه آب معدنی است.

تهیه و ساخت بطری

ساخت بطری آب معدنی و یا به عبارتی دیگر پت، نیازمند مواد اولیه‌ای است که متاسفانه در کشور ایران قابل دسترسی نیستند و همین موضوع یکی دیگر از مشکلات خط تولید آب معدنی است که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند. فلذا درصورتی‌که تولیدکنندگان از قبل برای این موضوع تدبیری را لحاظ نکرده باشند، ممکن است در اثنای کار مجبور به متوقف کردن خط تولید آب معدنی به دلیل در دسترس نبودن بطری شوند.

تبلیغات منفی نسبت به تولید آب معدنی

یکی از مهم‌ترین مشکلات خط تولید آب معدنی که معمولا تولیدکنندگان با آن مواجه هستند برخی از تبلیغات منفی نسبت به مصرف آب معدنی است که عنوان می‌کنند، مصرف آب معدنی سرطان‌زا است. البته این موضوع تا حدی صحیح است؛ اما در واقع صرف مصرف آب معدنی سرطان‌زا نیست، بلکه برخی از شیوه‌های نگهداری آب معدنی است که سلامت این محصول را به خطر می‌اندازد.

به‌عنوان‌مثال بطری آب معدنی نباید در مقابل اشعه مستقیم آفتاب قرار بگیرد؛ چراکه قرار گرفتن این بطری‌ها در مقابل نور مستقیم خورشید سبب جدا شدن برخی از مشتقات نفتی بطری آب معدنی و حل شدن آن در آب می‌شود. این موضوع برای سلامت مصرف‌کنندگان بسیار مضر خواهد بود.

مورد دیگر قرار دادن بطری آب معدنی در فریزر و یخ زدن آن است. چراکه بطری‌های آب معدنی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باید در دمای صفر تا ۴ درجه سانتی‌گراد قرار بگیرند. فلذا قرار دادن آن‌ها در فریزر می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای سلامتی مصرف‌کنندگان ایجاد کند.

چگونگی رفع مشکلات خط تولید آب معدنی

همان‌طور که توضیح داده شد یکی از مشکلات خط تولید آب معدنی، وارداتی بودن برخی از مواد اولیه در این صنعت است. جهت برطرف کردن این مشکل ابتدا باید یک منبع تامین‌کننده مواد اولیه خوراکی معتبر در کشور را شناسایی کرد و تهیه مواد اولیه وارداتی را به آن‌ها سپرد. همچنین از دیگر مشکلات خط تولید آب معدنی، هزینه بالا جهت خرید دستگاه‌ها و تجهیزات خط تولید آب معدنی بود که پیش‌تر درمورد آن صحبت شد.

در راستای برطرف کردن این مشکل می‌توان از دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید آب معدنی دست دوم استفاده کرد. خرید این دستگاه‌ها تا حد قابل توجهی می‌تواند هزینه‌های ابتدایی راه‌اندازی خط تولید آب معدنی را کاهش دهد. حتی بسیاری از تولیدکنندگان قدیمی در حوزه تولید آب معدنی، در بیشتر مواقع جهت ارتقای خط تولید خود از دستگاه‌ها و ماشین آلات دست دوم استفاده می‌کنند.

البته باید توجه شود که دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید آب معدنی دست دومی که خریداری می‌شوند از کیفیت و مرغوبیت کافی برخوردار باشند. چراکه در غیر این صورت ممکن است مشکلات عدیده‌ای را در روند تولیدات ایجاد کنند.

شب چره مجموعه‌ای مجاز و معتبر است که در راستای فروش خط تولید آب معدنی دست دوم فعالیت می‌کند. این مجموعه شناخته شده، بهترین و باکیفیت‌ترین انواع دستگاه‌ها و تجهیزات خط تولید آب معدنی دست دوم را در بستری کاملا قانونی از سایر کشورها وارد ایران می‌کند و با قیمتی اقتصادی به متقاضیان می‌فروشد.

معایب و مشکلات خط تولید آب معدنی

اهمیت مشاوره در رفع مشکلات خط تولید آب معدنی

مشاوره پیش از راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چراکه تولیدکنندگان در این مشاوره‌ها با چالش‌ها و موانع خط تولید آب معدنی آشنا می‌شوند و مسلما بهتر می‌توانند پروژه خود را مدیریت کنند. همچنین با مشاوره صحیح و کاربردی، امکان کاهش برخی از هزینه‌های مازاد و غیر ضروری نیز وجود دارد. البته زمانی که صحبت از مشاوره راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی به میان می‌آید، منظور مشاوره با افراد متخصص و متبحر در حوزه صنایع غذایی و ماشین آلات صنعتی است.

شب چره با تدبیری که لحاظ کرده است، تیمی متخصص و متبحر از کارشناسان صنایع غذایی، مهندسین ماشین آلات صنعتی، مهندسین مکانیک، شیمی و بازاریابان را گرد هم آورده است. این تیم متخصص توانایی ارائه بهترین و کاربردی‌ترین مشاوره‌های صفرتا صدی در حوزه فرمولاسیون مواد غذایی، مشاوره نگارش طرح توجیهی مواد غذایی، مشاوره تهیه مواد اولیه، مشاوره شناخت انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی و… را با توجه به شرایط تولیدکنندگان دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره راه‌اندازی کارخانه تولید آب معدنی می‌توانید همه روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 تماس برقرار کنید تا کارشناسان و مشاوران مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان آشنایی با مشکلات خط تولید آب معدنی، ابتدا برخی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین مشکلات خط تولید آب معدنی عنوان شوند. سپس برخی از راه‌حل‌های کاربردی جهت برطرف کردن این مشکلات مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت نیز در باب اهمیت مشاوره جهت کاهش مشکلات راه‌اندازی کارخانه تولیدات آب معدنی توضیحاتی ارائه شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *