معرفی خط تولید کاکائو

معرفی خط تولید کاکائو

در این مقاله از شب چره با معرفی خط تولید کاکائو با ما همراه باشید. شکلات ماده غذایی خوشمزه‌ای است که دارای ارزش غذایی بالایی می‌باشد. این ماده غذایی ارزشمند توسط برخی از پزشکان برای درمان بیماری‌های خاصی تجویز می‌شود. در خط تولید کاکائو از موادی مانند: کاکائو، مواد روغنی، قند، طعم دهنده‌ها و… استفاده می‌شود. شکلات را می‌توان به عنوان افزودنی بسیار خوشمزه در تولید انواع کیک، بستنی، بیسکویت نرم و بیسکویت سخت استفاده کرد.

فرآیند تولید شکلات از دانه‌های درخت کاکائو، فرآیند پیچیده‌ای نیست و در حقیقت معرفی خط تولید کاکائو، دارای مراحل آسانی می‌باشد. در این مقاله از شب چره در معرفی خط تولید کاکائو با ما همراه باشید. مراحلی در معرفی خط تولید کاکائو وجود دارد که اگر هر یک از آن‌ها با دقت تمام انجام شود می‌توان نیاز مشتریان را برآورده کرد. مراقبت، مهارت و توجه به جزئیات در تولید و بسته بندی شکلات بسیار مهم است و باید هر کدام از این مراحل با دقت بسیار بالا انجام شوند.

گام اول در معرفی خط تولید کاکائو: برداشت دانه های کاکائو

دانه‌های کاکائو دو بار در سال برداشت می‌شوند. زمان برداشت این دانه‌ها در مناطق مختلف، متفاوت است اما روند تبدیل دانه‌ها به شکلات بلافاصله آغاز می‌شود. کاکائو از گیاهان کاکائو همیشه سبز گرمسیری مانند Theobroma Cocoa بدست می‌آید که در مناطق مرطوب کمربند مرکزی و آمریکای جنوبی، غرب آفریقا و آسیای جنوب شرقی (در 20 درجه سانتیگراد استوا) رشد می‌کند.

مرحله 1) باز کردن غلاف های کاکائو

دانه‌های کاکائو در غلاف‌هایی که روی تنه و شاخه‌های درختان کاکائو قرار دارند، رشد می‌کنند. غلاف‌ها در ابتدا سبز رنگ هستند و هنگامی که می‌رسند، رنگشان نارنجی می‌شود. ماشین‌ها می‌توانند به درخت یا خوشه‌های گل و غلاف که از تنه رشد می‌کنند آسیب برسانند، بنابراین کارگران باید به صورت دستی غلاف‌ها را از شاخه‌ها جدا کنند. (با استفاده از تیغه های کوچک و کوتاه)

پس از اینکه غلاف‌های کاکائو در سبدها جمع آوری شدند، غلاف‌ها به قسمت پردازش منتقل می‌شوند. در اینجا غلاف‌ها باز هستند و دانه‌های کاکائو جدا می‌شوند. هر کدام از غلاف‌ها تقریبا حاوی 50 عدد دانه کاکائو است. دانه‌های تازه کاکائو به هیچ وجه قهوه‌ای نیستند و به هیچ عنوان طعم واقعی شکلات را نمی‌دهند برای رسیدن به شیرینی مورد نیاز باید فرآیندهایی روی آن‌ها انجام گیرد.

مرحله 2) عملیات تخمیر

در این مرحله دانه‌های کاکائو تحت فرآوری تخمیر قرار می‌گیرند. آن‌ها یا در سینی‌های بزرگ، کم عمق و گرم قرار می‌گیرند و یا با برگ‌های بزرگ موز پوشانده می‌شوند. اگر دمای هوا متعادل باشد، آنها ممکن است به سادگی توسط خورشید گرم شوند. کارگران به صورت دوره‌ای آنها را به هم می‌زنند تا تمام سطح دانه‌ها به طور مساوی تخمیر شود. این فرآیند هنگامی به پایان می‌رسد که دانه‌ها رنگ قهوه‌ای به خود بگیرند. این روند ممکن است پنج یا هشت روز طول بکشد. این عملیات اولین قدم برای افزایش طعم مرغوب شکلات است.

خط تولید کاکائو

مرحله 3) خشک کردن

مرحله بعدی در این فرآیند، خشک کردن دانه‌های کاکائو است. پس از تخمیر، دانه‌های کاکائو باید خشک شوند و سپس به داخل کیسه‌ها منتقل شوند. دانه‌ها پس از خشک شدن به داخل کیسه‌هایی منتقل می‌شوند و سپس به صورت فله بسته بندی شده و پس از خشک شدن به سراسر جهان فروخته می‌شوند. بنابراین برای جلوگیری از قارچ و کپک زدن، مهم است که آن‌ها در این مرحله کاملا خشک شوند.

گام دوم در معرفی خط تولید کاکائو: تولید شکلات

هنگامی که دانه های کاکائو به ماشین آلات کارخانه انتقال می‌یابند، این دانه‌ها با استفاده از فرآیند‌های مختلف به شکلات تبدیل می‌شوند. به طور کلی، فرآیندهای تولید به دلیل گونه‌های مختلف درخت کاکائو کمی متفاوت هستند اما اکثر کارخانه‌ها از دستگاه‌های مشابه استفاده می‌کنند تا دانه‌های کاکائو را به کره کاکائو و شکلات تبدیل کنند.

مرحله 4) تفت دادن (Roasting)

اولین چیزی که تولید کنندگان شکلات با دانه‌های کاکائو انجام می‌دهند این است که آنها را تفت می‌دهند. در این فرآیند پوسته بیرونی دانه‌ها برداشته می‌شود و گوشته داخلی دانه‌های کاکائو به قطعات کوچک تری با نام “Cocoa Nibs” شکسته می‌شوند.

دانه‌های کاکائو دقیقا همانند دانه‌های قهوه، تفت داده می‌شوند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که با یک Roaster می‌توان هم دانه‌های قهوه و هم دانه‌های کاکائو را تفت داد اما باید به این نکته توجه داشت که دانه‌های کاکائو شکننده‌تر هستند دمای کم‌تری برای تفت دادن، نیاز دارند. همچنین در نظر داشته باشید که عملیات تفت دادن دانه‌های کاکائو به دلایل زیر انجام می‌شود:

  • ایجاد طعم منحصر به فرد
  • کاهش دادن رطوبت موجود در دانه‌ها
  • از بین بردن باکتری‌ها

مرحله 5) Winnowing

فرآیند تفت دادن، پوسته‌های کاکائو را شکننده می‌کند و به همین دلیل در این مرحله دانه‌های کاکائو پوسته نازکی دارند که باید جدا شوند. بنابراین در این مرحله از فرآیند، دانه‌ها باز می‌شوند و پوسته‌های اضافی در فرآیندی به نام Winnowing برداشته می‌شود. پوسته‌های سبک با دمیده شدن هوا جدا می‌شوند که به دانه اصلی باقی مانده Cocoa Nibs می‌گویند.

مرحله 6) Grinding

در این مرحله Cocoa Nibs  به Cocoa Mass و یا Cocoa Liquor تبدیل می‌شوند. کره کاکائو را می‌توان به راحتی با استفاده از فشار هیدرولیکی از Cocoa Mass استخراج کرد. این فرآیند بسیار حائز اهمیت است زیرا اکثر سازندگان شکلات اغلب از کره کاکائو اضافی استفاده می‌کنند تا شکلات خود را با بافت نرم‌تر و طعمی متفاوت‌تر ارائه دهند. کره کاکائو تنها چربی طبیعی است که در شکلات وجود دارد.

مرحله 7) TEMPERING

این مرحله یک قدم ضروری برای ساخت پوشش صاف، براق و یکنواخت رنگی برای شکلات‌های شفاف است. این عملیات باعث جلوگیری از به وجود آمدن رنگ خاکستری و بافت مومی که هنگام جدا شدن چربی کاکائو اتفاق می‌افتد، می‌شود. این عملیات، عملیاتی است که با دقت کنترل می‌شود در حالی که شکلات تحت فرآیند گرم کردن، خنک کردن قرار می گیرد. این عملیات باعث کاهش اندازه کریستال‌های کره کاکائو و براقی سطح آن می‌شود.

مرحله 8) قالب گیری متنوع

گام نهایی در ساخت شکلات، ریختن آن در یک قالب مناسب است. سازندگان بزرگ شکلات، ماشین آلات و نوار نقاله دارند که دقیقا مقدار مناسب شکلات را به هر شکل قالب بندی می‌کنند. در این مرحله شکلات در حال آماده سازی برای قالب گیری بر اساس خواسته مشتری است. با توجه به خواسته مشتریان می‌توان از قالب‌های متنوع برای رسیدن به محصول نهایی با شکل و سایز مختلف استفاده کرد.

معرفی خط تولید کاکائو

راه اندازی و معرفی خط تولید کاکائو

اگر تمایل دارید محصولی را تولید کنید که نه تنها مورد علاقه کودکان باشد، بلکه در میان بزرگسالان و کسب‌وکارهایی مانند کافی شاپ هم طرفداران خاص خود را داشته باشد، می‌توانید خط تولید کاکائو را راه اندازی نمایید. شرکت خوراک شب چره آماده همکاری و ارائه خدمات مشاوره در زمینه خرید دستگاه های بسته بندی آب نبات و شکلات به شما مشتری گرامی می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09022253620 در تماس باشید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *