معرفی خط تولید کیک و انواع کلوچه

معرفی خط تولید کیک

در نوشته‌های قبلی در مورد بیسکویت سخت | کراکر و خط تولید بیسکویت نرم توضیحات لازم ارائه شد. در این مقاله از شب چره نیز مراحل مختلف معرفی خط تولید کیک را بیان می‌کنیم. کیک یکی از خوراکی‌های خوشمزه و مورد علاقه اکثر مردم است. کیک را می‌توان در مهمانی‌ها، مراسم و حتی به عنوان میان وعده نیز مصرف نمود. در معرفی خط تولید کیک از موادی مانند میوه‌های خشک، خرما، انواع مربا، کاکائو، آجیل، خامه، عسل و… استفاده کرد. کیک بستنی نیز یکی از خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که طرفداران زیادی دارد.

مراحل خط تولید کیک

معرفی خط تولید کیک با تولید خمیر، تغذیه خمیر و شکل دادن به خمیر آغاز می‌شود. پس از پختن، کیک‌ها خنک می‌شوند و سپس به سمت دستگاه بسته بندی مواد غذایی ارسال می‌شوند. اندازه و طول اجاق بستگی به زمان پخت لازم دارد. زمان پخت نیز به فاکتورهای مختلفی از جمله سایز کیک و نوع آن بستگی دارد.

گام اول) مواد اولیه

اکثر کیک‌های استاندارد از خمیری ساخته شده‌اند. این خمیر شامل آرد گندم، چربی اشباع شده، تخم مرغ، شکر، پودر شیر، آب، طعم دهنده‌ها و نگهدارنده‌ها می‌باشد. مواد تشکیل دهنده به دو روش زیر با هم ترکیب می‌شوند:

  • در روش خمیر شکری:
    چربی و قند با هم مخلوط می‌شوند، سپس مایعات و پس از آن آرد افزوده می‌شود.
  • در روش خمیر آردی:
    چربی قبل از اینکه به تدریج با تخم مرغ و شکر مخلوط شود، با آرد مخلوط می‌شود.

خط تولید کیک

گام دوم) مخلوط کردن خمیر

خمیر در یک میکسر تجاری مخلوط می‌شود. هنگامی که تمام ترکیبات ترکیب می‌شوند، میکسر همچنان خمیر را برای 10 دقیقه دیگر مخلوط می‌کند تا هوا بتواند در آن نفوذ کند و اجازه می‌دهد به اندازه لازم پف کند.

گام سوم) پر کردن قالب

قالب پخت به طور خودکار با یک لایه نازک روغن اسپری می‌شود که از چسبیدن خمیر به قالب در طی فرآیند پخت جلوگیری شود. سپس قالب با استفاده از یک سیستم دوز اتوماتیک، که شکل، وزن و سطح خمیر را کنترل می‌کند، از خمیر پر می‌شود.

گام چهارم) پخت

پس از پر شدن قالب‌ها، آن‌ها از طریق یک نوار نقاله به اجاق اتوماتیک فرستاده می‌شوند. درجه حرارت و رطوبت اجاق به دقت تنظیم می‌شود تا بهترین نتیجه را برای انواع کیک‌ها به وجود آورد تا به طور مساوی و به طور کامل پخته شوند. برای جلوگیری از ترک خوردگی سطح کیک در طی فرآیند پف کردن، با آب اسپری می‌شوند تا انعطاف پذیرتر شوند.

گام پنجم) خنک کردن

پس از پخت، کیک باید به طور کامل و با دقت سرد شود تا شکل خود را از دست ندهد. همانطور که کیک خنک می‌شود، رطوبت به هوا فرستاده شده که توسط پمپ‌های مکش قدرتمند در اتاق برداشته شود، به طوری که هیچ فشاری بر روی کیک‌ها ایجاد نشود.

گام ششم) بسته بندی

هنگامی که کیک کاملا خنک است، از قالب ها جدا و برای بسته بندی وکیوم نهایی آماده می‌شود. قبل از بسته بندی، کیک‌ها باید کاملا خنک شوند، تا هنگام بسته بندی آسیب نبینند و محصولی سالم به دست مشتریان برسد. این کیک‌ها به طور معمول در بسته بندی پلاستیکی بسته بندی می‌شوند.

قسمت هایی از خط تولید کیک فنجانی

1- میکسر عمودی برای مخلوط کردن خمیر اولیه (Vertical Batch Mixer)

میکسر عمودی

2- قرار گرفتن خمیر آماده شده داخل دستگاه پرکن قالب ها (Depositing)

دستگاه پرکن قالب ها

3- Oven Loader

معرفی خط تولید کیک | Oven Loader

4- تونل گرمایش (Tunnel Oven)

تونل گرمایش

5- خنک کننده محصول

خنک کننده محصول

6- تزریق کننده مواد اولیه (Injection)

تزریق کننده مواد اولیه

7- Depanner

معرفی خط تولید کیک | Depanner

8- حمل به سمت ماشین آلات بسته بندی

9- وارونه کردن قالب ها برای جداسازی کیک

10- شستشو دهنده قالب ها

11- روغن زدن قالب ها

با ما در این مقاله از شب چره در معرفی و بررسی مراحل مختلف معرفی خط تولید کیک همراه باشید. شرکت صنایع غذایی خوراک شب چره با احداث و تجهیز کارخانجات صنایع غذایی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88509264 با شب چره در تماس باشید.

“لینک‌های مرتبط“: خط تولید آجیل، خط تولید پاستیل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *