فرمولاسیون ماکارونی

آشنایی با مواد تشکیل دهنده ماکارونی

مواد تشکیل دهنده ماکارونی، سبب شده‌اند که این محصول در زمره مواد خوراکی با ارزش غذایی بالا قرار بگیرد. به عنوان مثال هر بسته 100 گرمی ماکارونی، حاوی 31 گرم کربوهیدرات، حدود 6 گرم پروتئین و 2 گرم فیبر است. میزان چربی هر بسته ماکارونی 100 گرمی، کمتر از 1گرم چربی است و همین موضوع سبب شده است که در اکثر رژیم‌های غذایی از این محصول استفاده شود.

از طرفی دیگر از آنجایی‌که کربوهیدرات‌های ماکارونی‌ها معمولا از نوع پیچیده هستند، پس از مصرف، به آرامی سبب بالا رفتن قند خون می‌شوند. به همین دلیل عموم افراد، پس از مصرف ماکارونی، به مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنند. در این مقاله ابتدا ضمن پاسخ به سوال ماکارونی چیست، تاریخچه آن نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس فرمولاسیون ماکارونی توضیح داده می‌شود. همچنین ماشین آلات و دستگاه‌های مورد نیاز در خط تولید ماکارونی معرفی خواهند شد.

ماکارونی چیست؟

ماکارونی یکی از پرفروش ترین مواد غذایی در ایران و سایر کشورها است که طرف‌داران بی‌شماری دارد و همه افراد در تمامی گروه‌های سنی نسبت به مصرف این وعده غذایی تمایل بالایی دارند. در واقع به جرات می‌توان گفت که این محصول یکی از غذاهای اصلی مصرفی اکثر خانوارها محسوب می‌شود. دلیل این امر وجود غلات در مواد تشکیل دهنده ماکارونی است. چراکه این ماده خوراکی به جهت انرژی بالایی که دارد، سهم قابل توجهی را در هرم غذایی عموم مردم دنیا بر عهده گرفته است. غلات‌ها قادرند 50 درصد کالری مورد نیاز بدن افراد را تامین کنند.

در معرفی زادگاه و خواستگاه اصلی این محصول کشمکش‌های زیادی مطرح است. برخی از افراد خواستگاه اصلی ماکارونی را چین و برخی دیگر ایتالیا می‌دانند. اما دلایل قانع کننده‌ای جهت اثبات این ادعاها وجود ندارد.

مواد تشکیل دهنده ماکارونی

مواد تشکیل دهنده ماکارونی و یا به عبارت دیگر فرمولاسیون ماکارونی دارای مواد ساده‌ای همچون گندم دوروم و آب است. یکی از موضوعات مهم در تولید و پخت ماکارونی، میزان پروتئین موجود در آرد ماکارونی است. چراکه هرچقدر این میزان پروتئین بیشتر باشد، کیفیت ماکارونی نیز بهتر می‌شود. از دیگر مواد تشکیل دهنده ماکارونی که خاصیت فارینوگراف در ماکارونی‌ها ایجاد می‌کند و سبب سهولت بیشتر در جویدن ماکارونی‌ها می‌شود، پروتئین‌های برون‌زا همچون گلوتن (گلوتنین و گلیادین) است.

لازم به ذکر است برخی از محققان با تحقیقاتی که بر روی فرمولاسیون ماکارونی انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که اضافه کردن آلبومین یا کازئین تخم مرغ، سبب بالاتر رفتن مقاومت ماکارونی در مقابل شکستن آن در پروسه تولید و همین‌طور پخت این محصولات می‌شود. همچنین کازئین تخم مرغ، میزان جذب روغن را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

از دیگر مواد تشکیل دهنده ماکارونی می‌توان پروتئین‌های دانه سویا را نیز نام برد. این پروتئین‌ها وظیفه بهبود رنگ ماکارونی را بر عهده دارند. همچنین پروتئین آب پنیر نیز زمانی‌که به فرمولاسیون ماکارونی افزوده می‌شود، نقش مهمی را در سلامت گوارش مصرف‌کنندگان این محصول ایفا می‌کند.

مواد تشکیل دهنده ماکارونی

دستگاه ها و ماشین آلات تولید ماکارونی

با توجه به استقبال عموم مردم نسبت به مصرف ماکارونی و سودده بودن این صنعت، تولیدکنندگان بی‌شماری به راه‌اندازی خط تولید ماکارونی روی آورده‌اند. ازاین‌رو ماشین آلات خط تولید ماکارونی نیز در ردیف دستگاه های صنایع غذایی بسیار پرفروش قرار گرفته‌اند.

از جمله مهم‌ترین دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز جهت راه‌اندازی خط تولید ماکارونی می‌توان به دستگاه استرودرهای پاستا، تونل‌های خشک کننده، میکسرها، نوار نقاله و تجهیزات حمل و نقل، تجهیزات کنترل کیفیت، دیگ‌ها و اجاق‌ها، ماشین‌آلات بسته‌بندی محصول و… اشاره کرد. هر کدام از این دستگاه‌ها و ماشین آلات با توجه به تجهیزات و امکاناتی که دارا هستند دارای قیمت‌های متعددی نیز هستند. در واقع خرید این دستگاه‌ها، یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های پیش‌رو تولیدکنندگان جهت احداث کارخانه ماکارونی است.

در بین ماشین آلات و دستگاه‌های صنایع غذایی، خرید دستگاه بسته بندی مواد غذایی از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. چراکه نوع بسته‌بندی مواد خوراکی، در سلامت و طول عمر مواد غذایی و همچنین جلوگیری از فساد آن‌ها نقش دارد. از طرفی دیگر بسته‌بندی اصولی مواد غذایی به حفظ تازگی و سلامت مواد غذایی کمک شایانی می‌کند. این موضوع در مورد ماکارونی نیز کاملا صادق است و هرچقدر بسته‌بندی این محصول با دستگاه‌های مجهزتر و پیشرفته‌تری باشد، مسلما در حفظ تازگی این محصول و ماندگاری بیشتر آن نقش دارد. از این رو تولیدکنندگان، جهت راه‌اندازی کارخانه ماکارونی باید توجه بیشتری به دستگاه‌های مختلف بسته‌بندی ماکارونی داشته باشند.

شب چره یکی از مجموعه‌های مجاز و شناخته شده است که دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید ماکارونی دست دوم را با بهترین کیفیت و سلامت فنی کامل از خارج از کشور وارد ایران می‌کند و به متقاضیان می‌فروشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در حوزه راه‌اندازی خط تولید ماکارونی، مشاوره مواد تشکیل دهنده ماکارونی و غنی‌سازی این محصول، مشاوره نگارش طرح توجیهی ماکارونی، ثبت سفارش، استعلام قیمت و خرید انواع دستگاه‌های خط تولید ماکارونی دست دوم، می‌توانید همه روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 تماس برقرار کنید تا کارشناسان و مشاوران مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان آشنایی با مواد تشکیل دهنده ماکارونی، ابتدا به سوال شایع ماکارونی چیست پاسخ داده شد. سپس درمورد فرمولاسیون ماکارونی و مواد تشکیل دهنده آن توضیح داده شد. همانطور که بیان شد اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده ماکارونی گندم و آب هستند و تولیدکنندگان با افزودن پروتئین‌های مورد نیاز به آرد ماکارونی سبب  بالاتر رفتن ارزش غذایی این محصول می‌شوند. همچنین در باب مهم‌ترین دستگاه‌های خط تولید ماکارونی نیز صحبت شد و توضیح داده شد که دستگاه‌های بسته‌بندی ماکارونی تا حد قابل توجهی می‌توانند در حفظ سلامت این محصول و ماندگاری بیشتر آن نقش داشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *