طرز تهیه پفک

پفک چگونه درست می شود؟

سوال پفک چگونه درست می شود، یکی از سوالات شایع اکثر افرادی است که به این خوراکی محبوب علاقه دارند. البته این سوال گاهی از جهت ارضای حس کنجکاوی پرسیده می‌شود و گاهی نیز از سوی افرادی پرسیده می‌شود که قصد ورود به حوزه تولید پفک را دارند.

مسلما پاسخ یکسانی برای این دو دسته از افراد در پرسش پفک چگونه تهیه می‌شوند، وجود ندارد و باید قائل به تفکیک شد. البته در این مقاله سعی شده است به سوال پفک چگونه درست می شود، به‌گونه‌ای پاسخ داده شود که هر دو دسته از افراد پرسشگر، به پاسخ سوال خود برسند.

ازاین‌رو ابتدا مواد اولیه تولید پفک مورد بررسی قرار می‌گیرند. سپس انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات کارخانه توید پفک معرفی می‌شوند. سپس با زبانی ساده و قابل فهم به سوال پفک چگونه درست می شود، پاسخ داده خواهد شد. در نهایت نیز اهمیت مشاوره در راه‌اندازی کارخانه تولید پفک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مواد اولیه تولید پفک

در پاسخ به سوال پفک چگونه درست می شود، می‌توان به مواد اولیه و مواد تشکیل دهنده پفک اشاره کرد که از مهم‌ترین این مواد اولیه عبارتند از: پودر ذرت، پودر پنیر، روغن نباتی، افزودنی‌های مجاز خوراکی، نمک، طعم دهنده و شیرخشک.

مواد اولیه تمامی پفک‌های موجود در بازار، معمولا همین موادی هستند که نام برده شدند، اما آنچه سبب تمایز و اختلاف برخی از برندهای پفک با سایر برندهای موجود در بازار می‌شود کیفیت و مرغوبیت پفک‌های تولید شده است. در واقع کیفیت و مرغوبیت پفک‌های تولید شده در بازار به دو عامل مهم کیفیت مواد اولیه و مرغوبیت دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید پفک نمکی برمی‌گردد.

معرفی دستگاه ها و ماشین آلات کارخانه تولید پفک

موضوع مهم دیگری که در پاسخ به سوال پفک چگونه درست می شود، واجد اهمیت است، معرفی دستگاه‌ها و ماشین آلات کارخانه تولید پفک است. از مهم‌ترین این دستگاه‌ها و ماشین آلات می‌توان دستگاه سیلوی رطوبت‌زن، دستگاه بالابر حلزونی، دستگاه اکسترودر پفک، دستگاه نوار جلو بر پفک، دستگاه دراژه‌زن پفک، سیلوی ذخیره پفک، دستگاه نوار انتقال به دراژه‌زن پفک، دستگاه خشک‌کن کانتینوس، دستگاه ذوب روغن، دستگاه بسته‌بندی، دستگاه بالابر بسته‌بندی حجمی، دستگاه جت پرینتر (تاریخ‌زن)، دستگاه تزریق گاز ازت و دستگاه نوار نقاله جلو بسته‌بندی و… را نام برد.

تمامی این دستگاه‌ها باتوجه‌به وسعت کارخانه و میزان تولیدات در دو نوع صنعتی و نیمه صنعتی موجود هستند. برخی از این دستگاه‌ها صرفا وارداتی هستند و نمونه مشابه ایرانی ندارند.

پفک چگونه درست میشود

پفک چگونه تهیه می شوند؟

پس از بررسی مواد اولیه پفک نمکی و معرفی دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز در این صنعت، پاسخ‌دهی به سوال پرسش پفک چگونه درست می شود ساده‌تر می‌شود.

جهت تولید پفک ابتدا باید بلغورهای ذرت از طریق قسمت مارپیچ دستگاه اکسترودر، وارد سیلوی دستگاه شوند. در قسمت کناری سیلو دستگاه، یک شیر آب تعبیه شده است که از طریق آن آب و نمک به بلغورهای ذرت اضافه می‌شوند. پس از اضافه شدن آب و نمک به بلغورهای ذرت، این مواد به خوبی با هم ترکیب خواهند شد. اضافه شدن آب به این ترکیب، از ترک‌خوردگی مواد جلوگیری می‌کند.

در این مرحله مواد ترکیب شده، توسط دستگاهی به نام هیلکس به داخل سیلوی دوم که در کنار سیلوی اول قرار دارند وارد می‌شوند و سپس به وسیله بالابر حلزونی به داخل دستگاه سیلندر اکسترودر هدایت خواهند شد. دستگاه سیلندر اکسترودر، شامل ۴ قسمت مارپیچ، شبکه، پولک و کاتر است. این دستگاه بلغورهای ذرت را تحت حرارت ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد و فشاری معادل ۱۲۰ اتمسفر قرار می‌دهند تا پفک‌ها به اندازه کافی پف کنند و به رطوبت ۵ تا ۶ درصد برسند.

در ابتدا به‌وسیله قسمت مارپیچ مواد به داخل شبکه کشیده می‌شوند. در قسمت شبکه مواد بلغور ذرت به خوبی ترکیب شده و وارد قسمت پولک دستگاه می‌گردند. در قسمت پولک سوراخ بسیار ریزی قرار دارد که شکاف نام دارد. بلغورهای ذرت از قسمت شکاف عبور داده می‌شوند. 

در این مرحله نوبت به کاتر دستگاه سیلندر اکسترودر می‌رسد که پفک‌هایی وارد شده از قسمت پولک را به قسمت‌های نسبتا مساوی برش بزند. باتوجه‌به توضیحات ارائه شده آشکار شد که شکل پفک‌ها در قسمت پولک دستگاه سیلندر اکسترودر مشخص می‌شود.

پس از کاتر شدن پفک‌ها، کار دستگاه سیلندر اکسترودر به پایان می‌رسد. در این مرحله پفک‌های کاتر شده به‌وسیله دستگاه نوار نقاله به سمت بالابر پلکانی هدایت می‌شوند. همین فاصله حرکت پفک‌ها در دستگاه نقاله، سبب می‌شود که حرارت آن‌ها گرفته شود و به صورت سرد شده داخل مخازن نگهداری پفک خام داخل شوند.

پفک‌ها از داخل مخازن نگهداری پفک خام برای مدت ۳۰ ثانیه وارد دستگاه خشک‌کن تونلی با حرارت ۹۵ الی ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌شوند و با این میزان حرارت، رطوبت موجود در پفک‌های خام به یک الی دو درصد کاهش می‌یابد.

پس از خشک شدن پفک‌ها، نوبت دستگاه دراژه‌زن است که به پفک‌های آماده شده، طعم و رنگ جذابی بدهد. در این مرحله تمامی مواد افزودنی از جمله نمک، روغن نباتی، شیرخشک، پود پنیر و رنگ‌های مجاز خوراکی را به پفک‌های خام اضافه می‌کنند. این مرحله یکی از مراحل بسیار مهم در تولید پفک است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فلذا کیفیت دستگاه‌هایی که در این قسمت مورد استفاده قرار می‌گیرند بایستی مجهز و مرغوب باشند. 

پس از اینکه دستگاه‌ها به طور کامل طعم و رنگ می‌گیرند توسط دستگاه بالابر پلکانی به سمت دستگاه‌های بسته‌بندی وارد می‌شوند. دستگاه‌های بسته‌بندی با توجه به نوع آن‌ها دارای پیمانه‌هایی جهت توزین پفک‌ها هستند. در قسمت بسته‌بندی دستگاه‌ها، پفک‌ها تاریخ زده می‌شوند، کاتر می‌شوند و در بسته‌های ده‌تایی بر روی باسکول قرار می‌گیرند و پس از طی کردن مراحل آزمایشات پایانی، جهت فروش به بازار عرضه می‌شوند.

اهمیت مشاوره در راه اندازی کارخانه تولید پفک

در قسمت قبل به زبانی ساده و قابل فهم توضیح داده شد که پفک چگونه درست می شود. اما در واقع در پشت پرده تهیه پفک، از زمان خرید مواد اولیه تا تولید و عرضه این محصولات به بازار، چالش‌ها و موانع بی‌شماری وجود دارد که چنانچه تولیدکنندگان بدون توجه به آن‌ها نسبت به راه‌اندازی کارخانه تولید پفک اقدام کنند، با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد.

ازاین‌رو واجب و ضروری است که پیش از هر اقدامی جهت راه‌اندازی کارخانه تولید پفک با کارشناسان مواد غذایی و مشاوران متخصص حوزه کسب و کار مشورت و هم‌فکری صورت گیرد.

چراکه افراد متخصص در حوزه مواد غذایی مسلما در پاسخ به سوال پفک چگونه درست می شود، ابتدا تمامی چالش‌ها و باید و نبایدهای این مسیر را بیان می‌کنند و به جرات می‌توان گفت که از نظر افراد متخصص، نحوه تهیه پفک راحت‌ترین قسمت در راه‌اندازی کارخانه تولید پفک است.

ازاین‌رو مشاوره در راه‌اندازی کارخانه تولید پفک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که به هیچ عنوان نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود. البته منظور از مشاوره در حوزه راه‌اندازی کارخانه تولید پفک، مشاوره با افراد متخصص همچون کارشناسان صنایع غذایی، مهندسین ماشین آلات صنعتی، مهندسین مکانیک، مهندسین شیمی و متخصصان حوزه کسب و کار و بازاریابی است. چراکه این افراد این موضوع را به طور علمی و تخصصی مورد بررسی قرار می‌دهند.

شب چره مجموعه‌ای معتبر و شناخته شده است که تیمی متخصص و متبحر از تمامی افراد فوق را گرد هم آورده است. این مجموعه مجاز، به دو دسته از افراد مشاوره تخصصی می‌دهد. دسته نخست افرادی که به تازگی قصد ورود به حوزه تولید پفک را دارند و دسته دوم افرادی که در سابق به این حوزه ورود کرده‌اند و قصد ارتقای خط تولید خود را دارند.

همچنین لازم به ذکر است که مجموعه شب چره در حوزه فروش تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و نیمه صنعتی دست دوم کارخانه تولید پفک نیز فعال است. این مجموعه در بستری کاملا قانونی بهترین و مجهزترین انواع دستگاه‌ها و ماشین آلات تولید پفک را از کشورهای دیگر وارد می‌کند و در ایران با قیمتی کاملا اقتصادی به متقاضیان می‌فروشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخ علمی و کارشناسی به سوال پفک چگونه درست می شود و همین‌طور مشاوره طرح توجیهی تولید پفک، استعلام قیمت دستگاه‌ها، ثبت سفارش و خرید ماشین آلات دست دوم کارخانه تولید پفک، می‌توانید همه روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 تماس برقرار کنید تا کارشناسان و مشاوران مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

پفک چگونه تهیه می‌شوند؟

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان پفک چگونه درست می شود، ابتدا در باب مواد تشکیل دهنده این خوراکی محبوب توضیح داده شد. سپس انواع دستگاه‌ها و ماشین آلاتی که در کارخانه تولید پفک مورد استفاده قرار می‌گیرند معرفی شدند. همچنین به سوال پفک چگونه تهیه می‌شوند نیز به زبانی ساده پاسخ داده شد. در نهایت نیز اهمیت مشاوره در راه‌اندازی کارخانه تولید پفک مورد بررسی قرار گرفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *