مهندسی ماشین های صنایع غذایی

کارشناس صنایع غذایی کیست و چه وظایفی را بر عهده دارد

رشته کارشناس صنایع غذایی و رشته مهندسی ماشین های صنایع غذایی، دو رشته دانشگاهی بسیار کاربردی در کارخانجات تولیدات مواد غذایی هستند. این دو رشته دانشگاهی به نوعی مکمل یکدیگرند و دانش‌آموختگان این دو رشته تحصیلی با قرار گرفتن در کنار یکدیگر می‌توانند یک تیم مقتدر را از نظر علمی و فنی تشکیل دهند. از این رو معمولا در تمامی کارخانجات تولیدات مواد غذایی از علم و تخصص فارغ‌التحصیلان رشته‌ ماشین آلات صنایع غذایی در کنار کارشناس صنایع غذایی استفاده می‌کنند.

در این مقاله با هدف شناخت این دو رشته کاربردی، ابتدا مختصری در باب رشته کارشناسی صنایع غذایی توضیح داده می‌شود. سپس وظایف کارشناس صنایع غذایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین در باب رشته ماشین های صنایع غذایی و بازار کار این رشته نیز توضیحات لازم ارائه می‌شود. در نهایت نیز مجموعه‌ای معتبر جهت مشاوره در حوزه صنایع غذایی معرفی خواهد شد.

معرفی رشته کارشناس صنایع غذایی

تخصص اصلی کارشناس صنایع غذایی در حیطه اصول و نحوه نگهداری مواد غذایی،کیفیت تولید مواد غذایی و بسته‌بندی آن‌ها است. شغل کارشناس صنایع غذایی یکی از مشاغل لازم و ضروری در تمامی کارخانجات تولید مواد غذایی است. به عبارت دیگر کارشناس صنایع غذایی فردی است که از بدو ورود مواد اولیه به کارخانه‌ها تا زمان بسته‌بندی محصولات غذایی بر روند تولیدات نظارت کامل می‌کند.

کارشناس صنایع غذایی وظایف و مسئولیت‌های سنگینی همچون تایید سلامت محصولات تولید شده در صنایع غذایی را بر عهده دارد. مهر تایید کارشناس صنایع غذایی به این معناست که محصول تولید شده از نظر کیفیت، مرغوبیت و مهم‌تر از همه بهداشت و سلامت هیچ مشکلی ندارد و تایید شده است.

به کارشناس صنایع غذایی مسئول فنی کارخانه هم گفته می‌شود. این فرد بر تمامی مراحل تولید مواد غذایی نظارت دارد و جهت اطمینان از هر مرحله تولیدات، مواد غذایی را مورد آزمایش و بررسی قرار می‌دهد و این فرآیند تا زمانی که محصولات غذایی بسته‌بندی و روانه بازار شوند ادامه دارد.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کشاورزی گرایش شیمی، علوم و صنایع غذایی و همینطور مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی می‌توانند به عنوان کارشناس صنایع غذایی فعالیت کنند.

کارشناس صنایع غذایی

وظایف کارشناس صنایع غذایی

با توجه به توضیحات ابتدائی مبرهن است که کارشناس صنایع غذایی وظایف بی‌شماری را در کارخانه تولیدات انواع مواد غذایی بر عهده دارد که برخی از مهم‌ترین این وظایف عبارتند از:

  1) کشف راه‌کارهایی جهت تولیدات مواد غذایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب‌
  2) آزمایش و بررسی سلامت مواد غذایی در تمامی مراحل تولیدات
  3) بررسی کیفیت و سلامت مواد اولیه غذایی
  4) طراحی و برنامه‌ریزی جهت تولید محصولات غذایی انبوه
  5) بررسی راه‌کارهایی جهت نگهداری مواد غذایی و ارائه پیشنهادات سازنده جهت بالا بردن طول مدت تازه ماندن مواد غذایی
  6) تحقیق و بررسی بر روی مواد تشکیل دهنده جدید جهت رسیدن به ترکیبات غذایی نوین
  7) بررسی و اصلاح مواد غذایی مصرفی با در نظر گرفتن فاکتور سلامت محصولات (به عنوان مثال تولید محصولات فاقد چربی)
  8) تحقیق و بررسی و انجام آزمایش‌های متعدد و تولید نمونه محصولات تولیدی پیش از تولیدات در حجم انبوه
  9) تهیه و تدوین اطلاعات غذایی صحیح و دقیق جهت برچسب‌زنی انواع محصولات غذایی

معرفی رشته ماشین های صنایع غذایی

رشته مهندسی ماشین های صنایع غذایی، یکی از رشته‌های دانشگاهی نسبتا نوپا در ایران است. این رشته تحصیلی در سال 1391 وارد چارت دانشگاهی برخی از دانشگاه‌های مطرح ایران شد و تا به امروز صرفا در مقطع کارشناسی جذب دانشجو داشته است. البته تدابیری جهت پیشبرد این رشته در مقاطع بالاتر نیز اندیشیده شده است اما متاسفانه هنوز عملی نشده است. به همین دلیل معمولا فارغ‌التحصیلان رشته ماشین‌آلات صنعتی، در مقاطع بالاتر به سمت رشته‌هایی همچون صنایع غذایی، مکانیک، شیمی و… متمایل می‌شوند و ادامه تحصیل می‌دهند.

در معرفی برخی از مهم‌ترین مجموعه دروسی که در رشته ماشین های صنایع غذایی تدریس می‌شوند می‌توان به استاتیک، بیوشیمی، ارتعاشات مکانیکی، ابزار اندازه‌گیری و کنترل، ترمودینامیک، پنوماتیک، مکانیک سیالات و… اشاره کرد.

بازار کار رشته ماشین آلات صنایع غذایی

دانش آموختگان رشته ماشین آلات صنایع غذایی در حیطه طراحی و ساخت ماشین‌های جدید در کارخانجات تولیدات مواد غذایی فعالیت می‌کنند. این افراد که معمولا به صورت تیمی کار می‌کنند با تحقیق و بررسی و به کارگیری علم خود، توانایی طراحی و ساخت ماشین آلات صنایع غذایی را با توجه به نیاز کارخانجات دارند. البته هدف دانش‌آموختگان مهندسی ماشین های صنایع غذایی، ساخت ماشین‌هایی با کارایی بیشتر و مصرف انرژی کمتر است.

رشته ماشین های صنایع غذایی

مشاوره تخصصی در مجموعه شب چره

اهمیت مشاوره در بدو ورود به هر حوزه‌ای از ضروریات است اما انتخاب مشاور و کارشناس متخصص و متبحر از آن هم با اهمیت‌تر است. از این رو بایستی جهت ورود به هر حوزه‌ای با متخصصان و دانش‌آموختگان رشته‌های خاصی مشاوره کرد.

در حوزه صنایع غذایی نیز صاحبان کسب و کارها و سرمایه‌داران بایستی پیش از هر اقدامی با تیمی متشکل از کارشناسان صنایع غذایی و مهندسان ماشین‌های صنایع غذایی مشورت و هم‌فکری کنند تا بتوانند بسیار محکم و مقتدر وارد بازار کار در این حوزه رسیک‌پذیر شوند.

شب چره مجموعه‌ای معتبر و شناخته شده است که دارای کادری متخصص و متبحر از کارشناسان صنایع غذایی و مهندسان ماشین‌های صنایع غذایی است که انواع مشاوره راه اندازی خط تولید مواد غذایی را به متقاضیان ارائه می‌دهند. روش کار مجموعه شب چره به این صورت است که ابتدا از متقاضیان نیاز سنجی می‌کنند و سپس متناسب با نیاز صاحبان کسب و کارها، به آن‌ها مشاوره‌های تخصصی ارائه می‌دهند.

ارائه مشاوره‌های تخصصی کسب و کار تنها خدمات مجموعه شب چره نیست و این مجموعه شناخته شده و خوش نام در زمینه واردات انواع دستگاه‌های خط تولید مواد غذایی دست دوم با کیفیت نیز فعالیت می‌کند. به این صورت که با توجه به نیاز بازار و ثبت سفارش مشتریان، بهترین و با کیفیت‌ترین دستگاه‌ها را کاملا قانونی و مجاز وارد کشور می‌کنند و به متقاضیان می‌فروشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در حوزه مشاوره‌های تخصصی، ثبت سفارش، استعلام قیمت‌ها، خرید انواع دستگاه‌‌های صنایع غذایی دست دوم می‌توانید همه روزه با شماره تلفن 09022253620 تماس برقرار کنید تا کارشناسان مجموعه شب چره به بهترین صورت شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله دو رشته کارشناس صنایع غذایی و رشته مهندسی ماشین های صنایع غذایی معرفی شدند. همچنین در مورد حیطه وظایف و بازار کار آن‌ها نیز مفصلا توضیحاتی داده شد. ماحصل توضیحات ارائه شده چنین است که حضور این دو رشته دانشگاهی در تمامی کارخانجات صنایع غذایی لازم و ضروری است. از این رو بهتر است که پیش از ورود به حوزه تولیدات انواع مواد غذایی با متخصصان این دو رشته تحصیلی، مشاوره و هم‌فکری انجام شود تا با خاطری آسوده بتوان قدم‌های بعدی را در این مسیر پر فراز و نشیب برداشت و بیشترین سود را از تولیدات مواد غذایی به دست آورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *