کنسانتره میوه

کنسانتره میوه چیست؟

سوال کنسانتره میوه چیست، یکی از سوالات شایعی است که ممکن است افراد بی‌شماری پاسخ آن را ندانند. کنسانتره میوه، به معنای فشردن میوه‌ها، اضافه کردن برخی از افزودنی‌های مجاز و مغذی به جوس میوه‌ها (آب‌میوه‌ها) و سپس حذف آب موجود در این مواد است. با حذف آب موجود در انواع میوه‌های ترکیب شده در فرایند کنسانتره میوه، عصاره و یا پوره‌ به دست می‌آید که وزن بسیار سبکی دارد اما از نظر فواید غذایی، کاملا غنی‌سازی شده است.

در این مقاله ابتدا مفهوم کلی کنسانتره و کاربرد کنسانتره مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس به سوال کنسانتره میوه یعنی چه، پاسخ داده می‌شود. همچنین برخی از مهم‌ترین دستگاه های صنایع غذایی که در خط تولید کنسانتره میوه مورد استفاده قرار می‌گیرند معرفی و توضیحات مختصری در باب آن‌ها داده می‌شود.

کنسانتره چیست؟

پیش از پاسخ به سوال کنسانتره میوه چیست، بهتر است ابتدا با مفهوم کلی کنسانتره آشنا شد. کنسانتره در فرانسوی (Concentrate)، به شکلی از ماده گفته می‌شود که تمامی اجزای تشکیل‌دهنده آن حذف شده باشند. به عبارت دیگر، کنسانتره به معنای فشردن مواد تر و خشک با یکدیگر است که البته به این ترکیبات مواد معدنی و مغذی نیز افزوده می‌شود. به عنوان مثال با گرفتن آب موجود در میوه‌ها و تبدیل آن‌ها به عصاره و یا پوره، کنسانتره میوه تشکیل می‌شود.

از واژه کنسانتره در اصطلاح خوراک دام و طیور نیز استفاده می‌کنند. البته مفهوم کنسانتره در تغذیه دام با مفهوم کنسانتره در تغذیه طیور، با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. کنسانتره در تغذیه دام، شامل تمامی مواد مورد نیاز جهت پرواربندی دام است و دارای بیش از 7 درصد پروتئین و 18 درصد فیبر است. اما مفهوم کنسانتره طیور شامل ترکیب بسیاری از مواد مغذی همچون ویتامین‌ها‌، اسیدآمینه‌ها‌، فسفرها، مواد معدنی، کلسیم و… می‌شود.

فواید کنسانتره چیست؟

در پاسخ به سوال کاربرد کنسانتره چیست، همان‌طور که توضیح داده شد کاربرد کنسانتره امروزه در تغذیه دام و طیور و سپس در صنایع غذایی است. در فرایند کنسانتره با حذف آب از مواد خوراکی و جوس میوه‌ها، وزن مواد بسیار کاهش می‌یابد و همین امر سبب سهولت در نقل و انتقال این مواد، بهبود کیفیت به جهت غنی‌سازی مواد، تنوع در محصولات، ماندگاری بیشتر آن‌ها، صرفه‌جویی در هزینه‌های انبار و… می‌شود.

همچنین ناگفته نماند که معمولا با اضافه کردن حلال‌ها که معمولا آب است، این امکان وجود دارد که کنسانتره به حالت اولیه خود بازگردد. به عنوان مثال در فرایند کنسانتره میوه، تولیدکنندگان موادی همچون آب، شکر، آب انواع ‌میوه‌ها و طعم دهنده‌ها، ویتامین‌ها و… را با یکدیگر ترکیب و مخلوط می‌کنند و عصاره و یا پوره‌ای خوش طعم با ماندگاری بالا را تولید می‌کنند.

کنسانتره میوه یعنی چه؟

دارا بودن اطلاعات کامل و دقیق نسبت به پاسخ سوال کنسانتره میوه چیست و یا کنسانتره میوه یعنی چه، اولین گام در راه‌اندازی خط تولید کنسانتره میوه است. البته اگرچه معمولا اکثر افراد با مفهوم کلی کنسانتره میوه چیست، آشنایی نسبی دارند اما بدیهی است که تولیدکنندگان جهت راه‌اندازی خطوط تولید کنسانتره میوه‌ها، باید از جزء به جزء این فرایند اطلاع داشته باشند.

کنسانتره میوه در لغت به معنای تغلیظ میوه‌ها است. معمولا 90 درصد مواد تشکیل دهنده هر نوع میوه‌ای از آب تشکیل می‌شود و مسلما این حجم از آب سبب سنگینی محصولات تولید شده از میوه‌ها می‌شود. ازاین‌رو با فرایند کنسانتره میوه‌ها، این میزان آب را از انواع میوه‌ها حذف می‌کنند. سپس مواد مغذی، همچون انواع ویتامین‌ها به مواد اضافه می‌شود. در نهایت مواد ترکیب شده، تبدیل به مایعی غلیظ و یا پوره‌ای کاملا سبک به نام کنسانتره میوه می‌شوند که ارزش غذایی بالاتری نسبت به انواع آب‌میوه‌ها دارند.

دستگاه های مورد نیاز در خط تولید کنسانتره میوه

پس از پاسخ به سوال کنسانتره میوه چیست، نوبت به بررسی دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز در خط تولید کنسانتره میوه می‌رسد. لازم به ذکر است که برخی از این دستگاه‌ها با ماشین آلات خط تولید آب‌ میوه، یکسان هستند. از مهم‌ترین دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز در خط تولید کنسانتره میوه و همینطور جوس میوه عبارتند از:

توربو میکسر

دستگاه توربو میکسر، دستگاهی است که از آن در کارخانه تولید کنسانتره میوه جهت مخلوط کردن انواع مواد خشک و تر با یکدیگر استفاده می‌کنند. پودرها و مواد مورد نیاز در اندازه‌های مختلف در این دستگاه، با یکدیگر کاملا یکدست ترکیب می‌شوند.

کنسانتره میوه چیست

تانک ایجینگ میکس

تانک ایجینگ میکس، دستگاهی مخزن‌دار است که جهت حفظ گرمایش، سرمایش، دما و حرارت و همین‌طور ذخیره نمودن محصول تولید شده در خط تولید کنسانتره میوه از آن استفاده می‌شود.

دستگاه پاستوریزه

دستگاه پاستوریزه، دستگاهی است که از آن جهت انجام عملیات حرارتی، بر روی موادی همچون شیر، میوه‌ها و… استفاده می‌کنند. با این روش عوامل بیماری‌زا محصولات مورد نظر، بدون اینکه کیفیت و خاصیت محصولات تغییر کنند، از بین می‌روند. دستگاه پاستوریزه در خط تولید کنسانتره میوه، به دو سیستم حرارتی و برودتی نیاز دارد.

دستگاه دی اریتور

دستگاه دی اریتور، دستگاهی است که در خط تولید کنسانتره میوه و آب‌میوه، از آن جهت حذف کردن اکسیژن و همین‌طور گازهای حل شده در مایعاتی که خوراک بویلرهای تولید بخار هستند، استفاده می‌کنند. چراکه اکسیژن موجود در آب بویلر، سبب خسارت‌هایی همچون خوردگی در سیستم بخار می‌شوند و با چسبیدن به دیواره‌های فلزی لوله‌ها و دیگر تجهیزات فلزی، اکسید را تشکیل می‌دهند و سبب زنگ زدگی دستگاه‌ها می‌شود.

دستگاه های بسته بندی

دستگاه‌های بسته‌بندی در خط تولید کنسانتره میوه از چندین دستگاه مختلف تشکیل می‌شوند و همگی در کنار یکدیگر فرایند بسته‌بندی محصولات را تکمیل می‌کنند. جنس بسته‌بندی این محصولات باید به نحوی انتخاب شوند که آب و رطوبت به داخل بسته‌ها نفوذ نکنند و از طرفی دیگر محصولات در مدت زمان طولانی‌تری تازه و سالم باقی بمانند. البته دستگاه‌های دیگری همچون تانکر شکر، دستگاه بالابر، دستگاه‌های شستشو میوه‌جات و… نیز در خط تولید کنسانتره میوه مورد استفاده قرار می‌گیرند که جهت پیشگیری از اطاله کلام از توضیح آن‌ها خودداری می‌شود.

مشاوره راه اندازی خط تولید کنسانتره میوه

تا این قسمت از مقاله با به سوال کنسانتره میوه چیست، پاسخ داده شد و برخی از دستگاه‌های مورد نیاز در این صنعت نیز معرفی شدند. اما یکی از موضوعات مهم دیگر در این صنعت، بحث مشاوره در راه‌اندازی خط تولید کنسانتره میوه است. لازم به توضیح است که راه‌اندازی خط تولید کنسانتره میوه نیز مانند راه‌اندازی هر خط تولید دیگری، نیازمند اخذ مشاوره‌های تخصصی در این حوزه است. چراکه فرایند تولید کنسانتره میوه، فرایند طولانی است که نیازمند رعایت برخی از نکات ضروری و انجام آزمایشات متعدد است.

چنانچه در انجام هر کدام از این مراحل و یا اندازه ترکیبات مواد مورد نیاز در خط تولید کنسانتره، دقت لازم به خرج داده نشود، قطعا نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود. همچنین همان‌طور که توضیح داده شد، در خط تولید کنسانتره نیز دستگاه‌ها و ماشین آلات تخصصی متعددی استفاده می‌شوند که مرغوبیت و کیفیت آن‌ها در تولید محصول نهایی نقش قابل توجهی دارند. ازاین‌رو توصیه می‌شود تولیدکنندگان پیش از هر اقدامی جهت راه‌اندازی خط تولید کنسانتره میوه، با افراد متخصص در این حوزه مشورت و هم‌فکری داشته باشند.

شب چره مجموعه‌ای متشکل از یک تیم دانش آموخته از کارشناسان صنایع غذایی، مهندسین ماشین آلات صنعتی، مهندسین شیمی، دانش آموختگان علوم آزمایشگاهی، مدیران کسب و کار و… است . این متخصصان شانه به شانه تولیدکنندگان، مشاوره‌های صفرتا صدی در راه‌اندازی خط تولید کنسانتره میوه را ارائه می‌دهند. همچنین مجموعه شب چره در حوزه فروش خط تولید کنسانتره میوه دست دوم نیز فعال هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در حوزه راه‌اندازی خط تولید کنسانتره میوه، مشاوره نگارش طرح توجیهی کنسانتره میوه، مشاوره تغییر فرمولاسیون آن، ثبت سفارش دستگاه‌ها و ماشین آلات خط تولید کنسانتره میوه، استعلام قیمت و خرید دستگاه خط تولید کنسانتره میوه دست دوم، می‌توانید همه روزه در ساعات اداری با شماره تلفن 09022253620 تماس برقرار کنید تا کارشناسان و مشاوران مجموعه شب چره شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان کنسانتره میوه چیست، ابتدا مفهوم کنسانتره و کاربرد‌های آن مورد بررسی قرار گرفت. سپس در پاسخ به سوال کنسانتره میوه چیست، توضیح داده شد که در فرایند کنسانتره میوه، آب موجود در انواع میوه‌ها گرفته می‌شود و سپس برخی از مواد مغذی دیگر نیز به این محصولات اضافه شده و به اصطلاح آن‌ها را غنی‌سازی می‌کنند و در نهایت در بسته‌بندی‌های کم حجم ‌به بازار عرضه می‌کنند. همچنین توضیح داده شد که جهت انجام این فرایند از دستگاه‌ها و ماشین آلات تخصصی استفاده می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *